ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 

ارتباط نرخ بیمه شخص ثالث با سیلندر خودرو چیست؟

 
چند روز قبل بیمه مرکزی ایران مثل هر سال حق بیمه پایه سالیانه انواع وسایل نقلیه را براساس تعداد سیلندر خودروها اعلام کرد.
 
بر اساس اعلام بیمه مرکزی در سال جاری، وسایل نقلیه کمتر از چهار سیلندر 836 هزار تومان، پیکان، پراید و سپند 990 هزار تومان، سایر وسایل نقلیه چهار سیلندر یک میلیون و 163 هزار و 800 تومان و بیش از چهار سیلندر یک میلیون و 302 هزار و 400 تومان باید حق بیمه بپردازند.
 
اما از چه زمان و بر اساس چه منطقی حق بیمه خودروها بر اساس سیلندر تعیین شد؟ «وحیدرضا باختری» مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا در گفتگو با دیجیاتو به پیشینه بیمه خودرو در ایران اشاره می‌کند که به سال 1347 بازمی‌گردد:
 
«سال 1347 قانون بیمه شخص ثالث برای اولین بار توسط هیات علمی وسیله نقلیه تصویب و اجباری شد. پس از آن آئین نامه اجرای با تعرفه بیمه شخص ثالث انواع خودرو ابلاغ شد. در تعرفه سال 1347 قدرت موتور بر اساس اسب بخار مد نظر بوده و تعرفه حق بیمه انواع خودروها بر اساس آن تعیین می‌شد اما در سال‌های بعد به جای اسب بخار، تعداد سیلندر مورد توجه قرار گرفت.»
 
بیمه شخص ثالث خسارات وارد به اشخاص داخل و بیرون از خودرو را پرداخت می‌کند. باختری معتقد است:
 
بیشتر بودن نرخ حق بیمه خودروهای چهار سیلندر رابطه مستقیم با قدرت آنها دارد؛ یعنی هرچقدر سیلندر خودرو بیشتر باشد قدرت موتور و سرعت خودرو بیشتر بوده و در تصادفات خسارات بیشتری وارد می‌کند تا خودروهایی که توان و قدرت کمتری دارند. ضمن آنکه خودروهایی که حق بیمه کمتری دارند مثل پراید و پیکان، بیشتر مورد استفاده اقشار کم درآمد هستند، نکته ای که مد نظر قانون گذاران بوده است.
 
این درحالی ست که در بیشتر کشورها حق بیمه خودرو از ترکیب مشخصات و سوابق استفاده کننده وسیله نقلیه و مشخصات خودرو تعیین می‌شود. موضوعی که قانون آن در ایران وجود دارد اما تاکنون به دلیل نبود زیرساخت های ارتباطی میان پلیس راهور، شرکت‌های بیمه و سایر نهادهای مربوطه اجرایی نشده است.
 
نرخ بیمه خودرو
 
اگر دقت کنید تعرفه واردات خودرو نیز بر اساس ظرفیت موتور تعیین می‌شود. مثلا خودروهایی که حجم موتور بیش از 2500 سی.سی دارند اجازه واردات ندارند و یا خودروهایی که حجم موتور بیش از هزار سی.سی باید تعرفه بیشتری بپردازند. باختری می‌گوید:
 
قدرت را نباید بر اساس سیلندر در نظر گرفت بلکه باید بر اساس اسب بخار سنجید. تعرفه واردات خودرو هم باید بر همین اساس تنظیم شود. مثلا بعضی از خودروها چهار سیلندر هستند و ظرفیت موتور آنها 1300 تا 1400 سی.سی بیشتر نیست اما باتوجه به تکنولوژی های جدید موتور و توربوها قدرت اسب بخار آنها برابر با یک خودرو 2500 سی.سی است.
 
از این رو می توان نتیجه گرفت که به گفته مدیر بیمه‌های خودرویی بیمه دانا، قانون در این زمینه از علم و تکنولوژی روز خودروها عقب مانده است و می توان متناسب با اسب بخار و قدرت تولیدی پیشرانه، فاقد از تعداد سیلندرها در این زمینه تعیین تکلیف کرد.
 
هرچند باید گفت که فارغ از این عقب ماندگی قانونی، اساسا ارتباط مستقیمی بین قدرت خودرو و میزان خسارت احتمالی وجود ندارد و چه بسا بسیاری از خودروهای ضعیف و ناایمن موجود در کشور، در صورت وقوع حادثه خسارت مالی و جانی بیشتری را برای شرکت های بیمه به بار می آورند و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز بر همین اساس، شرکت های بیمه حامی افزایش ایمنی خودروها هستند و در این زمینه حمایت های مالی و فنی زیادی را ارائه می دهند.
 
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

این قانون ها رو بزاری جلوی هویج پخته خندش میگیره
17:27  1397/01/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : سلام دوستان طرح فرسوده تارا دستی تحویل اذر، فاکتور شدید اینجا بگید تشکر از آبان کسی مونده طرح فرسوده؟
بهنام : به حرف اپراتور نمیشه تکیه کرد اون ها دو هفته یه بار اپدیت میشند
شاهین+ : با اپراتور سایپا تماس گرفتم.گفت؛ نگران نباشید،حتی اگر فاکتور نا مرتب انجام گرفته باشه به ترتیب تاریخ تکمیل وجه تحویل داده خواهد شد.
الناز : چه عجب!!!! بلاخره این دعوتنامه کوییک لعنتی از پروفایل سایت سایپا ما حذف شد. دو سال و نیم منتظر گرفتن شاهینیم، احمقها برامون دعوتنامه کوییک میفرستن.
X5 مسعود : سلام ثبت نام دو مرحله اردیبهشت تحویل آبان ماه کسی فاکتور شده.چرا تشکیل وجه بعد یک ماه هنوز زرده.اصلا ماشین میتونن تحویل بدن.130میلیون اضافه گرفتن.مردم گرفتار کردن نه ماشین هست و عودت پول.نمایندگی که زنگ میزنی کاملا می‌خنده بهمون و هیچی به هیچی.بزرگترین اشتباه زندگیم ثبت نام بود
T8 : ثبت نام تیر ماه سلام منم بیست مهر پیام شاسی اومد بیست و نه مهر صدور بیمه نامه ، از اون روز تا حالا هم روی صدور پلاک زرد مونده ، یک ماه دیگه هم قسط اوله موندیم چه کنیم
امیر،اردیبهشت : دوستانی مدعی هستن فاکتور شدن ۱۰ و ۱۱ میشه اسکرین شات بذارین ،شرکت خودش میگه چنین چیزی نیست
محمدعلی : سلام .از این 11 اردیبهشتی ها که فاکتور شدن یه نفر اسکرین شات بزاره تا برم سایپا نشون بدم.خداییش پدرمون در آورد سایپا
حسین X5 : اگه قبل از عید فاکتور بشه همون قبل سال می دن در غیر اینصورت می افته سال بعد با مدل 1405
یسنا x5 : من اول 8 ماشین را گرفتم وحالا هم شکایت کردم دادگاه تهران..... یا تماس میگیرن توافق کنن..... چقد ادعا کردین... چقدر دستتون را گرفت....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : کوییک اس کسی امروز فاکتور شده ؟؟؟؟؟؟؟؟
کوئیک : هنوز باید منتظر باشی 3 یا 4 ماه
دنا اپشنال : کسی میدونه مرحله آماده تخصیص چه زمانی هست؟
کوئیک : تیر همه روزاش نیس و مردادم از 18 شروع میشه انشالا او اذر فاکتور میشیم
ساینا : سلام ببخشید محدودیت فیزیک پلاک از سوی راهور چند روزه رفع میشه؟ برای کسی اینجوری بوده؟
اطلس00 : معمولا ی هفته الی 10 روز
207 پانا پیش فروش ابان : پاسخ به علی پانا .داداش اگه 24 فاکتور شدی و تا حالا پلاک نشدی برو ادرس تو سایت ایرانخودرو سخا و املاکتو یکی کن و یک کد پستی بزن بعد از سایت سخا ببین تایید توسط پست و املاکت سبز شده یا نه . تا اینکارارو نکنی پلاک نمیشی
انزلی : داداش تحویل چ ماهی هستی
علی اطلس : سلام والله منم واریز اولیه خرداد403بوده واریز دوم15مرداد هنوز که خبری نیست
علی : ما 30 تیر تکمیل وجه کردیم هنوز نشده انشالله تا عید میگیری