مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

 

مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟

سیستم‌های فرمان قدرتی مانند هیدرولیک یا الکترونیکی، بخش مهمی از فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن را تشکیل می‌دهند. اما کدام نوع سیستم بهتر است؟ 
 
 
 
در علوم و صنایع مختلف به‌خصوص خودروسازی، هر روز فناوری‌های پیشرفته‌تر و بهتر به وجود می‌آیند. فارغ از اینکه این پیشرفت‌ها به دلیل افزایش ایمنی یا به‌روز رسانی سیستم‌های مکانیکی باشد، تقریباً هر سال یک فناوری یا سیستم جدید در خودروها ایجاد می‌شود. با اینکه بیشتر خودروهای موجود در بازار جهانی از سیستم فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند، ولی روز‌به‌روز شرکت‌های مختلف خودروسازی مدل‌های بیشتری با سیستم فرمان الکترونیک (EPS) عرضه می‌کنند.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان هیدرولیک
 
به‌طور کلی سیستم‌هایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک می‌کنند، در طبقه‌ی سیستم‌های فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار می‌گیرند. سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. این فشار توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد می‌شود؛ بنابراین اگر چرخ‌ها فرمان داده شوند، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپ‌ها و سیلندر افزایش می‌دهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به دنده فرمان وارد می‌کند که حاصل آن چرخش چرخ‌ها است.
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
سیستم فرمان برقی
 
سیستم فرمان الکترونیک یا برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چندین سنسور که گشتاور وارد شده توسط راننده را تشخیص می‌دهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار الکتریسیته ایجاد شده تغییر می‌کند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخ‌ها نیروی مورد نیاز ایجاد می‌شود که در نتیجه در استفاده‌ی بلند مدت هزینه‌ی تعمیر و نگه‌داری کمتری می‌طلبد.
 
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شده‌اید که خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه می‌شوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری را به راننده می‌دهد و کم‌وبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانه‌های مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف می‌کنند، ولی برخی ویژگی‌های فرمان برقی، شرکت‌های خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم می‌کند. در ادامه به بررسی‌ ویژگی‌های سیستم فرمان برقی می‌پردازیم.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی و مصرف سوخت کمتر
 
در فرمان برقی، خبری از پمپ‌ها یا پیستون‌های موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و درعوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام می‌دهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار قرار دادن اجزا و نحوه‌ی ایجاد نیرو بسیار ساده‌تر است که به همین دلیل، شرکت‌های خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح می‌دهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه می‌گیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون به‌صرفه‌تر از هیدرولیک می‌کند.
 
فرمان برقی و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری کمتر
 
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای با فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامه‌‌ی کلی سیستم خلاصه می‌شود.
 
مقایسه‌ی سیستم فرمان برقی با هیدرولیک؛ کدام بهتر است؟
 
فرمان برقی یا هیدرولیک؟ کدام سیستم برای رانندگی بهتر است؟
 
یکی از بزرگ‌ترین بحث‌های موجود در فرمان‌پذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از راننده‌های باتجربه و حرفه‌ای فرمان هیدرولیک را ترجیح می‌دهند و عملکرد فرمان برقی را خسته‌کننده و ناهماهنگ می‌دانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح می‌دهند. بهترین راه برای پاسخ به این سوال تجربه‌ی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
 
آیا تجربه‌ی رانندگی با خودروی مجهز به سیستم فرمان برقی یا هیدرولیک داشته‌اید؟ کدام نوع را ترجیح می‌دهید؟ شاید هم فرمان مکانیکی سنتی، که هر چرخش آن حکم رفتن به باشگاه بدنسازی دارد؛ مورد توجه شما است؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , برقی , هیدرولیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

تورج کیانمهر
1

فرمان برقی جهت کمترشدن حساسیت در سرعت بالا که باعث کاهش توانایی راننده در کنترل خودرو میشود اینگونه طراحی شده .چون پرسرعت بالا به نرم بودن فرمان نیاز نیست.حتی بسیاری از خودروهای بروز هیدرولیک طراحی سفت شونده فرمان در سرعت بالا دارند
15:51  1400/12/25
گزارش
پاسخ دادن
کارشناس
9

فرمان فقط فرمان پیکان!
یک ورزش اجباری و رایگان برای دست ها و کتف ها و بازوها!
19:52  1396/10/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : آخرین فاکتور یک اسفند
مهدی : منم ۲۰ اسفند تکمیل وجه کرده بودم ولی تو کارتابل زده ۲۱ ام که یک مرحله برگشته عقب، علتش چیه بنظرتون؟
تارا v4 تیتانیم سرامیک تحویل اسفند : قابل توجه دوستانی که سرامیک خواستن من پیش فروش تحویل اسفند هستم پس از 5 مرحله ثبت شکایت تو سایت ایران خودرو هنوز فاکتور نشدم امروز زنگ زدم ایران خودرو گفتن ماشین شماره شاسی خورده و آماده هست و شماره شاسی ماشین رو هم بهم گفت فقط گفت چون آپکو منحل شده نمیتونن سرامیک کنن بخاطر همین تو میز خدمت هنوز فاکتور نشده و میخوان تعهدات آپکو رو منتقل کنن به نمایندگی مرگزی تا سرامیک اونجا انجام بشه بلاخره اگه شرایط من رو دارید با مراجعه به نمایندگی و حذف سرامیک ماشین رو زودتر تحویل میگیرین.
تارا v4 تیتانیم تحویل اسفند : قابل توجه دوستانی که سرامیک خواستن من پیش فروش تحویل اسفند هستم پس از 5 مرحله ثبت شکایت تو سایت ایران خودرو هنوز فاکتور نشدم امروز زنگ زدم ایران خودرو گفتن ماشین شماره شاسی خورده و آماده هست و شماره شاسی ماشین رو هم بهم گفت فقط گفت چون آپکو منحل شده نمیتونن سرامیک کنن بخاطر همین تو میز خدمت هنوز فاکتور نشده و میخوان تعهدات آپکو رو منتقل کنن به نمایندگی مرگزی تا سرامیک اونجا انجام بشه بلاخره اگه شرایط من رو دارید با مراجعه به نمایندگی و حذف سرامیک ماشین رو زودتر تحویل میگیرین.
جک s3 به sr3 : خدا شاهده منم ب امید ۳ ماه پیاده بودن ماشین رو فروختم الان ۳ ماه شده یکسال چک سوم هم ۲۰ دوز دیگه هست دیگه خسته شدیم انقدر پیگیریم میگن منتظر بمونید فکر کنم نمی خوان ماشین رو بدن !
حمید19 : فعلا برا من که تکمیل وجه 19و سخا 20هستم هیچ اتفاقی نیافتاده
سینا : احتمالا امشب مراسم حنابندونه🌹😊
پیام : تکمیل وجه ۲۰اسفند سخا۲۶اسفند برگشته عقب وضعیت بجای تخصیص شده نوشته تعهد شده
nazi : دوستان منم همین الان ساعت 3:50 عصر تماس گرفتم گفتن احتمالا از دو هفته دیگه شروع کنن به فاکتور کردن شاهین G امیدوارم این خبر دروغ نباشه و از خودشون نگفته باشن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : واقعا بدشانسیم اگر قیمتا بره بالا. یه دفعه که از مرداد که ثبت نام کردیم از 1200 شد 1400 . حالا هم دوباره.یعنی دوبار افزایش قیمت به ما خورده! یه سری ها هم میگن اگر افزایش قیمت بخوره ، برای شما به خاطر اینکه پولتون بوده یه تخفیفی میدن! ولی بازم بده 😭
فروش فوقالعاده 6 بهمن : حمیدرضا داداش شماهم فاکتور شدی، منو هم تو سایت زده در حا تخصیص خودرو، زنگ زدم سایپا با سیستم خودش نگا کرد گفت فاکتور شدی بخاطر مشکلات سیستمه هنوز برات بالا نیومده
خداروشکر : خداروشکر که برای همه منتفی شده چون توو این شرایط اقتصادی واقعا افزایش قیمت ظلمه بیاید یه کم خوب بودن رو تمرین کنید و خوب حرف بزنیم
ساینا 85 گانه : خدالعنتشون کنه با کلی تاخیر منم امروز فاکتور شدم 8 بهمن 1403 ممنون از همگی
قضاوت نابجا ممنوع : نخیر من استرس داشتم گرون بشه از کجا بیارم بقیه اش رو جور کنم قضاوت نابجا نکنید لطفا
نازنین ساینا فوق العاده : سلام به همگی فروش 90 روزه بودم و 7 بهمن پذیرشم بود امروز اول وقت نگا کردم فاکتور شدمممممم🤩🤩🤩🤩
8 اسفند : خیر نشدیم
ابراهیم اذرخش : فروش فوق العاده بوده ثبت نامت ؟
نجفی تهران : سلام پیش فروش واریزی 30 بهمن امروز چرا تحویل روشن شد . با آروزی بهترین ها برای شما
ابراهیم اذرخش : کوئیک جی ال ایکس تکمیل وجح 20اسفندهنوزخبری نیست سایپاخداهدایتت کنه