کمپانی DAF مدت زمان زیادی را مشغول به ساخت کامیون و کشنده بوده است و در این زمینه تجارب زیادی دارد. دوام و قدرات این مدل، در اروپا میان رانندگان زبان زد می باشد و همین موضوع XF105 را تبدیل به یکی از محصولات پرفروش کرده است. البته هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت مقرون به صرفه نیز از دلایل محبوبیت این کامیون می باشند که باعث شدند تا در سال 2007، داف لقب کامیون سال را به خود اختصاص دهد. داف XF105 رقیب محصولاتی مثل رنو مگنوم، مان TGX و اویکو استرالیس است و در مدل های دو، سه و چهار محور و با 3 خروجی متفاوت موتور در دسترس است.
طراحی خارجی و داخلی
طراحی خارجی را نمی توان زیبا نامید و استفاده از خطوط ساده، آن را ساده و بدون هیجان کرده است. چراغ های جلو مستطیل شکل باریک نیز در ایجاد حس یکنواختی و سادگی بسیار دخیل هستند. چراغ های مه شکن نیز به قدری کوچک هستند که بود و نبودشان تاثیری در نمای ظاهری این کشنده ندارد. در داخل نیز داستان بر همین منوال است و سادگی بر آن حکمفرماست.
طراحی داشبورد عاری از هرگونه جذابیت است ولی در عین حال کاربردی و کارآمد می باشد. با کمی مقایسه در این قسمت متوجه خواهید شد که رقیبان داف، در بخش طراحی کابین زمان بیش تری را صرف کرده اند که همین موضوع باعث شده تا نتیجه کار آن ها به مراتب زیباتر، با کیفیت تر و به روزتر باشد. با وجود این که داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده است، کیفیت ساخت خوبی دارد و در کل ساختار کابین با دوام و مستحکم است. عملکرد تجهیزات مختلف در این کامیون بدون نقص و خطاست.
دسترسی به دکمه ها و ادوات کنترلی آسان و کار با آن ها راحت است. تودوزی دورنگ کابین و طرح خاص روکش صندلی ها کمی از یکنواختی کابین کاسته است. صندلی راننده کاملاً ارگونومیک بوده و بسیار راحت طراحی شده است و به لطف قابلیت تنظیم در چند جهت، هیچ گاه احساس خستگی نخواهید کرد. طراحی آینه های جانبی نیز به گونه ای است که نقاط کور آن در کم ترین حد ممکن است.
طرح و چیدمان درجه های آب، بنزین و غیره نیز کلاسیک و زیباست و صفحه نمایش مرکزی نیز اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار وی قرار می دهد. نکته جالب توجه، وجود پورت هایی است که می توان به آن ها سیستم صوتی، مسیریاب، دوربین و کامپیوتر سفری متصل کرد.
آپشن های دیگر این کشنده شامل: کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو و سیستم دوربین DAF است. در زیر تخت خواب نیز فضای بزرگی برای قرار دادن اشیا مختلف و یک یخچال 42 لیتری قرار دارد که بسیار کاربردی می باشند.
قدرت موتور و کیفیت سواری
داف XF105 دارای یک موتور شش سیلندر 12.9 لیتری می باشد که مجهز به توربوشارژر است و در مدل های 410، 460 و 510 اسب بخاری و با استاندارد یورو 4 و یورو 5، به بازار عرضه می شود. گشتاور موتورهای این کامیون بسیار بالاست و مناسب کارهای سخت و حمل بارهای سنگین می باشد. قدرت بالای موتور توسط گیربکس اتوماتیک 12 سرعته AS ترونیک ساخت کمپانی ZF به چرخ ها منتقل می شود و به لطف دکمه های روی فرمان، قابلیت تعویض دنده به صورت دستی نیز برای راننده فراهم شده است.
در این گیربکس شاهد کم ترین افت نیرو و بالاترین بازدهی موتور می باشیم. حتی با انتخاب ضعیف ترین موتور، شاهد افت عملکرد کلی نخواهید بود و می توانید 44 تن بار را به راحتی با این کشنده حمل کنید. در مسیرهای سراشیبی، سرعت توسط ترمز موتور کنترل می شود و عملکرد ریتاردر بسیار عالی است. هندلینگ نیز در حد رقبا بوده و قابل قبول است و با وجود ارتفاع زیاد کابین، خدشه ای به کیفیت سواری وارد نکرده است و خبری از تکان های شدید نیست. به لطف سیستم تعلیق تمام بادی، سواری نرم و راحتی را به ارمغان می آورد.
داف XF105 یک کامیون چند منظوره می باشد که هزینه نگهداری پایین و مصرف سوخت کم و مقرون به صرفه دارد که باعث شده تا آن را در زمره پرفروش ترین ها قرار دهد. ولی در عین حال باید قبول کرد که دارای طراحی زیبا در کلاس خود نیست و می توانست حداقل در طراحی کابین بهتر و پخته تر عمل کند.
در نهایت می توان گفت وجود نقاط قوت این کامیون بیشتر از نقاط ضعفش است و از آن می توان به عنوان کشنده ای با قابلیت بالا یاد کرد. در خاتمه توجه شما را به دیدن فیلم (دانلود) مراحل طراحی و ساخت DAF XF105 جلب می کنیم.
/uploads/1Car.ir-DAF-XF105-1Car.flv
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.