معاینه فنی ، محل کسب درآمد یا تایید سلامت خودرو؟

 

معاینه فنی ، محل کسب درآمد یا تایید سلامت خودرو؟

 
موضوع معاینه فنی در هیچ سالی به اندازه 96 داغ نبود. حرات و داغی موضوع معاینه فنی با تداخل و ارتباط با موضوع های مهم دیگر چون دریافت مجوز تردد طرح ترافیک، اجرای طرح LEZ و نظارت دوربین های ثبت تخلف نداشتن معاینه فنی و مسائل این چنین، به مراتب بر حساسیت این موضوع افزوده شد اما تاثیر معاینه فنی بر سلامت هموطنان و محیط زیست چگونه ارزیابی می شود؟
نواب حسنی منش، مدیرعامل مراکز فنی شهر تهران چندی پیش در نشست خبری گفته بود که آمار دریافت معاینه فنی با صدور یک میلیون و 546 هزار معاینه فنی صادر شده شکسته شد در حالی که 45 درصد از مراجعه کنندگان بنا به دلایل مختلف از جمله حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد خودروها صرفا به دلیل آلایندگی، ۱۴ درصد به دلیل وضعیت ظاهری، هشت درصد به دلیل انحراف فرمان، پنج درصد به دلیل مشکلات کمک فنر و مابقی در تست ترمز مردود شدند.
 
هرچند بیان نشده است که چه میزان از خودروهای مردودی را خودروهای وارداتی تشکیل می دهند، اما با درنظر گرفتن کاهش زمان معافیت دریافت معاینه فنی برای خودروهای نو از 5 سال به 4 سال، مردود شدن 45 درصدی خودروها در معاینه فنی خبر از عمق فاجعه کیفیت محصولات خودرویی کشور می دهد و از این رو می توان به سادگی حدس زد که حدود 90 در صد از مردودی ها را بدون شک خودروهای تولید داخل تشکیل می دهند. چنین مردودی عظیمی تنها طی بازه کارکرد 5 ساله خودروها به سادگی درصد بالای مرگ و میر ایرانیان در سانحه های مرگ بار در جاده های غیر استاندارد کشور را توجیه می کند.
 
شخص نگارنده به عنوان مالک خودرویی 28 ساله که از دیدگاه دولتی "فرسوده" شناخته می شود، پیش از نوروز برای دریافت معاینه فنی به یکی از مراکز مراجعه کردم. کیفیت تجهیزات و ماشین آلات مخصوص و صحت بررسی کارشناسان مرکز معاینه فنی در بررسی خودروها به اندازه ای قدیمی و پیش پا افتاده بود که نمی توان دریافت معاینه فنی را دلیل بر بررسی و تایید سلامت خودرو دانست.
 
تجهیزات دستکاری شده، فرسوده و بسیار قدیمی هستند و گذشته از آن هیچ یک از پرسنل به بررسی سایر تجهیزات فنی مهم در خودرو، مانند سلامت چراغ های راهنما، چراغ های جلو و خطر عقب، زاویه چراغ ها، سلامت و شفافیت شیشه ها، سلامت آینه ها و مسائل مشابه نپرداخته و به شکل خنده داری از آن ها گذر می کنند. تنها موردی که معاینه فنی مورد نظر بر آن متمرکز بود، تست آلایندگی، تست تعلیق و تست ترمز را شامل می شد که با توجه به سن و میزان فرسودگی دستگاه های مورد نظر از سلامت آن ها نیز نمی توان مطمئن بود.
 
با این وجود خودرو مورد نظر (با آگاهی شخص نگارنده از ایراد مورد نظر) تنها در بخش عدم تنظیم زاویه فرمان مردود شد و این درحالی بود که آلایندگی پیشرانه این خودرو 28 ساله، با مجموعه فنی بسیار قدیمی شامل کنیستر تعویض نشده، عدم تجهیز به کاتالیزور و با وجود پیشرانه حجیم شش سیلندر 3.1 لیتری آلایندگی به مراتب کمتر از یک خودرو سایپا 111 مدل 1390 با سن هفت سال بود.
 
به راستی تاثیر دریافت معاینه فنی بر آمار مرگ و میر حاصل از سوانح رانندگی و آلایندگی محیط زیست چگونه بررسی می شود؟ آیا دریافت معاینه فنی از مراکزی که سلامت سیستم روشنایی خودرو را بررسی نمی کنند به معنای سلامت خودرو است؟ چرا خودرویی متعلق به سه دهه گذشته آلایندگی به مراتب کمتر از یک خودرو شش ساله داخلی تولید می کند اما به فرسوده بودن متهم می شود؟ چرا کیفیت سوخت تولید پالایشگاه های کشور و تاثیر مصرف سوخت و تولید آلاینده های خودروهای تولید داخل بر آلودگی هوا بررسی نمی شود؟
 
به گفته نواب حسنی منش، تنها در سال 1396 و تنها از جریمه های صادره از دوربین های کنترل عدم دریاف معاینه فنی تحت طرح LEZ، مبلغ 213 میلیارد تومان جریمه اخذ شده است و این مبلغ جدا از هزینه دریافتی از جریمه های دستی، دوربین های ثبت سرعت و غیره است. این هزینه گزاف هرچند بنا بر گفته ها به جیب شهرداری واریز نشده است و بر اساس بودجه سال 97 قرار است این هزینه صرف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شود که به تنهایی ناوگانی پر ایراد و ناکار امد است و بی دلیل نیست که مشکل ترافیک های سنگین کلان شهر های کشور هنوز حل نشده باقی مانده است. باید منتظر ماند و میزان ارتقا سیستم حمل و نقل عمومی در سال 1397 را پس از تزریق 213 میلیارد تومان در این سیستم نظاره کرد.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , معاینه فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

یه جایی برای پول کندن از مردم درست کردن و در کنارش مثلا تست سلامت هم میکنند که اگه ماشین از سلامت برخوردار نباشه اونم مشکلی نیست بک کم سر کیسه رو شلتر کنی حله و سلامت خودرو .... چند . فقط پول و بده بفیش حله
23:48  1397/01/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد