شفاف‌سازی عملکرد دولت در واردات خودرو

 

شفاف‌سازی عملکرد دولت در واردات خودرو

 
بررسی تجربه کشورهای موفق در هر صنعتی نشان می‌دهد جز با رقابت و بهره‌برداری از الگوهای قوی به اهداف پیش‌بینی شده خود دست نیافته‌اند. در این میان، خودرو نیز یکی از بارزترین این صنایع است.
 
هرچند سیاست دولت یازدهم مدیریت واردات با هدف حمایت از تولید داخل بوده اما این روند با چالش‌هایی برای فعالان این حوزه همراه بوده است. آنها بر این موضوع اذعان دارند که با صدور بخشنامه‌های بسیار در سال گذشته، متضرر شده‌اند و لازم است، دولت نسبت به اعلام رسمی موضع خود به واردات خودرو هرچه سریع‌تر اقدام کند؛ در این شرایط نیاز است واردات خودرو به عنوان الگو مدنظر قرار گیرد نه تهدیدی برای تولیدکنندگان داخلی.
 
 
اجرای بازتعریف خودروهای لوکس
 
به‌طور قطع یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های واردکنندگان از دولت دوازدهم، ثبات نرخ ارز است؛ موضوعی که می‌تواند تصمیم‌های اقتصادی فعالان این حوزه را تحت‌تاثیر قرار دهد. از دیگر درخواست‌های فعالان این حوزه، بازنگری در واردات یا به عبارت بهتر، تعریف خودروهای بالای 2500 سی‌سی با عنوان خودروهای لوکس است. بی‌شک برای تحقق این اقدام لازم است شیوه‌نامه خودروهای لوکس بازنگری و بازتعریف شود.
 
هرچند این روند مدت‌هاست از سوی انجمن واردکنندگان خودرو در حال پیگیری است و از سال ۹۴، درخواست خود را برای تغییر ملاک خودروهای لوکس اعلام کرده اما تاکنون اقدامی در این زمینه نشده است. بر این اساس، لازم است تعریف خودروهای لوکس بازنگری شود و ارزش دلاری ملاک واردات قرار گیرد نه حجم موتور. این در حالی است که هم‌اکنون مشخصات فنی و حجم موتور ملاک تعیین خودروی لوکس بوده و در هیچ جای دنیا مبنای لوکس بودن خودرو مشخصات فنی نیست بلکه نرخ خودرو ملاک اصلی قرار می‌گیرد. بر این اساس، برای این موضوع الگوهای جهانی وجود دارد و تعریف آن نیز بر مبنای پارامترهای مختلف بوده که لازم است در ایران نیز ملاک عمل قرار گیرد.
 
- علی شکوهی مدیر بازاریابی آرین موتورز
 
 
اجرای کاهش تعرفه واردات خودرو
 
تعیین تکلیف نهایی موضع دولت نسبت به واردات خودرو حداقل برای یک‌سال یا کل ۴ سال فعالیت دولت، اصلی‌ترین خواسته فعالان این حوزه از دولت دوازدهم است. در یک تا دوسال گذشته به طور متوسط هر ۱۰ روز یک‌بار، یک بخشنامه در زمینه واردات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم صادر شده که واردات خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده که البته نگرش تنظیمی شیوه‌نامه‌ها، تحت‌تاثیر قرار دادن واردات خودرو بوده است که این امر به ایجاد بازار متشتتی منجر خواهد شد. تنظیم نوع، میزان واردات و تولید و حمایت غیرمنطقی از تولیدکنندگان داخلی از دیگر اتفاق‌هایی بود که در سال‌های گذشته افتاد، این در حالی است که در دنیا، فرمولی برای تولید و واردات و تعاملات مشترک وجود دارد.
 
بنابراین موضوع تعیین تکلیف اقتصاد سیاسی واردات خودرو به کشور که هیچ‌گاه اقدامی در این زمینه نشد و استراتژی پشت آن وجود نداشته و تنها با اتکا به بودجه‌های سالانه مجلس شورای اسلامی ارسال شده، نیازمند بررسی و توجه ویژه است. دولت دوازدهم موضوع واردات خودرو را نباید دشمنی برای تولیدکنندگان ببیند در حالی‌که باید این دیدگاه در میان دولتمردان شکل بگیرد که واردات خودرو به عنوان یک الگو، افزایش‌دهنده رفاه مردم و الگویی برای تولیدکنندگان داخلی است و نباید مانع از واردات آن با هدف ایجاد انحصار شد تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند از مشکلات خود خارج شوند. در عین حال، کاهش تعرفه واردات خودرو که مدت‌هاست بحث‌های زیادی درباره آن شده اما اجرایی نشده و حتی برخی به دنبال افزایش آن بوده‌اند نیز باید به مرحله اجرا نزدیک شود چراکه به طور قطع، در فضای رقابتی می‌توان به یک خودروساز معمولی تبدیل شد.
 
- مهدی دادفر/  فعال واردات خودرو
 
 
 
مدیریت هدفمند برای جلوگیری از خروج ارز
 
درحال‌حاضر شیوه‌نامه جدید مدیریت واردات که برمبنای جلوگیری از خروج ارز به تدوین رسیده، هیچ کنترلی بر خروج ارز ندارد چرا که هم‌اکنون شاهد هستیم خودروهای مورد نیاز به راحتی چه از سوی واردکنندگان شخصی و چه نمایندگان آنها وارد می‌شود بنابراین ارزی که پیش از این از طریق واردات از کشور خارج می‌شد، هم‌اکنون نیز خارج می‌شود. از این‌رو، اقدام جدید و واگذاری واردات تنها دراختیار نمایندگی‌ها، به ایجاد انحصار منجر خواهد شد چراکه این روند باعث از بین رفتن کنترل نرخ فروش می‌شود و نمایندگان در انحصار کامل و بدون رقابت خودروی وارداتی را به نرخ دلخواه عرضه خواهند کرد که این امر در نهایت ظلمی در حق مصرف‌کنندگان خواهد بود. بی‌شک دیگر درخواست واردکنندگان در کنار توجه به شیوه‌نامه جدید مدیریت واردات، بازنگری در تعریف خودروهای لوکس است. به نظر می‌رسد با هدف کنترل خروج ارز، مبنای واردات نرخ یورویی خودرو باشد. برای نمونه، خودروهای بالاتر از ۴۰ هزار یورو با تعرفه و مالیات بیشتری محاسبه می‌شوند که این امر خود به نوعی کاهش واردات را به همراه داشته و باعث می‌شود ارز به ارزانی از کشور خارج نشود. از دیگر مواردی که فعالان واردات خودرو بر آن اذعان دارند، وجود بازار خاکستری است.
 
بی‌شک بازار خاکستری یا همان واردکنندگان شخصی نیاز بازار واردات با هدف رقابت در بازار به شمار می‌روند، روندی که در تمام کشورها در کنار نمایندگان رسمی اجرایی می‌شود چرا که همه معتقدند، بازار بدون رقابت، فسادآور و بدون پیشرفت خواهد بود. این در حالی است که در ۲ سال گذشته، واردکنندگان خودروی وارداتی را به تایید نمایندگان شرکت‌های مادر می‌رسانند و با پرداخت هزینه‌ای، گارانتی این خودروها را متقبل می‌شوند. بنابراین نگرانی از جهت ندادن خدمات پس از فروش وجود ندارد. به طور قطع انحصار عمدی یا غیرعمد، با قانون اساسی مخالف است و در نهایت از بین خواهد رفت، از این‌رو بهتر است دولت دوازدهم با طرحی هوشمندانه شیوه‌نامه را به نفع کنترل خروج ارز با همان روش‌های محدودیت نرخ ارزی هدایت کند و تفسیر جدیدی از شیوه‌نامه مدیریت واردات نداشته باشد.
 
 
- فواد نیک‌سروش/ فعال واردات خودرو
 

منبع

ایران جیب


 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , دولت , برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا x5 شهریور : سلام دوستان قسمت تأمین قطعات یک هفته ست که تعطیل است، هيچگونه قطعه ای وجود نداره،من امروز نمایندگی بودم،مدیر نمایندگی تهران بود،دیروز جلسه داشتن،امروز هم جلسه بود ساعت ۱۱،گفت متأسفانه هيچگونه نتیجه ای حاصل نشده تا الآن، تازه گفت ما بیشتر بخاطر قطعه رفتیم ولی اوضاع از اون چیزی که فکر می‌کنید خرابتر هست، گفت به نمایندگی هیچ ربطی نداره، ما فقط تحویل میدیم،و خدمات پس از فروش هستیم،گفتن خودتون فکری بحال خودتون بکنید،جهت اطلاع منبع تمام اطلاعات بنده موثق هستش
سینا : حالتون خوبه بزرگوار؟!!!
شهرزاد : سلام دوستان من ۵ اسفند تکمیل وجه کردم شاهین اتومات تحویل آخر بهمن بودم هنوز فاکتور نشده
اکبر رینگ : درود بر دوستان و آقای مشفقی من فکر می کنم آقای مشفقی درست میگه من دیروز زنگ زدم 096550 کارشناس گفت تا 15 اسفند فاکتور شده امروز زنگ زدم کارشناس امروز گفت تا 6 بهمن فاکتور شده. هر کدوم یک چیز میگن
محمد علی ایکس۵ ابان : باسلام ودرود،لطفا دوستان عزیزی که تهران و نزدیک هستند به نمایندگی مراجعه کنند حضوری چند نفری خیلی بهتره تا زنگ با تشکر
عباس : خواهر من ثبت نام هر ماه هست وبعضی وقتا ماهی دوبار، چرا دوماه نهایت آخر خرداد اوایل تیر مجبورن بفرستند راهی ندارن، اعتراض کنید برید دفتر مرکزی تهران، دگ تلفنم ج نمی دن😂 باید به مشتری ومردم احترام بزارن، این مملکت درست نمیشه چون دروغ توش عادی شده، جمع کنید شرکتتونو، چه فاجعه ای سده این مملکت، شما خارج میری طرز برخورد نهادها و میبینی اینجا و میبینی، این چه مملکتیه، من فاتحه اش رو خوندیم شما دنبال تششیع جنازه باشید
ممد. : سلام روال اینه که نهایت۱۰ روزه بدن...ماشینت چی بود و چ طرحی؟
ممد. : سلام روال اینه که نهایت۱۰ روزه بدن...ماشینت چی بود و چ طرحی؟
بهنام : دگ جواب تلفنم نمیدن، شنبه بریزیم دم دفتر مرکزی تو چیتگر، تا رسانه ای بشه زودتر مجبورشن انجام بدن
تارادستی‌سفید : دوستان‌فرسوده‌لطفا‌همتون‌پیام‌بزاریدپلاک‌شدیدیان؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام من تحویل 9خردادم ولی تو میز خدمت در قسمت آماده برای فاکتور می چرخه اما هزینه ها هم پرداخت شده کسی دلیلش می دونه؟؟؟
29بهمن : الان نگاه کردم 29 بهمن بالاخره فاکتور شدم،سفید شیری احتمالا کاشان هست،از تهران باید برم کاشان
0 : واقعا مسخرست . بخشنامه 12 اسفند اولی که می خواستی ثبت نام کنی تاریخ تحویل رو زده بود هفته چهارم تیر ماه بعد از اینکه همه چی تمام شد و پول واریز شد نوشت ارسال دعوتنامه هفته چهارم تیرماه (آر اس پیش فروش)
علی : سلام ببخشید دوستان شما وارد کاستمر خودتون میشید،ماله من چند روزیه وارد نمیشه برای شما چی
6 خرداد : شکایت ثبت کن
علی : من 9 خردادم ولی هنوز فاکتور نشده
اطلس : برای من دیروز سه شنبه دعوتنامه اطلس جی موعد دیماه اومد به مبلغ 256 میلیون و 600 هزار. کسایی که دیروز براشون پیامک اومده بخش سوم دی ماه هستند. قبلا برای بخش اول و دوم دی ماه پیامک اومده. من همه دعوتنامه دی ماه را دیدم. دعوتنامه با جزئیاتش داخل نمایندگی هست. برای بخش اول و دوم دی ماه مبلغ حدود 8 میلیون سود تاخیر حساب شده و مبلغ دعوتنامه حدودا 251 میلیون هست. برای ما سود تاخیر حساب نشده و صفره و 5 میلیون هم دعوتنامه گرون تر اومده. حالا علتش چیه را من نمیدونم؟ کسی میدونه؟
اطلس آذر : آگاممنون امروزک خبری ازفاکتورنیست
جی تی : سلام اقا کسی از مجوزهای جی تی خبر داره
علی 30 بهمن : دروغ میگه طرف نوشته سردرد گرفتم اینم نوشته واسش که بیشتر اذیتش کنه