افزایش هزار درصدی تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی

 

افزایش هزار درصدی تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی

براساس دستورالعمل جدید، علاوه بر خودروهای بنزینی که مشمول افزایش ۱۵ تا ۴۰ درصدی تعرفه‌ی گمرک شدند؛ خودروهای هیبریدی نیز با عوارض گمرکی جدید و ۱۱ برابر بیشتر از قبل، وارد ایران خواهند شد.
 
درحالی‌که همه مسئولان و دست‌اندرکاران از تلاش خود برای بهبود وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور سخن به میان می‌آورند؛ اما تصمیمات دولت و به‌خصوص وزارت صنعت معدن و تجارت با این سخنان و ادعاها هیچ‌گونه سنخیتی ندارد. کافی است بدانید که بر اساس دستورالعمل جدید واردات خودروهای خارجی، تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی ۱۱ برابر یا به عبارتی ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.
 
حال این سؤال بزرگ مطرح می‌شود که اگر به دنبال بهبود وضعیت هوای کشور هستیم چگونه اجازه‌ی تردد به بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلودگی در کشور یعنی خودروهای غیر استاندارد داده می‌شود؛ اما خودروهای پاک مانند هیبریدی‌ها که کمترین میزان مصرف سوخت با بالاترین سطح استاندارد را دارا هستند باید با تعرفه‌های نجومی وارد کشور شوند؛ تعرفه‌هایی که تمایل معدود افرادی را که پیش از این به خرید خودروهای پاک گرایش داشتند نیز از بین می‌برد. یک بار دیگر اتفاقات چند ماه گذشته را با هم مرور کنیم.
 
افزایش هزار درصدی تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی
 
دولت تیرماه سال جاری سامانه ثبت سفارش خودرو را به دلایل نامعلوم مسدود کرد. در طول این ۶ ماه، به واسطه برهم خوردن عرضه و تقاضا قیمت خودروهای خارجی سر به فلک کشید و بین ۱۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت در این حوزه مشاهده شد. اما ابتدای هفته‌ی جاری بالاخره دستورالعمل جدید واردات خودرو از سوی دولت ابلاغ شد. جدا از افزایش تعرفه‌های خودروهای بنزینی که فعالان این بازار از پیش انتظار آن را می‌کشیدند؛ آن چه باعث حیرت همگان شد تغییر عجیب و باورنکردنی در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی است که همه را انگشت‌ به دهان کرد و بازار خودرو را به شوک برد.
 
تا پیش از این دولت به دلیل مصرف پایین سوخت و آلایندگی اندک خودروهای هیبریدی، به‌عنوان تشویقی برای واردات و استفاده از این خودرو تنها ۴ درصد تعرفه‌ی واردات برای آن‌ها در نظر گرفته بود. اما حالا با تغییر قوانین این رقم به حداقل ۴۵ درصد و در مواردی حتی به ۱۰۰ درصد نیز رسیده است. اگر فرض بگیریم همه خودروهای هیبریدی مشمول ۴۵ درصد حقوق گمرکی قرار بگیرند، یعنی در قانون جدید حقوق ورودی این دست خودروها ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است و با این روند باید منتظر جهش خیره‌کننده‌ی قیمت این خودروهای پاک در بازار باشیم.
 
در خارج از کشور به دلیل تکنولوژی بالاتر و هزینه‌های بیشتر باتری‌های این خودروها، قیمت نسخه‌ی هیبریدی چند هزار دلار بیشتر از نسخه‌ی بنزینی است. اما به واسطه‌ی تعرفه‌ی به‌مراتب کمتر این خودروها در مقایسه با بنزینی‌ها، قیمت هیبریدی‌ها تا پیش از این از نسخه‌های بنزینی خود به‌مراتب کمتر بود. به‌عنوان مثال نسخه‌ی هیبریدی هیوندای سوناتا در فول‌ترین نسخه‌ی خود با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان معامله می‌شد؛ درحالی‌که همان زمان نسخه‌ی بنزینی این خودرو در مدل پایه و غیر فول، حداقل با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رفت. در برخی خودروهای دیگر مانند لکسوس سری NX، این اختلاف قیمت به ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیز می‌رسید.
 
 
چند سالی است که تمایل مردم در داخل کشور نیز به این خودروهای هیبریدی بیشتر شده و به واسطه مصرف اندک تا یک‌سوم مدل تمام بنزینی، گرایش روزافزونی از سوی مردم ایران به خرید این خودروهای پاک وجود داشت. اقبالی که با سیاست‌های نسنجیده‌ی و منفعت‌طلبانه‌ی وزارت صنعت معدن و تجارت، ادامه نخواهد داشت.
 
این موضوع در حالی رخ داده است که همواره تلاش جهت بهبود وضعیت آلودگی هوا در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از سیاست‌های کلان کشور شناخته شده و مشوق‌هایی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده بود. مسئولان بارها از لزوم حمایت از واردات خودروهای پاک به کشور گفتند و استفاده از این خودروها در ناوگان حمل و نقل عمومی کلان‌شهرهایی همچون تهران را راهکاری مهم در جهت کاهش آلودگی هوا اعلام می‌کردند. کافی است ۱ سال به عقب برگردیم، دی‌ماه سال ۹۵ بود که شهرداری تهران از ۲۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی رونمایی کرد و از تلاش خود برای ورود و به‌کارگیری تعداد بیشتری از این دست خودروها تا سال ۱۴۰۰ خبر داد. چند روز پیش نیز خبری در زومیت منتشر شد مبنی بر ورود ۵۰۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل شهری تهران در سال آینده. پلیس نیز اعلام کرد در ناوگان خود از خودروهای پاک و هیبریدی بهره خواهد برد.
 
اما با تمام این تفاسیر، تصمیم دولت به حداقل ۱۱ برابر کردن تعرفه‌ی واردات هیبریدی‌ها نه‌تنها با گفته‌های مسئولان همخوانی ندارد؛ بلکه کاملا در تضاد با هدف‌گذاری‌های نهادها و دستگاه‌های دولتی است.
 
رضا عباسی، کارشناس صنعت خودرو، در این زمینه معتقد است:
 
درحالی‌که آلودگی هوا در کلان‌شهرها بیداد می‌کند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال رو به کاهش است، تعرفه‌های جدید اعلام‌شده برای خودروهای هیبریدی، عملا خریداران و بازار را به سمت خودروهای بنزینی و افزایش آلایندگی سوق می‌دهد و این اتفاق بسیار عجیبی است. در همین یکی دو هفته‌ی گذشته چندین روز در تهران و کلان‌شهرهای دیگر به خاطر آلودگی زیاد هوا تعطیل شده و باید این سؤال جدی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شود که با کدام استدلال و منطقی با دست خودتان مردم را به سمت استفاده از خودروهای بنزینی و آلاینده هل می‌دهید؟
 
افزایش هزار درصدی تعرفه‌ واردات خودروهای هیبریدی
 
عباسی، میزان تعرفه‌ی کمتر واردات خودروهای هیبریدی تا پیش از این را به‌عنوان مشوقی در جهت فرهنگ‌سازی و هدایت مردم به سمت استفاده از خودروهای پاک دانست و از مسئولان دولتی و به‌خصوص وزات صنعت درخواست کرد مبنای تصمیم‌گیری برای افزایش ۱۰۰۰ درصدی تعرفه‌ی واردات خودروهای هیبریدی را اعلام کنند؛ آن‌هم در شرایطی که خودروهای بنزینی تنها مشمول افزایش حداکثر ۳۰ درصدی در حقوق گمرکی و ورودی شده‌اند. وی در ادامه افزود:
 
کاملا مشخص است که این نوع تعرفه‌بندی تنها خودروهای هیبرید را در بازار هدف قرار می‌دهد و شرایط رقابتی این خودروها در بازار را عملا از بین خواهد برد. طبیعی است در چنین شرایطی مردم دیگر تمایلی به خرید خودروهای هیبریدی نخواهند داشت.
 
در کنار افزایش باورنکردنی قیمت خودروهای خارجی و ایجاد حباب قیمتی، یکی از اصلی‌ترین دستاورد‌های!! تصمیم یک‌شبه‌ی وزارت صنعت در توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی، همین آسیب به بازار خودروهای هیبریدی است. امیدواریم مسئولان وزارت صنعت معدن و تجارت هرچه سریع‌تر نسبت به بیان دلایل خود برای این تصمیم عجیب اقدام کنند.
 
نظر شما درباره تعرفه‌های جدید واردات خودرو چیست؟ آینده بازار خودروهای خارجی در کشور را چگونه می‌بینید؟ به نظر شما قیمت خودروهای بنزینی و هیبریدی باز هم افزایش خواهد یافت؟
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه وارداتی , هیبریدی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمودرضا : درود بر همگی من تاریخ 22 اردیبهشت درخواست کارت سوخت خودرو تارا را در سایت https://fcs.niopdc.ir/ ثبت کردم و امروز 30 اردیبهشت کارت به دست رسید. خواستم اطلاع بدهم دوستان نیز به محض دریافت برگ سبز، از همین طریق اقدام نمایند. موفق باشید
سوم بهمن : سلام ری را مشکی برای من فقط آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده شده ۲۸ اردیبهشت برای شما چطور؟ اون مابا التفاوت رو پرداخت کردید یا مثل من گذاشتید خودش از جریمه برداشت کنه؟
داریوش : سلام تارا اسفند نقرهای تتانیوم امروز بلاخر فاکتور شد انشاا.. قسمت همه
شاهین جی : در جواب سامان سخا برای پلاک شدن ماشینه که پلاک همون شهری که زندگی مکنیم بزنن الزامشم بخاطر همینه
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان تشکر ویژه از دوستانی که برای احقاق حق و پیگیری تحویل خودروها برنامه ریزی لازم برای تجمع روز شنبه ۳ خرداد رو ترتیب دادن. همه عزیزان لطفا در تجمع روز شنبه 3 خرداد ماه ؛ تجمع شاهین هاااا که تو تأخیر هستش شرکت فرمایید. همه باهم متحد این اجتماع مارو همراهی کنند🙏🙏🙏 تا همه به حق خودشون برسن آدرس اجتماع: کرج جاده مخصوص کیلومتر11 امور مشتریان و بازار یابی ساعت اجتماع 9 صبح به بعد تشکر فراوان از همه دوستان خواهشمندم همه عزیزان شرکت فرمایید
رضا : سلام معمولا رنگ سفید تارا اتومات زودتر تحویل میدن اگر پیش فروش هم باشه دیگه بهتر
J4 : یعنی نباید بریزیم ؟
J4 : یعنی نباید بریزیم ؟
ناشناس : نه خواهش میکنم اقا ساسان پیش میاد دیگه🌹
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان تشکر ویژه از دوستانی که برای احقاق حق و پیگیری تحویل خودروها برنامه ریزی لازم برای تجمع روز شنبه ۳ خرداد رو ترتیب دادن. همه عزیزان لطفا در تجمع روز شنبه 3 خرداد ماه ؛ تجمع شاهین هاااا که تو تأخیر هستش شرکت فرمایید. همه باهم متحد این اجتماع مارو همراهی کنند🙏🙏🙏 تا همه به حق خودشون برسن آدرس اجتماع: کرج جاده مخصوص کیلومتر11 امور مشتریان و بازار یابی ساعت اجتماع 9 صبح به بعد تشکر فراوان از همه دوستان خواهشمندم همه عزیزان شرکت فرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا فوری تحویل خرداد : چرا یک مرحله عقب رفت پس؟ شد آماده صدور فاکتور!
کوییک s تحویل تیر : پیگیری وضعیت خودروی سایپا اون قسمت که مینویسه تاریخ ارسال به بانک که جلوش صفره یعنی چی ؟ منظور اون مبلغ سود تاخیرهست که موقعی که میفرستن بانک تاریخ میزارن که مشتری بره از نمایندگی حواله بگیره بره از بانک بگیره ؟
کوییک s تحویل تیر : بله درسته برای تحویل 90 روزه تا 90 روز که هیچ از روز 91 تا تاریخ فاکتور سود تاخیر رو محاسبه میکنن ولی ایران خودرو این طوری نیست درست اون تاریخی که تحویل میگیری یعنی تا روز اخر یود تاخیر رو محاسبه میکنه و میده
ساینا پذیرش 23مهر : سلام آقا توحید ارومیه خسته نباشید ممنون از اینکه وقت میذارین همه را راهنمایی میکنید داداش من ساینا پذیرش 23مهر بودم طرح فوق العاده با تاخیر 11 اسفند تحویل گرفتم و حواله بود گرفته بودم بابت سود تاخیر به من بانک میده سود یا باید خود مالک باشه وکالت حواله رو فقط دارم ممنون میشم جواب بدین
معین : سلام دوستان من آذر ماه 1403 آریزو 8 ثبت نام کردم و همون پارسال ماشین فاکتور شد و مدارکش اومد . تحویل 28 فروردین 1404 بود که امروز تماس گرفتم گفتند ماشین مجوز خروج خورده . احتمالا کسانی که ماشینشون فاکتور نشده پارسال مشمول افزایش دیون شدند .
توحید ارومیه : اقا دانیال اگه در پیگیری وضعیت خودرو نوشته عدم نقص پرونده مشکلی در سخای شما وجود نداره.از طریق سایت پلیس هم میتونی مدت مانده اعتبار سخا رو ببینی.فک نکنم تا عید قربان شاید فاکتور بشی تحویلش هم حدودا 10تا15روز طول میکشه بعد فاکتور
سجادم : امروز تبدیل زدم فاکتورم شدم
دانیال : آقای توحید خواستم بدونم بعد تکمیل وجه چقدر طول می‌کشه ماشین به دستمون برسه من 29بهمن تکمیل وجه کردم خواستم ببینم تا قبل عید قربان ماشین تحویل میگیریم
دانیال : سلام آقای توحید من از طریق طرح یکپارچه خودرو اومدم پیش فروش ..موقع تکمیل وجه برای سخا نمایندگی گفتم گفت قبلاً ثبت شدید ..حالا نمی‌دونم مشکلی پیش میاد یا ن
تحویل 11خرداد : سلام من هم تحویل 11 خرداد هستم و به همین صورت نوشته (آخرین وضعیت زده این کلاس فاقد صف فاکتور می باشد )