کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 

کلید روحانی قفل نوسازی خودروهای فرسوده را باز می کند؟

 
این که ایران مملو از خودروهای فرسوده است حقیقتی غیر قابل انکار است و این که دلیل آن در قدیمی بودن ناوگان خودروها نهفته است یا در کیفیت بسیار پایین خودروهای تولید داخل؛ خود مبحثی کاملا مجزا است. اما در گفت و گو تلویزیونی دوم بهمن ماه جاری که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، او از اجرای طرح کلید به کلید به منظور جایگزینی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری کشور طی سه سال خبر داد. با توجه به پتانسل و حجم تولیدات صنعت خودروسازی کشور در کنار معضلات گریبان‌گیر این صنعت، تحقق این طرح تنها طی سه سال ممکن به نظر نمی رسد. 
 
رئیس جمهوری در این گفت و گو تلویزیونی اعلام کرده بود که تصمیم دولت در مواجهه با خودروهای فرسوده بسیار جدی است. حدود 230 هزار کامیون فرسوده در کشور وجود دارد که امید بر آن است که طی سه سال آینده با کمک تسهیلات جدید و به کارگیری خودروسازی های تجاری دولتی و نیمه دولتی، با نمونه های نو جایگزین شوند.
 
معافیت شرکت های خودروسازی داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها بار اسقاط فرسوده ها را بر دوش وارد کنندگان گذاشت بلکه به شدت از سرعت اسقاط فرسوده ها کاست. از طرف دیگر تعداد خودروهای فرسوده موجود در کشوراز سوی نماینده مراکز اسقاط ایران در حدود 1 میلیون و 350 هزار دستگاه عنوان شد که هر ساله تعداد 200 هزار دستگاه دیگر به جمع آن افزوده می شود در حالی که ظرفیت تولید صنعت خودروسازی کشور بصورت سالیانه تنها 1 میلیون و 200 هزار دستگاه است. با این اوصاف این سوال مطرح می شود که جایگزینی این تعداد خودرو فرسوده در کشور تنها طی 3 سال چگونه مقدور خواهد شد؟
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص جایگزینی فرسوده های سواری می گوید: "با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری به حدود 1 میلیون و 500 تا 600 هزار دستگاه باید گفت که برای جایگزینی خودروهای فرسوده بازار با نمونه های تولید داخلی مشکلی وجود ندارد اما به دلیل افزایش حجم تولید خودرو از دهه 1380 به بعد، طی بیست سال آینده که خودروهای تولید دهه 80 به مرز فرسودگی می رسند شاهد نیاز به جایگزینی حدود یک میلیون خودرو فرسوده در سال خواهیم بود."
 
زاوه می افزاید: مشکل اصلی سیاست های نوسازی ناوگان سواری یا تجاری در کشور تنبیهی نبودن آن است. به این معنا که اگر بجای ارائه وام های بی بهره به مالکان خودروهای فرسوده و از بین بردن انگیزه جایگزینی خودرو در آن ها، از همان ابتدا هزینه عوارض و بیمه را به عمر خودرو ربط دهیم، مالک پیش از ورود خودرو به سن فرسودگی برای جایگزینی آن اقدام خواهد کرد."
 
این کارشناس درمورد آمار 70 هزارتایی تولیدی جایگزین خودروهای فرسوده تجاری در طرح کلید به کلید می گوید: بطور دقیق عنوان نشده است که این 70 هزار دستگاه خودرو تجاری بیان شده در طرح کلید به کلید دقیقا شامل چه کلاس هایی می شود اما بیشترین حجم تولید سالانه خودروهای تجاری در ایران اعم از کامیون، مینی بوس، اتوبوس، کامیونت به غیر از وانت، در کشور چیزی در حدود 60 هزار دستگاه بود که در دهه 80 شمسی به آن نزدیک شدیم. اگر صحبت صرفا در خصوص امکان سنجی باشد، صنعت خودروسازی تجاری کشور با تامین منابع مالی مناسب بر روی کاغذ می تواند سالیانه 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید کند اما با توجه به سوابق و ضعف مدیریت و شرایط فعلی، تولید 70 هزار دستگاه خودرو تجاری تعداد بسیار قابل توجهی است که تولید و جایگزینی آن ها طی 3 سال شاید تا 30 درصد هم محقق نشود. این جایگزینی پروژه ای بسیار بزرگ است که ضمن نیاز به منابع مالی بزرگ نیازمند مدیریت صحیح است.
 
زاوه در راستای نیاز به استفاده از مکانیزمی صحیح برای رفع معظل فرسوده ها می گوید: برای رفع مشکل فرسودگی باید به سراغ سیاست های تنبیهی رفت،  بر قیمت سوخت نظارت کرد  و ناوگان محوری و توسعه شرکت های ترابری را از یاد نبرد. وام و تسهیلات را باید به شرکت های ترابری ارائه داد تا بتوانند از خودرو تجاری خود تا حداکثر توان کار بکشند. در روش های فعلی ارائه وام، سرمایه به شخص مالک خودرو فرسوده داده می شود که هیچ نظارتی بر میزان کار و بازده کاری او وجود ندارد. این شیوه نوسازی مکانیزم صحیحی به همراه ندارد و در دولت های پیشین بارها اجرا شد اما هنوز هم معظل فرسودگی ناوگان تجاری همچنان به قوت خود پا برجاست.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی ارومیه تیتانیوم : انتخاب نمايندگي 1404/05/01 پرداخت كل وجه 1404/05/01 دريافت پرونده 1404/06/13 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/13 فاكتور شده 1404/06/13 تخصيص پلاک 1404/06/15 آماده جهت تحويل 1404/06/15 صدور اسناد خودرو 1404/06/18 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/17 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام تحويل به مشتري
مهدی پلاس : آقا لطفاً خواهشن نیا به اسم سایپا اینجا پیام بزار و با روان دوستان بازی کن . اینجا اندازه کافی اعصاب همه بخاطر این تاخیر زیاد بهم ریخته ، دیگه خدا وکیلی درست نیست یکی از خودمون بیاد اینطور پیام فیک از جانب سایپا بنویسه . بخدا که درست نیست که این کارا
ایگل مشکی : شنبه همگی ساعت 9 باید بیایم دفتر مرکزی جنب آباد تا یه کاری بکنند
شاهین اسفند : اصلا ربطی به سخا نداره من ۱۶ هم اول وقت ریختم سخام ۱۸ بود
شاهین اتوماتیک : دوستان خط تولید شاهین اتومات متوقف شده .تا 14اسفند فاکتور شده و بیست روز پیش هم تا 14اسفند فاکتور شده بود شرکت سایپا به بهانه های مختلف خط تولید متوقف کرده تا قیمت ها را بالا ببرد ✅✅تنها راه گرفتن حق خودمان تجمع مقابل سایپا در تهران هست✅✅ #وزیر دزد صنعت و معدن #بازرسی دزد سایپا #سایپا دزد مطمئن #عدم تحویل شاهین اتوماتیک بعد از دو سال واریزی
ایگل مشکی تهران : من هم شرایط مثل شما هست حتی شاسی هم نشده و واقعا نمیدونم چی کار کنم یک بار هم توی قسمت شکایات ثبت کردم بهم ز زدن از نمایندگی مرکزی و گفتن به زودی شاسی میشه اما هیچ خبری نیست تحویل سیستمی ۲۸ تیر بودم
شاهین ۱۴اذر : ازکجا خبر داری داداش این بی شرف ها دلمون روشون کردن
شاهین جی آذرماه 403 : خوبه خودت داری میگی ۶ ماه باز دمت گرم من الان به شخصه تحویلم شاهین جی یازده اسفند بوده الان شهریور هم داره تموم میشه رفتم تو ۷ ماه تاخیر یا من سواد ندارم
شاهین جی ال : چرا این روزا کسی نمیگه فاکتور شدم انگاری یکی دو هفته ای هست کسی رو فاکتور نکردن . مگه چند وقت پیش مدیر سایپا تو اخبار گفت ک تا ۱۵ شهریور همه شاهین ها رو تحویل میدن پس چی شد تو رو خدا اگر کسی میدونه چطوری صدا مون دوباره به صدا و سیما برسونیم ک پیگیری کنن اعلام کنه مگه اینکه رسانه ای بشه اینا ی کاری بکنن تابستونمون ک به فنا رفت انقد تو خونه موندیم کپک زدیم از بی وسیله گی مدارس هم کم کم داره باز میشه به خدا خیلی سخته بدون وسیله یعنی باید چقد دیگه پول اسنپ و اینا بدیم واسه بچه ها مون کل سرمایمون گذاشتیم واسه این شاهین طلا فروختیم وسیله زیر پامون دادیم کل پس اندازمون دادیم تو این شرایط و تورم همسرم انقد داره جوش میزنه میترسم خدا یی نکرده سکته کنه.
نازنین : شهریور که هیچ‌.تیر و مرداد هم هنوز شاهین جی نخ تبدیل امده نه دعوتنامه تکمیل وجه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حافظ : چطور برای بعضی ها دعوت نامه آمده برای ما بقیه نه منم پیش فروش تحویل آبان هستم ولی تو سایت نگاه میکنم نوشته دعوت نامه مهر صادر شد🤔
مصطفی د : از روزی که قرار بود تحویل بدن تا روزی که فاکتور شدین
حافظ : ببخشید یعنی 3 ما قبل از تاریخ تحویل؟
حافظ : برای آبان کی صادر میشه یعنی؟
سایپا نامرد : بعد از کلی انتظار گرفتم قفل درب عقب خرابه بی شعور ها نکردن سر باطری رو محکم ببندند دیروز تحویل گرفتم امروز تو اتوبان کرج ماشین خاموش شد بعد از کلی هل دادن یکی خدا بهش خیر بده فهمید
هیدرولیک فلز آبان : بله دقیقا همین مدلی هست که شما میگین.تاریخ دریافت پرونده مهمه که به روز بشه.
علیرضا : داداش منم مثل تو هستم 30 آبان دعوتنامه هنوز نیومده معلوم هم نیست کی بیاد
امید : برنامه پلیس من پلاک رو ببین
تحویل 26 آبان : فاکتور شدی ی خبر بده دادا مرسی
پیش فروش : بله متاسفانه.