کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 

کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 
این که ایران مملو از خودروهای فرسوده است حقیقتی غیر قابل انکار است و این که دلیل آن در قدیمی بودن ناوگان خودروها نهفته است یا در کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل؛ خود مبحثی کاملا مجزا است. اما در گفت و گو تلویزیونی دوم بهمن ماه جاری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، او از اجرای طرح کلید به کلید به منظور جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری کشور طی سه سال خبر داد. با توجه به پتانسل و حجم تولیدات صنعت خودروسازی کشور در کنار معضلات گریبان‌گیر این صنعت، تحقق این طرح تنها طی سه سال ممکن به نظر نمی رسد. 
 
رئیس جمهوری در این گفت و گو تلویزیونی اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مواجهه با خودروهای فرسوده بسیار جدی است. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که امید بر آن است که طی سه سال آینده با کمک تسهیلات جدید و به کارگیری خودروسازی های تجاری دولتی و نیمه دولتی، با نمونه های نو جایگزین شوند.
 
معافیت شرکت های خودروسازی داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها بار اسقاط فرسوده ها را بر دوش وارد کنندگان گذاشت بلکه به شدت از سرعت اسقاط فرسوده ها کاست. از طرف دیگر تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشوراز سوی نماینده مراکز اسقاط ایران در حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه عنوان شد که هر ساله تعداد 200 هزار دستگاه دیگر به جمع آن افزوده می شود در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودروسازی کشور بصورت سالیانه تنها 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که جایگزینی این تعداد خودرو فرسوده در کشور تنها طی 3 سال چگونه مقدور خواهد شد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص جایگزینی فرسوده های سواری می گوید: "با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری به حدود 1 میلیون و 500 تا 600 هزار دستگاه باید گفت که برای جایگزینی خودروهای فرسوده بازار با نمونه های تولید داخلی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل افزایش حجم تولید خودرو از دهه 1380 به بعد، طی بیست سال آینده که خودروهای تولید دهه 80 به مرز فرسودگی می رسند شاهد نیاز به جایگزینی حدود یک میلیون خودرو فرسوده در سال خواهیم بود."
 
زاوه می افزاید: مشکل اصلی سیاست های نوسازی ناوگان سواری یا تجاری در کشور تنبیهی نبودن آن است. به این معنا که اگر بجای ارائه وام های بی بهره به مالکان خودروهای فرسوده و از بین بردن انگیزه جایگزینی خودرو در آن ها، از همان ابتدا هزینه عوارض و بیمه را به عمر خودرو ربط دهیم، مالک پیش از ورود خودرو به سن فرسودگی برای جایگزینی آن اقدام خواهد کرد."
 
این کارشناس درمورد آمار 70 هزارتایی تولیدی جایگزین خودروهای فرسوده تجاری در طرح کلید به کلید می گوید: بطور دقیق عنوان نشده است که این 70 هزار دستگاه خودرو تجاری بیان شده در طرح کلید به کلید دقیقا شامل چه کلاس هایی می شود اما بیشترین حجم تولید سالانه خودروهای تجاری در ایران اعم از کامیون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت به غیر از وانت، در کشور چیزی در حدود 60 هزار دستگاه بود که در دهه 80 شمسی به آن نزدیک شدیم. اگر صحبت صرفا در خصوص امکان سنجی باشد، صنعت خودروسازی تجاری کشور با تامین منابع مالی مناسب بر روی کاغذ می تواند سالیانه 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند اما با توجه به سوابق و ضعف مدیریت و شرایط فعلی، تولید 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تعداد بسیار قابل توجهی است که تولید و جایگزینی آن ها طی 3 سال شاید تا 30 درصد هم محقق نشود. این جایگزینی پروژه ای بسیار بزرگ است که ضمن نیاز به منابع مالی بزرگ نیازمند مدیریت صحیح است.
 
زاوه در راستای نیاز به استفاده از مکانیزمی صحیح برای رفع معظل فرسوده ها می گوید: برای رفع مشکل فرسودگی باید به سراغ سیاست های تنبیهی رفت،  بر قیمت سوخت نظارت کرد  و ناوگان محوری و توسعه شرکت های ترابری را از یاد نبرد. وام و تسهیلات را باید به شرکت های ترابری ارائه داد تا بتوانند از خودرو تجاری خود تا حداکثر توان کار بکشند. در روش های فعلی ارائه وام، سرمایه به شخص مالک خودرو فرسوده داده می شود که هیچ نظارتی بر میزان کار و بازده کاری او وجود ندارد. این شیوه نوسازی مکانیزم صحیحی به همراه ندارد و در دولت های پیشین بارها اجرا شد اما هنوز هم معظل فرسودگی ناوگان تجاری همچنان به قوت خود پا برجاست.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : در جواب خانم شهرزاد ، این گروه فقط مخصوص شاهین پلاس هست .
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام من هستم ولی فاکتور نشدم
حسینی : شما پذیرش کی بودین که امروز فاکتور شدین
تارا اسفند ماه سرامیک : سلام من هستم ولی فاکتور نشدم
وحید : سلام کسی هست تارا تیتانیوم سرامیک تحویل اسفند فاکتور شده باشه
وحید : سلام کسی هست تارا تیتانیوم سرامیک تحویل اسفند فاکتور شده باشه
Mostafa : سلام برای ما که شهریور پارسال ثبت نام کردم خبری نیست .امروز زنگ زدم نمایندگی میگم اسفند زنگ زدیم گفتید اخر فروردین دوباره فروردین زنگ زدیم گفتید اردیبهشت الان حتما میگید خرداد وبعد ماهای دیگه.خسته شدیم چک دوم فرارسیده
حسین t8 : من از برج دی هستم هیچ خبری نیست شماها برای مهر منتظر باشین
صادق : ماشین من تحویل دهه آخر اسفند بود داخل سایت آخرین موعود درحال تحویل دهه سوم اسفند زده و قسمت آماده برای صدور فاکتور تا الان سه بار تاریخش عوض شده آخرین تاریخش هم امروز 1404.03.06 هست
زاهدی : سلام کسی طرح مادران تحویل خردادصدورفاکتورنشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام دوستان به نظر شما تکمیل وجه 29 مهر کی فاکتور میشه
کوییک 22ابان : سلام دوستان من ماشینو دو هفته پیش تحویل گرفتم باک بنزینش کلا پلاستیکی کافی یه سنگ ریز بخوره بهش در جا میشکنه بی شرفا از اونم دزدی کردن مگه فلزی چقدر هزینه میبرد فقط یه چیزی سرهم کردن ک ....
سعید آریزو 6 : همه اعلام مجوز هایی که اینجا میگن فیکه. باور نکنید.
اطلس اسفند ماه : جدی الان دعوتنامه براتون اومده؟؟کی میشه برا اسفند دعوتنامه بیاد؟
اطلس 18مهر : کی میشه منم بیام بگم فاکتور شدم
هومن پانا : الانم داخل کاستوم نگاه کردم هنوز تبدیل رینگ برای من نیومده بس کی میخواد بیاد
مسعود : دوستان کارشناس ما که نظر میده به چند کلاس نهضت سواد آموزی نیاز داره 😅
هومن پانا : سلام دوست عزیزبرای من تبدیل رنگ اومده ولی تبدیل رنگ هنوز نیومده
احمد احمدی : منم کویک اس تحویلی مردادهستم
عسل نهاوند : تو رو خدا مسخره بازی در نیارید خدا میبرمون جهنم منم عسل بازجو خبرنگار😃😃😃