سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن

 

سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن

 
وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:
 
سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.
 
در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سیستم روغن کاری موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.
 
سیستم روغن کاری موتور و خرابی آن
 
سیستم روغن کاری موتور مهمترین و حساسترین قسمت آن است، بطوریکه اگر فقط چند ثانیه روغنکاری موتور دچار اشکال شود، صدمات شدیدی (خرابی میل لنگ، یاتاقانها و قفل شدن موتور) به آن وارد می گردد.
 
سیستم روغن کاری موتور از قسمتهای زیر تشکیل شده است:
 
– روغن موتور: نقش روانکننده و انتقال دهنده حرارت را در این سیستم ایفا می کند.
 
– اویل پمپ (Oil Pomp): به محض استارت خوردن موتور، اویل پمپ شروع به کار کرده و روغن را در موتور به گردش در می آورد.
 
– فیلتر روغن: در مسیر گردش روغن موتور قرار دارد و ذررات معلق روغن را صاف می کند.
 
– سوئیچ فشار روغن: فشار روغن را در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد، چراغ هشدار فشار روغن روشن می شود تا راننده قبل از آسیب رسیدن به موتور، خودرو را خاموش کند.
 
– کانالهای روغن: مسیری هستند که روغن در آنها گردش می کند، این کانالها روغن را به قسمتهای حساس موتور می رسانند. روغن نباید مستقیما با انفجار مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق موتور در تماس باشد، زیرا در اینصورت موتور دچار روغن سوزی می شود.
 
– مخزن کارتل: مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم وارد آن می شود و دوباره مسیر را شروع می کند.
 
به محض استارت خوردن موتور، پمپ روغن (اویل پمپ) نیروی خود را از طریق زنجیر یا چرخدنده از میل لنگ موتور دریافت می کند و روغن را در کانالهای موتور پمپ می کند.
 
مهمترین قسمتهایی که باید روغنکاری شوند، یاتاقان، میل لنگ، شاطون، پیستون و میل سوپاپ و سوپاپ هستند.
 
قطر کانال و مسیر حرکت روغن بسیار مهندسی و محاسبه شده است، و کوچکترین تغییری در قطر کانال، منجر به روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن خواهد شد.
 
خرابی های سیستم روغن رسانی (روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن)
در صورتیکه چراغ اخطار فشار روغن روشن شود، به ترتیب زیر باید عمل کرد:
 
1. سطح روغن موتور را از طریق سیخ گیج کنترل می کنیم (باید موتور 10 دقیقه خاموش باشد تا گیج مقدار درستی را نشان بدهد) و از مقدار کافی روغن مطمئن می شویم. ممکن است در اثر روغن ریزی موتور، سطح روغن کم شده باشد.
 
2. زمان تعویض روغن موتور را کنترل می کنیم، هر روغن برای هر خودرو مقدار کارکرد مشخصی دارد و نباید بیشتر از آن استفاده شود.
 
3. فیلتر روغن را تعویض می کنیم، اغلب (در پژو 206) کیپ شدن یا نامرغوب بودن این قطعه باعث روشن شدن چراغ اخطار فشار روغن می شود. اگر مشکل حل شد، می توان گفت که ایراد از فیلتر روغن بوده.
 
4. از سالم بودن فشنگی روغن (سوئیچ فشار روغن) مطمئن می شویم. آسانترین روش برای این کار، تعویض فشنگی قبلی با یک فشنگی نو است. اگر مشکل حل شد، می توان گفت که ایراد از سوئیچ فشار روغن بوده.
 
5. در صورتیکه همچنان چراغ اخطار فشار روغن روشن باشد، باید اویل پمپ و مجاری ورودی آن تمیز شود. حتی می توانیم موقتا یک اویل پمپ دیگر جایگزین کنیم و ببینیم که آیا مشکل حل می شود یا خیر؟
 
6. در صورتیکه همچنان چراغ اخطار روشن باشد، باید مسیر کانال گردش روغن و فاصله بین قطعات ثابت و متحرک که روغن بین آنها جریان دارد، چک شود. (بعنوان مثال، لقی مجاز بین میل سوپاپ و نشیمن گاه آن روی سر سیلندر).
 
 
 
 

منبع

ویکی راهنما

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , روغن کاری موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : ظاهرا قراره طرح تبدیل شاهین g به شاهین پلاس دستی g وgl بفرستن
طاها : بله من ۲۱ اسفند هستم و فاکتور نشدم
cvt : خسته شدیم از دست این خودرو ساز فشل
تارا دستی : دوستان قفل مرکزی تارا دستی چطور فعال میشه اصلا دربها از داخل رو نمیشه قفل کرد اون دکه قفل هم ک گذاشتن فقط از بیرون قفل میکنه .. کسی میدونه راهنمایی کنه
Hemo : اگه پلاک ازاد باشه و تاریخ فک پلاک از ۶ ماه نگذشته باشه ، همون پلاک بهت میدن
x5 سفید : منم ۱۴ ابان بیمه شد ولی پلاک نشد با همین شرایط شما
زهرا : سلام وقتتون بخیر باز خوبه کارشناس به شما این جواب داد من زنگ زدم گفت به دستگاه مراجع قضایی شکایت کنید از ما کاری برنمیاد یعنی تا کی میخوان فقط پاس بدن این ماه و اون ماه لعنت به سایپا و لعنت به این شاهین که آنقدر مردم و اذیت کردن
تارا : سلام برامن ۴۰ روزطول کشیدبرسه به دستم
بهمن : خبری نیس؟ 12مرداد کسی فاکتور شده رنگ سفید
تارا v4 شیراز ۳۰ابان : من تیتتایوم فاکتور نشدم. فکر کنم هفته دیگه قطعا بشیم.دوستان ماشین با سنسور یا بدون ستسور sbr
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : یجور نوشتی انگار اینجا برا سایپاس برو پیام پایین رو بخون حمایت کن اعتراض کن یک شنبه بیا جلو سایپا اینجا حرف زدن فایده نداره اخه
نیسان تک سوز : سلام دوستان از من 12 آبان پلاک شده هنوز چراغ تحویل روشن نشده کسی می دونه تا چند روز دیگه باید صبر کنم
اطلس جی دی : سایپا بی شرف کلاهبردار چرا دوباره برای 18 آبان پیش فروش اطلس جی گذاشتی ، عرضه داری ماشین های ما رو تحویل بده بعد ثبت نام کن ، چرا مملکت اینقد بی صاحب شده ، چرا هیچ نظارتی نیست ، چرا هیچکی هیچی نمیگه ،کجان مسولین؟؟؟
فرسوده : سلام چراخبری از فاکتور شدن فرسوده ها نیست. من 5/20 تکمیل وجه. کردم فعلا فاکتور نشدم خبری نیست
دوگانه خرداد : مبارکه. تحویل چه ماهی بودی شما فروردین یا اردیبهشت؟
30 آبان : سلام. من پیش فروش تحویل 30آبان هستم، اصلا پیام نیومد برای تبدیل به رینگ. من فقط 3 آبان وارد سایت شدم تبدیل اومده بود ولی صفحه اش خام بود و اجازه تبدیل نمیداد که بعد تماس گرفتم نمایندگی،گفتن فعال نشده. ای کاش طرح تبدیل میومد.
. سورن پلاس : رنگ سفید تحویل 30 آبان امروز فاکتور شده ،معمولا چند روز تا تحویل طول میکشه
3شهریور جی ایکس بدون لاینر : سلام دوستان من 3 شهریور جی ایکس بدون لاینر بقول خودشون ارتقا یافته سری اول ثبت نام هستم تحویل اذر صبح دعوتنامه تبدیل به بالاینر اومده 473323000تومن محاسبه کرده 5056000تومن کم کرده اول هم 233000000تومن دادیم حالاهم گفته 235267000تومن دیگه میخوادجهت اطلاع
ازنا : منم 30 آبان هستم.تکمیل وجه 18 شهریور.هنو فاکتور نشده.شما کی تکمیل وجه کردی
عباسی : 10 تیر هستم فاکتور نشدم متاسفانه