چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 

چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 
صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودروها و موتورسیکلت های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.
 
به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.
 
فلاش رادیاتور، چرا؟
 
شاید به نظر برسد که نظافت سیستم خنک کاری پیشرانه در خودروهای قدیمی معقول تر و منطقی تر است تا محصولات پیشرفته امروزه. اما واقعیت آن جا است که در خودروهای امروزی حجم گسترده ای از فلز آلومینیم در جای جای پیشرانه، از خود رادیاتور گرفته تا سرسیلندر و حتی بلوک سیلندر استفاده شده است. آلومینیوم نسبت به خوردگی حساسیت بالایی دارد و در نتیجه دوام پیشرانه در دراز مدت در گرو میزان توجه مالک به نحوه نگهداری از آن و سایر قسمت های مربوط به آن است.
 
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
پیش از چگونگی کار، ابتدا بررسی کنیم منظور از فلاش کردن رادیاتور چیست؟ فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است. خارج کردن آبی که مدت ها در پیشرانه گردش کرده است این اجازه را می دهد تا با پرکردن مجدد سیستم خنک کاری پیشرانه با آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام به نظافت کنیم.
 
به یاد داشته باشید که با تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش سبز رنگ به قهوه ای تیره و یا نمونه های قرمز رنگ به نارنجی باید صرف نظر از قدیمی یا نو بودن خودرو، به سرعت نسبت به تعویض آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید. تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش به معنای حل کرد.
 
1- ابتدا از خنک بودن پیشرانه و آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید. سپس در رادیاتور را بردارید.
 
2- در این مرحله پیچ خروج آب رادیاتور را باز کنید. تقریبا همه خودروها به این پیچ مجهز هستند. اگر رادیاتور خودرو شما پیچ خروج آب ندارد، برای تخلیه آب رادیاتور نسبت به باز کردن لوله پایینی رادیاتور اقدام کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
3- پس از تخلیه کامل آب رادیاتور، به منظور تخلیه آب باقی مانده در بلوک پیشرانه خودرو را استارت زده و پس از 15 ثانیه  خاموش کنید. پمپ آب در این مدت باقی مانده آب موجود در پیشرانه را نیز تخلیه می کند.
 
4- پس از تخلیه کامل آب، پیچ تخلیه یا لوله پایین را دیاتور را ببندید و میزان مناسب آب و ضد یخ/جوش را داخل رادیاتور بریزید.
 
5- پس از پر شدن آب رادیاتور پیشرانه را روشن کنید تا پمپ آب، مایع خنک کننده را به همه جای پیشرانه برساند.
 
6- در این مرحله در رادیاتور را ببندید و از خودرو خود بصورت عادی استفاده کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
نکات مهم:
 
1- پس از روشن کردن خودرو و اولین باری که پیشرانه به دمای استاندارد رسید، حتما بار دیگر سطح مایع خنک کننده را چک کنید. درصورت کم شدن سطح، مایع به آن اضافه کنید.
 
2- پس از گرم شدن پیشرانه تا یک هفته محل پیچ تخلیه یا لوله پایین رادیاتور را که برای تخلیه آب باز کرده بودید را برای هر نوع نشتی بررسی کنید. درصورت بروز نشتی با محکم تر کردن بست لوله یا استفاده از چسب آب بندی اقدام به نشتی گیری کرده و سطح آب رادیاتور را مجدد چک کنید.
 
3- به منظور حفظ سلامتی سیستم خنک کاری و پیشرانه حداقل هر سال یک بار نسبت به تعویض آب رادیاتور و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

اسی
0

سلام دوستان من ماشینم پراید ندل۸۹هست رادیاتش گیر بود سیخ زدم الان با کولر هم روز هم شب آمپر وصته یکمم میاد بالا دیگه میاد رو وست هرکجا هم رفتم ی ایراد الکی گذاشتن تعویض کردم بازم همونجوره ترموسات برداشتم آب رادیاتور ضد یخ ریختم ژنت بالا پایین عوض کردم دستگاه زدم فن ها سالم واترپمپ سالم موندم دلیل آمپر کشیدنش چیه موقعی هم میخوام خاموش کنم فنش دیر خاموش میشه در صورتی ک آب رادیتاتور و قم قمه هم پره
21:41  1403/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 78 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی صدرا : سلام عزیز از خدا عمری گرفتم . لطفا .......
شاهین g : لعنت بر سایپا لعنت بر مسئولین دزد و دروغ گو سایپا فقط تجمع چاره کاره ۱۷خرداد وعده ما جلوی این شرکت خراب شده همه بیایین همه
شاهین g : ۱۷ خرداد همه بریم جلوی این شرکت دزد
شاهین g : ۱۷ خرداد همه بریم جلوی این شرکت دزد
شاهینcvt : منم شرایط شما دارم.فقط بنده چهاردهم مهر ماه ۴۰۲ واریز اولیه انجام دادم
احمد : سلام منم ۹ مهر ۴۰۲ اما خبری برای واریزی دوم نیست
حسین : من ۱۰/۷/۱۴۰۲ طرح عادی واریز وجه کردم مبلغ ۲۹۰ میلیون تا امروز که ۱۳/۳/۴۰۴ هست دعوتنامه تکمیل وجه برام نیومده همچنان چشم انتظارم.....
محسن : سلام نه قربان خبری نیست من که 16اسفند تکمیل وجه کردم ده 15روز پیش این اتفاق براش افتد خبری نیست نشد شما هم دلخوش مباش عزیز دف
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرسنل سایپا : ساینا جان توحید از ارومیه هست،ولی با اسم های دیگه میاد بالا
علی : تبدیل زدی؟من تحویل 17 خرداد هستم تبدیل هم زدم اما هنوز فاکتور نشدم
ساندرو : تو رو خدا هر کاری میتونین انجام بدین ما شهرستان هستیم هزینه هم هر چی باشه میدیم یکی از طرف همه اقدام کنه
علی : چه جوری باید ثبت نام کرد؟
هیهات منه سایپا : حواله شما با موعد خرداد بود یا تیر؟؟؟
ساینا 6 اسفند : دوباره برگشت آماده تخصیص...طبیعیه؟مگه نباید فاکتور میشد؟
وحید، فوق العاده : امیر جان، پرتال سخا رو چک، اگر توسط پست تایید شده جای نگرانی نیست.
مراد بیگ : با عرض سلام خدمت دوستان ساینا دوگانه من خودم تحویل مرداد هستم اگر برای من دعوت نامه اومده بود س ریع تبدیل میکردم به تک سوز دیگه بسه بسکی استرس کشیدیم
ساینا 6 اسفند : یبار سال 97 نیسان زامیاد از شرکت گرفتم...که زیرمجموعه سایپاست...بعد چند ماه تاخیر بهم دادن درست 5 روز به عید...حداقل مدلشو 98 نزدن...هزار تومن سود تاخیر هم ندادن...واسه همین ساینا رو دیر تکمیل وجه کردم بیفته سال جدید...نمیدونستم همچین بلایی سرم میاد!!
اطلس بهمن : منهم واریزی اولم 5 خرداد 1403 و فقط برام اس کوییک مییاد اگه قرار بود کوییک بگیرم خوب همون پاییز سال1403 قبل افزایش قیمتها که پیامک اومده بود کوییک رو میگرفتم دیوونمون کردین بخدا اگه راست میگین شاهین معمولی پیشنهاد بدین خوب