جزئيات سود چند هزار ميلياردی واردكنندگان خودرو!

 

جزئيات سود چند هزار ميلياردی واردكنندگان خودرو!

 
مجری يك برنامه تلويزيوني ادعا كرده است كه تغيير در تعرفه واردات خودرو، منجر به سود 102 هزار ميلياردتوماني براي واردكنندگان شده است، زيرا عده‌اي از واردكنندگان كه تعداد آنها 9 نفر است، از قبل تعداد زيادي خودرو را ثبت سفارش كرده‌اند و اكنون با افزايش تعرفه‌ها، رانتي حدود 102 هزار و 500 ميلياردتوماني به جيب آنها رفته است. اگر سود ناشي از تغيير تعرفه‌ها براي هر خودرو را ١٠٠ ميليون تومان در نظر بگيريم، از آنجا كه از ابتداي سال جاري تاكنون صرفا ٧٠ هزار خودرو به كشور وارد شده است، سود حاصل براي واردكنندگان، هفت هزار ميليارد تومان خواهد بود كه با رقم ١٠٢ هزار ميليارد اعلامي، فاصله معناداري دارد.
 
تغيير تعرفه خودروهاي لوكس و هيبريدي در كشور اگرچه به ظاهر صرفا به جيب افراد مرفه جامعه فشار وارد مي‌كند، اما به اعتقاد حسين راغفر، اقتصاددان، دود اين تغيير قيمت‌ها به چشم مردم فقير مي‌رود، زيرا در نهايت افزايش قيمت كالاهاي لوكس، بر ايجاد تورم در جامعه تأثيرگذار خواهد بود و حتي بهاي نان را هم تحت‌تأثير قرار مي‌دهد، اما گويا در سياست‌گذاري‌هاي دولت به اين مسئله توجهي نمي‌شود و چندي است كه ما شاهد افزايش تعرفه واردات خودروها بوده‌ايم.
 
رانت حاصل از تغيير تعرفه خودروها نيز به موضوع داغ اين روزها تبديل شده، تا جايي كه در يكي از برنامه‌‎هاي صداوسيما حجم رانت ايجادشده را ١٠٢ هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان اعلام كرده‌اند. اين در حالي است كه آمار مربوط به حجم واردات هم دستيابي به چنين سودي را غيرقابل‌باور مي‌كند. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در گفت‌وگو با «شرق» كل خودروي واردشده به كشور از ابتداي امسال تاكنون را بالغ بر ٧٠ هزار دستگاه خودرو اعلام كرد و افزود: حدود شش‌هزارو ٥٠٠ دستگاه از سوی خود خودروسازان و مابقي نيز از سوی واردكنندگان مختلف به كشور وارد شده است.
 
او تأكيد كرد: خودروهاي وارداتي صد ميليون تومان سود نخواهد كرد. افزايش ٧٠ تا ١٠٠ ميليون‌توماني قيمت خودرو حاصل تدبير دولتي‌ها در افزايش نرخ تعرفه‌هاي خودرو، رشد تعداد اسقاط خودرو، صعود تعرفه واردات خودرو و همچنين افزايش نرخ ارز است.دادفر گفت: درحال‌حاضر هزينه تمام‌شده واردات خودرو بالا رفته است. تعرفه ٤٥ درصدی به ٥٥ درصد افزايش يافته است. تعرفه‌هاي ٥٥ درصدي نيز به ٧٥ تا ٩٥ درصد تغيير يافته‌اند؛ يعني در برخي موارد، ٥٠ درصد افزايش نرخ تعرفه را تجربه مي‌كنيم. اسقاط يك خودرو به هشت خودرو رسيده است. امروز هزينه اسقاط هر ماشين به ٢٤ ميليون تومان رسيده است.
 
او ادامه داد: تعداد استانداردهاي خودرو نيز از ٦٥ به ٨٥ استاندارد ارتقا يافته است. اين تعداد استاندارد، يعني نوع كالاهايي كه بايد بخريد و وارد كشور كنيد، بايد آيتم‌هاي مضاعف و بيشتري نسبت به خودروي قبلي داشته باشند و طبيعي است كه ماشين با استانداردهاي جديد گران‌تر خواهد بود، بنابراین تغيير قيمت خودرو به مفهوم افزايش سود واردكننده نيست و اين مسئله پذیرفتنی نيست.
 
به گفته دبير انجمن واردكنندگان خودرو، واردات ماشين به كشور، شش ماه متوقف و صدور مجدد مجوز، با مقررات جديد همراه بوده است. اين مقررات از سوی دولت وضع شده و منجر به ايجاد تورم و افزايش هزينه براي جامعه شده است.
 
او اضافه كرد: يك ماشين ژاپني كه در گذشته ١٢٠ ميليون تومان قيمت داشت، امروز با نرخ ١٨٠ ميليون تومان خريداري مي‌شود. بهاي خودروهاي ٢١٠ ميليون‌توماني نيز به ٢٩٠ ميليون تومان رسيده است.
 
به اعتقاد دادفر، اين انجمن با افزايش بهاي تعرفه‌ها كه منجر به افزايش قيمت خودرو شده، مخالف است و تلاش مي‌كند با همراهي مجلس آن را اصلاح كند.
 
او گفت: اعمال چنين سياست‌هايي از سوي دولت براي اين است كه در بازار خلأ ايجاد شود و فضا را به نفع چيني‌ها و خودروي داخلي مهندسي مي‌كند.
 
دبير انجمن واردكنندگان خودرو يادآور شد: هيچ‌وقت، هيچ مسئولي مورد مؤاخذه قرار نمي‌گيرد كه چرا بايد سوارشدن بر يك خودروي خوب براي ايراني‌ها تبديل به يك آرزو شود.
 
پيش‌تر ميثم رضايي، رئيس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو، نيز در گفت‌وگو با خبرگزاري صداوسيما با اشاره به گزارش كميسيون اصل ٩٠ درباره رانت ايجادشده در بازار خودروي خارجي به دليل چندنرخي‌شدن ارز در كشور، عنوان كرد: در اين گزارش رانت ايجادشده حدود سه هزار و ٦٠٠ ميليارد تومان بوده كه اين مسئله بي‌سابقه بوده است.
 
او يادآور شد: ميزان واردات بايد به ١٠ درصد کل توليدات خودرو در کشور برسد که هم‌اکنون با واردات ٥٢ هزار دستگاه در برابر حدود يک ميليون و ٣٠٠ هزار دستگاه توليدات داخلي، همچنان رقم کمتري از هدف‌گذاري‌هاي قانوني براي واردات است.
 
رضايي گفت: اگر تخلفي در حجم ١٠٢ هزار ميليارد تومان صورت گرفته و آمار شرکت‌هاي دخيل در آن نيز مشخص است، چرا هيچ رسيدگي و ذکر نامي از متخلفان صورت نگرفته است.
 
 
 
 

منبع

شرق

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , وارد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

فرزاد
0

اینا به اسم دین همه کاری میکنن.خداوند از ظالمین نمیگذره
12:06  1396/11/06
گزارش
پاسخ دادن
حسن
6

ماشینی 100 میلیون چی ماشینایی لوکسی که قبلا 700 -800 میلیون بوده شده 1700 میلیون
ومعلوم هست اونا چه اشخاصی هستند
13:26  1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
7

لطفا بفرمایید که وارد کنندگانی که با رانت و تبانی تونستن میلیاردها پول از مردم اضافه بگیرند چه کسانی هستند
11:49  1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
محمد
5

اینجا ایران هست
تنها چیزی که اهمیت نداره جان و مال و نظر و خواست مردم هست .
اونوقت اسمش را هم گذاشتن مردم سالاری دینی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
11:36  1396/11/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پیمان : سلام ثبت نام تاریخ۱۴۰۴/۰۶/۲۸ بود تاریخ تحویل ۱۶ اذز خودرو t9 میگن شاسی نخورده هنوز کسی هست تو این تاریخ ثبت نام کرده باشه شاسی شده باشه ممنون
حمید 57 : منم مهر هستم هنوز دعوتنامه نفرستادن زنگ زدم پشتیبانی گفت 50 روز دیگه ،البته اونا خودشونو خبر ندارن همینجوری الکی یه چیزی میگن
J7 meshki : خسته نباشید واقعا زحمت کشیدید واسش
محسنj7 : دوستان عزیز در پیش فروش هایی که سود مشارکت لحاظ کردن فقط همون سود رو محاسبه میکنند طبق پیگیری های من و‌دوستان دیگر‌ که بر خلاف مصوبات 473 و 563و 744 شورای رقابت هست‌ . ک شخصا وزارا صمت و ۱۲۴ و بازرسی کشور شکایت کردم. ولژ تنها جوابی ک دادن اینه باید شکایت قضایی انجام بدین در دفاتر الکترونیک قضایی شهر با ارایه مستندات و اشاره به همین مصوبات قانونی. حنی پس از پرداخت دعوتنامه و‌تخویل خودرو هم امکان شکایت هست . فقط کپی برابر اصل مسندات را داشته باشین. موفق باشید.
X5 دی : دعوتنامه های تحویل آذر، 6 آذر اومده یک هفته دیگه باید صبر کنیم
ibo mehr plus : نه منم مهرم هنوز نیومده
محمد : آقای علی مدبر لطفا یه مقدار رعایت کنید وشئونات روحفظ کنید تواین سایت خانم هم هست پس لطفا مراقب حرف زدنتون باشید ...حالا متوجه شدم که هرچیزی راجع به شما میگن درسته
محمد لاماری مشکی : سلام دوستان خواستم یه اطلاعاتی بدم شاید بعدا بدرد کسی خورد که اگه خواست ثبت نام کنه تاریخ ثبت نام اولیه و واریز پیش پرداخت ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ تاریخ صدور دعوت نامه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ تکمیل وجه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ تاریخ شاسی شدن ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تاریخ تحویل هم ۳۰ آذر ۱۴۰۴ خب دوستان بلاخره ما هم امروز تحویل گرفتیم و خلاص شدیم بعد از حدود ۱۰ ماه انشالله همه دوستان هم بزودی تحویل بگیرن و به خوشی استفاده کنن خدانگهدار همگی
ناشناس : به ضرر خود شرکت سایپا هست منکه انصراف نمیدم اونوقت فاکتور تحویل نده باید چندصد میلیارد با سود پولمون که تا اخر سال که میشه سه سال تمام باید سود پول منو محاسبه کنه دیگه خود شرکت سایپا میدونه پس بهتر هست فاکتور تحویل بده شاهین جی ال سه ماه داره میگذره دوسال بخاط شاهین سی وی تی الاف شدم الان هم سه ماه برای شاهین جی ال انقد هم با روح روان مابازی نکنید
ناشناس : سه ماه تکمیل وجه خرید کردم شاهین جی ال
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا تحویل بهمن فرسوده : ممنون برای پاسخگویی داداش اخه موندم دعوتنامه که میاد بر چه اساسی مبلغ تعیین شده وقتی گواهی اسقاط و تعداد گواهی اسقاط ارائه نشده ایا به صورت سیستمی قبلش ناوگان فرسوده به نمایندگی اطلاع میده که این درگاه برای این ماشین انقدر کم بشه تا دعوتنامه صادر بشه
Gxl مرداد : به نظرتون کسی هست که برای 23 مرداد برای gxl تکمیل وجه کرده باشه؟ چون اون تاریخ در تقویم تعطیل بود.
Gxrl : سلام من ده مرداد تکمیل کردم. هیچ خبری نیست
الهام GXL : وجدانآ اگر کسی فاکتور شده به ماهم بگه
ماندگار Gx : بعداز دریافت دعوتنامه15 روز مهلت پرداخت هست
حامد کلهر کوییک gxl : سلام کوییک جی ایکس ال تا تاریخ 24 مرداد فاکتور شده . من از نمایندگی پرسیدم . من 25 مرداد هستم
قاسم : والا یکی بالاتر گفته 8 مرادد تکمیل کردم فاکتور شده چجور 4 مرداد هستس. فاکتور نشده
هیما gxl : من واریزی دوم 27 مرداد هیچ خبری نیست
سورن 30روزه : مال مازندران
محسن : سلام طرح مادران 90