مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

 

مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

سیستم‌های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می‌دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟ 
 
 
 
در علوم و صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی، هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تر و بهتر به وجود می‌آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت‌ها به دلیل افزایش ایمنی یا به‌روز رسانی سیستم‌های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می‌شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی روز‌به‌روز شرکت‌های مختلف خودروسازی مدل‌های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می‌کنند.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان هیدرولیک
 
به‌طور کلی سیستم‌هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می‌کنند، در طبقه‌ی سیستم‌های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر چرخ‌ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ‌ها و سیلندر افزایش می‌دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می‌کند که حاصل آن چرخش چرخ‌ها است.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان برقی
 
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد.
 
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده‌اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می‌شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می‌دهد و کم‌وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه‌های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می‌کنند، ولی برخی ویژگی‌های فرمان برقی، شرکت‌های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می‌کند. در ادامه به بررسی‌ ویژگی‌های سیستم فرمان برقی می‌پردازیم.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
 
در فرمان برقی، خبری از پمپ‌ها یا پیستون‌های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه‌ی ایجاد نیرو بسیار ساده‌تر است که به همین دلیل، شرکت‌های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه می‌گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به‌صرفه‌تر از هیدرولیک می‌کند.
 
فرمان برقی و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتر
 
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه‌‌ی کلی سیستم خلاصه می‌شود.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
 
یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های موجود در فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می‌دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه‌ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
 
آیا تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته‌اید؟ کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , برقی , هیدرولیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

تورج کیانمهر
1

فرمان برقی جهت کمترشدن حساسیت در سرعت بالا که باعث کاهش توانایی راننده در کنترل خودرو میشود اینگونه طراحی شده .چون پرسرعت بالا به نرم بودن فرمان نیاز نیست.حتی بسیاری از خودروهای بروز هیدرولیک طراحی سفت شونده فرمان در سرعت بالا دارند
15:51  1400/12/25
پاسخ دادن
کارشناس
9

فرمان فقط فرمان پیکان!
یک ورزش اجباری و رایگان برای دست ها و کتف ها و بازوها!
19:52  1396/10/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
راننده اسکانیا : تو بیجا مکنی مگه نمیبینی اعتصابیم
سهند سحر : سلام دوستانی که برای تاخیرشکایت کردند مبلغی دریافت کردند لطفا راهنمایی کنند سپاس 🙏
کرمان موتور : داداش عشقی نیست که تحویلت میدیم عجله نکن عجله کار شیطانه
احسان : برا منم برای چهارمین بار تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز شده ۱/۳ بنظرتون فاکتور میشم؟
سهند سحر : سلام دوستانی که برای تاخیرشکایت کردند مبلغی دریافت کردند لطفا راهنمایی کنند سپاس 🙏
سهند سحر : سلام دوستانی که برای تاخیرشکایت کردند مبلغی دریافت کردند لطفا راهنمایی کنند سپاس 🙏
عباس : چقد ساده اید، راننده چرا باید بیاد اینجا پیام بزاره، بدبخت تر از این حرفها هستند که بیان این سایت ، انقد مشکل دارن که نگو، ملت ما هم ساده،
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
شاهین اسفند : سلام نگران نباشید اینا چون میخوان کارخونه رو افزایش قیمت بدن بخاطر اون قطره چکانی میدن بازار تا بازار تشنه شه، بعد افزایش قیمت همرو یه ماه تحویل میدن فقط پیام منو نگه دارین ببینین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس آذر اصفهان : هیچکی دردش نمیگیره..ولی این امید به وجود اومده واین دلخوشی که بعد از مدتها ایجاد شده را هیچ وقت خرابش نکن..شما خودت یکی از ما هستی دیگه...وبه این قضیه هم خوشبین نیستس پس حتما خودتون انشاالله شنبه تشریف بیارید جلو سایپا وتو تجمع شرکت کنید..این که واستی بیرون گود وهی بگی لنگش کن درست نیست..
رضا : سلام دوستان فکر کنم ..اینا که دارن فاکتور میشن واریزی اولشون 402 باشه..البته نظر خودمو گفتم ..دوستانی که فاکتور شدن اگه میشه لطفا بگید بینم درسته ؟؟؟
توحید ارومیه : یکی از دوستان هزینه وکالت رو پرسیده بود.الان هزینه وکالت کاری 500هزار تومن هست.که اون نفر بتونه بره از کاشان خودرو رو تحویل بگیره
توحید ارومیه : ساینا اینکه شما چک داشتی و عجله داشتی بفروشی نمیشه گفت که بازار پایین هست.الان ساینا دیوار زیر 530.525نمیبنی.من تکمیل وجه 14بهمن داشتم هفته قبل در بازار خراب مزاکرات فروختمش 508 همه هزینه ها دفترخانه و مالیات نقل و انتقال و عوارض هم با خریدار.
اطلس21 : سلام اقا محمد19 منم اطلس 21بچه محل خواستم بپرسم چقدر پول اپشن دادی
موتور : فقط موتور واشر موجوده
علیرصا : به شما رانا موتور واشر میدن
بهمن : اقای توحید تو پنل کاربری من شماره چک اومده که فکر کنم سود تأخیر باشه تقریبا چقدر طول میکشه پرداخت کنن؟!
ساینا : سلام داداش نه بابا تو این بازار من ماشین فروختم 477 چون چک داشتم مجبور بودم همه از روند نزوولی بازار سو استفاده کردن
فوق العاده بهمن 6بهمن : چرا اتفاقا تعداد فوق العاده بهمن بالاست تو یه نمایندگی 51 نفر واریزی بهمن