فولکس واگن نیامده رفتنی شد/ مواضع آمریکایی سوار بر صنعت ایرانی

 

فولکس واگن نیامده رفتنی شد/ مواضع آمریکایی سوار بر صنعت ایرانی

 
 با افزایش فشارهای رییس جمهوری امریکا بر سر خروج این کشور از برجام، کشورهای اروپایی نیز ساز خروج از ایران را می زنند و برخی از ادامه همکاری با ایران دست کشیده اند و برخی دیگر نیز هنوز مواضع خود را اعلام نکرده اند. 
 
در همین میان، شرکت خودروسازی فولکس واگن که پس از برجام برای حضورش در ایران با ماموت به توافق رسید، اکنون زمزمه های خروجش به گوش می رسد و گویی در حال بستن چمدانش است. حالا  اگر ماموت توان سربلند بیرون آمدن از فشارهای امریکایی را داشته باشد، باید به دنبال شرکتی دیگر برای مذاکره و حضور در ایران باشد. گرچه روز گذشته حضور پژو و سیتروئن در ایران قطعی شد، اما این پرسش مطرح است که اگر امریکا موفق به خروج شرکت های اروپایی از ایران شود، چه بلایی بر سر صنعت خودروسازی ایران می آید؟ 
 
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه می گوید: « ممکن است پس از اجرای تحریم‌ها چند حالت برای صنایع ایران ایجاد شود که یکی از این حالات، وضعیت فعلی اروپایی‌ها در حال حاضر باشد، به گونه ای که اکنون مقرر شده که  پژو و سیتروئن در ایران ماندگار باشند».
 
 او می افزاید: «البته ممکن است دیگر قراداد جدیدی با اروپا منعقد نشود، اما حداقل به قراردادهای قبلی لطمه ای وارد نخواهد شد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: « یکی دیگر از حالات ممکن، پافشاری امریکا بر سر خودروسازان بین المللی خواهد بود تا این شرکت ها نیز ملزم به خروج از ایران شوند، چرا که امریکا تا حدی توان پافشاری بر این امر را دارد». 
 
کاکایی با بیان اینکه ممکن است پافشاری‌های امریکا بر کشورهای اروپایی و چینی قراردادهای قبلی را شامل نشود، تاکید می کند: « البته ممکن است امریکا به لجبازی های مغرضانه خود ادامه دهد و حتی شروطی برای قراردادهای گذشته تعیین کند و به عبارتی بر سر قراردادهای گذشته نیز عقب نشیینی هایی صورت گیرد». 
 
توسعه به سبک داخلی 
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می  کند: « ادامه همکاری های ایران با اروپایی ها بستگی به سبک تحریم ها دارد، چرا که ما می توانیم حتی پس از اعمال تحریم‌ها نیز به تولیدات خود در ایران و توسعه صنایع ادامه دهیم. لازم به ذکر است که امریکا نیز به دنبال نابودی کامل ایران نیست، چرا که به دلیل جذابیت‌های اقتصادی برای ترامپ، برتری اقتصادی امریکا نسبت به ایران بیش از پیش مورد توجه است. 
 
کاکایی اظهار می کند: « در این مدت قطعا توسعه داخلی کشور رو به رشد خواهد بود که البته این توسعه نیز به سرمایه گذاری کلان نیازمند است».
 
از تشکیل تیم ضد ایرانی از سوی امریکا تا ماندنی شدن اروپایی‌ها در ایران
 
محمد رضا نجفی منش- رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو  در رابطه با چشم انداز خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر خروج فولکس واگن و سایر شرکت های خودروسازی به خبرنگار خودروکار می گوید: « این بار امریکا بر سر مواضع خود آنگونه جدی است تا صدمه ای کارا به اقتصاد ایران وارد کند».
 
او می افزاید: « از طرفی دیگر گرچه اروپایی ها در این مدت ساز حمایت از صنایع کوچک و متوسط  را می زنند، اما در مقابل اقدامی عملی که باید اجرایی شود و از همه مهم تر آن گشایش راه های بانکی است، هنوز صورت نگرفته است». 
 
نجفی منش اظهار می کند: « از سویی دیگر، شرکت های بزرگ آمریکایی هنوز صحبتی مبنی بر خروجشان از ایران به میان نیاورده اند و تا این زمان عزمشان بر ماندن در ایران و ادامه فعالیت جزم است. مگر اینکه در ساعات آینده و یا روزهای آینده باز هم اتفاقی نیافتند و تصمیمشان تغییر نکند».
 
رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌وکار اتاق بازرگانی تهران در ادامه می افزاید: « در این میان، کشورهایی همچون چین که حضورشان در ایران با سخت گیری هایی از سوی امریکا همراه می شود، امکان ماندن و یا رفتنشان هنوز مشخص نیست. چرا که امریکا مکانیزمی ضد ایرانی ترتیب داده است و کلیه حرکت های شرکت های در ارتباط با ایران را رصد می کند، که البته هنوز ادامه فعالیت های این شرکت ها با ایران نیز مشخص نیست».
 
اولویت ماندن با پژو و رنو است
 
نجفی منش در پاسخ به اینکه اگر امریکا شرکت های درارتباط با ایران را به کناره گیری برای ادامه فعالیت با ایران ملزم کند، می افزاید: « تجربه همکاری های اقتصادی سیاسی ایران پیش از برجام نشا می دهد که ما راه های دور زدن تحریم ها را بلد هستیم، اما این امر به افزایش هزینه ها حداقل تا 10 درصد منجر می شود». 
 
به گفته او، باید هرچه زودتر دیپلماسی وزارت امور خارجه ایران تلاش خود را برای تعیین تکلیف روند فعالیت های شرکت های خارجی در ایران به کار بندد. 
 
 رئیس انجمن همگن قطعه سازان خودرو در پاسخ به اینکه اگر فولکس واگن که تازه وارد صنعت خودرو در ایران است از اداه همکاری با ایران انصراف دهد، باید ماموت به دنبال مذاکره با شرکتی دیگر باشد، تاکید می کند: « پیش از حضور هر شرکت خودروسازی یا وارد کنندهای به کشور، در حال حاضر حضور و ماندگاری رنو و پژو در ایران مورد اهمیت این صنعت است».
 
این روزها  نه تنها صنعت خودروسازی بلکه سایر صنایع کشور از آینده ای که حضور یا عدم حضور شرکای خارجی در آن مشخص نیست واهمه دارند. اما صنعت خودروسازی به واسطه تاکیدهای امریکا در لیست تحریم ها که بیش از مرحله قبل مورد توجه قرار گرفته است، در معرض شلیک مستقیم ترامپ است. حال باید منتظر ماند و دید تا امریکا برای ایران چه برنامه هایی در سر دارد تا با برنامه ریزی هایی همچون دوره گذشته، بازهم تحریم‌های اقتصادی و صنعتی دور زده شود و صنعت خودروسازی از ضربه‌‌های مهلک غربی نجات یابد. 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو , تحریم خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست
207 پانا تحویل خرداد : متنشو مینوشتی که چی نوشته تو قرارداد تحویل تیر مرداد دیگه پیگیر کسی نیست خبریم فعلا از فاکتور نیسست تا یه هفته دیگه که دوباره شروع میشه 🫠🫠