بررسی نشتی‌های عمومی که در یک خودرو رخ می‌دهد

 

بررسی نشتی‌های عمومی که در یک خودرو رخ می‌دهد

 

درون یک اتومبیل، سیالات مختلفی وجود دارد که به منظور روان‌کاری، خنک‌کاری، انتقال نیرو و البته تامین انرژی استفاده می‌شوند. نشت‌کردن هر یک از این سیالات هشداری جدی برای مالک است که سیستم به بازدید و سرویس احتیاج دارد.

در این نوشتار به بررسی متداول‌ترین نشتی‌ها در یک اتومبیل می‌پردازیم.

 

نشتی روغن پیشرانه

روغن پیشرانه به عنوان سیال روان‌کار و خنک‌کننده، نقشی کلیدی در حفظ سلامت پیشرانه خودروی شما را بر عهده دارد. بنابراین نشت‌کردن آن از قسمت‌های مختلف دردسر‌ساز خواهد بود. با توجه به اینکه روغن همواره درون بخش‌های مختلف پیشرانه در گردش بوده و در میان قطعات ثابت و متحرک جریان دارد، از کاسه نمد، اورینگ و واشر برای آب‌بندی بخش‌های مختلفی که امکان فرار روغن وجود دارد استفاده می‌شود. ‌روغن پیشرانه در عموم موارد از چند بخش می‌تواند نشت کند که تشخیص آن چندان کار دشواری نیست.

نشتی روغن پیشرانه از ناحیه گیربکس در بیشتر موارد از خرابی کاسه نمد میل‌لنگ حکایت دارد که منجر به کثیفی محل اتصال پیشرانه و گیربکس شده و در موارد حاد می‌تواند چرب‌شدن دیسک و صفحه و لغزش آن را به دنبال داشته باشد. نشتی روغن در ناحیه گیربکس می‌تواند از خرابی کاسه نمد میل سوپاپ نیز باشد که در این صورت شاهد رد پای روغن از سرسیلندر تا روی پوسته گیربکس خواهیم بود. این مشکل خصوصا در خودروهایی که واجد سنسور میل سوپاپ هستند، بیشتر رخ می‌دهد چرا که روغن نشت کرده از کاسه نمد می‌تواند از اورینگ سنسور نیز عبور کند و به بیرون از سرسیلندر راه پیدا کند.

روغن‌ریزی از ناحیه فیلتر روغن یکی از جدی‌ترین مشکلاتی است که باید به سرعت رفع شود. البته باید در نظر داشت که همواره ناحیه فیلتر روغن چرب و آلوده است و این آلودگی ناشی از ریختن روغن در هنگام تعویض فیلتر است. بنابراین اگر به روغن‌ریزی از ناحیه فیلتر مشکوک هستید ابتدا ناحیه فیلتر را شست‌وشو دهید. روغن‌ریزی و آلودگی شدید بدنه کارتر می‌تواند نشانه خرابی آب‌بندی پیچ کارتر یا خود واشر بدنه کارتر باشد.

وجود روغن زیاد در منیفولد هوا بیانگر عملکرد نامناسب سوپاپ تهویه روغن و یا استفاده از روغن نامناسب است که میزان تبخیر بالایی دارد.

در نهایت وجود روغن در مایع خنک‌کننده و تشکیل رسوبات گلی مفهومی جز مرگ واشر سرسیلندر ندارد.

 

نشتی روغن گیربکس

در گیربکس‌های دستی از واسکازین برای روغن‌کاری، صداگیری و خنک‌کردن چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود که در هنگام دوران چرخ‌دنده‌ها، همواره میان آنها قرار می‌گیرد. در گیربکس‌های دستی واسکازین توسط کاسه نمدها کنترل‌شده و معمولا یک مسیر تنفس نیز برای گیربکس در نظر گرفته می‌شود. نشتی واسکازین در بیشتر موارد از ناحیه کاسه نمد پلوس‌ها روی می‌دهد. همچنین واسکازین می‌تواند بسته به طراحی گیربکس از راه شفت اصلی و یا مکانیسم تعویض دنده نیز به بیرون راه پیدا کند. در گیربکس‌هایی که پوسته چند‌تکه دارند، نشتی می‎‌تواند از محل اتصال پوسته رخ دهد. در گیربکس‌های اتوماتیک از روغن هیدرولیک برای راه‌اندازی سیستم استفاده می‌شود. به سبب ذات طراحی این گیربکس‌ها، نشتی روغن به‌ندرت در آنها رخ می‌دهد اما بخش‌هایی همچون مجموعه بلوک هیدرولیک، کاسه نمد پلوس‌ها، خنک‌کن و لوله‌های انتقال پتانسیل نشتی را دارند.

 

نشتی مایع ترمز

مایع ترمز که در بیشتر موارد به اشتباه روغن ترمز نامیده می‌شود، مایعی است که به هیچ عنوان نباید دچار نشتی شود چرا که بروز نشتی در مدار ترمز به معنی از دست رفتن فشار و خطر بروز حادثه خواهد بود. پایین رفتن پدال ترمز در فشار شدید و چسبیدن پدال نشانه روشنی از وجود نشتی جدی در سیستم ترمز است. در یک ترمز معمولی بوستری، روغن می‌تواند از واشرهای لاستیکی پمپ ترمز نشت کند که ناشی از فرسودگی واشرهاست. نشت مایع ترمز از محل اتصال خطوط به‌ندرت رخ می‌دهد اما شل بودن شلنگ‌ها یا پارگی آنها خطرات بعدی هستند. گاهی تاخیر در تعویض به‌موقع روغن ترمز و بی‌دقتی در نصب لوله‌ها در حین تعمیرات می‌تواند زمینه خوردگی آب‌بندی برخی از بخش‌ها را فراهم کند و شاهد نشت مایع ترمز از اتصالات باشیم.

 

نشت مایع خنک‌کننده

مایع خنک‌کننده راه‌های زیادی برای فرار دارد. متاسفانه یکی از نکاتی که تقریبا هیچ کس آن‌را جدی نمی‌گیرد، تعویض به‌موقع مایع خنک‌کننده است. هیچ ترکیب ضد‌یخ و آبی بیش از 2 سال یا 120 هزار کیلومتر خاصیت خود را حفظ نمی‌کند. کولانت‌های قوی‌تر نیز محدود به عمر مفید درج شده ‌روی بسته‌بندی خود هستند. نشتی مایع خنک‌کننده می‌تواند از ناحیه رادیاتور روی دهد. رادیاتورها به صورت پرس شده ساخته شده‌اند و نشتی از آنها به معنی باز‌شدن پرس یک ناحیه و یا سوراخ شدن خود رادیاتور یا شکستن آن است که در تصادفات از جلو روی می‌دهد. برخی از رادیاتورها پیچ تخلیه مخصوص دارند که فرسودگی آن موجبات نشتی را فراهم می‌کند. شل‌شدن اتصالات جنت‌ها یا سوراخ‌شدن آنها نیز موجب نشتی از این قطعات است. در ناحیه پیشرانه ممکن است شاهد نشتی از هوزینگ ترموستات باشیم که در صورت مشاهده باید واشر آب‌بندی آن تعویض شود. وجود مایع خنک‌کننده روی بدنه پیشرانه می‌تواند به معنی بیرون‌زدن یکی از پولکی‌ها نیز باشد. فشنگی دمای آب نیز در صورت عدم نصب صحیح با گشتاور کافی می‌تواند محل فراری برای مایع خنک‌کننده باشد. نشتی از محدوده تسمه‌ها نیز می‌تواند بیانگر خرابی آب‌بندی واتر پمپ باشد. نشتی مایع خنک‌کننده از محل اتصال سرسیلندر نیز روی می‌دهد که نشانه خرابی واشر سرسیلندر و ترکیب مایع خنک‌کننده و روغن خواهد بود. ورود مایع خنک‌کننده به داخل اتاق نیز دلیلی جز خرابی رادیاتور بخاری یا نشتی شیر کنترل و لوله‌های اتصال ندارد. در نهایت باید در نظر داشت که وجود نشتی در سیستم خنک‌کننده، همواره به معنی وجود هوا در مدار خنک‌کننده است بنابراین ضمن رفع نشتی در اسرع وقت، سیستم را هواگیری کنید.

 

 

 
 
 

source

asrekhodro

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , نشتی خودرو , مکانیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی. : 20روز روزتر از موعد میاد دعوت نامه
صفر : منم یک هفته است توی مرحله تحویل به نمایندگی گیر کرده پیش فروش 30 اذر
پیش فروش : من 19 تیر تکمیل وجه کردم فعلا خبری از فاکتور نیست . خدا براشون نسازه .
اتومات سقف فلز 30 دیماه : سلام من 12 هم تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم، تحویلی 30 دیماهه ،ممکنه فردا پس فردا فاکتور شه؟
من : اقا مجید چرخش به خوشی بچرخه
مالباخته سایپا : روند فاکتور تک و تبدیلی انگار دوباره کند شد. انگار پرونده دوگانه اسفند بسته شد. امروز 27 اسفند فاکتور کردن. پیش فروش تک هم تا 10 تیر ،مشخصه این ماه تیر حجم زیادی داره . تبدیل تا سوم شهریور رسیده. امروز فروش فوق العاده خرداد و فرسوده مرداد هم فاکتور داشتن . سایپا بر میزنه بر اینکه صدا کسی در نیاد از هر کدوم چن تا نظم خاصی در کار نیس. فقط تک و تبدیل به ترتیب تاریخ تکمیل فاکتور میشه.اگه شماره سند پرداخت دومتون رو از شماره سند کسی که به طورمثال 10 تیر تکمیل و فاکتور شده کم کنی حدودا مشخص میشه چن نفر جلوت هستن
دنیز : چندم برج 3 واریز کردی 21 خرداد بودی .؟؟؟؟ واریزی دومت چندم بود؟؟؟؟
محمدرضا : آقا الکی ناراحت نباشید همه پلاک میشن ما دوتا تکسوز نوشته بودیم یکی دیروز پلاک شد یکی امروز
30 آذر : پیش فروش تحویل 30 آذر کسی هست؟یا اینکه تحویل 30 آذر نداریم ؟
رمضانی : دوگانه سوز؟سوم فاکتور شده یا تک