آشنایی با مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 

آشنایی با مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 
دیفرانسیل عقب بهتر است یا دیفرانسیل جلو؟ این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازد.
عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند. پس با این تفاسیر، می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی این طرح را نیز برشمرد که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد.
 
خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون در جلو خودرو دارای پیچیدگی کمی هستند، زاویه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر نیز در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند و همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری نیز خواهند بود.
 
اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن در بالای تایر‌های عقبی، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد.
 
همچنین چون در حین تریلر بستن و حمل خودرو، فشار بیشتری به محور عقب خواهد آمد، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این اتفاق به یک نکته مثبت تبدیل خواهد شد و کنترل خودرو خصوصاً در هنگام حمل بار‌های سنگین، راحت‌تر خواهد بود.
 
یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود، اما چون در خودرو‌‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد، تعمیر این خودرو‌ها خصوصاً در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود.
 
ضمن اینکه در این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو نیز حذف شده است و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو، کمتر می‌شود. اما یکی از مزایای مهم قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست.
 
در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد.
 
نکات منفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب‌
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، وزن به طور مساوی‌تری در عقب و جلو نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل جلو تقسیم شده است که این کاهش وزن روی محور محرک نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو، منجر به بروز پدیده بکسوات شدید و بیش‌فرمانی (‌خارج‌شدن انتهای خودرو به سمت بیرون پیچ در چرخش‌های سریع‌) می‌شود که این اتفاق باعث شده است تا امروزه سیستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روی اکثر خودرو‌های دیفرانسیل عقب، نصب شود.
 
این وضعیت در هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خواهد شد و خارج شدن انتهای خودرو از کنترل راننده در زمین‌های خیس و یخ‌زده بسیار رخ می‌دهد که بروز چنین حالتی در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روی محور عقب، بسیار بیشتر است.
 
در خودرو‌های محور محرک عقب، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ‌های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد، از طریق میل گاردان انجام می‌شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می‌شود.
 
این کاهش فضا حتی در خودرو‌های موتور عقب که گاردانی در زیر اتاق ندارند، بیشتر خواهد بود تا جایی که این حالت قرارگیری موتور برای خودرو‌های دونفره اسپرت استفاده می‌شود.
 
وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می‌شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل‌ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتی نشوند.اما استفاده از این روش انتقال قدرت، جدا از گفته‌های قبلی منجر به بالا رفتن قیمت اولیه خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو می‌شود و همچنین تلفات انرژی در حین انتقال به چرخ‌ها در این روش در حدود 2 درصد بیشتر از خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد بود. گاردان که مسئول انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب است، وسیله‌ای است که حساسیت‌های خاص خود را دارد.
 
به این معنی که به مرور زمان دچار مشکلاتی می‌شود و ممکن است در کارکرد خودرو لرزش ایجاد کند و این مشکلات به دیگر قسمت‌های خودرو مثل دیفرانسیل نیز سرایت کرده و باعث خرابی و به صدا افتادن آن نیز شود که این عیوب در خودرو‌های دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت.
 
ضمن اینکه وجود همین قطعه در خودرو‌های لوکس با طول زیاد، مشکلات بیشتری به همراه دارد و همین عوامل سبب می‌شوند تا خودروسازان در خودرو‌های اقتصادی و خانوادگی خود از قرار دادن محور محرک در عقب خودرو دوری کنند.
 
 
 
 

منبع

باشگاه خبرنگاران


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزایای , دیفرانسل عقب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کیان
0

جالب بود. درباره دو دیفرانسیل ها هم مقاله ای بزارین.
08:31  1396/01/21
گزارش
پاسخ دادن
آراد
3

سلام من فکر می کردم دیفرانسیل عقب دیگه منسوخ شده. باتوجه به پیکان و روآ که تو سربالایی اشکشون درمیاد.
09:59  1396/01/18
گزارش
پاسخ دادن
آرش
0

منسوخ نشده بنز و بی ام و و بعضی ماشینای دیگه از اول تا همین الان و جدید ترین ماشیناشون فقط دیفرانسیل عقب تولید می کنن
22:56  1396/01/20

گزارش
مهران
4

دیفرانسل عقب فقط جنسیس کوپه 3.8 اما افسوس که دست ما ایرانی های بیچاره بهش نمیرسه
22:20  1396/01/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
9

مطلبی را که منبع محترم به دلیل تحقیق کم ننوشته بود این است که به اعتراف خودروسازان دفرانسیل جلو برای تولید کننده هزینه کمتری نسبت به دف عقب دارد. و به مصرف کننده هزینه بیشتری تحمیل میکند چون در درازمدت استحلاک بیشتری دارد. در ضمن کم فرمانی در دف جلو به مراتب مشکلات بیشتری بوجود می آورد. بیشفرمانی را میشود با کنترل کشش کنترل کرد اما کم فرمانی را نه. من چون از هر دو استفاده میکنم مشکلات را لمس میکنم
20:21  1396/01/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : احتمالا این نوبت دادن ها برحسب شماره پذیرش نباشه کارشناسا میگفتن براساس سخا ست
علی : مرد حسابی ما برج 9 پارسال کل پول ماشینو تحویل دادیم تا امروز 1404/05/06خبری از ماشین نیست بعد شما دنبال اینی دعوت نامه کی بیاد پول بدی؟ اون زمان که ما پول ماشین رو دادیم یه ماهه ماشینا رو تحویل میدادن گول خوردیم ولی شما ها ....
ستار : اره همیطوره اخه تحویلی های 30اسفند الان نزدیک یک ماه فاکتور شدنشون شروع ولی متأسفانه هنوز نوبت ما نشد
شاهین ۱۴ اردیبهشت : سلام ادرس و ساعت ؟
Pari : مبارکتون باشه. شما مدل ماشینتون G بود یا GL؟
حمزه شاهین جی : داداش من که قرارداد که خواندم نوشته ٪36سودتخیر هسته.... شاهین جی فروش فوری جریان چی هسته
جمشیدیان : قطعا تحویلشون میره برا برج 10 خدا صبر بده واقعا
جمشیدیان : سلام مبارک باشه .. سخاتون کی بودش ؟؟؟
عرفان ۱ اردیبهشت : ساعت چند؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : از هفته بعد هم شروع نشه مطمینا از 10.12روز دیگه شروع میشه فاکتور فروش فوق العاده ها.فقط باید تولید و تکمیل خودرو امارش بره بالا تا سرعت فاکتور و تحویل بیشتر بشه.وگرنه وضعیت همینطوره.هر10 .12روز واریزی یک روز رو فاکتور میکنن
11 اسفند : پیش فروش پرداخت اول 23 خرداد 1403
محمدحسین : درسته سخا برای پلاک هست ولی چون بعد از تحویل سخا پرونده تکمیل میشه و نقصی نداره به نظر اون تاریخ تکمیل پرونده ملاک هست
غلامعلی : یکی از دوستان تحویل 31خرداد رانا فاکتور شده رنگ سفید
فوق العاده واریزی 23 بهمن : دادا شما همین الانم باید فاکتور شده باشی با این شماره پذیرش ، شماره پذیرش های بعد از شما هم فاکتور شدن
الیکا : منم زنگ زدم گفتن آخر مرداد یا اوایل شهریور فاکتور میشید(دناپلاس 6 سرعته قالپاق تحویل خرداد)🫥🫥🫥
سهیل : مانتو خیلی چرته قشنگ معلومه مریضی بخدا الان دیگه مطمن شدن مخصوصا آخرش نوشتی جعل مثلا چیتو جعل کرده حتما ساقیتو عوض کن اینجور داری پیش میری گند میزنی به زندگیت
ایوب تحویل مهر : آلومینیوم
207 فوری مادران : از 3تیر به بعد خبری نیست ...
ار اس : سلام چه رنگی ثبت نام کردید؟