سیستمهای فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمانپذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل میدهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟
در علوم و صنایع مختلف بهخصوص خودروسازی، هر روز فناوریهای پیشرفتهتر و بهتر به وجود میآیند. فارغ از اینکه این پیشرفتها به دلیل افزایش ایمنی یا بهروز رسانی سیستمهای مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد میشود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده میکنند، ولی روزبهروز شرکتهای مختلف خودروسازی مدلهای بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه میکنند.
سیستم فرمان هیدرولیک
بهطور کلی سیستمهایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک میکنند، در طبقهی سیستمهای فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار میگیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانهی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر میکند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد میشود؛ بنابراین اگر چرخها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپها و سیلندر افزایش میدهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد میکند که حاصل آن چرخش چرخها است.
سیستم فرمان برقی
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص میدهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر میکند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخها نیروی مورد نیاز ایجاد میشود که در نتیجه در استفادهی بلند مدت هزینهی تعمیر و نگهداری کمتری میطلبد.
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شدهاید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه میشوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده میدهد و کموبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانههای مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف میکنند، ولی برخی ویژگیهای فرمان برقی، شرکتهای خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم میکند. در ادامه به بررسی ویژگیهای سیستم فرمان برقی میپردازیم.
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
در فرمان برقی، خبری از پمپها یا پیستونهای موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام میدهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوهی ایجاد نیرو بسیار سادهتر است که به همین دلیل، شرکتهای خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح میدهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه میگیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون بهصرفهتر از هیدرولیک میکند.
فرمان برقی و هزینهی تعمیر و نگهداری کمتر
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامهی کلی سیستم خلاصه میشود.
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
یکی از بزرگترین بحثهای موجود در فرمانپذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از رانندههای باتجربه و حرفهای فرمان هیدرولیک را ترجیح میدهند و عملکرد فرمان برقی را خستهکننده و ناهماهنگ میدانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح میدهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربهی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
آیا تجربهی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشتهاید؟ کدام نوع را ترجیح میدهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.