بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 

بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 
میل‌لنگ‌های تخت در دنیای خودرو چیز جدیدی نیستند. با این وجود، در مدل‌های شلبی GT350 و GT350R که به‌تازگی به بازار معرفی شده‌اند، توجه بیشتری به سمت طراحی میل‌لنگ‌های تخت منعطف شده است. ضمن اینکه پرسش‌های بیشتری در این زمینه مطرح شده است. سوال اساسی، همان تعریف یک میل‌لنگ تخت است. اینکه چه تفاوتی با یک میل‌لنگ ضربدری دارد؟ همچنین مزیّت‌های استفاده از یک میل‌لنگ تخت چه هستند؟ در ادامه می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های میل‌لنگ‌های تخت در برابر میل‌لنگ‌های ضربدری بپردازیم. ابتدا با میل‌لنگ ضربدری شروع می‌کنیم؛ چرا که احتمالاً آشنایی بیشتری با این نوع طراحی وجود دارد.
 
میل‌لنگ‌های ضربدری
 
طراحی میل‌لنگ ضربدری تقریباً‌ در هر خودروی V8 که در امریکا امروزه به فروش می‌رسد، استفاده می‌شود. در یک میل‌لنگ ضربدری، چهار یاتاقان میل‌لنگ با زوایای ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند. وقتی از هر انتهای این میل‌لنگ به سطح مقطع آن نگاه می‌کنید، یک علامت مثبت (+) مشاهده می‌کنید.
 
 
میل‌لنگ ضربدری با استفاده از ترتیب معمول انفجاری در V8 های جنرال‌موتورز، AMC، موپار و بسیاری از V8 های OHV فورد، یعنی 1-8-4-3-6-5-7-2، یک سری انفجارهای با فواصل ناهمگون در هر طرف ایجاد می‌کند. با این وجود، بالانس مناسبی بین طرفین برقرار است و این همان چیزی است که در عین فدا کردن مقداری از عملکرد گازهای خروجی از اگزوز، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی را تولید می‌کند.
 
 
ویژگی دیگری که میل‌لنگ‌های ضربدری را متمایز می‌کند، وجود وزنه‌های تعادلی است. این وزنه‌های تعادلی  برای حفظ بالانس موتور استفاده می‌شوند و از تکانه‌ها به سمت بالا و پایین جلوگیری می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که لرزش‌ها (از مشکلات رایج در بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت) کاهش یابند و میل‌لنگ عملکرد نرم‌تری داشته باشد. البته این وزنه‌ها موجب افزایش جرم پیچشی نیز می‌شوند و در نتیجه، این نوع میل‌لنگ چندان برای پیشرانه‌هایی که به دور موتور بسیار بالا می‌رسند، چندان مناسب نیست. بنابراین، طراحان خودرو به سراغ میل‌لنگ‌های تخت می‌روند.
 
میل‌لنگ‌های تخت
 
با اینکه میل‌لنگ تخت مورد استفاده در موتور جدید 5.2 لیتری، اولین نمونه از این نوع میل‌لنگ است که در یک مدل تولیدی از فورد استفاده می‌شود، امّا باید گفت که این میل‌لنگ‌ها سالیان زیادی است که در عرصه اتومبیل حضور دارند.
 
بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری
 
میل‌لنگ‌های تخت دارای دو جفت یاتاقان هستند که با فواصل ۱۸۰ درجه از یکدیگر قرار گرفته‌اند. وقتی مقطع جانبی این میل‌لنگ‌ها را نگاه کنیم، حالتی تخت دارند. در این میل‌لنگ‌ها، فارغ از ترتیب انفجار، جابجایی همیشه بین دو طرف موتور، به صورت جلو و عقب صورت می‌گیرد. همین عامل باعث می‌شود که بدون نیاز به «هدر» بین دو طرف موتور، راندمان اگزوز افزایش پیدا کند. استفاده از میل‌لنگ تخت در مدل جدید شلبی GT350 باعث شده که این خودرو نسبت به سایر خودروهای پرفورمنس امریکایی، صدای متفاوتی داشته باشد.
 
مشخصه دیگری که باعث تمایز یک میل‌لنگ تخت از یک میل‌لنگ ضربدری می‌شود، نبود جرم وزنه‌های تعادلی است. بدون اضافه‌شدن وزنه‌های تعادلی، میل‌لنگ‌های تخت که سبک‌تر هستند، با سهولت بیشتری نسبت به نمونه‌های ضربدری حرکت می‌کنند و در نتیجه، شرایط ایده‌آل‌تری در دور موتورهای بالا دارند. امّا نکته ضعف میل‌لنگ‌های تخت در تمایل آنها برای ایجاد لرزش بیشتر است؛ چرا که در آنها خبری از وزنه‌های تعادلی نیست.
 
 
میل‌لنگ‌های تخت معمولاً‌ به خاطر عملکردشان در دور موتورهای بالا، در خودروهای مسابقه‌ای یافت می‌شوند. در بسیاری از موارد، رانندگان خودروهای مسابقه اهمیتی به اندکی لرزش اضافی در پیشرانه نمی‌دهند و کمپانی‌های سازنده این خودروها نیز بیشتر بر روی کاهش ویبره خودرو از طریق استفاده از متریال‌های سبک، سرمایه‌گذاری می‌کنند. از آنجایی که موتور 5.2 لیتری V8 با میل‌لنگ تخت در مدل‌های سطح بالای GT350 و GT350R استفاده می‌شود، احتمالاً بسیاری از مشکلات مربوط به لرزش‌ها توسط فورد حل شده است.
 
بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت دارای زمان‌های کوتاهتری نسبت به طراحی‌های ضربدری هستند. در نتیجه، فضای کمتری برای محفظه میل‌لنگ موردنیاز خواهد بود. امّا این را هم باید درنظر بگیریم که زمان کوتاهتر در موتور معمولاً منجر به کاهش گشتاور خروجی می‌شود.
 
جمع‌بندی
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های ضربدری
 
نرم، عملکرد بدون لرزش، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی
 
معایب میل‌لنگ‌های ضربدری
 
سنگین‌تر (سرسخت‌تر برای دور موتورهای بالا)، نیاز به محفظه میل‌لنگ بزرگتر
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های تخت
 
سبک‌تر، جمع‌وجورتر، واکنش بهتر (برای دور موتورهای بالا)، خروج بهتر گازهای اگزوز
 
معایب میل‌لنگ‌های تخت
 
تمایل بیشتر به لرزش، سطح پایین‌تر گشتاور
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میل‌لنگ‌های تخت , میل‌لنگ‌های ضربدری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : سلام داداش تنها من نیستم دونفر از دوستان هم که باهم رفتیم ثبت نام کردیم اونها هم تحویل نگرفتن شرکت خودش قبول می‌کنه سخا درست الان 58 روز نمایندگی تلاش خودرو تبریز ثبت نام کردیم
مسعود T9 : کی فاکتور شده بودین؟ ماشین چی‌بود؟ یه هفتس برای ما سبز نمیشه بیمه
علی : سلام دوستان کرمان موتورهنوزم دوو مونتاژ مکنه یا نه
وحید : 26 شهریور تکمیل وجه کردم 27 شهریور پرونده رسید به دست ایرانخودرو 2 مهر فاکتور شدم 3 مهر پلاک ( همون پلاک خودرو فرسوده که تحویل دادم رو زدن) الآنم تیک پلاک خورده و روی تحویل داره می چرخه قسمت همه ان شا الله
اردیبهشت : سلام تو سایت سایپا قسمت پنل کاربری و قسمت تغییر رنگ و مدل خودرو
امیر،اردیبهشت : خدا کنه که اینجور باشه واقعا دیگه هرچی میزنیم به بیخیالی بازم نمیشه
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی : والا منم میخاستم پیام بزارم ولی دیدم از من زودتر خیلی ها هستن که نگرفتن. با این وضع خودرو دادن از ما میخوره توی زمستون بی وسیله بیچاره میشیم
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : ببخشید براتون پیام آمد
تارا دستی 30مهر : سلام دوستان از تحویل مهر ماه پیش فروش کسی فاکتور شده؟ لطفا اطلاع بدید
تارا وی4 : دوستان عزیز بیشتر ماها چهار ماه پیش طلای زنو بچه فروختیم برا خرید ماشین .الان من حدود 400 میلیون ضرر کردم.چهار نوبت تو قرعه کشی برنده نشدم تا تیر ماه تو رزروها اس آمد تا فلان تاریخ وجه واریز کن. مافیای خودرو جیب بیشتر مردم طبقه ضعیف زد.قیمت آزاد هم تفاوت چندانی با کارخونه نداره. می دانید مافیا کیست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
لر با اصالت : تکمیل وجه 16/5
نیسان سوار دلسوخته : خدا بداد برسه از گرونی خدا میدونه چند ازمون بگیرن والا اینجور که دلار داره میره بالا من به شخصه حاضرم 40 بدم بشرطی که زود پلاک کنن اگه اتفاقی افتاد کلا ندادن چه خاکی تو سرمون کنیم؟؟
پانا تبدیل مرداد : داداش اگه خانوادشون انسان باشرفی بودن میگفتن که به مردم ظلم نکنید چرا باید ماشینی که قرار بوده 650 میلیون به ما که 8 ماه پیش با طلای زنو بچمون که فروختیم ثبتنام کردیم روز به روز به بهانه های مختلف گرون تر کنن و تا 900 میلیون افزایش بدن مگن ما چه گناهی کردیم
مهدی پانا شهریور : حسین چیه نکنه جیره بگیر مدیران ایرانخودرویی نکنه مردم مقصرن که اشغالاشونو به 900 میلیون افزایش دادن انشالا ایرانخودرو پودر بشه اون مدیرانشونم سرطان بگیرن
ابی : Ты получил ответ
اطلس جی ال : هرکی تبدیل بزنه برد کرده
عرفانخان تبدیل به تک گانه : من 17 شهریور تکمیل وجه کردم و تحویل آبان هستم ولی فاکتور نشده و در حال تخصیص هست.به این زودی ها فکر نکنم فاکتور بشیم
ابی : ننینی بالیدیر دداخینا گووییم 😂
ابی : شاب شاب سس وریور باجین آمی
اسی آبان ک : خواهش ، به امید فاکتور شدن خودرو همه ی دوستان