217 نماینده مجلس در مقابل مافیای خودرو؛ طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه های گمرکی

 

217 نماینده مجلس در مقابل مافیای خودرو؛ طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه های گمرکی

 
وضعیت صنعت خودرو سرانجام صدای نمایندگان مجلس را در آورده است، بهرام پارسایی به عنوان نماینده پگیری کننده پرونده افزایش تعرفه خودروهای وارداتی می گوید؛ دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.
 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار است حمایت صورت گیرد، افزود: قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
 
مردم تاوان آلودگی هوا و تلفات جاده ای را می دهند
بهرام پارسایی با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است.
 
هم اکنون دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است؛ عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای  انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودرو ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.
 
 
نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود.
 
سقف پیشنهادی تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد
 
یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.
 
پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.
 
 
وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.
 
خودروسازان هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام می کنند
 
خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل اینکه این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.
 
 
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود
 
وی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق  نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.
 
تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه
 
وی با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود: این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم.
 
 
نمایندگان خواهان ساماندهی بازار خودرو کشور هستند
 
پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را امضا کرده اند، افزود: نماینده ها از این وضعیت بی نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.
 
 رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امیدوارم که با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان خود بخواهند که این طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.
 
 
حال باید منتظر ماند و دید که در نهایت توان قانون گذاری مجلس به شرایط پیچیده صنعت خودرو کشور می رسد یا خیر، پیش از این نیز شاهد مطرح شدن طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی بودیم که در نهایت دچار مرور زمان شده و از دستور کار مجلس نشینان خارج شد.
 
سال ها قبل نیز همزمان باز شدن مجوز واردات خودرو، طرح کاهش پلکانی 5 درصدی تعرفه (به ازای هر سال) تصویب شده بود که این بند از قانون نیز هیچ گاه اجرایی نشد.
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعرفه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضا
5

این دشمن فرضی هم داستان جالبیه هرجا حکومت گیر میکنه یه داستان درست میکنن و بعد میگن ما دنبال حل مشکلیم تا حالا که مردم چیزی نمی‌گفتند آقایون تخته گاز همه چیزو گرون میکردن حالا یه دفعه مافیا خودرو سر و کلش پیدا شد و آقایون هم میخوان جلوش وایسن به خاطر مردم ما هم که.....
17:07  1396/11/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 شیراز : ایران خودرو فروش گذاشته نقدینگی تودست مردم دربیاره بده طلا دلار بخره بعد باسودش قطعه بخره ماشین تولید کنه با تاخیر بده به ملت.بعد میگه گرون شد دوبازه پول میگیرم
احسنت : احسنت کاملا درست گفتین هردو.
شاهین جی : حداقل ۹ ماه دیگه تولید می شه من خودم هفته پیش تبدیل زدم اگر همین هم تحویل بدن قصد دارم تو همون نمایندگی بفروشمش ی ایران خودرو بخرم چون نمی تونم ماشین دنده ای سوار شم اما اینکه ماله التفاوت چجوری حساب می شه و کی واریز شه الله اعلم
تورج : سلام بالاخره بعد از هشت ماه انتظار فعلا دعوتنامه تکمیل وجه سهند s به مبلغ 251ارسال شده در حالی بایستی اسفند1403 دعوتنامه بیاد تا ببینیم کی ماشین میدن
تارا v4 : الان ۱۲روزه از فاکتور میگذره و هنوز ماشین نرسیده نمایندگی هیج جا هم جوابتو نمیدن تهران تا مشهد با شتر میاودری زودتر تحویل میشد
J7 ثبت نام خرداد : سلام ثبت نام خرداد j7 کسی هست راهنمایی کنه؟
داراب : من موعد ۳ شهریور بودم با یکماه تاخیر فاکتور شدم
تارا وی 4 : مافیا کار خودشو میکنه ...حسابهاشون باید پرکنن
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : دقیقا حرف دل منه من الویت اولم یک ماهه بود قبول نکرد الویت دومم که سه ماهه بود و قبول کرد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : ثبت نامی چه ماهی بودین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی بی پلاک : دوگانه...درسته خودش داره میگه ما با سایپا قرار دادبستیم و....گفتیم و...ازین حرفا
207 تیتانیوم تحویل 31 مرداد : نه، برا من از سود تاخیر کم نشد
محمد ، دناP سفید ، فرسوده ، 6دنده ،رینگ ، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور : درود به همه سود تاخیر روزی چنده ؟ ثابته یا جلوتر که میره تغییر میکنه؟ برای من 844 میلیون پرداختی روزی 243000 میزنه
محمد ، دناP سفید ، فرسوده ، 6دنده ،رینگ ، تکمیل وجه31 تیر ، تحویل 31 شهریور : 70907 رینگ آلومینیومه
محمدحسین : سلام مدارک هنوز نیومده چکار کنیم برای فروش نمیشه اقدام کرد؟
مجتبی : سلام واریز 30شهریور فاکتور
حسن پیش پانا مرداد : چی شد من نفهمیدم. میشه واضح تر بگید؟ شما تحویل گرفتی بعد زیر و بندیش رو درست کردی؟ مگه گارانتی نیست؟
fn : سلام در سخا قسمت احراز محل سکونت . وضعیت بایدتایید پست باشه
رضا : اردیبهشت که ما مبلغ اولیه 333 رو واریز کردیم قیمت ماشین 680 بود یعنی تقریبا 50 درصد واریز کرده بودیم بعد که افزایش قیمت اومد همش شامل حال ما نشد
مهرداد : سلام من برگه سخا گرفتم تحویل دادم الان داخل کاستومر زده به علت عدم اعتبار برگه احراز سکونت پلاک نشده علتش چیه