شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سارا جون جون قشنگی تعریف کردی. اگه قرار بر خرف شما بود اینا ۱۶ درصد سود به پیش فروشا نمیدادند.
ایلیا مختاری : سلام دوستان تارا دستی سفید تا چه تاریخی فاکتور شده کسی میدونه راهنمایی کنید ،تحویل 2تیر هستم
تاراv4 مرداد : بله برای من آمده 538 میلیون تومان
Sr3 : البته برای ثبت نام جدید قطعا مبلغ خیلی بالاتره
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
بهزاد ۲۲اسفند : چه خبر از امروز؟ کسی فاکتور نشده؟؟
شاهین من کو : دوستان عزیز دور از جون شما میترسم از اینکه ازدواج کنم بعد بچه دار بشم و بعد نوه دار بشم بعد‌ نوه ام بزرگ بشه اون موقع تازه سایپا اگه دلش به رحم بیاد ماشین را به نوه ام تحویل بده اونم سوار بشه یه بوق بزنه برسه به روح من
تارا تحویل 26 خرداد فروش فوری : از ما ۱۷ خرداد فاکتور و ۱۸ پلاک شده . الان صدور اسناده . از شما چقدر طول کشید صدور اسنادتون تکمیل شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سردش : سپاس🙏🙏
کوییک آر اس : هیچ تفاوتی نداره فقط کوییک اس آر در پارس خودرو تولید می شه و دو رنگ هست یه رنگ خطی بغلش داره و سقفش
هادی اریزو : هفته دیگه ماشین زیر پاته به امید خدا
هادی اریزو : کارت و برگ سبز میاد از سخا پیگیری بکن وقتی جواب سخا گرفتی سریال که بهت میده میتونی کارت سوخت اینترنتی سفارش بدی 10 روزه به دستت میرسه
هادی اریزو : انشالله مجوز میخورید
هادی اریزو : بارگیری هر روز انجام میشه چون خیلی ماشین هست برای بارگیری
مسعود : رنگ سفید پیش فروش تاریخ تبدیل 24 اردیبهشت تکمیل وجه 30 فروردین
مرگان : 4 مهر ماشین رو تحویل گربتی هنوز سود تاخیر رو بهت ندادن؟؟
حواله دار شهریور : من حواله ام موعد شهریور هست دیروز برام دعوت نامه اومده تا یک تیر مهلت واریز داره
سورن پلاس موتور جدید تحویل 5 شهریور : اطلاعیه ایران خودرو درباره قیمت جدید محصولات منتشر شده در 21 خرداد 1404 ساعت 14:00 آخرین خودرو اطلاعیه ایران خودرو درباره قیمت جدید محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در اطلاعیه ای درباره قیمت جدید محصولات خود شفاف سازی کرد. در این اطلاعیه تاکید شده که تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو مشمول فروش های فوری و فوق العاده اخیر نمی شود. این شرکت همچنین تصریح کرده که مبلغ پرداخت شده توسط مشتریان در طرح های پیش فروش مشمول این افزایش نخواهند شد.