آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟

 

آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟

واردکنندگان در شرایطی همچنان به‌دنبال تغییر ضوابط ابلاغی واردات خودرو هستند که مصوبه دولت، از سیاست‌های کلی نظام سرچشمه گرفته و بعید به‌نظر می‌رسد تغییر و تحولی قابل‌توجه در کلیات آن حاصل شود.البته تغییر در جزئیات ضوابط جدید واردات خودرو، منتفی نیست و این احتمال وجود دارد که با توجه به اعتراض واردکنندگان و بردن شکایت به مجلس شورای اسلامی، برخی بندهای ضوابط موردنظر تلطیف شده یا تغییر کند. اتفاقا همین چندی پیش، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از تهیه طرحی دو فوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان برای لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد. به گفته وی، « نمایندگان در حال تهیه طرحی دو فوریتی برای بررسی در صحن مجلس برای لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ زیرا افزایش تعرفه هیچ توجیهی ندارد.» هرچند این طرح دو فوریتی هنوز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرفته، با این حال گفته می‌شود طی هفته جاری راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان رای خود را در مورد آن صادر کنند. 
 
جدا از بحث مجلسی‌ها، واردکنندگان نیز از مسیرهای دیگری به‌دنبال تعدیل مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ به‌نحوی‌که نامه‌نگاری‌ها و صحبت‌هایی میان آنها و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر بخش‌های دولت رد و بدل شده است. در واقع واردکنندگان به‌دنبال این هستند که با ادله خود ثابت کنند افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین تعیین سقف ارزشی برای ورود خودروها، چندان موضوعیتی نداشته و بازار را آشفته خواهد کرد. حدودا سه هفته پیش بود که هیات دولت ضوابط جدید واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد و طبق آن، نه‌تنها تعرفه افزایش یافت، بلکه ورود خودروهای لوکس نیز به نوعی ممنوع شد. بر این اساس، طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت و تعرفه‌ای ۷۵ درصدی نیز (۳۵ درصد بیش از تعرفه قبلی)، برای خودروهای دارای حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی لحاظ شد. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی نیز که پیش‌تر ۵۵ درصد بود، به ۹۵ درصد افزایش یافت. علاوه‌بر اینها، خودروهای هیبریدی نیز با تعرفه ۴۵ درصدی مواجه شدند، حال آنکه تعرفه شان پیش‌تر حدود ۵ درصد بود. در نهایت اما دولت برای ورود خودروهای خارجی به کشور، دو شرط «سقف قیمت ۴۰ هزار دلاری» و «حجم موتور حداکثر ۲۵۰۰ سی‌سی» را لحاظ کرد.
 
از همان ساعات اولیه اعلام این ضوابط، واردکنندگان نسبت به آن موضع گرفته و اعلام کردند تعرفه‌های اعلامی و همچنین تعیین سقف قیمتی برای واردات، توجیه نداشته و در نهایت مشتریان از ناحیه افزایش قیمت‌های شدید متضرر خواهند شد. در حال حاضر نیز اگرچه دولت همچنان بر مصوبه خود مصر بوده و از آن دفاع می‌کند، با این حال واردکنندگان کماکان پیگیر تعدیل آن بوده و به هر دری می‌زنند تا برخی بندهایش را تلطیف کرده یا تغییر دهند.این در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به پیگیری‌های عده‌ای از واردکنندگان اعلام کرده افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی برای خودروهای لوکس، در راستای سیاست‌های کلی نظام بوده است. به‌نظر می‌رسد منظور وزارت صنعتی‌ها از سیاست‌های کلی نظام، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی از جمله کاهش خروج ارز از کشور و همچنین عدم ترویج اشرافی گری است. به‌عبارت بهتر، دولت خواسته تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی، بخشی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در بازار خودرو به اجرا بگذارد.
 
در این بین، گفته می‌شود هدف دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو، کاهش خروج ارز از کشور بوده، با این استدلال که وقتی تعرفه افزایش یابد، میل به واردات نیز کاهش یافته و در نتیجه ارز کمتری خارج خواهد شد. از سوی دیگر اما به‌نظر می‌رسد تعیین سقف ۴۰ هزار دلاری برای ورود خودروها نیز در راستای ممانعت از ورود کالاهای لوکس غیر‌ضروری (یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی)، لحاظ شده است. واضح تر اینکه از نظر دولت، خودروهای دارای قیمت ۴۰ هزار دلار به بالا، لوکس به حساب می‌آیند؛ بنابراین در راستای عدم ترویج اشرافی‌گری و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای لوکس غیر‌ضروری، واردات آنها ممنوع است.
 
با این شرایط، دولت اعتقاد دارد عملا در راستای سیاست‌های کلی نظام به خصوص اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات خودرو را افزایش داده و ورود خودروهای به اصطلاح لوکس را نیز ممنوع کرده است. با این استدلال، به‌نظر می‌رسد تغییر و تحول در کلیات ضوابط جدید واردات خودرو، چندان امکانپذیر نیست؛ زیرا حتی اگر مجلس نیز در این ماجرا ورود کند، دولت می‌تواند با استناد به سیاست‌های کلی نظام، دفاع لازم را از مصوبه خودرویی خود به عمل بیاورد. این البته در حالی است که ظاهرا واردکنندگان نیز با درک نسبی موضوع، کلیات ضوابط واردات خودرو را پذیرفته و حالا به‌دنبال تغییر جزئیات آن هستند. به عنوان مثال، آنها پیگیر این موضوع هستند که معیار قیمتی (سقف ۴۰‌هزار دلاری) را از مصوبه واردات خودرو حذف کرده و معیاری دیگر را جایگزین کنند. در این مورد میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه بحث افزایش تعرفه واردات خودرو از سطح وزارت صنعت فراتر بوده و در راستای سیاست‌های کلی نظام است، می‌گوید: ما به‌دنبال تغییر کلیات ضوابط واردات خودرو نیستیم، چون آنها در راستای سیاست‌های کلی نظام تعیین شده‌اند، اما می‌توانیم بر سر جزئیات بحث و تبادل‌نظر کنیم. وی می‌افزاید: باید شرایطی را تعریف کنیم که معیار لوکس بودن خودروها، مطابق استاندارد دنیا باشد؛ به‌عبارت بهتر باید راهکاری تهیه کنیم که ضمن رعایت سیاست‌های کلی نظام، مسائلی مانند رقابت و رضایت مشتریان نیز رعایت شود. رضایی تاکید می‌کند: دولت در ماجرای افزایش تعرفه واردات خودرو حتی به‌دنبال حمایت از تولید داخل نیز نبوده و تنها خواسته‌اش این بوده که سیاست‌های کلی نظام را در بازار خودرو پیاده کند.
 

منبع

خودروبانک

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کاهش تعرفه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمد
11

با سلام
در این میان حق و حقوق و جان و مال مردم بیچاره ایران چی میشه ؟ فقط ارزآوری برای دولت ؟؟؟ !!!! مردم بیچاره کشته بشن ، بمیرن ، بسوزن ، معلول بشن ، زیر بار وام و قسط کمرشون بشکنه و نابود بشن ، برای هیچ کدام از مسئولین و دولتمردان ما ارزشی نداره ؟؟ مگه نه اینکه یک شخص تابزرگ بشه و به یک نیروی کاری تبدیل بشه نزدیک به 18 میلیارد تومان بایستی خرجش بشه ؟؟!! اونوقت ما سالیانه بیش از 20 هزار نفر کشته به خاطر بی کیفیتی و نا امنی خودرو ها داشته باشیم صرفا به خاطر ارز آوری برای دولت و اختلاسی دیگر ؟؟؟!!
و کیفیت خودرو هم بعد از 40 سال هیچ تغییری نکند ؟؟ این است حکومت عدل علی ؟؟؟؟!!!!!!!
15:35  1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقدم : ای بابا ما گفتیم شما که 15 اسفند هستی انشاالله امروز فاکتور میشی . مثل اینکه همچنان خبری نیست
حجت j7 : سلام من هم ثبت نام بهمن هستم هیج خبری نیست از اطلاع رسانی دوستان فقدر دانی میشود
. : واقعا آدم چی بگه هیچ حرفی واسه گفتن نمیمونه
علیرضا x5 شهریور : سلام دوستان قسمت تأمین قطعات یک هفته ست که تعطیل است، هيچگونه قطعه ای وجود نداره،من امروز نمایندگی بودم،مدیر نمایندگی تهران بود،دیروز جلسه داشتن،امروز هم جلسه بود ساعت ۱۱،گفت متأسفانه هيچگونه نتیجه ای حاصل نشده تا الآن، تازه گفت ما بیشتر بخاطر قطعه رفتیم ولی اوضاع از اون چیزی که فکر می‌کنید خرابتر هست، گفت به نمایندگی هیچ ربطی نداره، ما فقط تحویل میدیم،و خدمات پس از فروش هستیم،گفتن خودتون فکری بحال خودتون بکنید،جهت اطلاع منبع تمام اطلاعات بنده موثق هستش
سینا : حالتون خوبه بزرگوار؟!!!
شهرزاد : سلام دوستان من ۵ اسفند تکمیل وجه کردم شاهین اتومات تحویل آخر بهمن بودم هنوز فاکتور نشده
اکبر رینگ : درود بر دوستان و آقای مشفقی من فکر می کنم آقای مشفقی درست میگه من دیروز زنگ زدم 096550 کارشناس گفت تا 15 اسفند فاکتور شده امروز زنگ زدم کارشناس امروز گفت تا 6 بهمن فاکتور شده. هر کدوم یک چیز میگن
محمد علی ایکس۵ ابان : باسلام ودرود،لطفا دوستان عزیزی که تهران و نزدیک هستند به نمایندگی مراجعه کنند حضوری چند نفری خیلی بهتره تا زنگ با تشکر
عباس : خواهر من ثبت نام هر ماه هست وبعضی وقتا ماهی دوبار، چرا دوماه نهایت آخر خرداد اوایل تیر مجبورن بفرستند راهی ندارن، اعتراض کنید برید دفتر مرکزی تهران، دگ تلفنم ج نمی دن😂 باید به مشتری ومردم احترام بزارن، این مملکت درست نمیشه چون دروغ توش عادی شده، جمع کنید شرکتتونو، چه فاجعه ای سده این مملکت، شما خارج میری طرز برخورد نهادها و میبینی اینجا و میبینی، این چه مملکتیه، من فاتحه اش رو خوندیم شما دنبال تششیع جنازه باشید
ممد. : سلام روال اینه که نهایت۱۰ روزه بدن...ماشینت چی بود و چ طرحی؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام بر همه،منتظر خوبی؟دارن رایزنی میکنن که اعتصاب کامیونداران تموم بشه. این قضیه حل بشه ماشین ارسال میشه.
207پانا تیتانیوم : سلام دوستان من تحویلم 30اسفند رنگ تیتانیوم بود 22اردیبهشت فاکتور شدم و تا پلاک بشه و صدور اسناد و اینا انجام بشه تا 5ام کشید بعد اون تیک حمل خورد و ما امروز 7ام تحویل گرفتم از نمایندگی و راحت شدم از شر اینا و برای آخرین بار بود که اومدم رو این سایت.انشاالله قسمت همتون بشه زود تحویل بگیرید و کمتر با اعصابتون بازی بشه
تارافرسوده : شمافاکتور شدید؟واقعا هرروزیه اعصاب خوردی دارن هیچکس هم پاسخگونیست هرکی هرکیه
29بهمن : طرح پیش فروش بودم
مهسا 28بهمن : مال من دو روزه روشنه خبری نیست خروج خورده ولی نرسیده
پرستو اطلس دیماه : دقیقا برا ما هم همینطور
آریسان : اضافی پول ندهید. همه با هم باشیم . 30 میلیون پول کمی نیست. کارخانه مجبور میشود ماشینها را بدهد.
ساینا اس طرح دهه فجر : سلام دوستان ،بنده ساینا اس 15 بهمن پیش خرید کردم برای هفته چهارم تیرماه ،که بعد از 9 روز پذیرش شد .24 اردیبهشت هم رفتم نمایندگی برگه سخارو تحویل دادم و نمایندگی گفت باید پول رو بریزی حساب نمایندگی تا تکمیل وجه انجام بشه ناچارا واریز کردم.حالا دقیقا از همون روز تو وضعیت خودروی مشتری زده عدم نقص پرونده .ولی هیچ علائمی از واریز وجه دوم و چراغ تکمیل وجه و ...نبست حتی خوده سایت.دیروز هم آخرین مهلتش بود. چندین بار هم بهنمایندگی زنگ زدم گفت انجام شده .به نظرشما ممکنه باگ سایت باشه؟؟؟
علی : سلام من تحویل 9خردادم ولی تو میز خدمت در قسمت آماده برای فاکتور می چرخه اما هزینه ها هم پرداخت شده کسی دلیلش می دونه؟؟؟
29بهمن : الان نگاه کردم 29 بهمن بالاخره فاکتور شدم،سفید شیری احتمالا کاشان هست،از تهران باید برم کاشان