امروزه همانطور که می دانید پیشرفت های زیادی در تولید خودرو و صنعت خودرو سازی شده است و تقریبا اجزای مکانیکی و قطعات آنها از حالت دستی به برقی و اتوماتیک تبدیل شده اند. فرمان خودرو جز یکی از اصلی ترین قطعات در خودرو می باشد که به شکل مکانیکی بر روی خودروها نصب می گردد.
یکی از مواردی که در کشور توسعه یافته در زمان انتخاب خودرو بسیار به آن دقت می کنند سهولت چرخش غربیلک فرمان اتومبیل می باشد و همین موضوع سبب شد تا تولیدکنندگان خودرو به این فکر باشند تا تغییراتی در سیستم فرمان خودرو به وجود بیاورند.
عملکرد فرمان مکانیکی به کمک پینیون ها و دنده شانه ها بود به عبارت دیگر انتقال حرکت دورانی غربیلک فرمان به دنده شانهها صورت می گرفت و دنده شانه ها به وسیله مفصل ها ، نیروی وارد شده به خود را به چرخ ها انتقال میدادند.در چنین فرمان های مشکلاتی وجود دارد مثلا زمانی که سرعت بالا بود با لغزش فرمان روبرو بودیم یا پیچاندن فرمان کمی سخت بود. در نهایت وجود این چنین مشکلاتی سبب شد تا فرمان های هیدرولیکی جای فرمان های مکانیکی را بگیرند که البته مزیت های زیادی نیز دارند مثل سهولت در چرخش ، بالا بردن میزان ایمنی خودرو ، کم کردن خستگی راننده ، عدم لغزش در سرعت بالا و …
فرمان هیدرولیکی سبب شد تا قطعه های جدیدی به خودروها افزوده گردد و البته میزان مصرف انرژی را در اتومبیل ها بالا برد. فعالیت این نوع فرمان ها به صورت آزاد و مستقل نبود و چون به موتور اتومبیل اتصال داشند ، حتی وقتی در زمان رانندگی هیچ حرکتی نداشتند هم انرژی بسیار مصرف می نمودند. این مواد موجب شد که مهندسان در صنعت خودرو سازی به فکر ساخت سیستم های جدیدی برای فرمان اتومبیل ها باشند و در نهایت فرمان EPS اختراع گردید که با عنوان فرمان برقی نیز شناخته می شود. فرمان برقی به یک موتور مستقل و کوچک مجهز است که دیگر مصرف سوخت را بالا نمی برد و از نیروی موتور کمک نمی گیرد. یکی از اصلی ترین مزیت های این فرمان این است که میزان مصرف انرژی را افزایش نمی دهد.
نصب فرمان الکترونیکی بر روی خودروها با توجه به مکانیک آنها می باشد که سه حالت مختلف داشته است. و شامل موارد زیر می باشند:
۱) نصب بر روی ستون فرمان
۲)نصب بر روی پینیون ها ( این نوع حالت بیشتر برای خودروهای نیمه سنگین استفاده می شود)
۳)نصب بر روی شانه ی خودرو
مزیت های فرمان های الکتریکی
این نوع فرمان ها به نسبت فرمان های هیدرولیکی دارای مزیت های زیادی هستند که می توان به مصرف کمتر انرژی ، حذف تسمه بین موتور و پمپ الکترونیک ، حذف جک هیدرولیک ، وزن کمتر به نسبت فرمان هیدرولیکی ،حذف پمپ هیدرولیک و چرخ و … اشاره کرد.
البته نکته ی که نباید در مورد این نوع فرمان ها فراموش کرد این است که وقتی مشکلی برای فرمان برقی به وجود بیاید و کارکرد آن توقف پیدا کند به شکل اتوماتیک این امکان وجود دارد که از فرمان مکانیکی استفاده گردد.
فرمان های EPS
در نهایت می توان اینگونه گفت که فرمان های EPS به فرمان های هیدرولیکی شباهت های زیادی دارند ولی یکی از اصلی ترین تفاوت های بین سیستم های هیدرولیکی و فرمان های الکتریکی این است که بسیاری از قطعه ها و اجزای اضافی در سیستم جدید حذف شده اند و میزان مصرف سوخت خودرو را بسیار کم نموده اند و فقط در مواقعی کار می کنند که فرمان گشتاوری یا فرمان چرخش داشته باشد.
فرمان الکتریکی متشکل از سه بخش اصلی می باشد که به سیستم فرمان مکانیکی اضافه شده اند :
– سنسور گشتاور
– موتور با جریان مستقیم
– واحد کنترل الکترونیکی