تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر

 

تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر

 
تویوتا یاریس GRMN، حاصل تلاش دپارتمان گازو در پیست جهنم سبز است. به‌نظر می‌رسد که تیم مهندسی گازو ریسینگ، یکی از بهترین هاچ‌بک‌های سال ۲۰۱۸ را روانه بازار کرده است.
 
 
دپارتمان گازو ریسینگ تویوتا (Toyota Gazoo Racing)، مجموعه‌ای از بااستعدادترین تیم‌های مهندسی صنعت خودروسازی است که بارها جادوی تیونینگ و بهینه‌سازی آن‎ها را در خودروهای مسابقه‌ای تویوتا برای رقابت‌های رالی یا استقامتی دیده‌ایم.  مدتی است که دپارتمان گازو با تست محصولات تویوتا در پیست جهنم سبز به عرضه‌ی مدل‌های بهینه‌سازی شده برای تردد جاده، با پسوند «GRMN» مشغول است. این پسوند مخفف «Gazoo Racing» و پروژه‌ی «Meister of Nürburgring» است که مجموعه‌ای از خودروهای برند تویوتا مانند GT86، Mark X، ویتز، IQ و هاچ‌بک یاریس را شامل می‌شود.
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
 
نسل سوم تویوتا یاریس که در کلاس خودروهای شهری قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۱۳ در بازار کشورهای مختلف مانند تایلند و اندونزی در طرح‌های بدنه‌ی هاچ‌بک و سدان عرضه شد. یاریس استاندارد تغییراتی مهمی در پلتفرم و شاسی پیدا کرد تا با اضافه شدن دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)، فرمان‌پذیری چابک‌تر و سوپرشارژر، پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری آن ۲۰۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. تیم تیونینگ و مهندسی گازو، در کنار جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و وزنی حدود ۱۱۳۵ کیلوگرم، تقریباً سبک وزن‌ترین خودروی این کلاس را به کد GRMN مزین کرد.
 
پس باید اقرار کنیم که کد GRMN، به قدری اهمیت دارد که خودروهای همراه شده با این کد در تعداد محدود تولید شوند. تولید یاریس GRMN مدل ۲۰۱۸ در بازار جهانی به ۶۰۰ دستگاه و قیمت بیش از ۳۶ هزار دلار محدود شده است. یاریس GRMN علاوه بر تبدیل شدن به یک هاچ‌بک منحصربه‌فرد، با مدل‌هایی چون هیوندای i30 N، فولکس واگن گلف GTI و پولو GTI وارد رقابت شده است.
 
تمرکز اصلی بر کیفیت سواری
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
Toyota Yaris GRMN 2018 / تویوتا یاریس Toyota Yaris GRMN 2018 / تویوتا یاریس Toyota Yaris GRMN 2018 / تویوتا یاریس Toyota Yaris GRMN 2018 / تویوتا یاریس
با این حساب، یاریس GRMN باید خودروی قابل قبولی باشد. البته باید صادقانه گفت که کابین و به‌خصوص داشبورد این مدل، چندان لوکس و زیبا نیست، اما تمام تجهیزات مورد نیاز در آن وجود دارد. سیستم رهیاب ماهواره‌ای (اگرچه که به‌طور کلی، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد)، اتصالات تلفن همراه و پنل فرمان ساده و خوانا در کنار صندلی‌های اسپرت با روکش آلکانترا فضای داخلی یاریس GRMN را بدون کمبود جلوه می‌دهد. شاید اگر صندلی‌های در ارتفاع پایین‌تری نصب می‌شدند، دسترس به فرمان کوچک و خوش‌دست GT86 جدید، راحت‌تر می‌بود.
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
هرچقدر که فضای داخلی درنظر بیننده معمولی باشد، ظاهر خارجی و بدنه‌ی یاریس GRMN جذاب و اسپرت است. تزئینات قرمز و سیاه رنگ بدنه (تنها آپشن موجود) در کنار جلوپنجره‌ی طرح لانه زنبوری، هاچ‌بک یاریس را از دیگر خودروهای تویوتا جدا می‌کند. همانطور که می‌دانیم این نسخه از یاریس با الهام از مدل مخصوص مسابقات رالی قهرمانی جهان (WRC) ساخته شده است که بدون شک با طراحی آشنای گازو ریسینگ، در خیابان‌ها جلب توجه خواهد کرد.
 
اما مهم‌ترین سؤال این است که: عملکرد یاریس GRMN در جاده چگونه است؟
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
کارشناسان زیادی تأیید کرده‌اند که تست رانندگی یاریس GRMN با تایرهای نیمه مسابقه‌ای بسیار لذت‌بخش بوده است. حتی به لطف تغییر وزن و حمایت دیفرانسیل، بیش‌فرمانی حاصل از رها کردن پدال گاز، لبخند هر راننده‌ای را نمایا می‌کند. فرمان‌پذیری یاریس تربیت شده در نوربرگ‌رینگ، تیز و حساس و سرزنده است؛ با قرار دادن این فرمان‌پذیری در کنار پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با حداکثر دور موتور ۷۰۰۰ و ترمزهای پرقدرت با کالیپرهای سفیدرنگ، یاریس GRMN سواری سراسر هیجان در اختیار سرنشینان می‌گذارد.
 
بهینه‌سازی در جهنم سبز
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
یاریس GRMN به‌صورت استاندارد با تایرهای برند بریج‌استون (Bridgestone) همراه است؛ اگرچه که یاریس دوست‌داشتنی با این تایرها، همانند بهترین هاچ‌بک‌های دنیا، کمی کم‌فرمانی دارد، ولی عملکرد کلی آن در پیچ‌های تند و ۱۸۰ درجه همچنان خیره‌کننده است. دمپرهای سفارشی برند Sachs و شاسی تقویت شده، کاملاً جوابگوی عملکرد لذت‌بخش یاریس GRMN در بیشتر جاده‌ها هستند.
 
با اینکه معمولاً خودروهای بهینه‌سازی شده در پیست نوربرگ‌رینگ، فنربندی سفت و محکمی دارند، ولی دمپرهای سفارشی به کیفیت سواری کمک می‌کنند و رانندگی در بزرگراه‌ها و جاده‌های خلوت، با سیستم اگزوز نسبتاً پر سروصدای یاریس، بدون مشکل امکان پذیر است. شاید باتجربه اولین رانندگی با یاریس GRMN، دسته دنده‌ی نسبتاً بزرگ و فرمان‌پذیری حساس آن جلب توجه کند. به‌خصوص دسته دنده که برعکس در مدل‌هایی مانند مزدا میاتا MX-5 یا فورد فیستا ST بسیار کوچک‌تر هستند.
 
کلام آخر
 
تویوتا یاریس، سبک‌تر و پرقدرت‌تر
 
تمام ۶۰۰ دستگاه موجودی درنظر گرفته شده برای یاریس GRMN پیش‌فروش شده است. با اینکه این خودرو لیاقت این موفقیت را دارد، ولی قیمت آن در برابر فورد فیستا ST یا گلف GTI چندان مناسب نیست. به هرحال یاریس GRMN نه به عنوان یک خودروی کاربردی، بلکه به عنوان یک هاچ‌بک لذت‌بخش تولید شده است و پیش فروش شدن تمام موجودی آن، نشان از موفقیت این خودرو دارد.
 
شما نظرتان در خصوص این مدل از تویویتا چیست؟
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تویوتا یاریس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt مهر 1402 : سلام من تکمیل وجه 16 اسفند هستم. سخا 18 اسفند هنوز فاکتور نشدم. بعد از 6 ماه تاخیر تازه امروز برام پیامک تبدیل اختیاری به GL اومده
مهدی : من واریزی دوم 17 اسفند هستم رنگ تیتانیوم، تحویل 29 اسفند فعلا خبری نیست،
شاهین : من نمی‌دونم شرکت سایپا داره چیکار می‌کنه ولی هیچ عدالتی ندارن ما ۲۹ آذر پیام پیش فروش شاهین جی برای آبان ۴۰۴ اومد و ۳۰ ام واریز کردم ولی برای بعضیا ۳ و۵..دی ماه پیام پیش فروش مرداد اومده و الان ماشینشون را تحویل گرفتن بر چه اساس برا منی که ۲۹ آذر پیام میدی میفتم آبان ولی اینایی که دی ماه بودن میفتن مرداد والا عجیبه بخدا عجیبه الهی خیر دنیا و آخرت را نبینید که آنقدر مارو اذیت کردید بخدا نمیبخشم
M : سلام دوستان من تکمیل وجه 23 اسفند هستم.احیانا اگه پیامک تبدیل به glبرام نیاد. از کجا میشه برم ببینم تبدیل خوردم یا نه؟؟ و؟
Vl : درود به همه دوستان تولید تارا در روز حدود 350 الی 400 دستگاه هست به امید ایزد منان همه دوستان هر چه زودتر فاکتور بشوند
شاهین جی ال : دوستان بابت سود تاخیر کسی خبری نداره؟ من یک ماهه ماشین رو تحویل گرفتم ، ۷ ماه تاخیر داشت ، هیچ سودی محاسبه نشده ، چیکار کنم کسی تاحالا گرفته ؟
شاهین cvt اتومات مهر ۱۴۰۲ : آقا مگه ۱۶ اسفندی ها فاکتور نشدن؟ پس چرا بعضی از ۱۶ اسفتدی های میگن تازه براشون پیامک تبدیل به Gl آمده؟ توی این دیوانه خانه سایپا چه خبره!!!
صالح : سلام، من یک ماه پیش اومدم گفتم سایپا ساعتی 10 تا ماشیم شاهین پلاس به زور تولید میکنه یه سری دوستات اومدن مسخرم کردن، بی شرفها سیاستشونه، برا چی قطعه ندارن؟؟؟ ما که هنوز تحریم جدیدی نشدیم به نظر منم تجمع تنها راهه
پویا : مبارکتون باشه پلاک شدین پیامک اومد یا سایتو چک کردین
ایمان : تارا v1 3شهریور تحویل بوده 16 فاکتور 17 پلاک 20 بارگیری شده 8تومان هم بابت تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بزرگ اقا : وقتی که قرار شد پلاک بشه ،باید حداقل 1 ماه اعتبار داشته باشه.
احمد : داداش قضیه اینه پول اضافه میخوان بگیرن اکستند بدن بهونشونم استاندارده اخه من نمیدونم چه تغییری کرده که همچین کاری میخوان بکنن
اخرتیری : سلام تحویل خودروتون واس چه ماهی بوده
محمود 31مرداد : من رفتم برقی زده بود😤
207 : اونایی که تبدیل به رینگ زدن تا چندم فاکتور شدن
اطلسی : حالا تکلیف ماها چیه چرا موقع تجمع کسی نمیاد یعنی همه این وسط ماشین دوم دارید که اینقد بیخیال ماشین ثبتنامیتون هستید
سمند جدید اهواز زیبایی : حاضرم شرط ببندم به این که تبدیل زدن برقی میدن
ساینا اس بهمن : سلام فاکتور شدن تا تحویل حضوری چندروز زمان میبره؟
ایمان : احتمالا اخر همین ماه صادر میشه
مصطفی : اره والله منم همین رو زده البته امروز نمی دونم چکار کنم دو ماهه کارم شده این بک سره داخل اینترنتم