حفظ تعادل موتورسیکلت؛ با فناوری پرتاب موشک

 

حفظ تعادل موتورسیکلت؛ با فناوری پرتاب موشک

 
شرکت بوش آلمان، به منظور جلوگیری از وقوع تصادف هنگام لغزش چرخ جلوی موتورسیکلت، سیستمی پیشنهاد داده است که به کمک نیروی پرتابی شبیه موشک، از سُر خوردن پیشگیری خواهد کرد.
 
 
در دنیای کنونی، تولیدکنندگان تلاش می‌کنند که تا حد ممکن موتورسیکلت‌های امن‌تری بسازند. معمولا این کار توسط سیستم‌های الکترونیکی انجام می‌شود. این سیستم‌ها شامل کنترل کشش، ترمز ABS هنگام پیچیدن و سیستم‌ تعلیق الکترونیکی است. ظاهرا هیچ کسی فکر نمی‌کرد که روزی از فناوری موشک برای کمک به حفظ تعادل و ثبات موتورسیکلت استفاده شود؛ و احتمالا بوش اولین شرکتی باشد که در این زمینه وارد شده است. 
 
 
هر موتورسوار باید بداند، چیزی به عنوان موتورسیکلت بدون افتادن (سُر خوردن) وجود ندارد. متغیرهای زیادی وجود دارند که تعادل دینامیکی موتورسیکلت را تعیین می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها وابسته به اراده‌ی موتورسوار نیستند.
 
یکی از شایع‌ترین اتفاقات ناگواری که معمولا در جاده‌های عمومی برای موتورسواران رخ می‌دهد، لوساید (lowside) است که به دلیل کاهش کشش چرخ جلو اتفاق می‌افتد. مهم نیست که موتورسیکلت به تجهیزات ایمنی (مانند سیستم ترمز ضدقفل) مجهز شده باشد؛ اگر موتورسوار در پیچی لغزنده با سرعت حرکت کند و بخواهد بپیچید، به دلیل عملکرد یک حسگر الکترونیکی بسیار کوچک روی چرخ؛ عمل ترمزگیری به سرعت انجام می‌شود و ممکن است منجر به سر خوردن و تصادف موتورسیکلت شود. 
 
در اکثر اوقات و برای بیش‌تر موتورسواران، نجات یافتن از تصادف لوساید می‌تواند شانسی بزرگ و البته تجربه‌ای پرهزینه باشد. در این حالت باز نگه داشتن دریچه گاز پیشرانه موتورسیکلت، احتمالا تنها چیزی است که می‌تواند زندگی موتورسوار را نجات دهد؛ البته اگر زمان کافی برای نگه داشتن و کنترل کشش چرخ‌های آن وجود داشته باشد. 
 
بوش از روش جایگزین دیگری برای جلوگیری از این نوع تصادف استفاده می‌کند؛ یکی از این روش‌ها تحت عنوان "پروژه تحقیقاتی کاهش سُر خوردن" مورد بررسی قرار گرفته است که با دست جادویی به منظور جلوگیری از افتادن موتورسوار مقایسه می‌شود. ایده کلی مورد استفاده در این روش کاملا جدید است و از فناوری بسیار بالایی بهره می‌برد. 
 
بوش پیشنهاد می‌کند که برای بکارگیری فناوری دست جادویی، از نیروی پرتاب (فشار)‌ جانبی جهت جلوگیری از لغزش موتورسوار استفاده شود. اکثر موتورسیکلت‌های مدرن مجهز به حسگرهایی هستند که می‌توانند لغزش چرخ جلو را تشخیص دهند؛ بنابراین هنگامی که میزان لغزش از حد معینی تجاوز کرد، از نازل برای ایجاد نیروی پرتاب استفاده می‌شود. طرز کار به این صورت است که نازل گاز را برای جلوگیری از لغزش چرخ جلو در جهتی اسپری می‌کند، در نتیجه موتورسیکلت به صورت عمودی قرار می‌گیرد و می‌تواند مسیر حرکت خود را ادامه دهد. 
 
به نظر می‌رسد که این ایده بسیار شبیه به نحوه عملکرد موشک و براساس نیروی محرکه پرتابی آن باشد؛ در این مورد بوش پیشنهاد می‌کند از انباره (آکومولاتور) گاز برای تولید چنین نیرویی استفاده شود. این انباره‌ها شبیه مواردی هستند که در حال حاضر در کیسه هوای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. کل سیستم از فناوری کاربردی معمولی بهره می‌برد، در حالی که به سادگی برای دست‌یابی به هدف جدیدی بازآرایی شده است.
 
 
سوالات زیادی وجود دارند که در مورد ایده بوش به ذهن می‌رسند. آیا پس از استفاده از مخزن گاز، می‌توان آن را دوباره پر کرد؟ استفاده از چنین سیستمی چه میزان به وزن موتورسیکلت اضافه می‌کند؟ در حالتی که خود موتورسوار بسیار سریع رانندگی کند و سُر خوردن او ناشی از کاهش کشش به علت لغزندگی جاده نباشد، این سیستم چطور عمل می‌کند؟ آیا بکارگیری این ایده منجر به تبدیل سُر خوردن موتورسیکلت به چرخش در جهت محور طولی و پرت شدن راننده نخواهد شد؟ بوش چه تدبیری برای مقابله با این خطرات اندیشیده است؟
 
با این حال الان نمی‌توان به طور قطعی در مورد جنبه‌های کاربردی ایده بوش قضاوت کرد و به نظر می‌رسد که برای چنین کاری بسیار زود باشد. ایده بوش برای پیشگیری از لغزش و سُر خوردن موتورسیکلت در حال حاضر در آغاز راه قرار دارد و بوش نمونه اولیه‌ای برای اثبات کار آن ارائه کرده است؛ به همین علت باید تا زمان عملیاتی شدن و آزمایش آن در شرایط واقعی صبر کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتورسیکلت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : مطمینی داداش؟ مابه التفاوت یعنی طلبشون میشه؟
cvt مهر 1402 : خوشبحالت مبارکت باشه. من 16 اسفند تکمیل وجه 18 اسفند سخا هنوز فاکتور نشده.
تارا v1 : سلام بله من تارا دستی ۶ دنده تکمیل وجه ۱۵ مرداد و تحویل ۱۴ شهریورم فروش فوری
طاها : سلام خسته نباشد یکی میاد جواب منو بده اینجا مگر امروز دعوت نامه آمده چون منم ۲۷ دی ۴۰۲ هستم برای من ک نیامده شاهین جی اتوماتیک
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : GL ,900 اتومات ۱ الی ۱٫۲۰
شاهین cvt : برا یه سری تکیل وجه های اسفند هم شاهین gl پیشنهاد شده
بهروز : درجواب شاهین جی ال مهرماه :منم مثل شما جی ال هفته چهارم مهرماه هستم و اوایل شهریور پیامک تکمیل وجه برام اومد ومبلی ۳۳۰ملیون دیگه واریز کردم اینکه برای شما تکمیل وجه نیومده عجیبه
شاهین cvt : جواب ج ج از همون صفحه ای که رفتی دیدی فاکتور شده هموجا مینویس،حتی شماره پلاکتم مینویسه
ج ج : پلاک شدن رو از کجا میبینین منم فاکتور شدم نمیدونم پلاک شاه یانه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : تا تجمع نکنیم متحد نشیم دست به دست هم ندیم با داد و بیداد و بنر نریم هیچوقت تحویل نمیگیریم حالا هرکدوم برید هزینه سرویس هر بچه مدرسه 1/300 بدید هی پول اسنپ بدید کسی که نمیاد تجمع حقشه همه اینها رو تجربه کنه انتظار فاکتور شدن نداشته باشید منتظر باشید جنگی چیزی بشه با پولی که دادیم فرار کنن
دنا پلاس 6دنده پیش فروش 31 مردادماه : سلام دوستان ،امروز برای من آماده جهت تحویل تیک خورد رفت رو صدور اسناد ،کسی اطلاع داره چند روز دیگه ماشین تحویل میدن؟ماشین باید بیاد شیراز
روشن : سلام منم پذیرش 13 بهمن هستم با شماره 12156618 فعلا فاکتور نشدم،
ساینا اس بهمن : سلام 12156822 واریز 11 پذیرش 13 بهمن آپشن امروز ساعت 4:50فاکتور شد
حامد : چرا داداش باهم که فاکتور شده بودیم
207 پانا : سلام نه کم نمیشه بعدا جریمه دیرکرد رو بهت میدن مبلغشم حدود 21 تومنه
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : 13 بهمن چک کنن من فاکتور شدم
سحر : لطفا هم رو نکنید کار خیلی بدیه
سورن : سلام. مطمئنی به اونایی که تبدیل نزدن دریچه سیمی میدن