بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 

بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 
صحبت در مورد تفاوت های بیشمار موتورهای بنزینی و گازوئیلی همواره وجود داشته و هر پیشرانه ای با توجه به مزایایی که در اختیار مصرف کنندگان خود قرار می دهد طرفداران خاص خود را دارد. طرفداران موتورهای گازوئیلی همواره بر روی گشتاور فوق العاده این دسته از پیشرانه ها تاکید کرده و به عنوان یک مزیت از آن یاد می کنند.
 
هرچند عمده توجه علاقه مندان و منتقدان به سمت قدرت موتور پیشرانه هاست که در این صورت موتورهای بنزینی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر موتورها دارند اما از طرفی دیگر گشتاور نیز در دور های پایین موتور در رانندگی بسیار مهم بوده که در این مورد موتورهای دیزلی ها حرفی برای گفتن داشته و عملکرد بهتری دارند.
 
همانطور که قدرت موتور بالا سبب می شود که شتاب افزایش یابد گشتاور مناسب نیز سبب می شود راننده با انتخاب بهترین زمان تعویض دهنده به یک سیکل مصرف سوخت مطلوب برسد. در واقع موتور های گازوئیلی تا همین اواخر و قبل از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن بسیار محبوب بودند.
 
برای بسیاری از افراد، موتورهای گازوئیلی و بنزینی عملکرد یکسانی داشته و در یک سطح طبقه بندی می شوند. شاید از نظر مشخصات این دو موتور مشابه بنظر برسند اما در جزییات و توان تولیدی و مشخصاتی مثل گشتاور تفاوت های زیادی باهم دارند.
 
 
اما واقعا چه چیزی سبب می شود که یک موتور گازوئیلی دارای گشتاور بسیار بیشتر از یک موتور بنزینی مشابه باشد؟
 
عوامل متعددی در این میان دخیل اند که از جمله آن ها می توان به پنج فاکتور ترکیب شیمیایی سوخت، توربوشارژر، ضریب تراکم متفاوت محفظه احتراق، تراکم انرژی و طول سیلندر اشاره کرد.
 
در واقع انرژی تولید شده در درون موتورهای دیزلی تراکم و چگالی نسبتا بالاتری نسبت به موتورهای گازی دارد که طبیعتا همین موضوع سبب تولید گشتاور بیشتر شده و یا به عبارت دیگر انرژی چرخشی بیشتری در درون موتورها تولید می شود.
 
جزییات جابجایی پیستون و مشخصات سیلندر نیز در موتورهای گازوئیلی نسبت به موتورهای گازی متفاوت است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده و سبب می شود که در مجموع موتورهای گازوئیلی کارآمد تر از موتورهای گازی باشند.
 
 
هرچند که فولکس واگن با رسوایی دیزل گیت تصور بسیاری از افراد را در مورد خودروهای دیزلی و گازوئیلی خراب کرد اما واقعیت این است که این موتورها حتی با وجود سخت گیری ها و استاندارهای جدید که در مورد محیط زیست و آلودگی آن توسط خودروها وضع شده همچنان قابلیت درخشش داشته و می تواند نظر بسیاری از کارشناسان به سمت خود جلب کنند.
 
از طرف دیگر اگر سری به کتاب های مربوط به طراحی موتورهای احتراق داخلی بزنیم، در خواهید یافت که چرخه ترمودینامیکی پیشرانه های بنزینی و دیزلی با یکدیگر متفاوت است، موتورهای بنزینی براساس چرخه ای موسوم به اوتو کار می کنند و موتورهای دیزلی براساس چرخه ای به نام دیزل!
 
این تفاوت تکنیکی اما در عمل در میزان گشتاور تولیدی پیشرانه موثر است، چرا که در سیکل دیزل، مرحله تولید انرژی (کار) براساس شرایط ترمودینامیکی فشار ثابت رخ می دهد و همین امر سبب می شود که پیستون درون محفظه سیلندر با فشاری ثابت و پیوسته به سمت پایین حرکت کند، بنابراین میل لنگ عملا با نیروی بیشتری (در طول زمان انفجار) می چرخد و همین امر در کنار سایر ویژگی های ذکر شده، گشتاور بیشتری را راهی گیربکس و چرخ ها می کند.
 
 
بنابراین تفاوت عملکردی موتورهای دیزل و بنزینی، یک تفاوت ذاتی است که از چرخه های دیزل و اوتو نشات می گیرد، اما در دهه اخیر بسیاری از خودروسازان تلاش کرده اند تا با اصلاح این دو چرخه، پیشرانه ای بنزینی با ضریب تراکم بسیار بالا را بسازند که با چرخه ای نزدیک به سیکل دیزل کار کند و همزمان گشتاور بالای موتورهای دیزل و قدرت زیاد موتورهای بنزین سوز را ارائه دهد، با این حال علیرغم موفقیت های مزدا و پیشرانه تراکم متغییر نیسان/ اینفینیتی، این تکنولوژی چالش بر انگیز هنوز فراگیر نشده است و مهندسان سخت در تلاش اند تا قبل از حذف شدن پیشرانه های درون سوز توسط موتورهای برقی به چنین اهدافی دست پیدا کنند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گشتاور , موتور دیزلی , موتور بنزینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی : ماشین من 3 تیر پلاک شد امروز چراغ تحویل تازه روشن شد
تجمع : دوستانی که میرن تجمع اگر فاکتور شدید لطفا یه خبری بدید مثل سری قبلی نشه که رفتن دیگه پیداشون نشد. ممنون
تجمع : دوستانی که میرن تجمع اگر فاکتور شدید لطفا یه خبری بدید مثل سری قبلی نشه که رفتن دیگه پیداشون نشد. ممنون
شاهین جی ال : مبارک باشه ،پس ملکه خرداد پرداخت کردیم احتمالأ میشه شهریور
معین : نه منم شاسی نشدم.
علی اصفهان : سلام دوستان من زمستان ۴۰۳ نصف پول را واریز کردم واسه شاهین پلاس واسه تحویل زمستان ۴۰۴ به نظرتون میدن یا انصراف بزنم، انصراف بزنم کی پولم برمیگردونن؟
شاهین : آقا فردا صبح همه بیاید ماهم میایم
علی اصفهان : سلام دوستان من زمستان ۴۰۳ نصف پول را واریز کردم واسه شاهین پلاس واسه تحویل زمستان ۴۰۴ به نظرتون میدن یا انصراف بزنم، انصراف بزنم کی پولم برمیگردونن؟
محمد : سلام. قیمت را بفرمایید
امیر جک j4 : سلام ما هفته پیش تحویل گرفتیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش 7اسفند : اونای که نمیان و میگه بچه ها میرن ما دیگه لازم نیست در اشتباهن چون همه ب خودشون اینو میگن و تعداد کمی میان برا اعتراض باید یک روز از کارتون بزنید تا نتیجه بگیرید اتفاقیه که افتاده راهی نیست
اطلس اذر : سلام لطفا اگر کسی امروز فاکتور شد خبر بده
محمد : سلام حرکت کردم دارم میام برا اعتراض. حضور حداکثری لطفاا
فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : فرسوده تحویل مرداد دیروز فاکتور شدن پرداخت اردیبهشت تحویل خودرو اقساط فروردین پارسال بهمن برنده شده بودم
منتظران آر اس : دوستان لطفا همه برای اعتراض بیاید ، برای ماشین ثبت نامیه خودتون دارید اعتراض میکنید ، یبار جمع بشیم از فرداش میبینید چجوری فاکتور میکنن ، هرکسی منتظر نباشه یکی دیگ بره اعتراض کارو در بیاره خودمون باید دست به کار شیم امروز شنبه نه صب جلو درب اصلی سایپاعه کلاه بردار
27 بهمن فروش فوری : سلام دوستان ما هفته قبل رفتیم اعتراض خداروشکر امروز فاکتور شدبرام ،ان شاالله روزی همتون پرداختی 27 بهمن فروش فوری سخا 5 اسفند سعی کنید داخل برین اسم بنویسین زودتر فاکتور میشه
محمد : سلام دوستان لطفا یه روز قرار بزارید تو این هفته بریم دمه شرکت سایپا،دیگه واقعا شورشو در آوردن،یکسال و نیم از ماشین خبری نیست
سمندسورن 13اسفند : سلام من 12تیرفاکتورشدم 19هم پلاک شد
سپهر : فردا آبرو سایپا رو میبرم دیگه زدم سیم آخر خودمو برهنه میکنم میگم شیط شدم ماشینمو باید بدین تمام هرچیم شد بشه بدتر از الآنم نیست 6ماه ماشین ندارم مستاجرم دوتا بچه دارم دارم کارگری میکنم قبلا با ماشینم اسنپ بودم
سهیل : من فردا برهنه میشم رد دادمممم