خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟
1396/11/02
15:00
آیا امیدی برای کاهش تعرفه های واردات خودرو وجود دارد؟
واردکنندگان در شرایطی همچنان بهدنبال تغییر ضوابط ابلاغی واردات خودرو هستند که مصوبه دولت، از سیاستهای کلی نظام سرچشمه گرفته و بعید بهنظر میرسد تغییر و تحولی قابلتوجه در کلیات آن حاصل شود.البته تغییر در جزئیات ضوابط جدید واردات خودرو، منتفی نیست و این احتمال وجود دارد که با توجه به اعتراض واردکنندگان و بردن شکایت به مجلس شورای اسلامی، برخی بندهای ضوابط موردنظر تلطیف شده یا تغییر کند. اتفاقا همین چندی پیش، بهرام پارسایی رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» از تهیه طرحی دو فوریتی از سوی تعدادی از نمایندگان برای لغو مصوبه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی خبر داد. به گفته وی، « نمایندگان در حال تهیه طرحی دو فوریتی برای بررسی در صحن مجلس برای لغو مصوبه افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ زیرا افزایش تعرفه هیچ توجیهی ندارد.» هرچند این طرح دو فوریتی هنوز به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نرفته، با این حال گفته میشود طی هفته جاری راهی صحن خواهد شد تا نمایندگان رای خود را در مورد آن صادر کنند.
جدا از بحث مجلسیها، واردکنندگان نیز از مسیرهای دیگری بهدنبال تعدیل مصوبه دولت مبنی بر افزایش تعرفه واردات خودرو هستند؛ بهنحویکه نامهنگاریها و صحبتهایی میان آنها و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت و دیگر بخشهای دولت رد و بدل شده است. در واقع واردکنندگان بهدنبال این هستند که با ادله خود ثابت کنند افزایش تعرفه واردات خودرو و همچنین تعیین سقف ارزشی برای ورود خودروها، چندان موضوعیتی نداشته و بازار را آشفته خواهد کرد. حدودا سه هفته پیش بود که هیات دولت ضوابط جدید واردات خودرو به کشور را ابلاغ کرد و طبق آن، نهتنها تعرفه افزایش یافت، بلکه ورود خودروهای لوکس نیز به نوعی ممنوع شد. بر این اساس، طبق ابلاغیه معاون اول رئیسجمهوری، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی، از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافت و تعرفهای ۷۵ درصدی نیز (۳۵ درصد بیش از تعرفه قبلی)، برای خودروهای دارای حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی لحاظ شد. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز که پیشتر ۵۵ درصد بود، به ۹۵ درصد افزایش یافت. علاوهبر اینها، خودروهای هیبریدی نیز با تعرفه ۴۵ درصدی مواجه شدند، حال آنکه تعرفه شان پیشتر حدود ۵ درصد بود. در نهایت اما دولت برای ورود خودروهای خارجی به کشور، دو شرط «سقف قیمت ۴۰ هزار دلاری» و «حجم موتور حداکثر ۲۵۰۰ سیسی» را لحاظ کرد.
از همان ساعات اولیه اعلام این ضوابط، واردکنندگان نسبت به آن موضع گرفته و اعلام کردند تعرفههای اعلامی و همچنین تعیین سقف قیمتی برای واردات، توجیه نداشته و در نهایت مشتریان از ناحیه افزایش قیمتهای شدید متضرر خواهند شد. در حال حاضر نیز اگرچه دولت همچنان بر مصوبه خود مصر بوده و از آن دفاع میکند، با این حال واردکنندگان کماکان پیگیر تعدیل آن بوده و به هر دری میزنند تا برخی بندهایش را تلطیف کرده یا تغییر دهند.این در شرایطی است که ظاهرا وزارت صنعت،معدن و تجارت در پاسخ به پیگیریهای عدهای از واردکنندگان اعلام کرده افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی برای خودروهای لوکس، در راستای سیاستهای کلی نظام بوده است. بهنظر میرسد منظور وزارت صنعتیها از سیاستهای کلی نظام، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی از جمله کاهش خروج ارز از کشور و همچنین عدم ترویج اشرافی گری است. بهعبارت بهتر، دولت خواسته تا با افزایش تعرفه واردات خودرو و تعیین سقف قیمتی، بخشی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی را در بازار خودرو به اجرا بگذارد.
در این بین، گفته میشود هدف دولت از افزایش تعرفه واردات خودرو، کاهش خروج ارز از کشور بوده، با این استدلال که وقتی تعرفه افزایش یابد، میل به واردات نیز کاهش یافته و در نتیجه ارز کمتری خارج خواهد شد. از سوی دیگر اما بهنظر میرسد تعیین سقف ۴۰ هزار دلاری برای ورود خودروها نیز در راستای ممانعت از ورود کالاهای لوکس غیرضروری (یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی)، لحاظ شده است. واضح تر اینکه از نظر دولت، خودروهای دارای قیمت ۴۰ هزار دلار به بالا، لوکس به حساب میآیند؛ بنابراین در راستای عدم ترویج اشرافیگری و همچنین جلوگیری از ورود کالاهای لوکس غیرضروری، واردات آنها ممنوع است.
با این شرایط، دولت اعتقاد دارد عملا در راستای سیاستهای کلی نظام به خصوص اقتصاد مقاومتی، تعرفه واردات خودرو را افزایش داده و ورود خودروهای به اصطلاح لوکس را نیز ممنوع کرده است. با این استدلال، بهنظر میرسد تغییر و تحول در کلیات ضوابط جدید واردات خودرو، چندان امکانپذیر نیست؛ زیرا حتی اگر مجلس نیز در این ماجرا ورود کند، دولت میتواند با استناد به سیاستهای کلی نظام، دفاع لازم را از مصوبه خودرویی خود به عمل بیاورد. این البته در حالی است که ظاهرا واردکنندگان نیز با درک نسبی موضوع، کلیات ضوابط واردات خودرو را پذیرفته و حالا بهدنبال تغییر جزئیات آن هستند. به عنوان مثال، آنها پیگیر این موضوع هستند که معیار قیمتی (سقف ۴۰هزار دلاری) را از مصوبه واردات خودرو حذف کرده و معیاری دیگر را جایگزین کنند. در این مورد میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه بحث افزایش تعرفه واردات خودرو از سطح وزارت صنعت فراتر بوده و در راستای سیاستهای کلی نظام است، میگوید: ما بهدنبال تغییر کلیات ضوابط واردات خودرو نیستیم، چون آنها در راستای سیاستهای کلی نظام تعیین شدهاند، اما میتوانیم بر سر جزئیات بحث و تبادلنظر کنیم. وی میافزاید: باید شرایطی را تعریف کنیم که معیار لوکس بودن خودروها، مطابق استاندارد دنیا باشد؛ بهعبارت بهتر باید راهکاری تهیه کنیم که ضمن رعایت سیاستهای کلی نظام، مسائلی مانند رقابت و رضایت مشتریان نیز رعایت شود. رضایی تاکید میکند: دولت در ماجرای افزایش تعرفه واردات خودرو حتی بهدنبال حمایت از تولید داخل نیز نبوده و تنها خواستهاش این بوده که سیاستهای کلی نظام را در بازار خودرو پیاده کند.
منبع
خودروبانک
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در
تلگرام 1Car
، آخرین اخبار را دنبال کنيد.
برچسب :
خودرو
,
کاهش تعرفه
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
3 نظر
کاربر: نوید جهرمی
0
تا حالا چی توی این کشور گرون شده ک بعد ارزون شه؟
20:05 1396/11/03
پاسخ دادن
اریابهمن
0
خانه از پای بست ویرانست.مطمئن باشید ،ظلم پایدار نخواهد بود.
22:40 1396/11/02
پاسخ دادن
محمد
11
با سلام
در این میان حق و حقوق و جان و مال مردم بیچاره ایران چی میشه ؟ فقط ارزآوری برای دولت ؟؟؟ !!!! مردم بیچاره کشته بشن ، بمیرن ، بسوزن ، معلول بشن ، زیر بار وام و قسط کمرشون بشکنه و نابود بشن ، برای هیچ کدام از مسئولین و دولتمردان ما ارزشی نداره ؟؟ مگه نه اینکه یک شخص تابزرگ بشه و به یک نیروی کاری تبدیل بشه نزدیک به 18 میلیارد تومان بایستی خرجش بشه ؟؟!! اونوقت ما سالیانه بیش از 20 هزار نفر کشته به خاطر بی کیفیتی و نا امنی خودرو ها داشته باشیم صرفا به خاطر ارز آوری برای دولت و اختلاسی دیگر ؟؟؟!!
و کیفیت خودرو هم بعد از 40 سال هیچ تغییری نکند ؟؟ این است حکومت عدل علی ؟؟؟؟!!!!!!!
15:35 1396/11/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan
8 نظر
اطلاعات خودرو
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان)
19 نظر
دنا پلاس دستی تبدیل به ef7p.. بختیاری باغملک
19 نظر
اپشنال مشکی اتومات ۳۱ شهریور
11 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خودرو اطلس چقدر ارزش خرید دارد؟
اطلس g
: سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
وحید
: داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
طرح فروش و پیش فروش دنا پلاس دستی (آبان 1403)
akbar
: درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
اکبر v4
: سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
وحید
: سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
علی
: این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
طرح فروش و پیش فروش دنا پلاس دستی (آبان 1403)
احسان
: یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
فروش خودروهای وارداتی با تحویل 3 ماهه (بهمن 1402)
سجاد
: منظورش بارگیری ازبندره
طرح فروش و پیش فروش دنا پلاس دستی (آبان 1403)
احسان
: چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
طرح فروش و پیش فروش دنا پلاس دستی (آبان 1403)
احسان جهانبانی
: 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207i دستی
امید
: 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
سورن ELX EF7
امیر
: سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی کفاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
MVM 550 اتومات
ایکس22
: 1شهریور
سورن ELX EF7
رضا
: سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
ساینا
حمیدرضا
: سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن ELX EF7
سورن 90روزه
: سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
پژو 207i اتومات
207
: متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
پژو 207i اتومات
207
: جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
ساینا
نادر غالبی
: سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا 1.7
دنا ابشنال24
: تو همین چند روز واستون پیام میاد