بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 

بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری

 
میل‌لنگ‌های تخت در دنیای خودرو چیز جدیدی نیستند. با این وجود، در مدل‌های شلبی GT350 و GT350R که به‌تازگی به بازار معرفی شده‌اند، توجه بیشتری به سمت طراحی میل‌لنگ‌های تخت منعطف شده است. ضمن اینکه پرسش‌های بیشتری در این زمینه مطرح شده است. سوال اساسی، همان تعریف یک میل‌لنگ تخت است. اینکه چه تفاوتی با یک میل‌لنگ ضربدری دارد؟ همچنین مزیّت‌های استفاده از یک میل‌لنگ تخت چه هستند؟ در ادامه می‌خواهیم نگاهی به ویژگی‌های میل‌لنگ‌های تخت در برابر میل‌لنگ‌های ضربدری بپردازیم. ابتدا با میل‌لنگ ضربدری شروع می‌کنیم؛ چرا که احتمالاً آشنایی بیشتری با این نوع طراحی وجود دارد.
 
میل‌لنگ‌های ضربدری
 
طراحی میل‌لنگ ضربدری تقریباً‌ در هر خودروی V8 که در امریکا امروزه به فروش می‌رسد، استفاده می‌شود. در یک میل‌لنگ ضربدری، چهار یاتاقان میل‌لنگ با زوایای ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند. وقتی از هر انتهای این میل‌لنگ به سطح مقطع آن نگاه می‌کنید، یک علامت مثبت (+) مشاهده می‌کنید.
 
 
میل‌لنگ ضربدری با استفاده از ترتیب معمول انفجاری در V8 های جنرال‌موتورز، AMC، موپار و بسیاری از V8 های OHV فورد، یعنی 1-8-4-3-6-5-7-2، یک سری انفجارهای با فواصل ناهمگون در هر طرف ایجاد می‌کند. با این وجود، بالانس مناسبی بین طرفین برقرار است و این همان چیزی است که در عین فدا کردن مقداری از عملکرد گازهای خروجی از اگزوز، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی را تولید می‌کند.
 
 
ویژگی دیگری که میل‌لنگ‌های ضربدری را متمایز می‌کند، وجود وزنه‌های تعادلی است. این وزنه‌های تعادلی  برای حفظ بالانس موتور استفاده می‌شوند و از تکانه‌ها به سمت بالا و پایین جلوگیری می‌کنند. همین عامل باعث می‌شود که لرزش‌ها (از مشکلات رایج در بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت) کاهش یابند و میل‌لنگ عملکرد نرم‌تری داشته باشد. البته این وزنه‌ها موجب افزایش جرم پیچشی نیز می‌شوند و در نتیجه، این نوع میل‌لنگ چندان برای پیشرانه‌هایی که به دور موتور بسیار بالا می‌رسند، چندان مناسب نیست. بنابراین، طراحان خودرو به سراغ میل‌لنگ‌های تخت می‌روند.
 
میل‌لنگ‌های تخت
 
با اینکه میل‌لنگ تخت مورد استفاده در موتور جدید 5.2 لیتری، اولین نمونه از این نوع میل‌لنگ است که در یک مدل تولیدی از فورد استفاده می‌شود، امّا باید گفت که این میل‌لنگ‌ها سالیان زیادی است که در عرصه اتومبیل حضور دارند.
 
بررسی تفاوت‌های میل‌لنگ‌های تخت و ضربدری
 
میل‌لنگ‌های تخت دارای دو جفت یاتاقان هستند که با فواصل ۱۸۰ درجه از یکدیگر قرار گرفته‌اند. وقتی مقطع جانبی این میل‌لنگ‌ها را نگاه کنیم، حالتی تخت دارند. در این میل‌لنگ‌ها، فارغ از ترتیب انفجار، جابجایی همیشه بین دو طرف موتور، به صورت جلو و عقب صورت می‌گیرد. همین عامل باعث می‌شود که بدون نیاز به «هدر» بین دو طرف موتور، راندمان اگزوز افزایش پیدا کند. استفاده از میل‌لنگ تخت در مدل جدید شلبی GT350 باعث شده که این خودرو نسبت به سایر خودروهای پرفورمنس امریکایی، صدای متفاوتی داشته باشد.
 
مشخصه دیگری که باعث تمایز یک میل‌لنگ تخت از یک میل‌لنگ ضربدری می‌شود، نبود جرم وزنه‌های تعادلی است. بدون اضافه‌شدن وزنه‌های تعادلی، میل‌لنگ‌های تخت که سبک‌تر هستند، با سهولت بیشتری نسبت به نمونه‌های ضربدری حرکت می‌کنند و در نتیجه، شرایط ایده‌آل‌تری در دور موتورهای بالا دارند. امّا نکته ضعف میل‌لنگ‌های تخت در تمایل آنها برای ایجاد لرزش بیشتر است؛ چرا که در آنها خبری از وزنه‌های تعادلی نیست.
 
 
میل‌لنگ‌های تخت معمولاً‌ به خاطر عملکردشان در دور موتورهای بالا، در خودروهای مسابقه‌ای یافت می‌شوند. در بسیاری از موارد، رانندگان خودروهای مسابقه اهمیتی به اندکی لرزش اضافی در پیشرانه نمی‌دهند و کمپانی‌های سازنده این خودروها نیز بیشتر بر روی کاهش ویبره خودرو از طریق استفاده از متریال‌های سبک، سرمایه‌گذاری می‌کنند. از آنجایی که موتور 5.2 لیتری V8 با میل‌لنگ تخت در مدل‌های سطح بالای GT350 و GT350R استفاده می‌شود، احتمالاً بسیاری از مشکلات مربوط به لرزش‌ها توسط فورد حل شده است.
 
بسیاری از میل‌لنگ‌های تخت دارای زمان‌های کوتاهتری نسبت به طراحی‌های ضربدری هستند. در نتیجه، فضای کمتری برای محفظه میل‌لنگ موردنیاز خواهد بود. امّا این را هم باید درنظر بگیریم که زمان کوتاهتر در موتور معمولاً منجر به کاهش گشتاور خروجی می‌شود.
 
جمع‌بندی
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های ضربدری
 
نرم، عملکرد بدون لرزش، صدای خاص خودروهای عضلانی امریکایی
 
معایب میل‌لنگ‌های ضربدری
 
سنگین‌تر (سرسخت‌تر برای دور موتورهای بالا)، نیاز به محفظه میل‌لنگ بزرگتر
 
مزیّت‌های میل‌لنگ‌های تخت
 
سبک‌تر، جمع‌وجورتر، واکنش بهتر (برای دور موتورهای بالا)، خروج بهتر گازهای اگزوز
 
معایب میل‌لنگ‌های تخت
 
تمایل بیشتر به لرزش، سطح پایین‌تر گشتاور
 
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میل‌لنگ‌های تخت , میل‌لنگ‌های ضربدری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال مهر : سلام عزیزان شهریوری شما ها تبدیلی هستین یا از اول مثل ما جی ال لطفا بگید که همه حساب کار خودشون دستشون بیاد ممنون
احمد x5 : داداش خب یارو دکتره داره فخر میفروشه ما که حرفی نداریم
علی اکبر : خواهشاً شهریوری های ساکن تهران و کرج تجمع تشکیل بدید و جهت مذاکره و اعتراض برید کارخانه سایپا. دست رو دست گذاشتیم که مهر شده بدون تکمیل وجه موندیم.
یحیی : بچه های شهریور نگران افزایش نباشید به شما نمیخوره. جای نگرانی از طریق نمایندگی و تماس و حضور در کارخانه سایپا فشار بیارید دعوتنامه ارسال شه واسمون زودتر.
شاهین اتومات اسفند ۱۴۰۳ : سلام قیمت مصوب شرکت در شهریور ۱۴۰۴ با شما محاسبه میشه
رسول ملاقلی پور : جواب سوال پرتکرار: وقتی از موعد دعوتنامه بگذره دیگه شامل افزایش قیمت نمیشه. شهریور گذشته پس شامل افزایش قیمت نخواهید شد.
شاهین اتومات اسفند 1403 : سلام شاهین cvt, واریز اولیه 12 مهر1402 مبلغ 290 دعوت نامه شاهین GL تاریخ 20 شهریور تکمیل وجه 21 شهریور 171٫700 سخا 22 شهریور فاکتور 30 شهریور پلاک 2 مهر امروز 3 مهر چراغ تحویل نمایندگی شیراز روشن شده .... تو این شرایط بنظرم همه تبدیل بزنین و سریع تحویل بگیرید ایشالله همه بسلامتی و خوشی تحویل بگیرن و استفاده کنن
سروش 25 اسفند : علی آقا مبارک باشه. من هم که تحویل گرفتم و اعلام کردم همین حرف ها رو به من گفتم . خدا رو شکر من 15 مرداد تحویل گرفتم ولی خدا وکیلی همه دوستان توی گروه حق دارن باور نکن . مگر چند هزار ماشین ثبت نام کردن که فاصله من با شما که توی واریز یک روز اختلاف داشتیم باید 45 روز طول بکشه. امیدوارم ماشین شما مانند ماشین من ایرادات اولیه زیاد نداشته باشه. واقعا ایم مدل پول گرفتن و تحویل خودرو دادن توی تمام دنیا بی نظیر هستش
زمستان ۰۳ : پیش فروش تحویل مرداد تبدیل جی با جی ال برای کسی پیامک اومده ؟
سعید شهریور : دوستان بنظرتوندبه ما افزایش میخوره با وجودداینکه شهریور گذشت اخه گفتم ملاک زمان تکمیل وجه راهنمایی کنید ممنون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال : هنوز مهر رو ندادن.داخل اطلاعات قرار داد ببینید اخرین فاکتورا رو زده
207 مرداد : خدا کنه بشه سرطان برا مدیران ایران خودرو 34 میلیون پول زور گرفتن
مینا : لذتی که در دادن است در کردن نیست توسی برو خودتو اصلاح کن
فرسوده مرداد کوییک اس : سلام دوستان جهت اطلاع کوییک اس طرح فرسوده تکمیل وجه 29 تیر امروز فاکتور شدم،انشالله قسمت همه دوستان...
آرتان : مبارکه دوست عزیز شماره پذیرشت چنده برای من پذیرش 25 بهمن 12181560
تحویل 31شهریور : اره من هم مثل تو شایدتحویل دادن
سیامک : نگران نباش این برای منم که 20 اسفند تکمیل وجه کردم اومده تو سیستم به طور خودکار برای همه فرستاده من و شما بقیه کسانی که تو اسفند تکمیل وجه کردیم لب مرزی برای فاکتور شدن هستیم و اصلا به این پیام ها توجهی نکن
تحویل 31شهریور : دوستان تحویل شهریورکسی فاکتورشده
تحویل شهریور : تادی ماه منتظرتحویل باشید
جواد : من الان فاکتور شدم پذیرش24بهمن فوق العاده