چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 

چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 
افشا شدن موضوع اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش‌ها این پرسش را مطرح کرده که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه‌ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودروها شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت دوره‌ای کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کرده و گزارش کیفی این محصولات را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.
 
اگرچه نسخه‌ای از این گزارش نیز به صورت ماهانه برای آگاهی مشتریان خودرو به صورت عمومی منتشر می‌شود اما اخیرا اتفاق قابل تاملی در انتشار عمومی این گزارش‌ها افتاد که همان سانسور گزارش و حذف نمرات منفی خودروها بود.
 
بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که علت سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی اعمال نفوذ یک شرکت کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران بوده است.
 
در این شرایط پرسشی که پیش می‌آید این است که این خودروساز با کدام پشتوانه و توجیهی توانسته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را سانسور کند؟ در این زمینه کارشناسان معتقدند که مستقل نبودن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد تهیه و انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی راه را برای اعمال فشار خودروسازان باز می‌کند.
 
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانی ابتدا شرکتی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان کار بازرسی و ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما نکته مهم در این زمینه این است که هزینه بازرسی و بررسی کیفیت خودروهای داخلی از خودروسازان مربوطه دریافت می‌شود.
 
در این زمینه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار می‌کند: " در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند".
 
وی با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینه‌های آن در قرارداد با خودروسازان تامین می‌شود".
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: " وقتی هزینه‌های یک شرکت بازرسی از سوی شرکت‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکت‌ها و بروز اتفاقاتی همچون سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز می‌شود".
 
وی تصریح می‌کند: " بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده گیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد".
 
باید دید در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر و متولی صنعت خودروی کشور چه تدابیری می‌اندیشد تا نظرات کارشناسان تامین شده و اتفاقاتی همچون سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی دیگر رخ ندهد.
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سانسور , اعمال نفوذ , گزارش کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

تا اینجا هیچ مسئولی نتوانسته و یا نخواسته در برابر حق حساب و فشار خودروسازها مقاومت کند و حق مردم را بلند فریاد بزند حتی اگر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. در میانه راه با حرفهایی مثل اشتغال،تولید ملی و ..... سر مردم را شیره مالیده و خودروساز با قدرت بیشتر به کشتار مردم ایران و چپاول مردم ادامه راه داده است
15:46  1396/02/19
پاسخ دادن
رضا
1

پس اینجوری L90 چهار ستاره گرفته. فکر کنم کرمان موتور در این زمینه ضعیف عمل کرده چون مجموع ستاره های محصولاتش ۴ نمیشه
20:17  1396/02/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم
محمد : فاکتور شدی اطلاع بده دادش ممنون
دنا : دوستان کسی اطلاع داره چرا تاریخ های داخل کاستومر قاطی شده؟؟
سورن دوگانه : سلام بعد از تبدیل دوگانه 75 لیتری به 100 لیتری چند روز بعد فاکتور میکنن هرکه اطلاع داره بگه
29بهمن : هرچی بیشتر میگذره دارک تر میشه قضیه فاکتور
ساینا اس : امروز فاک‌تور شدم 🥳🥳🥳🥳تکمیل وجه اسفند
207 فلز مشکی : سلام و خسته نباشید کسی هست تحویل خرداد فاکتور بشه مشکی فروش فوری
دعوت کننده : در خرداد ماه