با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

 

با ابلاغ تعرفه‌های جدید، دقیقاً چه اتفاقی در بازار خودرو خواهد افتاد؟

خداحافظ پورشه! خداحافظ بی‌ام‌و! خداحافظ مرسدس‌بنز! این دقیقاً اتفاقی است که با تعرفه و قوانین جدید واردات خودرو خواهد افتاد. یادم می‌آید آذرماه سال 91 بود که در مقاله‌ای به چالش قانون 2500 سی‌سی پرداختم و اشاره کردم که این قانون هیچ دلیلی بر لوکس بودن و پرمصرف بودن یک خودرو نیست و در آن با یک جدول ساده نشان دادم که پژو پارس پرمصرف‌تر از پورشه باکستر است! از آن سال‌ به بعد رسانه‌های خودرویی متفاوتی با اشاره به این موضوع که حجم موتور نه تنها هیچ ربطی به لوکس بودن ندارد بلکه میزان مصرف یک پیشرانه نیز آنچنان ارتباطی به حجم موتور ندارد و بحث تکنولوژی‌های دیگری نیز در میان است. در هر صورت در این سال‌ها به عنوان یک رسانه خودرویی تلاش کردیم که بگوییم بجای استفاده از مبنای حجم موتور، یک تعرفه بر اساس قیمت خودرو قرار داده شود و حال پس از 6 ماه از بسته شدن یک شبه ثبت سفارش و بالا آمدن جان واردکنندگان و صعود پرشیب قیمت وارداتی‌ها، تعرفه‌های جدید ابلاغ شده و نه تنها خبری از حذف شدن حجم موتور در قوانین جدید نیست، بلکه یک سقف قیمتی نیز برای این خودروها اعلام شده که باید عرض خسته نباشید خدمت مسئولین داشته باشیم! در حقیقت تمام تلاش ما برای تغییر این جریان و قراردادن یک مبنای صحیح پنبه شد و اوضاع پیچیده‌تر نیز گشت!
 
اگر مشکل مملکت کمبود ارز است و خودروهای وارداتی ارز زیادی می‌طلبند، می‌توان سقف قیمتی برای آن‌ها در نظر گرفت. اگر مشکل مملکت میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است، می‌توان میزان مصرف سوخت را مبنا قرار داد و اگر مشکل مملکت لوکس بودن و فاصله طبقاتی است، که قطعاً خودروهای 40 هزار دلاری در سطح جهان خودروهای لوکسی نیستند و کاملاً معمولی‌اند و آن دسته از هموطن‌های پولدار قطعاً با هزار راه و روش و مجوز خاص خودروی خاص خود را سوار خواهند شد (که البته اگر از راه حلال این درآمد را کسب کرده‌اند نوش جونشان باشد!).
 
اجازه دهید به سوال اصلی بازگردیم، حال با این همه هیاهو و داستان، بالاخره ثبت سفارش باز شد و به زودی خودروهایی که چند ماه در گمرک به خواب طولانی رفته بودند، با تعرفه‌هایی جدید اجازه ورود به کشور را خواهند داشت. در این مدت حباب بزرگی روی خودروهایی چون هیوندای سانتافه و یا کیا سورنتو بوجود آمد اما با وارد شدن خودروهای داخل گمرک آیا این حباب از بین می‌رود؟ برای جواب دادن به این سوال، خودروها را به دو دسته تقسیم می‌کنیم. دسته اول خودروهای زیر 40 هزار دلار و دسته دوم خودروهای بالای 40 هزار دلار که البته با تعریف جدید این خودروها خیلی لوکس تشریف دارند!
 
دسته اول که زیر 40 هزار دلار هستند، احتمالاً قیمت آن‌ها البته در مدل 2017 کمی افت خواهند داشت ولی نه به این زودی و نه افت شدید! نه تنها تجربه نشان داده کالایی که به هر دلیل گران شود دیگه به این سادگی‌ها ارزان نخواهد شد، بلکه به زودی با ورود مدل‌های 2018 قیمت شرکتی آن‌ها کمی بیشتر هم خواهد شد. پس باید تنها منتظر ترک خوردن حباب قیمتی خودروهایی چون سانتافه و یا سورنتو باشیم.
اما دسته دوم که دیگر به آن‌ها لوکس خواهیم گفت(!) به دلیل وارد نشدن و تقریباً تبدیل آن‌ها به نماد لوکس بودن، احتمالاً حباب آن‌ها تبدیل به چیزی شبیه بادکنک خواهد شد و شاید حتی رو به بالن نیز میل کند! در حال حاضر خودرویی چون بی‌ام‌و سری 7 که با هزار زور و زحمت با موتور 2 لیتری کوچک روی آن هیکل عظیم اجازه واردات داشت و تا چندی پیش با قیمت 700 میلیون فروخته می‌شد، قیمتی نزدیک به 1 میلیارد را پیدا کرده و با توقف واردات آن باید انتظار روند صعودی باد شدن این بادکنک را نیز داشته باشیم!
 
شاید کمبود ارز و اشتغال به عنوان مشکلات اصلی کشور امری درست و قابل تامل باشد اما قطعاً بسته شدن یک شبه ثبت سفارش به مدت 6 ماه و به مرگ گرفتن وارداتی‌ها که بالاخره با تب راضی شوند، کاری بس نادرست است و همین پیش می‌آید که می‌بینید! اگر قصد بر سوق دادن شرکت‌های واردکننده به ایجاد خط تولید و ایجاد اشتغال است، باید این روند در چند سال و از پیش تعیین شده و اعلام شده باشد نه با این هیاهو و اجبار!
 
حال با این وضعیت تعرفه‌های جدید که نقل هر مجلسی شده، دیگر "امید" ما برای سوار شدن بر خودروی کاملاً معمولی آن سوی مرزها، که تا دو روز پیش در آرزوهای خود می‌دیدیم که یک روز سوار آن شویم و بوقی بزنیم(!)، تبدیل به "ای‌کاش" شده و باید منتظر موج جدیدی از چینی‌های بی‌هویت مثل بیسو و یا دیگر برندهایی باشیم که چند روزی طول می‌کشد تا اسم آن‌ها را یاد بگیریم و مجبور خواهیم بود چند صد میلیون برای آن‌ها پرداخت کنیم و بر سر این که کدام یک خودرویی مناسب‌تر است با هم جدل کنیم!
 
 

منبع

http://anzalweb.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعرفه , ماشین , داشبورد , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

بیچاره وبدبخت ارزو به دل
11

اقایان کی تصمیمی گرفتن که به درد قشر متوسط ویا فقیر بخوره ان از ما بهترون چند صد دستگاه از ان ماشینای به قولی لوکس الان تو انباراشون دارن تا بعد از ممنوع کردن وارد بازار کنن و هر قیمتی عشقشون میکشه بفروشن بعد بگن روحانی دمت گرم که چنین لقمه چرب ونرمی برا ما فراهم کردی تا ما ب م و 700 تومانیو بدیم 2 میلیارد تومان چه کیفی داره نه ما هم دلمون خوش بشه شانه تخم مرغ شد 12 تومان
12:33  1396/10/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
19

وارد کنندگان و قانونگذاران که اتباط بسیار نزدیک پولی و فامیلی دارند نشستند و قانونی برای سود بیشتر تنظیم کردند. خوب انتظار نداریم که اتفاق خوبی برای مردم بیفته
17:50  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام منم هفته آینده از شهرستان میام برای تجمع ، لطفا بیاید همتون
حسن شاهبازی : با سلام ببخشید ما باید چجوری متوجه بشیم که تا چه‌ تاریخی شاهین اتومات فاکتور شده؟
حسینی : ۱۲اذر تکمیل وجه پذیرش ۱۳ هیچ خبری نیست
Arash : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شده؟
حمزه شاهین جی : دوستان من همین الان نمایندگی سایپا بودم گفت دروغ میگن 11اذر هنوز فاکتور نشده خدا لعنتت کنه باعث بانی این بدبختی های مارو 5ماه انتضار میکشیم امروز فاکتور میشه فردا فاکتور میشه
حمزه شاهین جی : دوستان من همین الان نمایندگی سایپا بودم گفت دروغ میگن 11اذر هنوز فاکتور نشده خدا لعنتت کنه باعث بانی این بدبختی های مارو 5ماه انتضار میکشیم امروز فاکتور میشه فردا فاکتور میشه
حمزه شاهین جی : دوستان من همین الان نمایندگی سایپا بودم گفت دروغ میگن 11اذر هنوز فاکتور نشده خدا لعنتت کنه باعث بانی این بدبختی های مارو 5ماه انتضار میکشیم امروز فاکتور میشه فردا فاکتور میشه
حمزه شاهین جی : دوستان من همین الان نمایندگی سایپا بودم گفت دروغ میگن 11اذر هنوز فاکتور نشده خدا لعنتت کنه باعث بانی این بدبختی های مارو 5ماه انتضار میکشیم امروز فاکتور میشه فردا فاکتور میشه
Reza : آقا sadegh لینک زیر رو در آپارات مشاهده کنید متوجه میشین که تفاوت زیادی بین شاهین پلاس و تارا نیست اتفاقا شاهین برتری نسبی هم داره من خودم شاهین دنده ای دارم الان در انتظار تحویل شاهین پلاس اول اردیبهشت هستم همین شاهین دنده ای برخلاف حرف و حدیث هایی که درباره اش هست ماشین خوبیه من 40 هزار باهاش رانندگی کردم مشکلی نداشتم البته در حد انتظار از یه ماشین تولید داخل
حمزه شاهین جی : دوستان من همین الان نمایندگی سایپا بودم گفت دروغ میگن 11اذر هنوز فاکتور نشده خدا لعنتت کنه باعث بانی این بدبختی های مارو 5ماه انتضار میکشیم امروز فاکتور میشه فردا فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : از کجا متوجه شدی؟
دنا 6 دنده رنگ سفید تحویل 31تیر : سلام دوستان دنا پلاس 6دنده رینگ آلومینیومی تحویل 31تیر تکمیل وجه 26 اردیبهشت امروز ماشین فاکتور شده پیش فروش
سورن موتور جدید 11 تیر : کرمانشاه اکثرا سیمی بوده.
عدالت : این خبر که برای کارزار گذاشته اید حذف شده
کوییک اس چابهار : منم تکمیل وجه 3/4 سخا هم 3/6 هنوز فاکتور نشده لطفا بگین کسی فاکتور شر شده
دوقلوها دنا آپشنال 31 شهریور : مال منم 70712 بود شده 70715 نمیدونم چرا تغییر کرده
علی : همون نمایندگی دیر فرستاده چون قراردادن خیلی عقبه واسه من 3 تیر
سارا : 29اردیلهشت پیش فروش
رسول : رضا پشی هم باز آمدی برو صابون گلناری بخر
سهیل : آره داداش شخصا بهتون گفتن درسته شما صبوری هستید درسته