چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 

چگونه خودروسازان موفق به سانسور گزارش کیفی شدند!

 
افشا شدن موضوع اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش‌ها این پرسش را مطرح کرده که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه‌ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودروها شده‌اند.
 
به گزارش ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به صورت دوره‌ای کیفیت خودروهای تولیدی و مونتاژی از سوی خودروسازان داخلی را بررسی کرده و گزارش کیفی این محصولات را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌کند.
 
اگرچه نسخه‌ای از این گزارش نیز به صورت ماهانه برای آگاهی مشتریان خودرو به صورت عمومی منتشر می‌شود اما اخیرا اتفاق قابل تاملی در انتشار عمومی این گزارش‌ها افتاد که همان سانسور گزارش و حذف نمرات منفی خودروها بود.
 
بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان داد که علت سانسور گزارش کیفیت خودروهای داخلی اعمال نفوذ یک شرکت کوچک مونتاژکننده خودروهای چینی در ایران بوده است.
 
در این شرایط پرسشی که پیش می‌آید این است که این خودروساز با کدام پشتوانه و توجیهی توانسته گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را سانسور کند؟ در این زمینه کارشناسان معتقدند که مستقل نبودن شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نهاد تهیه و انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی راه را برای اعمال فشار خودروسازان باز می‌کند.
 
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایرانی ابتدا شرکتی دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان کار بازرسی و ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما نکته مهم در این زمینه این است که هزینه بازرسی و بررسی کیفیت خودروهای داخلی از خودروسازان مربوطه دریافت می‌شود.
 
در این زمینه امیرحسن کاکایی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اظهار می‌کند: " در دنیا نهادهای مستقلی وجود دارند که کیفیت خودروهای در حال تولید را ارزیابی کرده و نتایج را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند".
 
وی با بیان اینکه در ایران نیز باید یک نهاد مستقل برای ارزیابی کیفیت کالا و خدمات ایجاد شود، خاطرنشان می‌کند: "در حال حاضر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کار ارزیابی خودروهای داخلی را انجام می‌دهد اما مشکلی که وجود دارد این است که این شرکت مستقل نبوده و هزینه‌های آن در قرارداد با خودروسازان تامین می‌شود".
 
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه می‌دهد: " وقتی هزینه‌های یک شرکت بازرسی از سوی شرکت‌هایی که مورد بازرسی قرار می‌گیرند تامین شود، خود به خود راه اعمال نفوذ برای این شرکت‌ها و بروز اتفاقاتی همچون سانسور گزارش‌های ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی باز می‌شود".
 
وی تصریح می‌کند: " بنابراین این وضعیت باید اصلاح شده و نهادی وظیفه بازرسی از کیفیت کالا و خدمات از جمله خودرو را بر عهده گیرد که به طور کامل مستقل بوده و از نظر مالی وابسته به شرکتها نباشد".
 
باید دید در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نهاد ناظر و متولی صنعت خودروی کشور چه تدابیری می‌اندیشد تا نظرات کارشناسان تامین شده و اتفاقاتی همچون سانسور گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی دیگر رخ ندهد.
 
طبق قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوول نظارت بر عملکرد خودروسازان و جلوگیری از نقض حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سانسور , اعمال نفوذ , گزارش کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

تا اینجا هیچ مسئولی نتوانسته و یا نخواسته در برابر حق حساب و فشار خودروسازها مقاومت کند و حق مردم را بلند فریاد بزند حتی اگر نتواند به نتیجه مطلوب برسد. در میانه راه با حرفهایی مثل اشتغال،تولید ملی و ..... سر مردم را شیره مالیده و خودروساز با قدرت بیشتر به کشتار مردم ایران و چپاول مردم ادامه راه داده است
15:46  1396/02/19
گزارش
پاسخ دادن
رضا
1

پس اینجوری L90 چهار ستاره گرفته. فکر کنم کرمان موتور در این زمینه ضعیف عمل کرده چون مجموع ستاره های محصولاتش ۴ نمیشه
20:17  1396/02/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
Mostafa : باز شماها اوضاع تون خوبه برای من که تحویل آذر ۴۰۴ هستم چی میگید اگر جنگ نشه سایپا خراب نشه ورشکست نکنه ماشین ها رو گرون که صد درصد تا اون تاریخ می‌کنه اگر طرح تعویض با کوییک و ساینا نده خدایی من حاضرم یه بمب بخوره تو سر تمام مسئول های دزد سایپا بیخیال پولمم میشم با اینکه با کلی وام جور کردم همونم
ایکس 5 آبان : برگ سبز رو پست چند روز دیرتر از کارت ماشین برات میاره
مریم : چرا میگین ۲۰۰؟ نصفشو ریختیم، ۲۵ درصد ۲۹۱ میشه ۷۳ میلیون، که اونم اگه تاخیر کنن سود تاخیر میگیریم، از طرفی هم خود ماشین gتو بازار هم بیشتر از gl میره روش.
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
تکمیل وجه اول اسفند : دوست عزیز منم شرایط شمارو داشتم و ۲روز پیش تحویل گرفتم سندشم امروز اومد چرا الکی میگی آشغال من ازتا ماشین داشتم و سوار شدم این ماشین خیلی خوبیه شما یک روزه فهمیدی آشغاله
سلام : آفرین تو نزار گرون کنن خواهشاً حرف مفت نزنید.
قاسم : عامو تو چته فازکی هسی چی زدی، یه سوالی بیست بار میپرسن شیشه زدی چت کردی
سعید : سارا جون جون قشنگی تعریف کردی. اگه قرار بر خرف شما بود اینا ۱۶ درصد سود به پیش فروشا نمیدادند.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا : دوستان عزیز من فروش فوری پانا ارتقا مشگی فولادی بودم 18 خرداد تحویل هنوز هیچ خبری نشده کسی اطلاعی داری
علی : میشه از سر کچلمون برداری ؟؟
سردش : سپاس🙏🙏
کوییک آر اس : هیچ تفاوتی نداره فقط کوییک اس آر در پارس خودرو تولید می شه و دو رنگ هست یه رنگ خطی بغلش داره و سقفش
هادی اریزو : هفته دیگه ماشین زیر پاته به امید خدا
هادی اریزو : کارت و برگ سبز میاد از سخا پیگیری بکن وقتی جواب سخا گرفتی سریال که بهت میده میتونی کارت سوخت اینترنتی سفارش بدی 10 روزه به دستت میرسه
هادی اریزو : انشالله مجوز میخورید
هادی اریزو : بارگیری هر روز انجام میشه چون خیلی ماشین هست برای بارگیری
مسعود : رنگ سفید پیش فروش تاریخ تبدیل 24 اردیبهشت تکمیل وجه 30 فروردین
مرگان : 4 مهر ماشین رو تحویل گربتی هنوز سود تاخیر رو بهت ندادن؟؟