نوسازی خودروهای سنگین با دنده سنگین

 

نوسازی خودروهای سنگین با دنده سنگین

 
موضوع نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده سنگین از آنجایی مطرح شد که بر اساس تحقیقات این خودروها، 23 درصد از سهم آلایندگی کلان شهرهایی مانند تهران را دارند و این در حالی است که سهم سواری‌ها کمتر از دو درصد است.
 
در حال حاضر حدود 800 هزار خودرو با سوخت گازوئیلی در جاده‌های کشور تردد می‌کنند که در میان آن‌ها، چیزی حدود 203 هزار دستگاه کامیون و خودرو سنگین فرسوده وجود دارند که مصرف سوخت هرکدام از آن‌ها چیزی حدود دو برابر بیشتر از یک خودرو صفر کیلومتر است. حال با توجه به اهمیت این موضوع، دولت قصد دارد تا با پرداخت تسهیلات 320 میلیون تومانی با سود 9 درصد، مصرف کنندگان را به نوسازی خودروهای خود ترغیب کند.
 
اما آیا زمینه برای تحقق وعده‌های دولت در قبال نوسازی خودروهای فرسوده فراهم است؟ این اقدام با چه چالش‌هایی رو به رو خواهد شد؟
 
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «طرح تعویض خودروهای فرسوده از جایی آغاز شد که دولت طی بررسی‌هایی متوجه شد که از بین چند صد هزار خودرو تجاری کشور، حدود 202 هزار دستگاه از آن‌ها فرسوده محسوب می‌شوند و هر کدام از این خودروها مصرف سوختی دو برابر یک خودرو صفر کیلومتر دارند.»
 
او ادامه می‌دهد: «در صورت جایگزینی خودروهای جدید با فرسوده‌ها، به طور کلی چیزی حدود 5 میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد که این مبلغ می‌تواند به خودروسازان تزریق شود.»
 
در طرح پیشنهادی دولت، رقمی معادل 70 درصد قیمت یک خودرو سنگین به صورت تسهیلات به خریدار وام داده می‌شود اما نکته اساسی این که چالش‌های اساسی بر سر راه این طرح وجود دارد.
 
 
کریمی سنجری در رابطه با این چالش‌ها بیان می‌کند: «خودروهای تجاری دارای کاربری خاص و محدود هستند و مشتری برای یک مصرف مشخص آن‌ها را خریداری می‌کند. اما در حال حاضر با توجه به کاهش بودجه‌های عمرانی، کشور در زمینه مسکن، بازرگانی و معادن، اقتصاد در حالت رکود به سر می‌برد. ناوگان لجستیک بیشتر برای کار در همین زمینه‌ها استفاده می‌شود و اگر رکود بر بازار حاکم باشد، بخش عظیمی از تقاضا برای این خودروها کاهش می‌یابد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، در صورت خرید خودرو با کمک دولت، خریدار هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه خود ندارد و همین عامل باعث کاهش میل او برای پرداخت یک هزینه زیاد برای تعویض خودرو فرسوده خود است.
 
 
کریمی سنجری با بیان اینکه این طرح نیازمند تخصیص یک بودجه معین از سوی دولت است و تاکید می‌کند: «دولت ناچار به تخصیص مقدار معینی بودجه اولیه برای اجرای این طرح است. طرح نوسازی طی سه سال اجرا خواهد شد و در هر سال 70 هزار دستگاه خودرو جدید جایگزین خودروهای فرسوده می‌شود. این امر طی سه سال هزینه‌ای حدود چهار تا پنج میلیارد دلار برای دولت خواهد داشت.»
 
این کارشناس همچنین معتقد است که بحث گشایش اعتبار در کشورهای دیگر برای همکاری در ساخت و تامین قطعات خودروهای سنگین نکته بسیار مهمی است، به این دلیل که عمده خودروهای سنگین به صورت CKD وارد کشور شده یا از قطعات خارجی استفاده می‌کنند. دولت در حال انجام بخشی از آن است اما این روند به کندی پیش می‌شود و باید این روند را تسریع کند.
 
 
پس از اجرای برجام، جوینت ونچرهایی در زمینه ساخت خودروهای سنگین بین ایران و خودروسازان خارجی انجام شد که در حال حاضر این قراردادها در حال تعلیق هستند یا به کندی پیش می‌روند.
 
حسن کریمی سنجری با اشاره به اینکه شرکت‌های خارجی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار ایران نیازمند تسهیلاتی و شرایط هستند، اظهار می کند: « متاسفانه این شرای مهیا نیست و همین باعث کاهش انگیزه خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران می‌شود.»
 
 
نوسازی ناوگان خودروهای سنگین فرسوده نیازمند همکاری شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی است اما تحریم و همچنین شرایط سیاسی کشور شاید مانعی بزرگ برای این امر باشد.
 
نادر وهاب آقایی، کارشناس صنعت خودرو در این زمینه می‌گوید: «می‌توان گفت که این یک تصمیم بد موقع از سوی دولت است به دلیل این که برای اجرای این طرح، ایران به همکاری با شرکای خارجی نیاز دارد اما با برقرار شدن مجدد تحریم‌ها، شرکت ها در حال عقب نشینی برای حضور در بازار ایران هستند.»
 
او تاکید می‌کند: «نوسانات ارزی و همچنین کاهش قدرت خرید مردم هم یکی دیگر از موانع برای اجرای این طرح است. این برنامه‌ با توجه به شرایط انقباضی کنونی اقتصاد ایران نمی‌تواند سر انجام خوبی داشته باشد.»
 
به نظر می‌رسد که اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به این آسانی‌ها هم نیست و دولت باید چندین مانع بزرگ را برای اجرای صحیح این طرح پشت سر بگذارد. حال باید دید که دولتمردان چه تدبیری برای این چالش‌ها می‌اندیشند.
 
 

source

khodorcar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای سنگین , ناوگان خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

2%
0

همه چی گرون شده
قیمت کامیون افزایش پیدا کرده، برگه اسقاط، بیمه بدنه و ثالث و لوازم یدکی و لاستیک و گازییل هم تو راهه، کرایه ها هم رو به کاهش هی 20 درصد افزایش میدن بعد چند ماه دو باره کمترم نشه برمیگرده سر پله اول ، (توافقی همینه دیگه)
علان یه ماشبن اروپایی با تریلر 700 تا 800 میلیون سرمایه اولیه میخوا قسطی که یک میلیارد و رد میکنه، این پول با همین سودای کم بزاری بانک باز از خود کارکرد ماشین بیشتر میشه سودش در به دری هم نداره.
کارکردن ماله تراکتور و خره.
12:16  1397/03/02
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواب بی وفای پنج تیر پرونه : با همه مشکل داره
محمد رضا : موضوع شکایت باید چی انتخاب کنیم؟!؟
ملیحه 207 ارتقاع یافته : حد اقل 2 ماه بعد
آبتین : رانا پلاس تا چه ماهی دعوت نامه واریز وجه اومده؟
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال
سعید x55 pro : آقای نوری چه ماشینی؟ برای امسال هست تاریخ تایید لیزینگ میفرمایید لطفا و چه بانکی؟ وامتون واریز نشده ؟