۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

 

۷ دلیل برتری موتور EF7 نسبت به XU7

پیشرانه‌های سری XU در حجم‌های بین ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۰ میلادی در مجموعه‌ی پژو و سیتروئن به کار گرفته می‌شدند، که در این میان موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی‌سی به دلیل استفاده در پر‌تیراژ ترین خودروهای داخلی‌ برای‌مان شناخته شده‌تر است. هر چند سازنده‌ی داخلی در گذر زمان با انجام اصلاحاتی سعی در بروز نگاه داشتنش داشته، ولی هنوز موتوری پرسرو‌صدا و پُرمصرف (نسبت به حجم) است و تنها به دلیل آشنایی گسترده‌ی تعمیرکاران ایرانی و همچنین سهولت تامین قطعات یدکی محبوب است! در حدود یک دهه‌ی پیش، ایران‌خودرو با همکاری مرکز تحقیقات موتور آلمان موفق به طراحی پیشرانه‌ای جدید با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی شد، که متاسفانه ‌(علی‌رغم مزیت‌های فراوان نسبت به XU7) به دلیل استراتژی‌های فروش سردرگم و عدم تامین گسترده‌ی لوازم یدکی و مقاومت تعمیرکاران و خریداران در مقابل کالای جدید، کم فروغ حاصل شد. در ادامه برای بررسی مهم‌ترین مزیت‌های EF7 با ما همراه باشید.
 
۱. با گاز سازگار‌تر است
 
EF7 با نسبت تراکم ۱۱.۲ سازگاری بالاتری با سوخت گاز دارد، بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌توانید در حالت گاز استارت زده و رانندگی کنید.
 
۲. لرزش و صدای کمتر
 
در صورت نگهداری صحیح، لرزش و صدای کمتری نسبت به سایر تولیدات داخلی به داخل کابین راه می‌یابد. هر چند در دورهای بالا آوای موتور به گوش می‌رسد.
 
۳. سوپاپ‌های بیشتر با زمان‌بندی متغیر
 
اکثر XU7 های ایرانی از نوع ۸ سوپاپ هستند، ولی EF7 از نوع ۱۶ سوپاپ با دو میل بادامک در سرسیلندر است. وجود سامانه‌ی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVTi) علاوه بر تزریق گشتاور بیشتر به موتور، باعث کاهش آلایندگی و مصرف سوخت شده است.
 
 
۴. بدون نیاز به فیلر
 
فیلرها از نوع هیدرولیکی هستند، یعنی فاصله‌ی بین تایپیت‌ و سوپاپ با فشار روغن در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نیازی به فیلر‌گیری دستی ندارد.
 
۵. داغ نمی‌کند
 
وجود سیستم خنک‌کن روغن تاثیر مطلوبی در کاهش دمای این موتور دارد. بنابراین در شرایط استاندارد میل زیادی به جوش آوردن ندارد و دیرتر داغ می‌کند.
 
۶. کویل‌های جداگانه
 
همانند بیشتر پیشرانه‌های روز دنیا، سیستم برق EF7 از نوع کویل‌های جداگانه برای هر سیلندر (Coil-on-plug) است. از مزیت‌های این سیستم کوتاه شدن طول وایرها و افزایش قدرت جرقه‌ی شمع‌ها و تولید قدرت بیشتر است.
 
۷. حجم کمتر
 
با وجود حجم کمتر، این موتور نسبت به XU7 سیزده اسب‌بخار قوی‌تر است، بنابراین شتاب بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتری دارد. ولی برای شتاب‌گیری سریع‌تر باید دور را تا محدوده‌ی قرمز بالا برد، چرا که بیشترین قدرت و گشتاور در دورهای بالا جا‌خوش کرده‌ است!
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ef7 , xu7






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

مرتضی
1

موتور ماشین با کیفیت ایرانی و خرج ماشین خارجی این وصف درستی هست از این موتور به امید خدا در آینده موتورهای بهتری خواهیم ساخت
12:52  1396/10/14
گزارش
پاسخ دادن
هادی
7

اقای غفار عزیز جنابعالی که میل به روندن مثل پیرمردهای فرسوده روداری این حرف رومیزنی وگرنه چ فرقی میکنه دورموتوربالا گشتاور بیشتر تولید کنه یاپایین ماکه گاز خودمونو به ماشین ef7خودمون رومیزنیم وهیچ مشکلی هم نداریم. من خودم ی سمنددارم کاملا ازش راضیم وتا حال همه ی 405هاو پارس هارو سوسک کردم
22:24  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد علی
1

کاملا درسته موتور ای اف سون درسته پونصد دور دیر تر به حداکثر توان 159 نیوتن متر میره ولی تو همون دوری که ایکس یو سون به حداکثر توان یعنی 150 نیوتن متر یا کمتر میرسه این هم 150نیوتن قدرت داره ولی در اوج توانش نیست و پونصد دور بیشتر به 159 نیتون متر میرسه راستی موتور ای اف سون برخلاف موتور tu5 xu7 xu10 k4m نمودار توانش قلعه ای نسیت مثل همین هایی که ذکر شد به خاطر نوع طراحی و تراکم بالا و داشتن سی وی وی تی نمودار توان تا دور موتور های خیلی خیلی بالا همون قدرت رو حفظ میکنه ولی موتور های ذکر شد فوق تو دور های بالا افت توان دارن
12:32  1401/03/23

گزارش
اسی
8

اولا که اینا برتری نیست ، ثانیا در قیاس با یه موتور قدیمی از رده خارج XU7
12:25  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
محمد علی
1

مردک حرف حساب این موتور چه هیزمی تری به شما فروخته که ایجوری امسال شما فشار میخوره شما تا حالا پات پدال ای اف سون رو لمس کرده؟؟؟
12:34  1401/03/23

گزارش
جوانمرد
5

الکککککی میییییگگگی.......
07:59  1396/10/11
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابراهیم : سلام منم ۱۴ آذر ۱۴۰۳ فروش فوق العاده تحویل ۳ ماهه تکمیل کردم تا امروز که ۴ مرداد ۱۴۰۴ هست هنوز فاکتور نشده.
سعید زارعی : هعی اره اقا نیما منم اشتباهم این بود درس نخوندم درست حسابی وگرنه الان قطعا موفق بودم
زهرا : سلام میشه آدرس محل تجمع رو بدین که ماهم بریم
وحید تی ۸ : من خودم اذزم
زهرا : میشه بگید آدرس محل تجمع کجاست
وحید تی ۸ : برج ۶فاکتور برج۹تحویل یجا
محمد : سلام ایگل نقدی حواله مبلغ992 م خریدم کرمان موتور نمایندگی دلیلی گفتن 15روز کاری تحویل میدن برام ارسال پلاک سبز شده ولی هرچه به نمایندگی زنگ میزم جواب درستی نمیدن همشون دروغ میگن فقط پول میگیرن اشتباه کردم
زهرا : سلام دوستان واسه روز دوشنبه چه ساعتی و آدرس دقیق محل تجمع رو بگید که بیایم با خونه نشستن هیچی درست نمیه
زهرا : سلام دوستان آدرس محل تجمع کجاست؟
درسا : تکمیل وجه ۱۲ اسفند ، همچنان در انتظار فاکتور شدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 7تیر : 15418267 فاکتور 1مرداد پلاک 2 مرداد امروز هم تیک آماده تحویل سبز شد روی صدور اسناد می چرخه
تبدیل خودرو : فروش عادی تحویل مهر
زخمی : درود بر همگی. منم 10 اسفندم هنوز فاکتور نشدم. از 9 اسفندی کسی مونده که فاکتور نشده باشه؟
امیر : واسه شما زده دهه سوم تیر درحال فاکتور؟
دنا6دنده فولادی 31مردادپیش فروش : حالا اگه فاکتور کردن زده دهه سوم تیرماه درحال فاکتور
207 : برای من صدور اسناد رو رد کرد رفت روی حمل به نمایندگی. تا کی میرسه دستم؟ اسناد هم بعدا صادر میشن؟ بیمه و کارت خودرو؟
10اسفند : سلام 10اسفند هر کی فاکتور شد اطلاع بده من هنوز نشدم
حسین : کوییک اس تا 31 اردیبهشت تکمیل وجه نهایی (طرح پیش فروش ) فاکتور شده
امیر : تحویلی کی هستی پیش فروش مادران هستی یا عادی؟
دنا6دنده فولادی 31مرداد : گوگل سرچ کن پیچ حواله یاب