سهمیه‎بندی بنزین جدی شد

 

سهمیه‎بندی بنزین جدی شد

 

در هفته های اخیر، اختلافات مجلس و دولت درباره وضعیت قیمت بنزین در لایحه بودجه 97 به اوج خود رسیده و فضای مبهمی در این زمینه ایجاد شده است . از طرفی، بسیاری از نمایندگان مجلس حتی نمایندگان شاخص حامی دولت مانند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده اند که مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان هستند.

 

بسیاری از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم افزایش قیمت بنزین را به صورت جدی مطرح کرده اند.با توجه به همین موضوع، احتمال حذف تبصره 18 لایحه بودجه سال 97  و حتی ایجاد منع قانونی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده توسط مجلس بالاست.

 

از طرف دیگر، مقامات ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور همچنان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی براساس برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و بر ضرورت تصویب آن تاکید دارند.

 

در همین زمینه، صبح دیروز، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی  گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل های انرژی چگونه بیاید باید اصلاح شود. قانون خودتان است...به نظر من اگر مجلس، فکر می کند منبع بهتری دارد، در تبصره 18 بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سالهای آینده، امسال تصمیم گیری درستی نداشته باشیم، نمیتوانیم. شما بدانید، هیچ مسأله ای بالاتر از مسأله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست

 

این وضعیت در حالی ایجاد شده است که اصولا این دوگانه مخالفت با هر گونه افزایش قیمت بنزین یا افزایش شدید قیمت بنزین به صورت تک نرخی، غلط است و نهایتا به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان تمام می شود .

 

 چرا دوگانه بنزینی مجلس و دولت غلط است؟

 

پیشنهاد بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت بنزین که به معنای توقف در وضعیت فعلی است، راهکار نادرست و غیرقابل قبولی است و افزایش قیمت این حامل انرژی ضرورت دارد، زیرا:

 

الف- در سال های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه و کم سابقه رشد مصرف بنزین بوده ایم به گونه ای که امسال رشد مصرف این فرآورده نفتی به 8 درصد رسیده است. بنابراین در صورت تثبیت مجدد قیمت بنزین، شاهد افزایش مجدد رشد مصرف این فرآورده نفتی و افزایش واردات آن خواهیم بود .

 

ب- براساس آمارهای رسمی وزارت نفت قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین به ترتیب حدود 300 و 900 تومان کمتر از قیمت تمام شده و قیمت فوب خلیج فارس این فرآورده نفتی است. بنابراین قیمت فعلی بنزین همچنان یارانه ای است.

 

با توجه به این قضیه و همچنین سیستم تک نرخی توزیع آن، هر کس بنزین بیشتری مصرف کند از یارانه بیشتری استفاده می کند، یعنی یارانه پنهان بنزین عمدتا به پرمصرف ها می رسد که این امر برخلاف عدالت اجتماعی و اصول مدیریت مصرف است.

 

ج - با عدم افزایش قیمت بنزین، بخش قابل توجهی از بودجه پیش بینی شده دولت برای اشتغالزایی در قالب تبصره  18 بودجه 97 (حدود 15 هزار میلیارد تومان) محقق نخواهد شد و عملا برنامه دولت در این زمینه نیمه کاره می ماند.

 

از طرف دیگر، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش 50 درصدی  قیمت بنزین به صورت تک نرخی هم راهکار نادرست و پرهزینه ای است که هم تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» و هم حرکت به سمت اقتصاد ریاضتی محسوب می شود و تبعات زیر را دارد:

 

 افزایش 50 درصدی قیمت بنزین هم تورم زیادی در بخش حمل ونقل ایجاد می کند و هم با توجه به ویژگی های خاص این حامل انرژی در جامعه، تورم روانی قابل توجهی را در سایر بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد می کند. این تورم موجب افزایش فشار اقتصادی بر جامعه بخصوص خانوارهای مستضعف می گردد. به علاوه، این افزایش قیمت بنزین، کاهش رشد اقتصادی و افزایش جمعیت بیکاران را به دنبال دارد.

 

تاثیر افزایش 50 درصدیدرصدی قیمت بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی بوده و بعید است بیش از یک سال به طول بی انجامد. همانطور که علیرغم افزایش قیمت بنزین در سال 94 شاهد بودیم که رشد 2 درصدی مصرف این فرآورده نفتی در آن سال به رشد 5.5 و 8 درصدی مصرف در سالهای 95 و 96 افزایش یافت.

 

 بهترین راهکار احیای سهمیهبندی بنزین است

با توجه به آنچه گفته شد، هم حفظ وضع موجود ( تثبیت بنزین 1000 تومانی) و هم افزایش قیمت بنزین به 1000 با توجه به آنچه گفته شد، به نفع پرمصرفها (عمدتا پردرآمدها) و به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان است و باید سراغ راهکار دیگری رفت. راهکار سوم یا راهکار صحیح که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشنهاد شد، احیای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن مجدد بنزین است. لاریجانی گفت: «حتماً شرایط مردم را در نظر بگیرید و  پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راههایی مانند دو نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید»  برخی از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرفداران این پیشنهاد هستند.

احیای سهمیه بندی بنزین با محور قرار دادن خانواده به جای خودرو، راه درست برای اصلاح وضعیت موجود بدون ایجاد فشار به عموم مردم بخصوص مستضعفان است. در صورتی که قیمت بنزین برای عموم خانوارها که کم مصرف هستند همان 1000 تومان باقی بماند و صرفا قیمت این فرآورده برای خانوارهای پرمصرف که مصارفی بالاتر از حد متوسط جامعه (مثلا 80 لیتر در ماه) دارند، افزایش چشمگیری یابد و مثلا به 1500 یا 2000 تومان برسد،  سیستم ناعادلانه « یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» اصلاح می شود و پرمصرفها مجبور می شوند برای مصارف بالای خود، هزینه بیشتری بپردازند.

سایر مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: کاهش اثرات تورمی و فشار اقتصادی به عموم مردم بخصوص مستضعفان، اصلاح الگوی مصرف بنزین به صورت گسترده تر و بلندمدت تر و همچنین تحقق بخش اعظم درآمدهای مدنظر دولت از محل افزایش قیمت بنزین (تبصره 18 لایحه بودجه) و در نتیجه، فراهم شدن امکان اجرای برنامه های اشتغالزایی دولت.

 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سهمیه بندی , بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
Shahin : خوشبحالت چقد خوش خیالی مگ با این اوضاع منتظر ماشینی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران : خداروشکر ایشالا این اوضاع هم به خوبی و خوشی تمام بشه و کشور عزیزمون مثل همیشه شاد و امن باشه🙏🏻🙏🏻
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟
یوسف : سلام دو چیز رو چک کنید یکی سیم کیلومتر، یعنی ممکنه وصل نباشه یا با مشکل مواجه شده، ممکنه قبلا دست کاری شده باشه... دوم دریچه گاز است که باید چک شود. اگر دیاگ بخوره معلوم می شه از کجاست