کاهش ارتفاع خودرو یا به اصطلاح رایج “ارتفاع زدن” چند سالی است که در بین جوانان ایرانی حسابی طرفدار پیدا کرده، این افراد تمام سختیهای کاهش ارتفاع را به جان میخرند و دست به این کار میزنند. بنده دو سال است با ماشین ارتفاع زده در سطح شهر تردد میکنم و چشیدن سختیهای ارتفاع سواری بهانهای برای نگارش این مطلب شد. با کارنوتر همراه باشید.
چرا ارتفاع سواری را انتخاب میکنیم؟
۱. برای بهبود هندلینگ
کاهش ارتفاع به روش اصولی باعث خوش دستی و افزایش هندلینگ ماشین میشود، یعنی در سرعتهای بالا بدون احساس غوطهوری با خیال راحتتری میتوان پیچید؛ برای این منظور کاهش ارتفاع تا ۲ انگشت بالای لاستیک کافی است. روش دیگر برای افزایش پایداری خودرو نصب استرات بار است، در این زمینه مطالعهی این نوشته را از دست ندهید: استرات بار چیست و چه تاثیری دارد
۲. برای خوش رخ شدن ماشین و چشم و هم چشمی
بعضی از خودروها با قابلیت پیمایش مسیرهای خاکی و کمی ناهموار طراحی میشوند، که مهمترین تفاوت آنها ارتفاع بالاتر از سطح زمین نسبت به مدلهای استاندارد است که نمونهاش همین رنو ساندرو استپوی خودمان است.
نکته قابل تامل اینجاست که خودروهای جادهای داخلی، تا چندی قبل با ارتفاع یک شاسی بلند تولید میشدند و همین موضوع باعث ترغیب مالکان به کاهش ارتفاع میشد و این حکایت تا آنجایی پیش رفت که اصطلاح کف خواب به مُد روز و جارو کردن خیابانها با کف ماشین، تبدیل به یک ارزش شد.
روشهای کاهش ارتفاع
۱. تیونینگ شوشی
ساده است، کمک فنرهای استاندارد را باز کنید و تا حدی که عشقتان میکشد ببُرید، یا آنقدر حرارت بدهید تا فاصله گامهای فنر کاهش پیدا کند. مجموعه فنر و کمکفنر رو دوباره سوار کنید و از کاهش ارتفاع و کوبش شدید و به صدا افتادن ادوات داخلی ماشین لذت ببرید!
۲. تیونینگ اصولی
یک) کیت کمکفنر پروفیل کوتاه و فنرهای اسپرت
من از فنر اسپرت امید و کمک فنر پروفیل کوتاه KDS گازی برای هاچبکم استفاده کردم و باید بگویم خوش فرمانی افزایش یافته و چیزی از کیفیت سواری کاسته نشده. این کیتها برای بیشتر خودروهای داخلی موجود هستند و هزینه آن با تعویض از ۵۰۰ هزار تومان شروع میشود.
دو) کیت کویلاور
کویلاورها قابلیت تنظیم ارتفاع و خشکی و سفتی دارند و از این جهت برای استفاده در شهر و جاده و حتی پیست، بهترین هستند. این کیتها برای بیشتر خودروهای وارداتی قابل سفارش هستند و تنها ایراد بهای نسبتا بالای آنهاست. قیمت سادهترین نمونهی کویلاور از ۴ میلیون تومان شروع میشود.
سه) کیت پنوماتیک
در این کیت مانند تعلیق زانتیا، خبری از فنر و کمکفنر نیست و به جایشان از بالشتکهای هوا استفاده میشود که با افزایش فشار هوا در مجموعه، ارتفاع بیشتر میشود و بلعکس. پنوماتیک کردن ماشینهای داخلی از ۴ میلیون شروع میشود و برای خودروهای خارجی، در صورت سفارش کیت کامل اصلی هزینهای به مراتب بیشتر میطلبد.
ارتفاع سواری چه دردسرهایی دارد؟
۱. بعد از کاهش ارتفاع حواستان باشد با فاصله از جدولها پارک کنید، چرا که احتمالا در زمان گشودن دربها با جدول برخورد خواهند کرد.
۲. باید تمرکزتان بیشتر از هر زمان دیگری معطوف به شناسایی خرابیهای مسیر باشد. همیشه ضربههای وارده به کف ماشین ختم به خیر نمیشوند و ممکن است مانند من، پوستهی گیربکستان متلاشی شود!
۳. برای عبور از هر سرعتگیر و دستاندازی نیاز به کاهش قابل ملاحظهی سرعت دارید، که علاوه بر ایجاد ترافیک، ریسک برخورد از پشت محتمل است. راستی این مقاله هم جالب است: بهترین روش عبور از سرعتگیرها
۴. هر چقدر شهرتان کوچکتر باشد بیشتر باعث جلب توجه اطرافیان و بخصوص پلیس میشوید!
۵. اگر از روشهای نادرست برای انجام این کار اقدام کرده باشید، احتمالا در هنگام معاینهی فنی و فروش خودرو به مشکل میخورید.
۶. کاهش ارتفاع خشکی عملکرد سیستم تعلیق را در پی دارد و مناسب افرادی که به سواری نرم و راحت علاقهمند هستند نیست.
۷. در بعضی از ماشینها، لاستیک با لبهی گلگیر برخورد میکند که مستلزم برش لبهی گلگیر است.
۸. ماشین ارتفاع خورده، عملا قابلیت استفاده در جادههای غیر آسفالته را از دست میدهد.
۹. اگر در کاهش ارتفاع زیاده روی کرده باشید، حتی در هنگام پیچیدن با کمترین سرعت لاستیک جلو با گلگیر برخورد میکند و علاوه بر ایجاد آوایی گوش خراش، احتمال قر شدگی گلگیر را مهیا میکند.
۱۰. دیگر خودروی شما قابلیت حمل بار و سرنشین استاندارد را ندارد!
۱۱. لاستیک در دستاندازها با قسمت داخلی گلگیر برخورد میکند و به شلگیرها و احتمالا شلنگهای شیشهشور آسیب وارد میکند.
۱۲. فشار بیشتری بر روی مجموعهی تعلیق وارد میشود و خرابیها زودتر از موعد پدیدار میشوند.
۱۳. سپر در موقعیت پایینتری نسبت به ماشینهای استاندارد قرار میگیرد و در برخوردها، ضربه به جای سپرها به چراغ یا جلوپنجرهاتان وارد میشود!