آشنایی با طراح ایرانی مرسدس بنز

 

محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز

 
تازه‌ترین نام ایرانی، در میان بزرگان صنعت خودروی دنیا، محمد حسین امینی یکتا است که با وجود سن کم، به استخدام تیم طراحی گروه دایملر درآمده است.
 
یکی از جوانان خلاق کشورمان محمد حسین امینی یکتا است که با طرح‌های فوق‌العاده زیبای خود برای شرکت مرسدس بنز، توانست نام خود را در زمره بهترین طراحان خودرو جهان ماندگار کند. او ۳۲ ساله، متولد تهران و دانش‌آموخته‌ی طراحی صنعتی خودرو از دانشگاه میلان ایتالیا است. تز پایان‌نامه‌ی او، طرحی با مشخصات لامبورگینی به نام گانادور بود که علاوه بر کسب جوایز مختلف، شهرت زیادی به دست آورد و پای امینی یکتا را به تیم طراحی دایملر باز کرد. از نمونه کارهای اخیر او برای مرسدس بنز، می‌توان به کامیون مفهومی اوربان ای‌تراک (Urban etruck) و مدل مفهومی ویژن ون اشاره کرد که اعتبار خاصی برای او فراهم کرد. محمد حسین امینی یکتا، روز گذشته در کنار آخرین دستاورد طراحی خود، اسمارت ویژن EQ ایستاد و مورد تحسین کارشناسان قرار گرفت.
 
محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز
 
بعد از کوروش منصوری، آرش فربد، هرمیداس اتابکی، فریس رضوانی، نادر فقیه‌زاده و سید جواد غفاریان، حالا نام امینی یکتا در خودروسازی جهان مطرح شده است. علاوه بر این چهره‌های مشهور، مهندسان و طراحان بسیاری با ملیت ایرانی در برندهای مطرح دنیا، از جمله رنو، بی‌ام‌و، جنرال موتورز، هیوندای و کیا، مشغول به کار هستند. آنچه امینی یکتا را، بر سر زبان‌ها انداخته است، حضور پررنگ او در طراحی سه محصول کاملا متفاوت مرسدس بنز است که در کلاس بدنه‌ی کامیون تجاری، ون و مینی شهری قرار دارند. با توجه به حضور این جوان ایرانی در کنفرانس‌های خبری رونمائی از خودروهای مذکور، می‌توان اطمینان داشت که امینی یکتا، طراح ارشد این محصولات بوده است.
 
 
دو روز پیش، مدل مفهومی و جدید اسمارت با نام ویژه EQ رونمائی شد و بار دیگر، امینی یکتا در جمع خبرنگاران حاضر شد تا دگرگونی در طراحی نسل آینده‌ی خودروهای کوچک شهری دایلمر را تأیید کند. با این حساب، طراح ایرانی دایملر را می‌توان عضو ثابت و سطح بالای تیم طراحی دایلمر دانست که زیر نظر گوردون واگنر (مدیر ارشد طراحی مرسدس بنز و گروه دایملر AG) فعالیت می‌کند.
 
محمد حسین امینی یکتا طراح مرسدس بنز
 
با جستجوی نام محمد حسین امینی یکتا، به شرکت طراحی خودروی سیوان می‌رسیم که توسط سایت‌های غیر تخصصی خودروی ایران، ساوین گفته شده است. این شرکت، حدود ۱۰ سال پیش با همکاری امینی یکتا و علیرضا محمدزاده شکل گرفت و نمونه‌هایی از سمند آمبولانس و سمند سواری ارائه داد که هیچ‌کدام به خط تولید نرسیدند. یکی از مشهورترین طرح‌های این گروه، تغییر چهره‌ی مینی‌بوس بنز 0309 بود که مورد توجه رسانه‌های خودرویی خارج از ایران قرار گرفت. در نهایت، همکاری گروه طراحی خودروی سیوان با مراکز علمی معتبر ایران، مثل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران هم به نتیجه‌ی خاصی نرسید تا محمد حسین امینی یکتا، سر از میلان و دانشگاه طراحی خودروی این شهر، درآورد.
 
 
 
امینی یکتا، با طرح پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد خود به شهرت رسید. لامبورگینی گانادور، تلفیقی از طرح مفهومی لانچیا استراتوس HF ZERO با نمونه‌های مدرن لامبورگینی بود که زیر نظر این برند انجام شد. تحصیل امینی یکتا در دانشگاه مشهور Scuola Politecnica di Design که به مدرسه طراحی SPD مشهور است، تأثیر زیادی بر ذهن خلاق او داشت و منجر به شکوفایی ایده‌های او شد.
 
 
امینی درباره‌ی طراحی گانادور می‌گوید:
 
ایده‌ی ساده‌ای داشتیم. طرح یک سوپراسپرت که ویژگی‌های خاص لامبورگینی را حفظ کند و در عین حال، به دور از پیچیدگی‌های خودروهای مدرن امروزی، با سادگی همراه باشد. با این هدف، از یک خط بدنه‌ی قدرتمند در پیرامون خودرو استفاده کردیم که حالتی تهاجمی تداعی می‌کند و نوعی تقارن، بین بخش بالایی و پایینی، پدید می‌آورد. گویی که یک مرد عضلانی، کت و شلوار رسمی تاکسیدو به تن کرده باشد.
 
 
امینی یکتا، پس از طراحی گانادور، مورد توجه مرسدس بنز قرار گرفت و از سوی این برند، دعوت به کار شد. اولین خودروی مفهومی مرسدس بنز که نام امینی یکتا در میان طراحان اصلی آن دیده شد، ون ویژن بود که سال ۲۰۱۶ به نمایش عمومی درآمد. این مدل، باتری‌های ۷۵ کیلووات ساعت داشت و می‌توانست با هر شارژ کامل، حدود ۲۷۰ کیلومتر بپیماید. در این پروژه، شرکت پهپادسازی ماترنت (Matternet) نیز حضور داشت و با ارائه‌ی دو دستگاه کوادکوپتر (پهپادی با ۴ ملخ) که روی سقف ون ویژن قرار می‌گرفت، آینده‌ی مراسلات پستی را در کنار مرسدس بنز، شبیه‌سازی کرد. از دیگر نکات جالب در ون ویژن، استفاده از جوی‌استیک به‌جای فرمان برای هدایت خودرو بود.
 
 
دومین طرح امینی که در گروه دایملر به بار نشست، منجر به تولید تک‌نمونه‌ی مفهومی Urban eTruck به معنی کامیون شهری الکتریکی شد. این محصول، علاوه بر سادگی در طراحی که به ادعای مرسدس بنز، کاربردی و جذاب است؛ آیرودینامیک بالایی دارد و می‌تواند به لطف جلوپنجره‌ی مدرن، هوای مورد نیاز برای خنک کردن پیشرانه‌ی برقی را تأمین کند. کامیون مفهومی مرسدس، برای طی مسافت تا ۲۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ باتری‌های ۲۱۲ کیلووات ساعت، به همراه قدرتی در حدود ۳۰۰ اسب بخار، طراحی شده بود تا نمونه‌ای از محصولات تجاری مرسدس بنز برای سال ۲۰۲۵ باشد.
 
 
آخرین شاهکار امینی یکتا، خودرویی کوچک در کلاس شهری (City Car) است که دو روز پیش، معرفی شد. این مدل مفهومی، آینده‌ی محصولات در برند اسمارت را نشان می‌دهد. هرچند که فناوری‌های استفاده‌شده در اسمارت ویژن EQ تا سال‌های آینده‌ی دست‌یافتنی نخواهند بود، ظاهر آن مورد قبول کارشناسان قرار گرفته است و احتمالا در مدل‌های جدید اسمارت، تأثیر زیادی می‌گذارد. خلاقیت امینی یکتا، در فرم طراحی اسمارت، به دلیل درهایی که رو به بالا و از روی چرخ، باز می‌شوند مورد تحسین قرار گرفته است.
 
 
 
 

منبع

زومیت


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , طراح ایرانی , مسدس بنز , امینی یکتا , کوروش منصوری , آرش فربد , هرمیداس اتابکی , فریس رضوانی , نادر فقیه زاده , جواد غفاریان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

شوماخر
14

اگر ایران مانده بود شاید الان کنار خیابون دست فروشی میکرد. هرچی بخواهی دوهزار تومن بدو که تموم شد.خخخ
21:59  1396/08/26
گزارش
پاسخ دادن
s.a
0

بله متاسفانه حقیقت داره
12:27  1397/03/22

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی طیاری ایکس پنج : سلام دوستان من برگ سبزم نیومده با وجود جنگ اگر پست بشه باید کجا برم بگیرم ممکنه پست خونه بسته باشه
ضحاک : کشور رفت داخل شرایط فورس ماژور که در قرارداد قید شده، دیگه به کَرَم شرکت ها بستگی داره فاکتور کنن یا نکنن
علی x5 دی ۴۰۳ : دوستان آبانی رنگ مشکی x5هم کسی فاکتور شده؟
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
شاهین سیاه : اسم خودم شاهین هست،بخاطر سبزه بودن پوستم ،تو محل ،بهم میگن "شاهین سیاه" رفقا بدلیل تاخیر تحویل سایپا مسخرم میکنن.امروز صبح که پیاده میرفتم نون بخرم،با ماشینش از کنارم رد شد،بوق شیپوری زد و گفت:"شاهین سیاه،هنوز پلاسی!؟" الان هم که اوضاع دنیا بهم ریخت. افسردگی گرفتم .میخوام برم معتاد بشم.( سنتی-صنعتی و نانو) با هم بعدهم که اگر خودرو را دادند، میرم ساقی میشم،کسی به شاهین شک نمیکنه،ساقی ها موتور دارند.
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دوران جنگ : ماشین ندادن تا جنگ شد . ما رو باش رو دیوار کی یادگاری نوشتیم دلم مون خوش بود اگر هیچی نیست حداقل یه امنیت هست هم پول زحمت کشیده مون رفت هم آبرو ملت تو دنیا
حسن : ماشین پر فعلا واریز نکنید
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این ماجرا که پیش اومده من بعید میدونم ماشین فعلا خبری بشه اگه شدتم بگیره ماشین و خونه جزو بی ارزشترین ها میشه ماشین طرف میخواد چیکار همه دنبال خوراک هستن تا داستان دیگه 😔😔😔
نگار : توحید ارومیه داداش جنگ شده تکلیف ماشین ما چه میشه
نسترن : تکمیل وج 6 اسفند پیش فروش امروزکسی فاکتور نشد
ساینادوگانه : با این شرایط جنگی تکمیل وجه تبدیل وضعیت ساینا دوگانه به تک رو انجام بدیم یا بیخیالش بشیم کلا
فرنوش : الان مدیران خودرو میگه به خاطر حمله اسرائیل 200 میلیون دیگه بیارید بدید ماشیناتونم ترکیده به ما چه کاش اسراییل مدیر عامل مدیران خودرو رو میزد یه دل می شدیم حداقل
تیگو 7 پرمیوم : منم مثل شما ولی هنوز نمیدونم خروج خوروه یا نه
اطلس : کاش همین الان حداقل سایپا پولامون پس بده ماشین که نمیدی
207 : الان با این ماجراها داستان تحویل چی میشه یعنی همین سرمایه که داشتیم رفت رو هوا