امویام 550 یکی از خودروهای سدان خانوادگی در بازهی قیمتی ۵۰ میلیون تومان است که در بازار ایران عرضه میشود. این خودرو امکانات مناسب و قابل قبولی دارد. در این مقاله به بررسی این سدان خانوادگی خواهیم پرداخت.
چری اتومبیل (Chery Automobile) یکی از شرکتهای خودروسازی بزرگ در جمهوری خلق چین به شمار میرود که تیراژ تولید بالایی دارد و با توجه به میزان تولید، بیست و هشتمین خودروساز بزرگ جهان محسوب میشود. این خودروساز همچنین هفتمین خودروساز بزرگ چین است. محصولات این شرکت در ایران توسط مدیران خودرو و تعداد کمی توسط سناباد خودرو مونتاژ میشوند و به فروش میرسند.
امویام 550 در اصل همان چری E5 است؛ این خودروی سدان کامپکت که از سال ۲۰۱۳ در بازار چین عرضه شد، بر اساس چری A5 یا امویام 530 ساخته شده است. این خودرو در کشور ما با نام امویام 550 رونمایی شد و در حال حاضر در دو نسخهی اتوماتیک و دستی قابل خرید است.
طراحی ظاهری و کابین
طراحی ظاهری امویام 550 را میتوان به دو بخش مجزا تقسیم کرد؛ بین دو قسمت جلو و عقب خودرو به هیچ وجه هارمونی خاصی برقرار نیست و ناهماهنگیهایی در آنها وجود دارد. نمای جلوی خودرو حالتی عضلانی دارد که به لطف خطوط ملایم روی کاپوت، جلوپنجرهی بزرگ و کرومی، چراغهای بزرگ و گلگیرهای پفکرده حاصل شده است. بخشی از جلوپنجرهی کرومی روی کاپوت قرار گرفته که این بخش را بیش از سایر قسمتها چشمگیر کرده است. سپر جلو طراحی سادهای دارد که با چراغها و جلوپنجره کاملا هماهنگ است و مهشکنهای جلو نیز در دو طرف ورودی هوای بزرگ زیر سپر قرار دارند. طراحی بخش جلویی، خودرو را بزرگتر از آنچه هست، نشان میدهد و با توجه به قیمت خودرو، کاملا راضیکننده به نظر میرسد.
گذشته از نمای کاملاً سادهی کنار خودرو که مزین به چرخهای ۱۵ اینچی است، با نگاهی اجمالی به بخش عقب خودرو متوجه پایان یافتن ایدههای طراح خودرو خواهیم شد. البته از خودروی اقتصادی در این کلاس، نباید انتظار بیشتری داشت؛ اما با این حال طراحی نمای عقب میتوانست بهتر از این باشد. چراغهای عقب و مجموعهی سپر عقب طراحی ناهماهنگ و ناشیانهای دارند و هیچگونه جلوهی خاصی در آنها دیده نمیشود. شاید طراحی این بخش، بهتنهایی متوسط و قابل قبول به نظر برسد؛ اما عدم وجود ارتباط بین نمای جلو و عقب، باعث القای حس کسلکنندهای به بیننده میشود.
داخل کابین طراحی بهمراتب بهتر و بهروزتری در مقایسه با نمای بیرونی دارد. داشبورد با تریم دورنگ مشکی و کرمی، منظم و زیبا است. ادوات در جای مناسبی قرار گرفتهاند و ارگونومی مناسبی دارند. میزان پلاستیک استفادهشده در کابین نیز بیش از حد نیست و به شکل هوشمندانهای از نگاه سرنشینان پنهان نگاه داشته شده است. طراحی زیبای کابین، باعث میشود که روزنههای امید در دل خریداران احتمالی این خودرو جوانه بزند.
البته دلیل تمجید از کابین این خودرو، طراحیهای نامناسب و ناامیدکنندهی برخی خودروسازان چینی است و در مقایسه با رقبای غیر چینی، نمیتوان داشبورد و کابین امویام 550 را برنده دانست. همچنین به لطف فاصلهی بین دو محور ۲۶۰۰ میلیمتری، فضای مناسبی برای سرنشینان و بهخصوص سرنشینان عقب فراهم شده است که یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب میشود.
مشخصات فنی امویام 550
خودروی امویام 550 مجهز به یک پیشرانهی ۲ لیتری ۴ سیلندر با آرایش خطی است که ۱۶ سوپاپ دارد و توان خروجی این پیشرانه معادل با ۱۳۹ اسببخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۸۲ نیوتنمتر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه است. وزن این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرم است که با توجه به قدرت پیشرانه و وزن مناسب خودرو، شتابگیری بهخوبی صورت میگیرد و قابل قبول است. البته جعبهدندهی اتوماتیک از نوع CVT نیز در این امر بیتأثیر نیست؛ چراکه وزن نسخهی اتوماتیک ا۵۰ کیلوگرم سبکتر از نسخهی دستی است. در کل شتابگیری خودرو راضیکننده و قابل قبول است؛ ولی نباید انتظارات زیادی از بخش فنی این خودرو داشته باشید.
استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۴ است و با توجه به دنیای مدرن امروزی، این استاندارد در خودرویی که در چند سال اخیر توسعه یافته، کمی ناامیدکننده به نظر میرسد. حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر است؛ اطلاعات دقیقی از مصرف سوخت این خودرو از سوی سازنده و شرکت مونتاژکننده منتشر نشده است؛ بدین دلیل اطلاعات مهمی همانند مصرف سوخت، همچنان نامشخص است و فقط میتوان به تجربهی مصرفکنندگان بسنده کرد.
امکانات رفاهی
امکانات ارائهشده در امویام 550 با توجه به بازهی قیمتی، مناسب و قابل قبول است و میتوان به این نکته اشاره کرد که اکثر امکانات رفاهی این خودرو کم و بیش در تمامی رقبایش وجود دارد و از این لحاظ خودروی چشمگیری به شمار میرود. از جمله امکاناتی که در امویام 550 ارائه میشود، میتوان به شیشه بالابرهای برقی، نمایشگر لمسی، سیستم صوتی با ۴ بلندگو و مجهز به ورودی USB، کنترلکنندهی سیستم صوتی روی غربیلک فرمان، سیستم نمایش اطلاعات خودرو و سانروف برقی اشاره کرد که در هر دو نسخهی اتوماتیک و دستی وجود دارند.
با توجه به طراحی بخش عقب خودرو و عدم وجود دید کافی به این بخش، دوربین دید عقب برای این خودروی ضروری است و خوشبختانه شاهد ارائهی آن و همچنین سنسور پارک در عقب خودرو هستیم. سیستم چندرسانهای این خودرو به نمایشگر ۷ اینچی، بلوتوث، سیستم ناوبری رهیاب و نقشهخوان مجهز است. همچنین قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث و اشتراکگذاری محتویات موبایل، تبلت و ... روی صفحه نمایش خودرو از طریق رابط کاربری Mobile Mirro Link میسر است. یکی از امکاناتی که جای خالی آن احساس میشود، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است که در اکثر رقبای این خودرو،حتی خودروهایی در ردهی قیمتی کمتر از امویام 550 نیز ارائه میشود.
ایمنی
همچنان شاهد ضعف خودروسازان چینی در بخش مهم ایمنی هستیم. تعداد ایربگهای این خودرو فقط دو عدد و از نوع SRS برای راننده و سرنشین جلو است. ترمزهای امویام 550 در همهی چرخها از نوع دیسکی و مجهز به سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو EBD هستند. امروزه داشتن چنین مشخصاتی در بخش ایمنی، برای هر خودرویی واجب است و نیازی به تعریف و تمجید از هیچ شرکتی به دلیل استفاده از تجهیزاتی از این قبیل نیست. نبود حداقل ۴ ایربگ و سیستمهایی نظیر کنترل ترکشن TCS و سیستم کنترل پایداری ESP، قانعکننده نیست و قطعاً در انتخاب خودرو باید به این سیستمها که نقش مهمی در حفظ سلامت و امنیت سرنشینان بر عهده دارند، دقت کنیم. همچنین هیچگونه تست ایمنی از این خودرو در سازمانهای تست تصادف وجود ندارد.
تجربهی رانندگی
حجم پیشرانهی امویام 550، نکتهی قوتی برای این خودرو در برابر رقبایی همچون جک جی ۵ و برلیانس H330 است. حجم بیشتر این پیشرانه قدرت بیشتری نسبت به رقبا به ارمغان میآورد. این پیشرانه با جعبهدندهی اتوماتیک از نوع CVT جفت شده است که شتاب اولیهی خوبی ارائه میکند. مدتزمان رسیدن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت ۱۰.۸ ثانیه و حداکثر سرعت این سدان خانوادگی ۱۳۶۰ کیلوگرمی، ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است که قابل قبول تلقی میشود. اما ناهماهنگی زیادی بین پیشرانه و جعبهدندهی CVT وجود دارد و عملکرد آن چندان راضیکننده، دقیق و هوشمند نیست. بخش فنی امویام 550 چندان باکیفیت و قابل اعتماد نیست و دلیل این نقد، استفاده از قطعات بیکیفیت چینی در جایجای این خودرو است.
سیستم تعلیق خودرو در جلو از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و میلهی نگهدارندهی ضد لغزش و در عقب از نوع کشنده چندگانه با فنر پیچشی است که سواری تقریباً خوبی ارائه میکند. البته در برخی مواقع ضربات و کوبشهای غیر عادی در سیستم تعلیق مشاهده میشود؛ ولی در کل سواری و هندلینگ امویام 550 قابل قبول است و بهعنوان سدان جمعوجور شهری، عملکرد خوبی دارد و نباید انتظارات زیادی از این خودرو داشته باشیم. ترمزها عملکرد خوبی دارند و انتظارات شما را برآورده میکنند، اما فرمان خودرو در مانورهای ناگهانی کمی سردرگم نشان میدهد.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
باتوجه به نظرات دارندگان امویام 550، ایرادات اساسی این خودرو را میتوان کیفیت پایین قطعات و استهلاک بالای آن دانست که باعث دلسردی مالکان و خریداران احتمالی در آینده میشود. لوازم یدکی گرانقیمت نیز از فاکتورهای مهم در انتخاب خودروی اقتصادی است و امویام 550 در این بخش حرفی برای گفتن در برابر رقبایش نخواهد داشت.
خدمات پس از فروش امویام 550 بر عهدهی صنایع خودروسازی مدیران یا همان مدیران خودرو است که نمایندگیهای متعددی در کشور دارد. اکثر نمایندگیها و ارائهدهندگان خدمات پس از فروش، در مراکز استان و شهرستانهای بزرگ قرار دارند و گستردگی خدمات زیاد چشمگیر نیست. از این رو در صورت بروز مشکل در برخی شهرستانها و جادههای فرعی، امدادرسانی با مشکل روبرو میشود. قطعات یدکی این خودرو نیز بهصورت گسترده در بازار آزاد موجود نیست و به علت کمبود قطعات و عدم گستردگی، قیمت بالایی دارد.
قیمت
قیمت چری E5 یا امویام 550 در بازار امارات متحده عربی (با پیشرانهی ۱.۸ لیتری) که به قیمت جهانی عرضه میشود، از ۳۲,۹۰۰ درهم شروع میشود و در بالاترین نسخه، قیمتی برابر با ۴۵ هزار درهم دارد. (قیمت روز درهم: ۱۰۵۸ تومان). قیمت این سدان خانوادگی جمعوجور در بازار ایران بسته به تیپ خودرو و جعبهدنده، متفاوت است. امویام 550 در تیپ معمولی، قیمتی معادل با۵۳ میلیون و ۴۶۲ هزار تومان برای نسخهی دستی و ۶۱ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان برای نسخهی اتوماتیک دارد. قیمت تیپ Luxuryاین خودرو در نسخهی دستی ۵۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در نسخهی اتوماتیک ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.
رقبا
بازار خودروهای بازهی ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان، تشنهترین بازه محسوب میشود و خریداران به دنبال خودروهایی جدید و مناسب برای خود هستند. سدانهایی که در این بازه حضور دارند اکثرا چینی هستند و شرایط فروش آنها توسط نمایندگیها، رقابت را برای سایر رقبا بسیار دشوار کرده است. مهمترین رقبای امویام 550، جک J5 و برلیانس H330 هستند که کیفیت و خدمات پس از فروش بهتری در مقایسه با امویام 550 دارند.
از دیگر رقبای مهم این خودرو میتوان به دنا پلاس و پژو 301 اشاره کرد که در سال آینده وارد بازار کشور خواهند شد و به ترتیب با قیمت حدودی ۴۶ و کمتر از ۶۰ میلیون تومان رقبای سرسختی برای این سدان چینی محسوب میشوند. دیگر رقیب مهم این خودرو که به استهلاک و مصرف کم شهرت دارد، رنو تندر ۹۰ است؛ این خودرو نیز در نسخههای اتوماتیک و دستی به بازار عرضه میشود.
در ادامه میتوانید مشخصات فنی مهمترین رقبای امویام 550 را مشاهده کنید.