مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 

مخالفت مجلس با تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی

 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از ورود نمایندگان به بحث تعرفه‌های جدید خودروهای هیبریدی خبر داد و گفت افزایش ۱۰۰۰ درصدی حقوق ورودی این خودروها به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
 
 
روز گذشته در مقاله‌ای به بررسی افزایش ۱۱ برابری تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو که ابتدای هفته‌ی جاری توسط معاون اول رئیس جمهور رسما ابلاغ شد پرداختیم. با توجه به میزان بالای آلودگی هوای در کلان‌شهرهای کشور به‌خصوص تهران و اهمیت خودروهای عبوری در این شهرها، سؤال بزرگی مطرح شد: چرا با توجه به این وضعیت بد آب و هوای کشور که در بسیاری از روزهای سال مدارس را به تعطیلی می‌کشاند؛ دولت و وزارت صنعت معدن و تجارت این تصمیم عجیب و غیر کارشناسی را اتخاذ کرده‌اند.
 
تعرفه‌های جدید نه‌تنها خریداران خودروهای خارجی را به سمت استفاده از خودروی هیبریدی و پاک سوق نمی‌دهد، بلکه به نوعی آن‌ها را تشویق می‌کند به خرید خودروهای بنزینی و تشدید آلودگی هوا؛ چراکه با توجه به افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی، همان درصد اندک افراد جامعه که به این نوع خودرو گرایش داشتند نیز از خرید آن منصرف خواهند شد.
 
 
تا پیش از این، تعرفه‌ی ۵ درصدی به‌عنوان مشوقی برای واردات و استفاده از این خودروها در داخل کشور به شمار می‌رفت؛ اما بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودرو، خودروهای با حجم پیشرانه‌ی تا ۱.۵ لیتر مشمول ۲۵ درصد حقوق ورودی و گمرک خواهند شد. خودروهای با حجم پیشرانه‌ی ۱.۵ تا ۲ لیتر مشمول ۴۵ درصد و ۲ تا ۲.۵ لیتر نیز مشمول ۶۵ درصد تعرفه‌ی واردات خواهند شد.
 
امروز یکی از نمایندگان مجلس از عملکرد دولت در این زمینه انتقاد کرد. سعید باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به وضعیت آلودگی هوا در بسیاری از کلان‌شهرهای ایران و تعطیلی پیاپی مدارس و ادارات به این دلیل، از افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی انتقاد کرد و آن را موجب تشویق هرچه بیشتر مردم به استفاده از بنزین با کیفیت پایین دانست. وی در این زمینه گفت:
 
مجلس از اقدام اخیر دولت در افزایش تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی حیرت‌زده شده است و این موضوع به هیچ‌عنوان قابل قبول نیست. درحالی‌که تنها بخش اندکی از عوارض ورود خودروهای خارجی به ایران توسط هیبریدی‌ها تأمین می‌شود، نمی‌توانیم آلودگی هوا را نادیده بگیریم و تعرفه‌های این خودروهای پاک را افزایش دهیم. قطعا همکاران بنده در مجلس شورای اسلامی به این موضوع واکنش مناسب نشان خواهند داد.
 
 
باستانی با بیان این مطلب که برای واردات این خودروهای پاک به کشور باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، از طرح ترافیک ویژه برای این خودروها در سال گذشته به‌عنوان نمونه‌ای از این طرح‌های تشویقی یاد کرد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به قطب سوم خودروسازی کشور، افزود:
 
قطب سوم را باید فرصت مناسبی برای توسعه‌ی و تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در کشور در نظر بگیریم. برای استفاده‌ی حداکثری از این نوع خودروها، باید به مردم امتیازات ویژه‌ای داده شود؛ به این صورت که یا تعرفه‌ی واردات این خودروها صفر شود یا خودروسازان داخلی برای تولید این نوع خودروها مورد حمایت قرار گیرند که در حال حاضر متأسفانه هیچ‌یک از سوی دولت انجام نمی‌شود.
 
بهنام بهجت، مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم (نماینده خودروهای هیبرید هیوندای در ایران)، درباره تعرفه‌های جدید واردات خودرو به خبرنگاران گفت:
 
تعرفه، اولین مانع به شمار می‌رود و ما انتظار داشتیم که دولت نه‌تنها تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی را افزایش ندهد؛ بلکه همین تعرفه‌ی اندک ۵ درصد نیز به‌کلی حذف شود. اما ناگهان دیدیم تعرفه‌ی هیبریدی‌ها چندین برابر شده است و قطعا افزایش قیمت این خودروها را به دنبال خواهد داشت که طبیعتا فشار ناشی از آن را مردم و مشتریان باید تحمل کنند. اگر تعرفه‌های پیشنهادی اعمال شود، قطعا قیمت خودروهای پاک و هیبریدی افزایش چشمگیری خواهند داشت و بسته به اینکه بقیه خودروها تا چه میزان افزایش قیمت تجربه کنند، بر استقبال از این نوع خودروها تأثیر خواهد گذاشت.
 
 
به گفته‌ی بهجت، امروزه تمامی کشورها در حال استفاده از انرژی‌ها و تکنولوژی‌های روز هستند و حمایت نهاد‌های دولتی مردم را به استفاده از خودروهای الکتریکی، هیبریدی و پاک تشویق می‌کنند تا آلودگی هوا را در شهرهای خود به حداقل برسانند. وی با اعلام اینکه شرکت‌های ایرانی از جمله پاکروسبز قشم نیز با همین هدف وارد عرصه‌ی واردات خودرو به کشور شده‌اند و تلاش می‌کنند مردم را به استفاده از خودروهای هیبریدی پاک ترغیب کنند؛ خاطرنشان کرد:
 
همواره تلاش کردیم تا مشتریان را به سمت خرید خودروهای هیبریدی در محدوده‌ی قیمتی مد نظر آن‌ها سوق دهیم. مردم هم باید با مسئولیت‌های اجتماعی خود آشنا شوند و در ازای مبلغی که می‌پردازند، خودروی پاک خریداری کنند. اما نمی‌توان حمایت‌های دولتی را نادیده گرفت. فرض کنید اگر دولت کمک کند تا درصد زیادی از خودروهای عبوری در شهر تهران هیبریدی شوند یا حتی خودروهای الکتریکی وارد ناوگان شهری شوند، تا چه میزان از آلودگی هوای پایتخت کاسته می‌شود؟ مسئولیت اجتماعی دولت در این مورد کجا است؟
 
مدیر بازاریابی شرکت پاکروسبز قشم از تلاش‌ها و رایزنی‌های این شرکت با هیوندای کره‌جنوبی برای تولید و مونتاژ خودروهای هیبریدی در داخل کشور خبر داد و گفت:
 
هدف ما این است که در سال آینده بتوانیم خودروی هیبریدی در داخل کشور تولید کنیم. البته وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال داخلی‌سازی این تکنولوژی است و امکان ساخت برخی از قطعات این خودروها در داخل کشور فراهم است؛ اما در بعضی از قطعات به دلیل تکنولوژی بالای به‌کاررفته در آن‌ها، راهی جز واردات نداریم و عملا قادر به ورود به بحث تولید داخلی نیستیم. به هرحال باید با درصد پایین داخلی‌سازی این خودروها در کشور فعالیت خودمان را‌ آغاز کنیم و به‌تدریج به مراحل بعدی برسیم. 
 
 باید منتظر ماند و دید آیا تعرفه‌های جدید و عجیب واردات خودروهای هیبریدی به کشور اعمال خواهد شد یا مجلس با این موضوع مخالفت خواهد کرد و تعرفه‌ها به حالت قبل بازخواهد گشت؟
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هیبریدی , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 26 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد x5 تهران : سلام من ۲۳ فروردین پلاک ۲۴ ام بیمه و تا الان هم منتظر صدور پلاک هستم. به نظرم این حجم از تاخیر منتسب به راهور نیست و مشکل سمت شرکت کرمان موتور هست. شاید به جهت اینکه بتونن زودتر طرح برای فروش بزارن، یکسری ها رو همینجوری فقط شاسی کردن و بیمه زدن .
حسین : سلام برا من تارا v1تحویل 30بهمن هنوز فاکتور نشده یعنی چی آخه
حسین : هرکی دروغ میگه خدا خیرش نده خدا بیابون گرم نصیبش کنه
نادر مطیع رنجبر دوست : سلام. من KMC t8 دارم پمپ بالایی کلاچ مشکل داشت تو نمایندگی بانیان خودرو خودکار کد ۱۰۰۲ قطعه فوق رو با گارانتی تعویض کردن و برخورد پرسنل این نمایندگی بسیار عالی بود و مشکل من رو ظرف چند روز رفع کردند و من بسیار ممنونم.
مریم j4 سفید مشهد : فکر کنم من و شما باهم کارامون انجام میشه چون منم دقیقا منتظر صدور پلاکم
علیرضا x5 شهریور : سلام ابو محمد من خودم امروز رفتم نمایندگی،مسئول ثبت نام نمایندگی داشت با دوتا از دلال ها صحبت میکرد،متوجه من نشدن داشتن نفری ۵ میلیون بهش میدادن که زنگ بزنه بارگیری کنن براش، متوجه من شدن من سر صدا کردم گفت برو خونه تا ظهر درست میشه،اومدم خونه ظهر دیدم ماشین پلاک شد و رفت برای ارسال مدارک دیگه نمیدونم کی بارگیری میشه،ولی ازشون آتو دارم،متأسفانه دلال ها کار رو خراب کردن داخل نمایندگی هم از خداشه ماشینی ۵ تومن میگیره،ما مصرف کننده ها گرفتاریم
اصغر ابان ۳ : سلام برای منم بعد از پیگیری وشکایت شماره چک صادر شد ولی فک کنم یه یک ماه طول بکشه پیامک بیاد بری بانک
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه بخوای سوار بشی انشاالله، انشاالله قسمت بقیه دوستان هم بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
890 : منم اسفندم،فاکتور نشدم، رنگ ماشینت چیه
فردوس دنا اتومات مشکی : سلام 8روز پیش ماشینو به گفته خودشون تحویل قطار دادن تا بیاره هنوز نیومده .
ناصر : یکی دیگه پیدا کن بگیر. نذار تو‌ دلت بمونه
شیما همدان : سلام دنا 5 دنده مشکی پیش فروش تحویل تیرماه کی دعوتنامه میاد ممنون
محمد : سلام سنسور کمربند مگه نداشته که اعلا ماب التفاوت میخوان؟ من متوجه نشدم واقعا یکی توضیح بده چ اتفاقی افتاده که دوباره پول میخوان
دنا اپشنال شهریور : دوستان سلام به نظرتون دعوت نامه دنا اپشنال تحویل شهریور کی میاد ممنون میشم پاسخ بدین؟؟؟
22مهر : اگه تحویل بی افته سال 405 باید حتما 405 بهم بدن تا قبول کنم
9بهمن : شیدایی عزیز برگه کمپانی رو هم پست آورد ؟
29بهمن : مبارک باشه،فقط سود تاخیر دو میلیون تومان براتون زدن
محمد : سورن موتور جدید تحویل 3خرداد هنوز فاکتور نشده8م بابت بیمه پرداخت شده