شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

 

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد کرد

شورای رقابت شکایت از "اسنپ و تپ سی" را رد و عملکرد آن را در بازار ضد رقابتی ندانست.
 
شورای رقابت در بررسی وضعیت فعالیت و قیمت گذاری خدمات تاکسی اینترنتی آنلاین  (اسنپ و تپ سی) شکایت های رسیده به شورا در مورد ابهامات عملکرد این شرکت‌ها را رد کرد.
 
  تصمیمات شورای رقابت در مورد "اسنپ و تپ سی" به شرح ذیل است:
 
بر اساس مجموعه مستندات و اظهارات طرفین:
1. صلاحیت ورود شورای رقابت به این شکایت، صرفاً از جنبه بررسی ادعای قیمت‌گذاری تهاجمی است.
 
2.  دو شرکت تپسی و اسنپ، رقیب آژانس های کرایه تاکسی سنتی هستند، و محصول آنها جانشین یکدیگر می باشند. خدمات آژانس های کرایه بدلیل خدمات تکرار شونده مشتریان مختص خود را دارد. شرکت های اسنپ و تپسی و آژانس های کرایه بدلیل ماهیت بستری خود (platform) در دو بازار راننده و مشتری رقابت می کنند.
 
3. دو شرکت اسنپ و تپسی در زمینه خدمات حمل و نقل درون شهری با استفاده از بستر مجازی فعالیت می‌کنند و عملاً رقیب سایر عرضه‌کنندگان از جمله شاکی است؛ لذا ادعای آنان مبنی بر اینکه زمینه فعالیت آنان با زمینه فعالیت شاکی متفاوت است، پذیرفته نیست.
 
4.  از زمان ورود این دو شرکت، فعالیت این شرکت‌ها مانع ورود سایر رقبا به بازار نشده و رقبای جدیدی مانند آژانس و کارپینو نیز به این فعالیت وارد شده‌اند.
 
5. قیمت‌گذاری پویا در حمل ونقل درون شهری که بر اساس میزان ترافیک، عرضه رانندگان، تقاضای بازار، محدوده ترافیک شهر، زمان سفر، نوع خودرو و جنسیت راننده، در صورتیکه در بازار رقابتی انجام شود، موجب افزایش رفاه جامعه می‌شود. چرا که هم تقاضا را بین زمان جابجا می‌کند که کاهنده برون‌ریز (Externality) ترافیک است و هم میزان مصرف را افزایش می‌دهد. لذا نوسان قیمت درون روز حتی اگر منجر به کمیسیون صفر شود لزوماً ضدرقابتی نیست.
 
6.  با عنایت به تکنولوژی متفاوت توسط شرکت‌های تپسی و اسنپ در یافتن مشتریان جدید در مناطق مختلف شهر، استفاده از صرفه به مقیاس در کاهش زمان انتظار رانندگان، عدم نیاز به هزینه سربار مغازه و پارکینگ؛ در تمام مقادیر تولید، هزینه حاشیه‌ای و متوسط این دو شرکت پایین‌تر از آژانس‌های کرایه تاکسی سنتی است و لذا متوسط قیمت پایین‌تر این دو شرکت نمی‌تواند مصداق قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. از آنجا که حمل و نقل به صورت روزانه تکرار شونده و بخش مهمی از سبد خانوار است، در نتیجه تقاضا نسبت به قیمت پرکشش است و کاهش قیمت شرکت‌های حمل ونقل مجازی باعث ایجاد بازار جدید شده و مشتریان جدیدی جذب این بازار می‌شوند. لذا بخش بزرگی از مشتریان این دو شرکت حداقل در بلند مدت ناشی از توسعه بازار هستند و لزوماً مشتریان آژانس‌های کرایه تاکسی نیستند.
 
7. ماهیت و کارکرد حمل و نقل درون شهری بر روی بستر مجازی مبتنی بر اقتصاد مشارکتی و شبکه‌ای است. شرط موفقیت این فناوری ساختن شبکه‌ای از رانندگان و مسافران دائمی است تا بستر مجازی بتواند این دو گروه را به یکدیگر وصل کند. آثار مثبت (برون‌ریزExternality) ناشی از شبکه موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای ساختن این شبکه شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده دارند لذا گرچه ممکن است هزینه‌های مانند تبلیغات و تحقیقات مقطعی از لحاظ حسابداری هزینه قلمداد شوند ولی در واقع نوعی سرمایه‌گذاری است. لذا ضروری است به هزینه تمام شده بلند مدت که حداکثر بهره برداری از شبکه و حداکثر سفر راننده در ساعت بوقوع می‌پیوند، ملاک محاسبه قرار گیرد.
 
8. در خصوص این ادعا که تشویق، جایزه پذیرش مشتری و یا یارانه که در ساعات پر ترافیک و یا مسیر خاص انجام می‌شود دلیلی بر رفتار قیمت‌گذاری تهاجمی باشد. اولاً این اقدام به منظور جذب رانندگانی است که در صورت عدم وجود این یارانه احتمالاً به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنند. ثانیاً هزینه تمام شده و یا هزینه حاشیه‌ای باید در کل سفر روزانه محاسبه شود و کل محدوده ارائه خدمت، بازار شرکت را تشکیل می دهد. با عنایت به آنکه کل درآمد ناخالص روزانه این دو شرکت غیر منفی است لذا ادعای قیمت‌گذاری زیر قیمت تمام شده مصداق ندارد. ثالثاً ایجاد شبکه‌ای از رانندگان ضرورت بهره برداری از این فناوری است و می تواند پرداخت یارانه در مسیر خاص و یا زمان خاص ضروری سازد. به عبارت دیگر درصورت عدم وجود شبکه‌ای از رانندگان که در همه مکان‌ها و همه زمان‌ها مستقر باشد، مشتریان به صورت دائمی از این فناوری استفاده نخواهند کرد.
بنابر کلیه موارد مذکور در حال حاضر شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر وقوع قیمت گذاری تهاجمی موضوع اجزای ١و ٢ بند د ماده ٤٥ قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی این دو شرکت ملاحظه نگردیده و شکایت واصله رد می‌گردد.
 

منبع

تسنیم


با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسنپ , تپسی , تاکسی اینترنتی , شورای رقابت , شکایت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : شماره تماسی ازشون دارید؟
مهدی : حالا چرا ۱۱ظهر ۹ یا ۱۰ بهتر نیست؟
درسا : مبارک باشه ، خدا کنه فردا ۱۲ اسفند شروع کنن به فاکتور کردن
خانم افشار : دوستان کسی هست که فروردین یا اردیبهشت جی رو تبدیل به جی ال زده و تکمیل وجه کرده باشه؟آیا ماشینتون فاکتور شده؟پیگیر که میشیم میگن جی ال ها تا ۱۵اردیبهشت فاکتور شده.میخوام ببینم حقیقت داره یا نه؟ من خودم خرداد تبدیل به جی ال زدم و تکمیل وجه کردم
محمدتقی افشاری : سلام خدمت جمیع دوستان شاهین g,gl.cvtوپلاس خواهشاً برای یکبار هم شده بیاییدیه قراری بزاریم همه باهم بریم جلوی شرکت سایپا برای احقاق حقمون.دوستان لطفاً نظربدین یک دست صدانداره
آراد ایگل : سلام. بی زحمت کسی شماره تماس پیگیری وضعیت خودرو رو نداره؟ صدای مشتری که قسمت پیگیری نداره یا شماره تماس کارخانه؟
سهند دی ماه : تعطیلات یک هفته ای هم شروع میشه دیگه سهند ول میشه خدا ازشون نگذره که هیچی به هیچی
شاهین : نگران نباشید تجمع سر جای خودش هست اینکه از بین هزاران نفر یه نفر فاکتور بشه هم دلیلی بر لغو تجمع نیست
رضا : دوست عزیز چه رنگی ثبت نام کرده بودین؟
شاهین : سلام. میگم میخوام برم شکایت کنم گفتن قرارداد امضاء زدی سودش رو میگیری گفتم قرارداد یک طرف بود مگه من نوشتم میگن همینه که هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس موتور جدید مهرماه : قرداد تحویل 90 روزه هست من هم تحویل مهرماه هستم پیش فروش بودم دعوتنامه نامه آمده تحویل خودرو 90 نمایندگی الکی میگه ماشین ندارند بدن تازه درن تیرماه فاکتور می کنند طرح فروش فوق العاده را همن 90 روز فاکتور می کنند زودتر نمیدن
بهزاد اطلس اذر : شهرستانیا چند روز بعد پلاک ماشین تحویل گرفتین؟؟
ساینا بهمن : سلام دوستان کسی هست واریز اولیه اش 22 بهمن باشه؟؟تکمیل وجه کی پرداخت کرده؟
3تیر : کسی هم رزور باشه فاکتور شده باشه
3تیر : دوستان تحویل 3تیر ی سره زنگ بزنید ایران خودرو اگ کم بیاریم ماشین میره واسه مهر ماه من امروز چند باز زنگ زدم بهم گفتن مهر ماه اگ ماشین باشه لطفا شما هم پیگیری کنید
امید : دوستان کسی از شما تولید تهران هست یاهمگی تولید کاشان لطفا بگید رنگ ساینا چی زده تشکر
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : تماس گرفتم با ایران خودرو گفت تا اخر این هفته یا اوایل هفته بعد فاکتور میشه خدا میدونه دروغه یا راست
بهمن : الکی جو نده فوق بهمن مونده هنوز تازه پول دادی منتظری زود هم ماشین بدن بهت
مرتضی : سلام مال منم انطوری که شما میگی بود زنگ زدم نمایندگی شماره درخاستم فرق داشت راهنماییم کرد یه شماره درخاست دیگه داد خوب شد
31تیر : سلام منم رزو بودم پول ریختم