عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

تصور کنید شما در تعطیلات آخر هفته، در یک مسیر دوطرفه و در یک هوای بادی در حال رانندگی به سمت خانه هستید. دیر وقت است و هیچ گونه روشنایی نیز در طول مسیر وجود ندارد. ناگهان با سرعتی در حدود 60 کیلومتر بر ساعت به یک به پیچ نزدیک می شوید؛ اگرچه سرعت خودرو برای عبور از پیچ، مناسب و به اندازه کافی پایین است، اما برای یک توقف ناگهانی، بالا به نظر می رسد. هیچ کس نمی داند چه چیزی آن سوی محدوده چراغ های جلو منتظر شما است؟ یک گوزن؟ یک ماشین واژگون شده؟ یا ...

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

این جا است که نقش چراغ های جلوی تطبیقی مهم می شود و تمام نگرانی ها را سر پیچ آن هم در سرعت های بالا از بین می برد. در سیستم چراغ های جلوی تطبیقی، با جهت گیری پرتو نور در راستای پیچ و خم های جاده، مسیر روبرو کاملاً روشن می شود تا دید راننده به حداکثر میزان خود برسد. رانندگی در شب، موضوع بسیار پراهمیتی است. به گزارش رسانه های خبری، در حدود 46% از تصادفات جدی در سال 2006، در شب رخ داده است که حاکی از اهمیت بالای این مسئله است. آن چه در این مقاله از نظر شما می گذرد، نگاه اجمالی به چگونگی عملکرد و نوآوری های جدید چراغ های جلوی تطبیقی و بررسی تفاوت آن ها با چراغ های معمولی است. پس از مطالعه این بررسی متوجه خواهید شد که چگونه رانندگی در شب با وجود این سیستم جدید امن تر می شود.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

چراغ های جلوی استاندارد، بدون توجه به جهت حرکت اتومبیل، به طور مستقیم به سمت جلو می تابند. هنگامی که سر پیچ می رسیم، چراغ های جلوی خودرو، اطراف جاده را بیش تر روشن می کنند تا خود جاده! چراغ های جلوی تطبیقی با فرمان و سرعت خودرو هماهنگ هستند و به طور خودکار، روشنایی را روی جاده متمرکز می کنند. هنگامی که خودرو به سمت راست می پیچد، زاویه چراغ های خودرو به سمت راست متمایل می شود. همین مکانیزم برای زمانی که خودرو به سمت چپ می پیچد هم تکرار می شود. در حالت استاندارد، تابش چراغ های جلوی خودرو به طور مستقیم در سر پیچ ها می تواند مشکل ساز شود، ولی با استفاده از سیستم تطبیقی، روشنایی خودرو روی جاده متمرکز می شود و تصادفات ناشی از این مشکل به شدت کاهش می یابد.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

خودرویی که مجهز به چراغ های جلوی تطبیقی است، جهت انجام وظیفه خود از حس گرهای الکترونیکی استفاده می کند تا سرعت خودرو را مشخص نماید. هم چنین، این حس گرها در تعیین میزان چرخش فرمان و انحراف از مسیر خودرو بسیار پرکاربرد هستند. برای مثال، هنگامی که خودرو در حال چرخش به دور خود است، مقدار انحراف از مسیر خودرو تغییر می کند. این حس گرها در حقیقت همان موتور کوچک داخل چراغ جلوی خودرو را به حرکت در می آورند که موجب چرخیدن پرتو نور چراغ می شوند. با این سیستم، پرتو روشنایی خودرو تا زاویه 15 درجه از مرکز می چرخد. گفتنی است، چراغ های جلوی تطبیقی در مجموع می توانند 30 درجه چرخش آزاد داشته باشند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

اگر چرخش 15 درجه ای از مرکز کافی نباشد، مثلاً هنگام پارک کردن خودرو با سرعت کم یا حرکت بر سر پیچ ها با سرعت کم، روشنایی مضاعف می تواند مکمل چراغ های جلوی خودروی شما باشد. بدین منظور برخی از مدل های بی ام و مجهز به چراغ های گوشه ای یا کناری هستند. هنگامی که خودرو با سرعتی کم تر از 40 کیلومتر بر ساعت در حال پیچیدن باشد، چراغ های کناری می توانند تا زاویه 80 درجه از محیط پیرامون خودرو را روشن کنند. هنگامی که خودرو از پیچ خارج شد یا سرعت آن افزایش پیدا کرد، چراغ های کناری به طور خودکار خاموش می شوند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

در سیستم چراغ های تطبیقی، حس گر ها می توانند از چرخش بی مورد پرتو های نور هنگامی که نیاز نیست، جلوگیری کنند؛ مثلاً هنگامی که خودرو در حال حرکت به سمت عقب است، چراغ های تطبیقی از کار می افتند. این کار باعث می شود، رانندگان دیگر در اصطلاح کور نشوند. آن چه راجع به آینده این فن آوری باید گفت این است که بسیاری از سیستم های تطبیقی چراغ های جلو، از سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع برخوردار هستند. این سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع بدین صورت است که در مکان هایی که خودرو در سربالایی یا سراشیبی قرار دارد، ارتفاع روشنایی خودرو مطابق با جاده تطبیق داده می شود. به طور مثال، هنگامی که خودرو از یک دست انداز بزرگ می خواهد عبور کند، حین رسیدن به دست انداز، ابتدا جلوی خودرو بالا می رود و پرتو چراغ های جلو در حالت عادی، رو به آسمان جهت گیری می کنند. این مشکل تا زمانی که خودرو به مسیر مستقیم خود نیفتاده باشد، هم چنان پا برجاست و باعث می شود هنگامی که شما می خواهید از روی ریل قطار یا هر دست انداز دیگری عبور کنید، پرتو چراغ های جلو، چشمان راننده مقابل را هدف بگیرد و باعث تصادفات جبران ناپذیر و مرگبار شود. در حقیقت به جای این که چراغ های خودروی شما جاده مقابل را روشن نماید، باعث کور شدن راننده مقابل می شود. سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو با داشتن یک موتور مخصوص، به محض دریافت سیگنال از سوی حس گر، ارتفاع پرتو نور را کاهش می دهد و باعث روشن شدن مسیر روبرو می شود. این سیستم در حال حاضر بر روی خودرو های جدید اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است. از آن جا که این روزها خودرو ها مجهز به چراغ های زنون هستند، عدم تجهیز آن ها به سیستم خود تنظیم کننده ارتفاع چراغ جلو سبب کور شدن چشمان راننده مقابل می شود.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

چراغ های جلوی تطبیقی هنوز بر روی خیلی خودروها به طور استاندارد نصب نشده است و کمپانی های محدودی آن ها را به عنوان یک امکان ضروری بر روی خودرو به کار می برند. شرکت بی ام و این سیستم را به طور انتخابی بر روی تمام مدل های خود نصب کرده است. به طور مثال، مدل های سری 7، سری M، سری 335 و سری 537 به طور استاندارد این سیستم را دارند. هم چنین، کمپانی رنو بر روی چند مدل از خودروهای تولیدی خودش نظیر لتیتیود، این سیستم را در اختیار خریداران گذاشته است. گفتنی است، شرکت فولکس واگن نیز این سیستم را در پکیج لوکس خوروی پاسات ارائه می کند. لکسوس و آئودی هم از دیگر کمپانی هایی هستند که این سیستم کاربردی را برای بسیاری از مدل های خود عرضه می کنند.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

طراحان اتومبیل در حال گسترش دادن بسیاری از ایده های جدید برای چراغ های جلوی خودرو هستند که بر روی مدل های سال های پیش رو شاهد آن خواهیم بود. مثلاً چراغ های تطبیقی ترمز خودروی مقابل به شما این امکان را می دهد که از طریق آن ها بتوانید میزان شدت ترمز راننده مقابل را ببینید و از این طریق ضمن تنظیم نحوه ترمز گرفتن خودروی خودتان، از مشکلات و دردسر های پیش رو جلوگیری کنید. هنگامی که راننده ای به شدت ترمز می گیرد، چراغ های تطبیقی ترمز، نور بیش تری را از خود منتشر می کنند تا راننده عقبی از وضعیت خودروی شما با خبر شود. زمانی که راننده به آرامی پای خود را بر روی پدال ترمز می گذارد، این چراغ ها با نمایش یک درخشندگی ضعیف، به رانندگان پشت سری هشدار می دهند که مانع پیش رو آنقدرها هم خطرناک نیست؛ بنابراین نیازی نیست زیاد از سرعت خود بکاهید. به طور کلی، نیروی وارد بر پدال ترمز تعیین می کند که چراغ های عقب تطبیقی با چه سطح شدتی روشن شوند و این می تواند کمک بزرگی برای رانندگان پشت سری باشد.

با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی


عملکرد چراغ های جلوی تطبیقی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت جناب آقای "علی طهوری" ترجمه شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : چراغ جلو , تصادف , حس‌گر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

حسین
0

سلام من یه کادنزا مدل ۲۰۱۴ دارم سیستم AFLSکار میکرد یه نفر بکس فیش رو یه لحظه در آورد گذاشت سر جاش اینا از کار افتادن و دیگه کار نکردن کسی میدونه چطور راش بندازم خیلی اعصابم خورد شده
22:23  1402/03/01
پاسخ دادن
بهنام
0

سلام ببخشید جنسیس۲۰۱۳چراغ چرخشی دارد؟
چون مال من کار نمیکند میشه بگید ایرادش از کجاست ممنون
20:25  1401/10/15
پاسخ دادن
R
0

با حال بود
20:42  1398/07/03
پاسخ دادن
پراید ران
1

یکی از دوستان مزدا 3 نیو مدل 91 داره.
این سیستم روش هست و بسیار هم کارامده.
01:19  1395/04/07
پاسخ دادن
saeed
9

ایول داداش خیلی عالی انشاله رو پرایدم نصب بشه!!!!
16:16  1393/07/27
پاسخ دادن
حسن ساقی
1

خیلی خوب بود
06:45  1393/07/27
پاسخ دادن
sh
1

واقعا مقاله ی قشنگی بود
14:30  1392/12/21
پاسخ دادن
amir
3

من نیسان قشقایی دارم این سیستمو (چرخش چراغ ها در پیچ) داره. خیلی کار آمده
20:01  1392/10/21
پاسخ دادن
پ-ع
4

در ایران جنسیس و سنتنیال که توسط شرکت آسان موتور نماینده هیوندای هم ارائه می شود دارای این سیستم است که به آن AFLS می گویند . فکر کنم مخفف Auto Front Lighting System است .
00:16  1392/06/20
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
0

یاس جان بزن مارو :)
نفس لفظ مهمه که خطاب به car 1هستش D:
نزن مارو شوخی بود ;)
22:04  1392/06/19
پاسخ دادن
کاربر: Yas
0

آقا رامین ما کی باشیم شمارو بزنیم سالار.
1Car رو عشق است.
1Car
08:29  1392/06/20

mansour
2

خیلی مفیدو کامل بود باتشکر.
16:59  1392/06/19
پاسخ دادن
مهدی
1

مقاله کاربردی ای بود، ممنون از شما.
چند سال دیگه باورمون نمیشه که چطور با این ماشینهای فعلی رانندگی میکردیم.
حتما رانندگی خیلی آسون تر میشه.
16:48  1392/06/19
پاسخ دادن
کاربر: Yas
3

بعد ار خوندن این مقاله یه فیلم هم در این مورد دیدم واقعاً متحیر شدم از این سیستم فوق العاده.
16:47  1392/06/19
پاسخ دادن
ماهان
1

فوق العاده بود
15:53  1392/06/19
پاسخ دادن
محمد
1

بسیار مقاله زیبایی بود.
15:16  1392/06/19
پاسخ دادن
کاربر: رامین علیپور
1

وای عالی بود این مطلب
فکرشم نمیکردم چنین چیزی اصلا وجود داشته باشه
حرف نداشت مرسی car 1
13:46  1392/06/19
پاسخ دادن
کاربر: Yas
1

رامین جان بازم که گفتی car 1!!!!!!!!!!!
1Car داداش 1Car.
16:53  1392/06/19

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
J7سفید 22اردیبهشت اقساطی : سلام 22اردیبهشت ثبت نام اقساطی سفید مشهد 11خرداد تایید چک و مدارک 11شهریور فاکتور پلاک و مدارک 20شهریور تحویل ای ام اس فردا 1مهر با تشکر از دوستان جهت اطلاع رسانی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی x55 : دیشب دوتا تریلی که فونیکس و x33 و x55 بود و پلاک خوزستان بود از گچساران به سمت خوزستان میرفتن جهت اطلاع دوستان
اتومات عصبی : داداش نمی‌دونم چطور کار میکنن با این ردیف قراردادها
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : داستان تغییر رنگ چیه؟
4723 : دوستان تبدیلی به سورن که تیر تکمیل وج کردین وتحویلی مهر هست لطفا هر مرحله تیک خورد اعلام‌کنین بنده 24 تیر واریز 22مهر تحویل روفاکتور میچرخه
امیر : آقا یک سوال ماشینی که فاکتور شده شامل افزایش قیمت کارخانه میشه یا نه
ایران خودگوه : باز این سیاست تغییر رنگ چیه؟ تا تکمیل وجه یازده بهمن فاکتور شده به ما که رسید باز سیاست تغییر رنگ بهونه کردن پدرمون دراومد
مرتضی 207 دستی شهریور : سلام حداکثر بین 5 تا15 روز کاری اما اگر نصبش روماشینم حساب کنی ک تو اسناد کاستومر بیاد معمولا تا30 طول میکشه ک بعدش میشه اماده حمل
رها : سلام دوستان سود تاخیر چقد طول میکشه تا واریز بشه؟
علیرضا : سلام دوستان لطفاً اگه کسی می دونه راهنمایی کنه از فاکتور شدن تا تخصیص پلاک چند روز زمان می بره
ساینا 85گانه : بله قیمت کارخانه شاهین 440