قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

هزینه های بالادستی تون کمر ملت و شکسته. آخه چرا با وجود اینهمه ثروت باز هم از هر جنس تولیدی اینهمه دریافتی دارند که بجای رفاه مردم فشار اصلی را به مردم انتقال میدن
12:12  1396/12/03
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 30 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : من تکمیل وج 28اذرم تحویل 28اسفند کسی خبر نداره کی فاکتور میشن شاهین جی
سهند : سلام دوستان عزیز من یک هفته قبل از عید ماشین رو تحویل گرفتم، بصورت حضوری، مبلغی که بابت کرایه میدن رو کی واریز میکنن؟ باید پیگیر باشم یا خودشون واریز میکنن؟
فاطمه جی 4 سفید مشهد : همکارم دیروز تحویل گرفت صبح من زنگ زدم پیگیری گفتن تو صف بارگیریه ظهر خودشون زنگ زدن بیا تحویل بگیر
J7 طرح تبدیلی : توجه به صحبت نکنید به نظرم کارمندای کرمان موتور با توجه به روز خوب یا بد خودشون با ادم صحبت میکنن حالشون بد باشه متاسفانه برخورد خوبی هم با مشتری ندارن نمایندگی هم که کلا نشسته و فقط به سود خودش فکر میکنه من هر دفعه زنگ زدم نمایندگی مسئول قراردادم پشت میزش نبوده نمیدونم اینا وجدان ندارن کار ادمو پیگیری کنن کلا جناب ابومحمد یاد گرفتیم خرید اقساطی بدون پرس و جو انجام ندیم تا سودشو ازت نگیرن بهت ماشین نمیدن
الیاس : 28اذرفروش فوق العاده تکمیل وج شدم تحویل 28اسفندم ولی هنوز فاکتور نشده کسی خبر نداره کی فاکتور میشن
رضا : زنگ بزنید به امور مشتریان اونا میگن
J7 : تموم کسایی که میگن زود تحویل گرفتیم و از این چرت و پرتا از خودشونن که پیام میدن
مصطفی : طبق گفته بقیه، کسانی که موعد تحویل قبل سال بودن و درخواست حذف سرامیک دادن دو سه روز بعدش فاکتور شدن.
بستان j4 : جی ۴ مشهد ، کسی امروز تحویل گرفته؟؟نمیدونم با لاکپشت میارن ، از شنبه بارگیری شده
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمت طرح تبدیلیJ7 ممنونم ان شاء الله برای شما هم اتفاقات خوب بیفته. اون چیزی که آدم رو خسته می‌کنه بدعهدی وبدقولی هست اگر همون موقع ثبت نام میگفتن اینقدر تاخیر ممکنه باشه طرف حساب کار رو می‌کنه بعد تصمیم میگیره خرید کنه یانه، نه اینکه بازار ترفند مشتری رو مجاب کنند که ما 60روزه و90روزه تحویل می‌دهیم بعد ثبت نام دیگه جواب سربالا میدن این خیلی بده . الان که ماشین بنده آماده ترخیص وبارگیری هست.شرکت مرکزی یه حرفی میزنه، نمایندگی محل ثبت نام یه حرفی .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک خطای مجوز پلاک : سلام دوستان لطفا هم کاری کنید ساعت 2امروز زنگ بزنید به این شماره تا بلکه مجوز پلاک اوکی کنه دیروز قول داد بود ک امروز پلاک میشیم ولی هیچ حرفش دروغ بور د لطفا همکاری کنید زنگ بزنید به این شماره‎02148914076 هرکسی برداشت بگید گوشی رو بده دست آقای رضا دوست همین مسئول گرفتن مجوز هست رگباری ساعت 2 امروز زنگ بزنید بهش تا میتونید شاکی باشید. ممنون
رضا سورن دوگانه 30 بهمن : تکمیل وجه 28 آذر شش روز پیش فاکتور شدم هنوز پلاک نشده کسی اطلاع داره چند روز دیگه پلاک میشه؟
فاطمه : سلام میگم مگه 14بهمن فاکتور شدن؟کارشناس امروز زنگ زدم گفت فاکتور شدن
عطی : شما 11 اسفند تکمیل کردی . من 26 آذر تکمیل کرده بودم تازه دوروزه گرفتم ماشین رو . حداقل 4 ماه تاخیر داره
بهمن : سلام بچه ها کسی خبر جدیدی نداره این کارشناسا زنگ میزنی جواب درستی ک نمیدن
دوگانه دی : سلام دوگانه تکمیل وجه 18 دی امروز فاکتور شده
عطی : واسه شماره شاسی باید بری سایت سایپا یدک اونجا زده
سید : س من تحویل 16 خرداد هایما اس هفت پرو امروز هم فاکتور نشده
متین : سلام بله 1 ماه احتمالا بزور تا 30 ام ماشین رو پلاک کنند و فاکتور
ساینا 113 : از ما که گذشت و هنوز ماشینی بهمون ندادن (امروز 9 اردیبهشت 1404 است)ولی بزودی در این بازی کثیف خودروسازان و قطعه سازان شرکت سایپا و سایرینی که نقش داشتند به موقع خودش پاسخ خوبی دریافت خواهند کرد و تک تک کسانی که در ضرر و زیان خریداران خودرو به هر شکلی نقش داشتند.