چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 

چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟

 
صحت عملکرد سیستم خنک کاری پیشرانه خودروها و موتورسیکلت های آب خنک، در گرو جایگزینی کل آب درون رادیات و پیشرانه حداقل یک بار در هر دو سال است.
 
به دلیل گردش طولانی مدت آب در سیستم خنک کاری پیشرانه، ایجاد رسوب و گرفتگی لوله ها در دراز مدت موضوعی شایع و طبیعی است مگر آن که طی دوره های مشخص اقدام به شست و شو سیستم خنک کاری پیشرانه کنید.
 
فلاش رادیاتور، چرا؟
 
شاید به نظر برسد که نظافت سیستم خنک کاری پیشرانه در خودروهای قدیمی معقول تر و منطقی تر است تا محصولات پیشرفته امروزه. اما واقعیت آن جا است که در خودروهای امروزی حجم گسترده ای از فلز آلومینیم در جای جای پیشرانه، از خود رادیاتور گرفته تا سرسیلندر و حتی بلوک سیلندر استفاده شده است. آلومینیوم نسبت به خوردگی حساسیت بالایی دارد و در نتیجه دوام پیشرانه در دراز مدت در گرو میزان توجه مالک به نحوه نگهداری از آن و سایر قسمت های مربوط به آن است.
 
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
پیش از چگونگی کار، ابتدا بررسی کنیم منظور از فلاش کردن رادیاتور چیست؟ فلاش کردن رادیاتور همانطور که از نامش پیدا است به معنای تخلیه کامل آب موجود در رادیاتور و پیشرانه خودرو است. خارج کردن آبی که مدت ها در پیشرانه گردش کرده است این اجازه را می دهد تا با پرکردن مجدد سیستم خنک کاری پیشرانه با آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام به نظافت کنیم.
 
به یاد داشته باشید که با تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش سبز رنگ به قهوه ای تیره و یا نمونه های قرمز رنگ به نارنجی باید صرف نظر از قدیمی یا نو بودن خودرو، به سرعت نسبت به تعویض آب و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید. تغییر رنگ مایع ضد یخ/جوش به معنای حل کرد.
 
1- ابتدا از خنک بودن پیشرانه و آب رادیاتور اطمینان حاصل کنید. سپس در رادیاتور را بردارید.
 
2- در این مرحله پیچ خروج آب رادیاتور را باز کنید. تقریبا همه خودروها به این پیچ مجهز هستند. اگر رادیاتور خودرو شما پیچ خروج آب ندارد، برای تخلیه آب رادیاتور نسبت به باز کردن لوله پایینی رادیاتور اقدام کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
3- پس از تخلیه کامل آب رادیاتور، به منظور تخلیه آب باقی مانده در بلوک پیشرانه خودرو را استارت زده و پس از 15 ثانیه  خاموش کنید. پمپ آب در این مدت باقی مانده آب موجود در پیشرانه را نیز تخلیه می کند.
 
4- پس از تخلیه کامل آب، پیچ تخلیه یا لوله پایین را دیاتور را ببندید و میزان مناسب آب و ضد یخ/جوش را داخل رادیاتور بریزید.
 
5- پس از پر شدن آب رادیاتور پیشرانه را روشن کنید تا پمپ آب، مایع خنک کننده را به همه جای پیشرانه برساند.
 
6- در این مرحله در رادیاتور را ببندید و از خودرو خود بصورت عادی استفاده کنید.
 
چگونه رادیاتور خودروی خود را فلش کنیم؟
 
نکات مهم:
 
1- پس از روشن کردن خودرو و اولین باری که پیشرانه به دمای استاندارد رسید، حتما بار دیگر سطح مایع خنک کننده را چک کنید. درصورت کم شدن سطح، مایع به آن اضافه کنید.
 
2- پس از گرم شدن پیشرانه تا یک هفته محل پیچ تخلیه یا لوله پایین رادیاتور را که برای تخلیه آب باز کرده بودید را برای هر نوع نشتی بررسی کنید. درصورت بروز نشتی با محکم تر کردن بست لوله یا استفاده از چسب آب بندی اقدام به نشتی گیری کرده و سطح آب رادیاتور را مجدد چک کنید.
 
3- به منظور حفظ سلامتی سیستم خنک کاری و پیشرانه حداقل هر سال یک بار نسبت به تعویض آب رادیاتور و مایع ضد یخ/جوش اقدام کنید.
 
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , رادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

اسی
0

سلام دوستان من ماشینم پراید ندل۸۹هست رادیاتش گیر بود سیخ زدم الان با کولر هم روز هم شب آمپر وصته یکمم میاد بالا دیگه میاد رو وست هرکجا هم رفتم ی ایراد الکی گذاشتن تعویض کردم بازم همونجوره ترموسات برداشتم آب رادیاتور ضد یخ ریختم ژنت بالا پایین عوض کردم دستگاه زدم فن ها سالم واترپمپ سالم موندم دلیل آمپر کشیدنش چیه موقعی هم میخوام خاموش کنم فنش دیر خاموش میشه در صورتی ک آب رادیتاتور و قم قمه هم پره
21:41  1403/03/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمه تارا دستی ۳۰روزه : از اولشم معلوم بود فروش ۳۰روز یه کلاهبرداری
H : اومد اطلاع بدین لطفا
واریزی بهمن تحویل مرداد : سلام تحویل کی بودی کی دعوتنامه اومدش
صالح : سلام نمیدونم چرا باورم نمیشه وقتی میشه باور کرد که یکی بگه ۲۶ اسفند فاکتور شدم اونوقت ببینیم کسی ۲۵ اینجا هست یا نه
ایگل اردیبهشت ۶۰روزه : سلام دوستان. در قسمت پیگیری خودرو، امروز تکمیل وجه سبز شده و صدور فاکتور زرد شده، یعنی داره فاکتور میشه هنوز نشده نه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
سنایی : من هم تاریخ سخایم قبل از شماست،هم شماره درخواست،پس چطور فاکتور نشدم!!!!!؟؟؟؟؟....شیطون بلا.
شاهین اتومات cvt مهر 1402 : سلام خطاب به جمشیدیان عزیز آقا مجتبی ثبت نام اولیه اردیبهشت 1403 بوده. تحویل زمستان 1403 هنوز تعهدات پیش فروش یکپارچه 1402 واریز اولیه هفته اول مهر 1402 شروع نشده. تکمیل وجه از 16 اسفند 1403 تا 26 اسفند 1403 بوده.
جمشید : سلام خدمت همه دوستان شاهینcvt لطفا اطلاع رسانی کنید دوباره تجمع کنیم توشرکت سایپا ،همه باید بریم تک تک دوستان تاجواب نگرفتیم دست برنداریم وگرنه حالا حالا ها ماشین نمی‌بینیم مرگ یک بارشیون یکبار
جمشیدیان : آقا مجتبی واریز اولیت اطمینان داری که درست هست ما تو اردیبهشت واریزی نبوده بلوکه کردن بوده ؟؟؟؟
GL : ی‌ برگه‌ دارم‌ ‌فقط‌ آذر‌ نصف‌ پول‌ دادم‌ بهم‌ دادنش‌ ‌ خرداد‌ تبدیل‌ زدم‌ ۱۶‌ درصد‌ سود‌ مشارکت‌ حساب‌ کردن‌ اونم‌ خودم‌ حساب‌ کردم‌ فهمیدم‌‌ چیزی‌ داخل‌ برگه‌ در‌ مورد‌ اینا‌ نوشته‌ نشده‌ بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
به ما چه؟ : سایپا هر افزایشی میخواد بده بده به ما هایی که تکمیل وجه کردیم ارتباطی نداره و بعد از تکمیل وجه هیچ افزایشی شامل حال افرادی که وجه دعوتنامه تکمیل وجه رو پرداخت کردن و در صف فاکتور و دریافت خودرو هستن نمیشه . حالا هر قدر میخواد اضافه کنه به ما چه؟!
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : نه ولله همون جوری مونده
دوگانه مردادماه : افزایش قیمت طی چند روز آینده قطعیه.
دوگانه مردادماه : سلام اگه افزایش قیمت بخوره شامل مرداد ماه هم میشه؟قراره هفته چهارم مردادماه دعوتنامه بیاد.با این اوصاف شامل مردادماه هم میشه؟
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : چرت گفته 31مرداد داریم که فاکتور شده الانم روی اسناد هست براش
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : واریز دومتون کی بوده شما؟
جمشیدی : باید بیایم دم دفتر فروش کیلومتر 11 جاده مخصوص همه بیاین اعتراض کنیم
فرشاد تحویل 31تیر : ببخشید 25 اردیبهشت منظورم بود
نیما : موعد تحویل شما کی بوده
صفارزاده : فعلا خون ت گرمه بعدن میفهمی سایپا چه دستی بهت زده تبدیل زدی 😂😂😂