مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 

مقایسه رنو تلیزمان و هیوندای سوناتا

 
رنو و به‌طورکلی فرانسوی‌ها هیچ‌گاه در بازار سدان‌های بزرگ موفقیت چندانی نداشتند اما با ورود تلیسمان به دنیای رنو، ورق کاملاً برگشته است تا جایی که این سدان خوش‌تراش به یکی از پرفروش‌ترین‌ها در کلاس خود در اروپا بدل شده است. در ایران ‌هم با ورود تلیسمان شاهد تحولی در محصولات رنو بودیم و این خودرو به یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار تبدیل شده است. در سوی دیگر این مقایسه هیوندای سوناتا را داریم، خودرویی که در دو نسل قبلی به‌طور پیوسته یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های بازار کشور بوده و هرچند فروش نسل فعلی‌اش با نوساناتی همراه شد اما هنوز هم یکی از محبوب‌ترین‌های بازار است. در این بخش این دو سدان را رو در روی یکدیگر قرار داده‌ایم تا ببینیم فرانسوی‌ها چه خودرویی برای جدال با شرقی‌ها را عرضه کرده‌اند.
 
موتور و گیربکس، متفاوت
 
رنو تلیسمان و هیوندای سوناتا، در زمینه قوای محرکه دقیقاً دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌کنند؛ در یک‌سو ساختار سنتی موتور با حجم بالا و گیربکس اتوماتیک عادی را داریم و در سوی دیگر موتوری با حجم کوچک و تقویت شده توسط توربوشارژر و گیربکس دو کلاچه را. در این میان هیوندای ترجیح داده برای مدل‌های عرضه شده در ایران از ساختار عمومی‌تر خودروهای این کلاس استفاده کند و به این ترتیب هیوندای سوناتا از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره می‌برد. این موتور که به شکل گسترده‌ای در دیگر محصولات هیوندای و البته در خودروهای برند کیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد در سوناتا می‌تواند 178 اسب بخار قدرت و 229 نیوتون متر گشتاور تولید کند. رنو برای تلیسمان از موتور 1.6 لیتری توربو بهره گرفته که می‌تواند 190 اسب بخار و 260 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالی که هیوندای، سوناتا را با گیربکس شش سرعته اتوماتیک با مبدل گشتاور روانه بازار کرده است. البته هیوندای در زمینه موتور در بازارهای جهانی قدرتمند است و سوناتا را با موتورهای کم‌حجم (1.6 لیتری و 2 لیتری) توربو هم به بازار عرضه کرده است که در صورت ورود آن‌ها به ایران رقابت برای تلیسمان دشوار می‌شود چراکه موتور 2 لیتری توربو آن می‌توان 245 اسب بخار قدرت تولید کند.
 
 
امکانات
 
 
رنو تلیزمان
 
خودروهای کره‌ای معمولاً با سطح بالایی از امکانات به بازار عرضه می‌شوند و در بازار ایران ‌هم این مسأله همیشه یکی از برتری‌های آن‌ها در مقابل رقبا بوده تا جایی که بعضی از امکانات خودروهای کره‌ای در ایران تنها در خودروهای گران‌قیمت‌تر و آن‌هم به‌صورت آپشن در دسترس هستند. این مسأله در هیوندای سوناتا هم دیده می‌شود و این خودرو در بازار ایران با سطح بالایی از امکانات عرضه شده است. در مقابل رنو معمولاً خودروهایی با دوام و بی‌دردسر عرضه می‌کند که در زمینه امکانات رفاهی و ایمنی تنها به نصب اصلی‌ترین امکانات بسنده شده است و بیشتر باب طبع اروپایی‌های مقتصد است. در تلیسمان اما این روند تغییر کرده و این سدان بزرگ، با آپشن‌های بالایی عرضه شده که به‌راحتی می‌تواند با رقبای کره‌ای خود در بازار رقابت کند.
 
هیوندای سوناتا
 
طراحی داخلی و خارجی
 
رنو تا همین چند سال پیش در زمینه طراحی یک شرکت محافظه‌کار بود و طراحی‌های این شرکت هرچند معمولاً نمی‌شد انتقاد جدی به آن‌ها کرد ولی اکثرا فاقد هیجان بودند. این روند اما با معرفی تلیسمان تغییر کرده است . طرح چراغ‌های جلو دیگر امضای محصولات رنو است و آن را بر روی دیگر محصولات این شرکت هم می‌بینیم ضمن آنکه همین موضوع در مورد طراحی چراغ‌های عقب هم صادق است. در داخل کابین هم رنو تلاش کرده این هیجان را تزریق کند و به‌ویژه با بهره‌گیری از یک صفحه‌نمایش عمودی بزرگ و نورپردازی داخلی کابین، محیطی جذاب و مدرن را ایجاد کرده است.
 
رنو تلیزمان
 
در مقابل هیوندای سوناتا موردبررسی (نمونه‌های موجود در ایران که از سری پیش از فیس‌لیفت است) سبک طراحی کاملا متفاوتی دارند. هیوندای سوناتا در نسل قبلی خودرویی با طراحی اغراق شده و خطوط کشیده شده بود. سبک طراحی نسل قبلی هرچند منتقدانی داشت اما درمجموع توانست موفق باشد و بسیاری از خریداران، سوناتا را به دلیل طراحی ویژه‌اش می‌خریدند. نمونه‌های فیس‌لیفت سوناتا که هنوز به ایران نرسیده است.
 
هیوندای سوناتا
 
جدال در جاده
 
در زمان راندن دو خودرو تفاوت‌ها بیشتر می‌شود. تفاوت قدرت موتور دو خودرو چندان زیاد نیست اما در عمل تلیسمان عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. با افزایش دور موتور، توربوشارژر تلیسمان وارد مدار می‌شود و اینجا است که خودرو ناگهان شتاب می‌گیرد و گشتاور بیشتر هم به کمکش می‌آید تا به‌وضوح سریع‌تر از سوناتا باشد. در این میان گیربکس دو کلاچه تلیسمان با تعویض دنده‌های سریع هم کمک بزرگی است تا شتاب گیری خودرو چند ثانیه سریع‌تر از سوناتا باشد. سوناتا اما رفتار آرام‌تر و یکنواخت‌تری دارد و با حجم موتور بزرگترش، فشار کمتری را به موتور وارد می‌کند. ازنظر قیمت خرید، تلیسمان با تغییرات اخیر نرخ ارز، در مدل‌های 2018 گران‌تر از سوناتا است که البته فعلاً مدل‌های 2018 آن عرضه نشده است ضمن آنکه هزینه قطعات رنو نیز اندکی بیشتر از هیوندای است. درمجموع شاید بتوان بازهم تفاوت مسیر دو خودرو را بیان کرد، جایی که تلیسمان تلاش می‌کند اسپرت‌تر باشد و سوناتا شخصیت آرام‌تری را نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توان تا حدی طیف خریداران این دو خودرو را میان جوان‌ترها و افرادی که راحتی را بیش از هیجان دوست دارند تفکیک کرد.
 
 
 
 

نویسنده

پارسا اسلامی


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , مقایسه , رنو تلیزمان , رنو تلیسمان , هیوندای سوناتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

عماد
3

تلیسمان نه تلیزمان
21:48  1396/06/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا x5 شهریور : سلام خودرو تهران نمیره،مستقیم از کارخانه بارگیری میشه
علیرضا x5 شهریور : سلام مبارک باشه انشاالله بخوشی،چه تاریخی پلاک شده بودید
شاهین جی : سلام بعد از زمان تکمیل وجه باید سخا بدی تحویل بخاطر سخا اینجوری زده
محمد علی ایکس ۵ : سلام دوستان امروز از من هم شاسی. شد دوازده آبان بودم
محمد j4 : امروز شاسی شد تاریخ ثبت نام 21تیر 1403 سفید روغنی 60روزه اقساط
جک j4 تبریز : تقریبا 4الی 5 روز
ابراهیم J4 : سلام مبارک باشه ، کی پلاک شدین و کدوم شهر هستی دوست عزیز ؟
ج ج : من امروز رنگ زدم سایپا اپراتور گفت الان دارن بهمن و اسفند رو میدن گفت خرداد تحویل میگیرین دیگه الله اعلم
شاهین : تایید احراز سکونت همون سخا است . با واریزی مرحله دوم برگه رو تحویل بدید. البته زودتر می تونی احراز سکونت انجام بدید تا یکسال اعتبار دارد.
اطلس G : یه تقویت بهتر برای دزدی و کلاه برداری بیشتر از مردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا دنده خرداد : سلام دعوتنامه کی اومده براتون ؟
رضا سورن دوگانه 30 بهمن : برو کاستومر روی گزینه اطلاعات ماشین بزن میاد
میثم : برات پیامک اومد؟؟؟
محسن : امیدوارم شرکت سایپا یه روزی آتیش بگیره که فقط مسولین داخلش باشه
اف ایکس 404 : سلام مدل ماشین چیه؟
207 : تیک اماده تحویل یعنی پلاک نصب شده
احمدی : مال ماهم همینطوره نمیدونین کی قرار فاکتور کنن؟
محمد موتور جدید : موتور جدید چند روزه فاکتور نشده ، دوستان خرداد ماه تا چندم فاکتور شده کسی میدونه؟
رانا پلاس 31 فروردین میثم : دیروز با یکی از دوستانم تو ایران خودرو تماس گرفتم امروز بهم خبر داده که با فروش ایران خودرو صحبت کرده بهش گفتن رانا پلاس ارتقا یافته امسال کلا 27 دستگاه تولید شده و مشکل داره و خط تولیدش به مشهد انتقال پیدا کرده واحتمال این که تبدیل بزنن و یا دیر تحویل بدن بهمون زیاد هستش.
9بهمن : برای ماهم همینطور نوشته امروز کارت ماشین وسند اومد