مزدا 2 اسپرت، سبک وزن اما قدرتمند

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
در پی توقف تولید سوزوکی سوئیفت اسپرت مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، مزدا 2 با موتور 1.5 لیتری 113 اسب بخاری، قوی ترین سوپرمینی بازار است که از هیچگونه توربوشارژر بهره‌ نمی‌برد. البته بهتر است ب ام و i3 را در این زمره به شمار نیاورید.
 
 
مزدا 2؛ نیروی کم بعلاوه وزن کمتر معادل است با قدرت بیشتر
 
این خودرو به طرز فوق‌العاده‌ای سبک وزن بوده و چیزی در حدود 970 کیلوگرم را در این کالبد کوچک و زیبا جای داده است. این امر موجب شده تا حتی همین مقدار نحیف اسب بخار که در دل پیشرانه مزدا2 موجود است، شتاب صفر تا صد 8.7 ثانیه‌ای را رقم بزند.
 
برای مقایسه می‌شود به تویوتا یاریس اشاره کرد که از پیشرانه‌ای با حجم و اندازه مشابه سود می‌برد اما برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، به سه ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد.
 
همچنین واکسهال (اوپل) کورسا نیز با وجود 150 اسب‌بخار قدرت، قادر به شکستن رکورد مزدا2 جی تی اسپرت نیست. در ضمن مزدا2 برای جیب شما نیز سبک خواهد بود و در این نسخه تاپ یعنی جی تی اسپرت، با برچسب قیمت 16,995 پوندی روی شیشه آن مواجه خواهید شد.
 
 
آنچنان که درخور یک مدل سطح بالاست، مزدا این خودرو را به امکاناتی نظیر مسیریاب ماهواره‌ ای، صندلی‌ های چرمی گرم شونده و یک دوربین پارک عقب مجهز نموده است. سیستم‌ های تعلیق و فرمان نیز به منظور آسایش بیشتر و فرمان‌پذیری دقیق‌تر، دستخوش تغییراتی شده‌ اند.
 
در بخش انتقال قدرت هیچگونه تنوعی وجود نداشته و پیشرانه 113 اسب بخاری تنها با یک گیربکس شش سرعته دستی در نسخه GT Sport عرضه می‌شود.
 
 
رینگ‌ های آلیاژی 16 اینچی، چراغ‌های LED، هداپ دیسپلی فعال، روکش چرمی مشکی و قهوه‌ای رنگ داخل کابین و سیستم گرمایش صندلی‌ های جلو نیز جزء دیگر امکانات مزدا2 محسوب می‌شوند.
 
همچنین مزدا 2 مورد نظر به سامانه «کنترل جی-وکتورینگ» یا سیستم تغییر بردار انتقال گشتاور مجهز شده که طبق ادعای شرکت سازنده به طور لحظه به لحظه در هنگام چرخش غربیلک فرمان، با به تاخیر انداختن جرقه زنی شمع ها، بار وارده به چرخ‌های جلو را تغییر داده و موجب افزایش تعادل خودرو می‌شود. فضای کابین نیز در برابر نفوذ صدا های خارجی، به خوبی عایق بندی شده است.
 
 
حرکت در مسیر های پر پیچ و خم، عملکرد صحیح و دقیق سیستم فرمان را برای ما به اثبات رساند اما عملکرد سیستم مذکور اندکی کمتر از انتظار ما بود. با توجه به 229 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به کورسا، مزدا در گذر از پیچ‌ ها چابک‌ تر عمل می‌ کند.
 
پیشرانه 1.5 لیتری با کمک یار شش سرعته خود، در طی مدت زمانی اندک دور می‌گیرد و اهرم تعویض دنده به سرعت ضرایب مختلف دنده را تغییر می‌دهد.
 
ترکیب هوشمندانه این دو موجب شده تا مزدا2 با سرزندگی به پیش برود و مشکل کمبود گشتاور نیز از طریق به کارگیری گیربکس با ضرایب دنده کوتاه‌تر مرتفع شده است.
 
 
 
کلام آخر
 
مزدا جزء آن دسته از خودرو هایی است که با شاخصه‌ های نادرست تعریف شده‌اند. وزن کم، قیمت مناسب و پیشرانه تنفس طبیعی آن را به یک گزینه غیرمعمول در میان سوپرمینی ها بدل نموده است.
 
به این ترتیب قدرت مناسب پیشرانه(نسبت به وزن)، گیربکس سرزنده و هندلینگ خوب مزدا2 جی تی اسپرت را شایسته پرداخت حدود 17 هزار پوند می‌ نماید.
 
 
اگر به دنبال یک سوپرمینی جذاب، چالاک، خوش ساخت و ارزشمند(در مقایسه با بهای پرداختی)  باشید، مزدا2 جی‌تی اسپرت همان چیزی است که می‌ خواهید.
 
در بازار داخلی ایران نیز با توجه به قوانین جدید گمرکی و ایجاد اختلاف قیمت قابل توجه بین خودروهای مونتاژی و وارداتی، به نظر می رسد که مونتاژ مزدا 2 هاچ بک جدید با قیمتی در محدوده 100 میلیون تومان می تواند توجیه پذیر باشد، چرا که حالا با توجه به افزایش قیمت خودروهایی چون هیوندای النترا و کیا سراتو وارداتی به محدوده 190 میلیون تومان، بازار خودروهای عرضه شده در بازه قیمتی 90 الی 150 میلیون تومان کم تنوع شده و در این محدوده فضای مناسبی برای مونتاژ خودروهای جذاب به وجود آمده است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزدا 2 اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی اطلس سفید : سلام.اطلس یا کوییک؟؟؟
رضا : اطلس سفید مشکی طرح مادران واسه همین زود میدن
ح : سلام شک نکنید برای پول گرفتن دعوتنامه را میفرستن بعد تکمیل وجه میگن ماخبرنداریم
لیدا : من که زنگ زدم و گفتم بنده خدا اپراتورشم دهنش باز مونده بود و گفت حتما پیگیری میشه... ترئخدا بقیه هم زنگ بزنید تو اخبار بگن حداقل یه مسول پیگیری کنه
ح : سلام دوستان عزیز لطفا هرکی طحویل گرفت لطفاخبر بدین ممنون این هم یک تجربه ای بود برای مردم
اطلس بهمن : آقا رضا بسلامتی ماهم طرح مادران هستیم ایشالا واریزی دوم چقد پول ریختی
رضا a5 مشکی : سلام.دوستانی که با کرمان موتور تماس میگیرن همین شماره 02142724 داخلی 7 و بعد داخلی 3 رو میگیرن؟ من که هر چی این چند روزه زنگ میزنم به این شماره بعد گرفتن داخلی فقط بوق آزاد میخوره و کسی پاسخگو نیست.
علی : سلام لطفا از تجربه رانندگی بگید از معایب خودرو بگید
اطلس 30مرداد : سلام دوستان تنهاامیدهمین162تماس بگیریدداخلی4بزارید رسانه ایی شه بلکه فرجی بشه به ماشینامون برسیم یه تماس گرفتن بهتراز دست رو دست گذاشتنه که
فربد : البته شاید چون خودروی دوستمون رنگ مشکی هست هنوز فاکتور نشده. خودروی ما سفید سقف مشکی هست. احتمالا اطلسهای رنگ سفید با سقف مشکی تا تاريخ ۲۸ مرداد فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آبتین : رانا پلاس تا چه ماهی دعوت نامه واریز وجه اومده؟
پروین‌ساراجون : دوستان‌آدرماهیها‌مبلغ‌دعوتنامه‌چقدربودبراتون‌منم‌دیماهیم‌میخوام‌بدونم‌،ممنون‌که‌جواب‌میدید.
جی ایکس آر ال : نمایندگی الکی سر مردم کلاه میزارن سریع تحویل میدن تازه آشنا هم هست مجبور شدم ماشینم بفروشم خدا میدونه اینا کی فاکتور بشن کی تحویل بدن اینجوری که من نظرات میخونم هنوز ثبتنامهای قبل از مهرماه تحویل نگرفتن
جی ایکس آر ال : سلام دوستان از طرح جوانی فروش فوق العاده مهرماه کسی فامتور شده؟
رانا : هنوز تحویل شهریور ندادن انشاالله 2 سال دیگه گیرتون می یاد
سعید x55 pro : شما بفرمایید کی ثبت نام داشتید و لیزینگی بوده ؟ من 3 آبان قراردداد 17 تایید لیزینگ و شماره شاسی خورده نمایندگی میگه تحویل برج 12خیلی هم اطمینان داده به تحویل امسال
سعید x55 pro : آقای نوری چه ماشینی؟ برای امسال هست تاریخ تایید لیزینگ میفرمایید لطفا و چه بانکی؟ وامتون واریز نشده ؟
X33 اتومات علی : دمت گرم با این طرز فکر مثبت و منطقیت
محسن تیگو 8 پرومکس : شما به همین خیال باش ولی جوجه رو آخر پاییز میشمارن آذر نزدیک است...
علی : سلام من هم تحویل دی ماه هستم ولی پیام تکمیل وجه نیومده برام نمیدونم کی قراره تحویل بدن اصلا قطعا دی ماه تحویل نمیدن و امیدوارم ماشین مدل 403 رو ماه آخر امسال بهمون ندن دیگه...