۵ هزار خودروی الکتریکی در راه پایتخت

 

۵ هزار خودروی الکتریکی در راه پایتخت

 
معاون مرکز خودرو و توسعه‌ی فناوری خودروهای الکتریکی پژوهشگاه نیرو، از ورود ۵ هزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و طراحی اولین مدل آزمایشی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی خبر داد.
 
 
بحث ورود و استفاده از خودروهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی ایران در دولت یازدهم مطرح شد و در این زمینه برخی از مسئولان نیز با خودروهای الکتریکی عکس‌های یادگاری گرفتند و پس از آن همه چیز به فراموشی سپرده شد؛ به نحوی که تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی وارد کشور نشده است.
 
در همین زمینه مهدیه علی بخشی، معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از برنامه‌های این سازمان در زمینه ورود و به‌کارگیری خودروهای الکتریکی در کشور گفت. وی در این زمینه اعلام کرد:
 
تمرکز اصلی مرکز فناوری خودروهای الکتریکی بر توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز این نوع خودروها است. مهمترین زیرساخت مورد نیاز در این زمینه، تاسیس ایستگاه‌های شارژ و تامین انرژی مورد نیاز این خودروها است. باید توجه داشته باشیم که ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف دنیا دارای استانداردهای متنوعی هستند و در حال تلاشیم تا برای کشور خودمان نیز استانداردسازی لازم را انجام دهیم. همچنین بومی‌سازی ایستگاه‌های شارژ و یافتن مکان‌های مناسب جهت نصب این ایستگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما است. باید با دقت و با برنامه‌ریزی دقیق برای سال‌های آینده گام برداریم. دوچرخه و موتورهای الکتریکی بار زیادی از شبکه‌ی برق نمی‌گیرند؛ اما اگر استفاده از خودروهای الکتریکی در کشور رواج پیدا کند شبکه‌ی ما باید تحمل بار زیاد را داشته باشد.
 
 
علی‌بخشی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی وی درباره زمان‌بندی طراحی و پیاده‌سازی این طرح نیز گفت:
 
برای ۱۰ سال آينده در حال برنامه‌ریزی هستیم. باید توجه داشته باشیم که خودروهای الکتریکی توان شبکه‌ی برق را بر هم خواند زد و در صورت عدم آگاهی و پیش‌بینی این شرایط، سیستم دچار اختلال خواهد شد. باید استانداردهایی که در جهان مطرح است را پیاده‌سازی کنیم و البته استانداردهای بومی خودمان نیز باید شکل بگیرد.
 
علی بخشی از آغاز به کار فعالیت‌های مرکز فناوری خودروهای الکتریکی از سال ۹۴ گفت و اعلام کرد که نقشه‌ی راه این سازمان ۱۰ ساله بوده و تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. از دیگر بخش‌های این مرکز که علی‌بخشی به آن اشاره کرده است زیرساخت آزمایشگاهی است که نه تنها برای ایستگاه‌های شارژ خودرو مورد نیاز است بلکه در زمینه اجزا و قطعات خودروهای الکتریکی نیز اهمیت دارد. وی از بررسی آزمون‌ها و استاندارهای مورد نیاز برای این دست از خودرو گفت و خاطر نشان کرد:
 
باید یک شبکه‌ی آزمایشگاهی گسترده در کشور پیاده‌سازی شود که نه تنها پژوهشگاه نیرو، بلکه صنایع خودروسازی و تمام بخش‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. با تشکیل کارگروه ملی خودرو طی ۲ سال گذشته تلاش کردیم جلساتی را با ارگان‌های مرتبط از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان گسترش، شهرداری تهران و سازمان ملی استاندارد برگزار کنیم. موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شده و بیشتر مباحث حول آیین‌نامه و دستورالعمل نحوه اجرای استانداردها بوده است. در بخش فنی نیز با شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ایپکو و شرکت‌های دانش بنیان نیز ارتباط داشته‌ایم.
 
 
علی بخشی ضمن ابراز امیدواری جهت نهایی شدن استاندارد ملی ایستگاه‌های شارژ تا پایان سال، از اقدامات این سازمان در قالب پروژه‌های پایلوت در شهرهای مختلف مانند تهران، اراک، مشهد و اصفهان در زمینه‌ی راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های الکتریکی گفت. وی از چالش‌های پیش روی این طرح‌ها گفت و اذعان داشت:
 
هنوز در بعد اجرایی هیچ اقدامی در کشور انجام نشده و چالش‌های مختلفی در این راه وجود دارد. یکی از مهمترین مسایل بحث قیمت خودروهای الکتریکی است که رقم بالایی به شمار می رود. شهرداری تهران به صورت مستقل در حال وارد کردن ۱۲ ایستگاه شاٰرژ از خارج کشور است و ما نیز در پژوهشگاه، به دنبال طراحی و ساخت ایستگاه‌های شارژ معمولی و سریع هستیم. برای تجاری‌سازی این طرح‌ها نیز با برخی از شرکت‌ها مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تولید این ایستگاه‌ها در آینده نه چندان دور به صورت انبود درآید.
 
علی بخشی در ادامه از ورود چندین ایستگاه‌ شارژ خارجی به کشور جهت بررسی، مهندسی معکوس و همچنین جلب اطمینان مردم نسبت به این تکنولوژی کفت و اعلام کرد که تکنولوژی خودروهای الکتریکی چندان پیچیده نیست و شرکت‌های ایرانی نیز قادر هستند این خودروها را طراحی کرده و بسازند. وی در ادامه افزود:
 
خودروسازان داخلی از جمله دو شرکت ایران خودرو و سایپا با همکاری برخی از دانشگاه‌های کشور در حال ساخت خودروهای الکتریکی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های کشور به بحث طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی ورود پیدا کرده‌اند.
 
 
معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو از برنامه‌ریزی‌ این مرکز جهت واردات ۲۵۰۰ ایستگاه‌ شارژ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت الکتریکی به کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر شهرداری تهران آماده تزریق حدود ۵ هزار دستگاه خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است. وی در پایان اعلام کرد:
 
تعدادی خودروی الکتریکی وارد کشور شده که مشکل پلاک‌گذاری دارند و همچنان بلاتکلیف هستند. اما شهرداری تهران در حال وارد کردن ۵ هزار خودروی برقی برای حمل و نقل عمومی پایتخت است. پیش‌بینی‌ می‌کنیم این امر در سال آینده حتما محقق شود. هر خودروی الکتریکی یک ایستگاه شارژ خانگی خواهد داشت که همراه با خودرو، به فروش می‌رسد. اصولا عمده‌ی شارژ مورد نیاز خودرو از طریق این ایستگاه‌های خانگی تامین می‌شود اما همواره تعدادی ایستگاه شارژ عمومی نیز برای خودروها در نظر گرفته خواهد شد.
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی الکتریکی , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
شاهین : ما چه گناهی کردیم که نزدیک به دو سال منتظر گرفتن ماشین باشیم پولش را هم داده باشیم ۱۴۰۲ وجه اول ۱۴۰۳ وجه دوم
T8 : چرا در مورد T8 کسی نظر نمیده??? اینا هم با تاخیر هستن یا تحویلشون به موقع هست؟؟؟؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : باید چند بار بریم با ی بار رفتن چیزی درست نمیشه
حمزه شاهین جی : دوست عزیز کدام استان یزدی
شاهین ۲ اردیبهشت : حالا چرا شنبه همین فردا برین
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
حمزه شاهین جی : دوستان هر استانی که هستین بگید هماهنگ بشیم برای اعتراض سایپا تهران بریم خودم استان یزد شهرستان خاتم کسی هست ک بخواد تهران بره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانامرداد : سلام فاکتور وپلاک چندم بود
اهواز : چیزی ک فروختی ، دیگه چشمت دنبالش نباشه ، خیرش ببینه
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : دوستان من یازدهم بهمن کل 407تومن رو واریز کردم و تحویلش نود روزه به نظرتون کی فاکتور میشیم. ...
سورن 5 تیر : سلام دوستان تنها راهی که میشه فهمید تقریبا کی فاکتور میشیم اینه که اونای که فاکتور شدن همگی بیان بگن چقدر سود تاخیر داشتن اونای که فاکتور شدن فروش فوق العاده وفروش فوری بیاید بگید در لحظه فاکتور شدن چقد سود تاخیر داشتین
اطلس جی اسفند1403 : یکی ازدوستان امروز فاکتور شده تکمیل وجه 12 اسفند بود
میلاد : اگر باهاش کار کنی داداش بتونی تحملش کنی و یکار دائم براش پیدا کنی نمیفروشیش درآمدش خوبه.ولی اگر دنبال بیرون رفتن باهاش جاده و یا داخل شهری اسنپ وانت باشی سر یماه فروختیش.جا یه سید چای تووش نیست صندلیا مزخرف فرمون توو شکمت دیسک کمر گرفتن روو شاخشه واقعا سرطان هست یک ملیاردم پولشو میگیرن.بعدم هرجا بری برا بار انتظار دارن بارو پیاده خالی خودت کنی.نمیدونم قبلا داشتی یا نه شرایط کارشو بلدی یا ک نه.من توو کتم نرفت.ولی اگر بتونی سختیو شرایطشو تحمل کنی و یجا کار ثابت براش پیدا کنی درآمدت خوبه توکل به خدا هرچی خیره برات اتفاق بیوفته
علوی : میارمش قسط هاش رو تا آخر میدم قسط هاش با سود حساب شده هر 4 ماه 80 میلیون دیگه ولش میکنم تا پایان قسط ها بغد میفروشمش این طوری بهتر نیست
سورن : نه دریافت پرونده هم بروز نمیشه
بهران اطلس20اسفند(آذر) : سلام بچه ها کسی نمیدونه تا چند اسنفد فاکتور کردن؟؟؟؟؟؟یعنی بازم وایساد؟؟؟؟
اطلس : سلام ممنون میشم بگین یعنی چی براساس سخا؟