سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن

 

سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن

 
وظیفه موتور ماشین در خودروهای بنزینی سبک (مانند پژو (206 تیپ 2،3،5، SD، 405 پارس) سمند، تندر 90 (ال90) و پراید) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است. سیستمهای زیر با همکاری یکدیگر، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند:
 
سیستم سوخت رسانی، سیستم تامین هوا، سیستم خنک کننده موتور، سیستم روغنکاری موتور، سیستم جرقه زنی شمع، سیستم خروج دود از محفظه احتراق.
 
در این مقاله وظیفه قسمتهای مختلف سیستم خنک کننده موتور و علائم خرابی آنها آورده شده است.
 
طرز کار سیستم خنک کننده موتور
پس از روشن شدن موتور، با احتراق های پی در پی محفظه احتراق، دمای موتور سریعا افزایش می یابد. بدون حضور سیستم خنک کننده، در مدت زمان کوتاهی دمای موتور آنقدر بالا می رود که حتی قطعات فلزی موتور نیز (که اغلب آلومینیومی هستند) تغییر شکل داده و ذوب می شوند.
 
اولین و کمترین خسارتی که در اثر افزایش بیش از حد دمای موتور ایجاد می شود، سوختن واشر سرسیلندر ( و یا اصطلاحا، ترساندن واشر سر سیلندر) است.
 
بنابراین وجود یک سیستم خنک کننده که دمای موتور را کنترل کند، برای کارکرد آن لازم و ضروری است.
 
سیستم خنک کننده اغلب خودروها شبیه به هم هستند و با آب کار می کنند.
 
اجزاء تشکیل دهنده سیستم خنک کننده موتور عبارتند از:
 
سیستم خنک کننده موتور و خرابی آن
 
 
آب: معمولا آب (یا آب رادیاتور) با نسبت 1 به 3 (تا نهایتا 1 به 2) با ضد یخ ترکیب می شود و بعنوان مایع خنک کننده در سیستم گردش می کند.
 
پمپ آب (واتر پمپ): پمپی است که نیروی خود را از موتوردریافت می کند و آب را در سیستم خنک کننده به گردش در می آورد.
 
لوله های رفت و برگشت آب: این لوله ها، آب را بین اجزاء سیستم خنک کننده منتقل می کنند.
 
سنسور دمای آب: حسگری است که معمولا روی سرسیلندر قرار دارد و دمای آب را اندازه گیری و به ECU (یا به یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) مخابره می کند.
 
رادیاتور آب: شبکه فلزی و معمولا از جنس آلومینیوم (در مدلهای قدیمی از جنس برنج) است که پره های بسیار ریزی در آن تعبیه شده و هوا می تواند براحتی از لابه لای پره ها عبور کند. دمای آب پس از عبور از رادیاتور کاهش می یابد.
 
ترموستات: این قطعه طوری طراحی شده که در دمای بالاتر از حد معینی مسیر گردش آب را باز کند و در دماهای پایینتر از آن، مسیر را بسته نگاه دارد.
 
لوله ها و مدارهای فرعی گردش آب: این مدارها در قسمتهای حساس موتور تعبیه شده اند تا دمای این قسمتها را کاهش دهند.
 
فن و موتورهای الکتریکی: فن الکتریکی در مقابل رادیاتور قرار دارد و با دریافت فرمان از ECU (یا یونیت فن در خودروهای قدیمی تر) شروع به کار کرده و هوا را از لابه لای پره های رادیاتور عبور می دهد.
 
1. به محض استارت خوردن موتور، واتر پمپ نیروی خود را از فولی موتور دریافت کرده و شروع به پمپ کردن آب در سیستم خنک کننده می کند.
 
اما اگر آب به محض روشن شدن موتور، شروع به خنک کردن آن کند 2 اشکال بوجود خواهد آمد:
 
الف) در زمستان، بخاری خودرو با تاخیر زیاد شروع به گرم کردن اتاق خواهد کرد.
 
ب) در هوای سرد و هنگام رانندگی در سرازیری، دمای موتور بسیار پایین آمده و بازدهی موتور کم می شود.
 
برای حل این مشکل قطعه ای به نام “ترموستات” در مسیر گردش آب (قبل از رادیاتور) قرار دارد که سوپاپ آن به دمای مایع خنک کننده رادیاتور حساس است و طوری طراحی شده که فقط در دمای خاصی اجازه عبور آب را از خود می دهد.
 
در دمای پایینتر از دمای تعیین شده، ترموستات مسیر گردش آب را بسته نگاه می دارد. اما اگر دمای آب از حد تعیین شده بیشتر شود، ترموستات مسیر گردش آب را باز کرده و آب وارد رادیاتور می شود.
 
2. آبی که از قبل در رادیاتور وجود داشته، (و سردتر است) از طریق لوله در مسیر حرکت می کند و وارد موتور می گردد.
 
3. چند دقیقه بعد که این بخش از آب (که قبلا در رادیاتور بوده) هم گرم شد، دوباره وارد رادیاتور می شود و با آب گرم قبلی مخلوط شده و هم دما می گردد.
 
4. از این به بعد دمای کل آب موجود در سیستم شروع به افزایش می کند. سنسور دمای آب، این مقدار را اندازه گیری کرده و با رسیدن دما به عددی خاص (در هر خودرو فرق می کند، در پژو 206، 98 درجه سانتیگراد است)، ECU کامپیوتر مرکزی خودرو، فرمان روشن شدن فن الکتریکی رادیاتور را ارسال می کند.
 
5. فن الکتریکی (در برخی خودرو ها ممکن است 2 فن رادیاتور وجود داشته باشد) هوا را از لابه لای شبکه های رادیاتور عبور داده و آن را خنک می کند. در برخی خودرو ها فن الکتریکی 2 دور کند و تند دارد، که در دماهای بالاتر دور تند فن روشن می شود.
 
6. آب که در رادیاتور خنک شده توسط واتر پمپ در مسیر به گردش در می آید و بدین ترتیب دمای آب تا حدود 10 درجه کمتر می شود.
 
7. وقتی دمای آب از محدوده تعیین شده کمتر شد، سنسور دمای آب، موضوع را به ECU مخابره کرده و فن خاموش می شود.
 
اگر دمای موتور دوباره افزایش یابد، همین چرخه تکرار می شود و بدین ترتیب دمای موتور همیشه در بهترین محدوده بازدهی باقی می ماند.
 
علائم خرابی سیستم خنک کننده
 
سوراخ شدن رادیاتور آب
 
بدنه رادیاتور نازک است (تا دما را بهتر منتقل کند) و از آلومینیوم ساخته می شود. رادیاتور به ضربه حساس است و صورت تصادف (حتی جزئی) یا برخورد اشیاء، ممکن است سوراخ شود و مایع خنک کننده از سیستم خارج شود.
 
کیپ شدن سوراخهای شبکه رادیاتور
 
منافذ داخل رادیاتور ریز هستند و در صورتیکه آب رادیاتور املاح زیادی داشته باشد در این منافذ رسوب کرده و بسته می شوند.
 
علائم کیپ شدن منافذ رادیاتور
 
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
 
– در صورتیکه منافذ رادیاتور کیپ شده باشد، آب براحتی در همه جای آن نمی تواند گردش کند و برخی قسمتهای رادیاتور سرد و برخی دیگر داغ هستند. در رادیاتور سالم، تمام قسمتهای آن به یک اندازه گرم می شوند.
 
علائم خراب شدن واتر پمپ و ترموستات
 
– دمای موتور بشدت بالا می رود و فن دائما کار می کند ولی آمپر دما پایین نمی آید.
 
– با وجود دمای بالای موتور، رادیاتور خودرو سرد است.
 
– شایع ترین مورد در خرابی واتر پمپ، نشتی آب از آن است و معمولا باید تعویض شود.
 
علائم خرابی سنسور دمای آب
 
سنسور دمای آب به 2 شکل خراب می شود:
 
1. سنسور، دما را بالاتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU دائما فن رادیاتور را (به اشتباه) روشن نگاه می دارد.
 
2. سنسور، دما را پایینتر از واقعیت نشان می دهد و در نتیجه ECU اشتباها فن را بکار نمی اندازد و احتمالا آسیب جدی به موتور وارد می شود.
 
 
 
 

منبع

ویکی رهنما

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم خنک کننده موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

payam
0

سلام . ممنون از مقاله خوبتون
ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا 20 دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
این ایراد از 6ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم
09:35  1402/03/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر شاهین‌البرز : سازمان‌حماقت‌از‌مصرف‌کننده‌‌در‌ارگانتو‌گل‌بگیرید فقط‌یکسری‌علاف‌بیکار‌استخدام‌کردی‌‌بدون‌حرکتی حقوق‌ومزایا وپاداشو...بگیرن الکی‌ژست‌دلسوز‌ی‌برا‌مردم‌‌رو‌درنیارین لطفا‌به‌شعور‌مردم‌احترام‌قائل‌شین مردم‌هم‌مالشون.وقتشون‌.عمرشونرو‌دارن‌از‌دست‌میدن بخدا‌حق‌الناسه تو‌این‌مدتی‌‌هم‌که‌سازمانتون‌بر‌قرار‌بوده‌ما‌حمایتی‌از‌جانب‌شما‌ندیدیم. شریک‌دزد‌رفیق‌قافله‌نباشید مردم‌به‌ستوه‌اومدن.زندگیشون‌رو‌فروختن‌ لطفا‌رویاشونو‌خراب‌نکنید. بخدا‌مردم‌خوبی‌داریم‌.‌‌به‌هر‌چی‌که‌اعتقاد‌دارید‌...کمک‌کنید. باتشکر
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به سلامتی که فاکتور شدین میگم پرسیدم دیروز گفت اسفندی ها تموم شن دعوتنامه تیر شاهین پلاس ها صادر میشه اسفندی ها به سلامتی همه فاکتور شدین؟؟؟ برای مرحله دوم پول جور کردم ومیترسم گرونش کنن ولی خداروشکر وضعیت شاهین پلاس ها بهتر از اطلس و شاهین جی هستش
احمد رضا کرایی : سلام دوستان خدا را شکر من هم فاکتور شدم . رنگ هم زده سفید شیری ان شاءالله هرچه زودتر بقیه هم فاکتور بشوند.
وحید 2 : به محمودرضا آقا محمود بالاخره توعم تحویل گرفتی ، مبارکت باشه ، به خوشی استفاده کنی، از قدیمی‌ها کسی هست اینجا؟
وحید 2 : به محسن ۲ سلام آقا محسن کجایی داداش؟ با ماشینت چطوری ؟ یهو دلم برات تنگ شد اگه هنوز اینجا سر می زنی ی خبر از خودت بده
علیرضا ۱ : منم فاکتور شدم
شاهین زمستان۴۰۳ : دوسال بازی خوردیم؟اسفند تکمیل وجه کردم قبلش ازخودنمایندگی تماس گرفتن گفتن دعوتنامه اومده تااردیبهشت خودرو بهتون تحویل داده میشه با کلی مکافات جورکردیم. داخل دعوتنامم نوشته بود سی روز بعد، وقتی پرسیدم بهم گفتن نمیدونیم خبرنداریم. چطور شاهین شاسی بلند رونمایی میکنن فقط شاهینای ما قطعه نداره؟؟؟
تارا دستی : دوستان یه سوال میگم واسه شما هم داخل کاستومر قسمت اطلاعات قرارداد فقط اسم‌ماشین و رنگش نوشته منظورم مدل ماشین مثلا v4یا v1
امیر : سلام دوستان،من تارا دستی تیتانیوم قسط دوم 27 برج 9تسویه کردم قرار بود 30 بهمن 1403 تحویل بدن ولی متاسفانه هنوز خبری نیست چند دفعه زنگم ایرانخودرو ولی جواب درستی نمیدن.الانم ک رسیدم وسط خرداد 1404.ایا کسی هست ک تحویل بهمن ماه باشه ولی ماشین دستش نرسیده باشه.ممنون
بیژن : یکی از دوستان من نمایندگی عاکف در مشهد مشغول به کار هست، ایشون هم تایید کردند A5 بدلیل داخلی سازی ناچیزش و درصد تعرفه بیشترش برای شرکت سودآوری نداشت، الان حتی بدنه X5 هم قراره داخل تولید کنند اما به نظر من تعهدات فروش تا شهریور رو انجام خواهند داد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : تنها راه رسیدن به ماشین ها تون یه تجمع بالای 50 نفر تمام وگرنه حالا حالا باید پیام بدید تو این گروه
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : تو این چن روز تعطیلی کسی اطلاع داره که فاکتور میکنن یا ن ؟
پیش فروش تکمیل وجه 7اسفند : واس من تغییری نکرده مثل اینکه من 7هستم
اطلس آذر اصفهان : وژدانی،مردونه،شرافتن،اگه میاید من برا بار چهارم با اتوبوس از اصفهان باید بیام هرکی مردونه میاد بگه...
آریزو 6 پرو : دوستان کسی هست که ارزو 6 پرو فاکتور شده باشه؟ ثبت نامم آذر و فاکتور نشده و موعد تحویلم دیروز بوده
آریزو : سلام من هر چقدر وارد تاپ تک میشم میزنه مقدور نیست دوستان راهنمایی میکنین
نگار : سلام داداش توحید ارومیه خوبی امروز از حالت آماده تخصص برگشت رو حالت تکمیل وج چند روز بعد فاکتور میشه6اسفند تکمیل وج کردم
اطلس بهمن : دوستان ناراحت نشید ولی همتون لب و دهنید، سه دفعه قرار بر تجمع شدم رفتم هر سه دفعه هم روهم 5 نفر نبودیم، دم شاهین گرم ایشالا همشون فاکتور بشن ، عرضه داشتن به حقشون رسیدن، هر سه دفعه رفتم اما اطلسی ها همت نکردن، دیگه بگن تجمع هم من یکی پیدام نمیشه،
محسن : سلام اقاتوحید28بهمن هستم3خردادپلاک شدم چراغ تحویلم خاموشه فکرکنم چراغم کلاسوخته چرا
ساینا پذیرش 25 بهمن فوق العاده : سلام حواله من پذیرش 25 بهمن هست فوق العاده چطور میفرمایید فوق العاده بعدبهمن تا 12 بهمن پرشده؟