طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به جریان افتاد

 

طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی به جریان افتاد

 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با انتقاد نسبت به طرح‌های حمایتی دولت از خودروسازان داخلی، مفاد طرح دو فوریتی ۲۱۷ نماینده برای کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را تشریح کرد.
 
دکتر بهرام پارسایی، رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده است، گفت:
 
در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است. حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که چند سال ۱۰ سال، ۲۰ سال، ۳۰ سال و ۴۰ سال، قرار است حمایت صورت گیرد.
 
قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
 
پارسایی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو در کشور مشخص شود، ادامه داد:
 
دولت امسال تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.
 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه دو چالش ملی کشور مربوط به بحث خودرو است، یادآور شد:
 
عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧ هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است که این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای  انسانی سبب تصادف می‌شود اما خودروی ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.
 
 
نماینده مردم شیراز  و عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم افزود:
 
این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی خود است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود. یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.
 
 
 
گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است
 
پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت:
 
مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.
 
تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد
 
عضو کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود:
 
پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.
 
خودروسازان هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام می کنند
 
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند، ادامه داد:
 
صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل اینکه این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.
 
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود
 
بهرام پارسایی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد:
 
تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق  نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.
 
تولید خودروهای با کیفیت برای صادرات به کشورهای خاورمیانه
 
رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه ماده دیگر این است که دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا تکنولوژی و فناوری به روز دنیا بتواند در کشور سرمایه گذاری کند، افزود:
 
این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات در کشور کمک می کنند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با تکنولوژی روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کشور کمک کنیم. ٢١٧ نماینده مجلس، خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , طرح دو فوریتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سید صادق حسین
0

والله شهدای عزیز به خاطر امنیت و آبادانی کشور فدا شدند. وزرا محترم یه کم فکر کنند و بعد دستورالعمل صادر کنند. این بنده خدا رئیس کمیسیون کاملا راست میگه باید حرفش مثل عملش باشه. از ایثارگران هستم والله این مملکت حیفه خرابش نکنید.
19:57  1396/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام اینا که میگن به جی ال تبدیل بزنید آیا اون رو زود فاکتور میکنن یا اون هم مثل جی هست از فاکتور خیری یوخ.،،.،،
محمود# محمد : سلام حالا این همه میگن به GL تبدیل تبدیل برنید اونم آخه بعد عید اصلا فاکتور نکردن..... .............
شیما تهران تاراv4تیتان سرامیک 30اسفند : سلام دوستان ..چرا برای من فاکتور نمیشه همه این تاریخی ها فکر کنم فاکتور شدن ولی از من خبری نیست میشه کمکم کنید...
سینا : مبارکه ولی الکی میگی. فاکتورا از ساعت شش به بعد شروع میشن
شاهین پلاس ۵ : سلام ۱۹ اسفند واریز ۲۵ اسفند سخا الان فاکتور شد
شاهین پلاس : برای من از روز اول همینطور زده آماده تخصیص تغییر نمیکنه
چانگان cs55 : سلام به دوستان قدیمی من زنگ زدم مجدد برای خسارت تاخیر پرسیدم من که ۴ بهمن چکم صادر شده گفت اواخر مرداد برات پیام میاد که بری بانک ،گفتم شوخی میکنید دیگه ؟گفت نه تامین بودجه نشدیم . به همین سادگی ...... پس ۶ ماه کاری رو در نظر بگیرید همگی
ناشناس : افزایش قیمت خودروی شاهین شاهین جی شاهین جی اتوماتیک سی وی تی شاهین پلاس باانصراف مشتری روبه رو میشه دوستان باانصراف خودمون اعتراضمنو اعلام میکنیم
زیان دیده سایپا : اینجا بیشتر دوستان CVT هستن
تارا : سلام بعد از سه چهار ماه مال من بعد از پنج ماه فاکتور شد بر پدرشون لعنت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : افزایش قیمت برای مایی که تکمیل وجه کردیم هم میخوره؟؟
ابراهیمی : سلام من زنگ زدم ایران خودرو گفت ممکنه تیرماه دعوتنامه بیاد و گفتم موعد تحویل 31خرداد هست شما افزایش قیمت احتمالی نباید بشه چون از موعدش گذشته اما می گفت شامل میشه.والا تعجب کردم.کسی خبر جدید نداره؟
روزبه : سلام داداش ببخشید این سود بلافاصله بعد تحویل خودرو بهت پرداخت شد یا مدتی بعد؟پول دادن یا کارتی چیزی؟
کوییک آر اس : حدودا 40 الی 70 روز
گرانی : خب افزایش قیمت هم اعمال شد از هفته آینده بریم برای فاکتور و دعوتنامه لعنت خدا بر بزرگ و کوچیکشون
آریزو 5 : سلام دوستان آریزو 5 امروز برای من فاکتور شده ، تاریخ تحویل سیستمی 17 مرداد زده. با توجه به اینکه فاکتور شده به نظرتون چند روز دیگه بهم تحویل می دن؟؟
پدربزرگ 85ساله و کارشناس ایران خودرو : پسرم قیمتها تا پایان سال افزایش خواهند داشت خیالت راحت باشه فرزندم فقط روی افزایش قیمت خواهی دید
بوشهر طرح مادران : منم طرح مادران 25 خرداد فاکتور نشدم
فروردین فرسوده 207 : ببخشید ناراحتتون کردم.خودم انقدر عصبی شدم که حد نداره. همه ی مدارک من کامله مشخصات درست پولو به موقع واریز کردم آخر سر سهل انگاری یه مرکز باید من خسارت ببینم و به مشکل بخورم
فروردین فرسوده 207 : رفتم هزاربار رفتم اینام کاری انجام نمیدن اصلا گردن نمیگیرن که مشکلی هست یا نیست. فقط میگن حضوری برو ستاد ناوگان و نوسازی تهران.حالا من چجوری باید برم اونجا و آیا حل میشه یا نه خدا داند