آشنایی با مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 

آشنایی با مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب

 
دیفرانسیل عقب بهتر است یا دیفرانسیل جلو؟ این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازد.
عقب بودن دیفرانسیل خودرو نیز مثل جلو بودن دیفرانسیل دارای مزایا و معایب خاصی است و به همین خاطر همیشه این پرسش برای علاقه‌مندان پیش می‌آید که دیفرانسیل عقب بودن بهتر است و یا دیفرانسیل جلو بودن که کارشناسان آن را به هُل دادن‌ یا کشیدن یک جعبه تشبیه می‌کنند و برای آن خوبی‌ها و بدی‌هایش را عنوان می‌کنند. پس با این تفاسیر، می‌توان ویژگی‌های مثبت و منفی این طرح را نیز برشمرد که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.
 
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون قطعات انتقال نیرو در عقب و جلو خودرو تقسیم می‌شوند، تقسیم وزن بهتری صورت می‌گیرد که در نتیجه وزن ‌حین شتاب‌گیری به محور عقب که به عنوان محور محرک است، منتقل می‌شود و با بالا رفتن چسبندگی تایر‌های عقب، شتاب‌گیری بهتری انجام خواهد شد.
 
خودرو‌های دیفرانسیل عقب چون در جلو خودرو دارای پیچیدگی کمی هستند، زاویه فرمان‌گیری بیشتری دارند و به همین خاطر نیز در محیط کوچک‌تری می‌توانند دور بزنند و همچنین به خاطر تقسیم وزن بهتر و فرمان‌پذیری بیشتر، دارای خوشدستی بالاتری نیز خواهند بود.
 
اما این تقسیم وزن فقط منجر به هندلینگ و شتاب‌گیری بهتر نمی‌شود و در ترمز‌گیری‌ها نیز خود را نشان می‌دهد چرا که وجود وزن در بالای تایر‌های عقبی، از قفل شدن سریع آنها خودداری می‌کند و در صورت وجود سیستم ترمز قوی در محور عقب، کمک شایانی به توقف سریع‌تر خودرو خواهد شد.
 
همچنین چون در حین تریلر بستن و حمل خودرو، فشار بیشتری به محور عقب خواهد آمد، در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این اتفاق به یک نکته مثبت تبدیل خواهد شد و کنترل خودرو خصوصاً در هنگام حمل بار‌های سنگین، راحت‌تر خواهد بود.
 
یکی از مشکلات خودرو‌های دیفرانسیل جلو در این است که چون حجم زیادی از قطعات و بخش‌های خودرو در جلو جمع شده‌اند، تعمیر و سرویس این خودرو‌ها سخت‌تر و با مشکلات بیشتری انجام می‌شود، اما چون در خودرو‌‌های دیفرانسیل عقب این قضیه رنگ کمتری دارد، تعمیر این خودرو‌ها خصوصاً در قسمت سیستم فنربندی جلو و فرمان، راحت‌تر خواهد بود.
 
ضمن اینکه در این خودرو‌ها دردسر اتصالات مختلف در چرخ‌های جلو نیز حذف شده است و استهلاک جلوبندی به واسطه کم‌شدن وزن در این قسمت و انتقال بخشی از آن به عقب خودرو، کمتر می‌شود. اما یکی از مزایای مهم قرار گرفتن دیفرانسیل در محور عقب، امکان بهره‌گیری از پیشرانه‌های قوی‌تر در این خودرو‌هاست.
 
در خودرو‌های دیفرانسیل جلو چون تایر‌ها و سیستم فرمان تحت فشار وزن و دیگر قطعات قرار گرفته در دماغه خودرو هستند، اطلاعات چندان دقیقی از سطح مسیر حرکت به راننده منتقل نمی‌کنند و این در حالی است که در خودرو‌های دیفرانسیل عقب این ارسال اطلاعات در وضعیت بهتری قرار دارد.
 
نکات منفی در خودرو‌های دیفرانسیل عقب‌
در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، وزن به طور مساوی‌تری در عقب و جلو نسبت به خودرو‌های دیفرانسیل جلو تقسیم شده است که این کاهش وزن روی محور محرک نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو، منجر به بروز پدیده بکسوات شدید و بیش‌فرمانی (‌خارج‌شدن انتهای خودرو به سمت بیرون پیچ در چرخش‌های سریع‌) می‌شود که این اتفاق باعث شده است تا امروزه سیستم کنترل کشش به طور استاندارد‌ روی اکثر خودرو‌های دیفرانسیل عقب، نصب شود.
 
این وضعیت در هنگام عبور از مسیر‌های لغزنده بسیار بیشتر خواهد شد و خارج شدن انتهای خودرو از کنترل راننده در زمین‌های خیس و یخ‌زده بسیار رخ می‌دهد که بروز چنین حالتی در وانت‌بار‌ها به خاطر وزن کمتر‌ روی محور عقب، بسیار بیشتر است.
 
در خودرو‌های محور محرک عقب، انتقال نیرو از موتور و گیربکس به چرخ‌های عقب در حالتی که پیشرانه در جلو خودرو باشد، از طریق میل گاردان انجام می‌شود که عبور این قطعه از زیر اتاق منجر به قرار دادن تونل گاردان در زیر اتاق و در نتیجه کاهش فضای کابین می‌شود.
 
این کاهش فضا حتی در خودرو‌های موتور عقب که گاردانی در زیر اتاق ندارند، بیشتر خواهد بود تا جایی که این حالت قرارگیری موتور برای خودرو‌های دونفره اسپرت استفاده می‌شود.
 
وجود همین قطعات اضافی برای انتقال قدرت منجر به افزایش وزن خودرو می‌شود و از طرفی قطعاتی مثل گاردان و دیفرانسیل‌ها نیز نیاز به مراقبت و نگهداری خاص خود را دارند تا به مرور زمان دچار مشکلاتی نشوند.اما استفاده از این روش انتقال قدرت، جدا از گفته‌های قبلی منجر به بالا رفتن قیمت اولیه خودرو نسبت به نمونه‌های دیفرانسیل جلو می‌شود و همچنین تلفات انرژی در حین انتقال به چرخ‌ها در این روش در حدود 2 درصد بیشتر از خودرو‌های دیفرانسیل جلو خواهد بود. گاردان که مسئول انتقال نیرو از گیربکس به چرخ‌های عقب است، وسیله‌ای است که حساسیت‌های خاص خود را دارد.
 
به این معنی که به مرور زمان دچار مشکلاتی می‌شود و ممکن است در کارکرد خودرو لرزش ایجاد کند و این مشکلات به دیگر قسمت‌های خودرو مثل دیفرانسیل نیز سرایت کرده و باعث خرابی و به صدا افتادن آن نیز شود که این عیوب در خودرو‌های دیفرانسیل جلو وجود نخواهد داشت.
 
ضمن اینکه وجود همین قطعه در خودرو‌های لوکس با طول زیاد، مشکلات بیشتری به همراه دارد و همین عوامل سبب می‌شوند تا خودروسازان در خودرو‌های اقتصادی و خانوادگی خود از قرار دادن محور محرک در عقب خودرو دوری کنند.
 
 
 
 

منبع

باشگاه خبرنگاران


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزایای , دیفرانسل عقب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کیان
0

جالب بود. درباره دو دیفرانسیل ها هم مقاله ای بزارین.
08:31  1396/01/21
گزارش
پاسخ دادن
آراد
3

سلام من فکر می کردم دیفرانسیل عقب دیگه منسوخ شده. باتوجه به پیکان و روآ که تو سربالایی اشکشون درمیاد.
09:59  1396/01/18
گزارش
پاسخ دادن
آرش
0

منسوخ نشده بنز و بی ام و و بعضی ماشینای دیگه از اول تا همین الان و جدید ترین ماشیناشون فقط دیفرانسیل عقب تولید می کنن
22:56  1396/01/20

گزارش
مهران
4

دیفرانسل عقب فقط جنسیس کوپه 3.8 اما افسوس که دست ما ایرانی های بیچاره بهش نمیرسه
22:20  1396/01/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
9

مطلبی را که منبع محترم به دلیل تحقیق کم ننوشته بود این است که به اعتراف خودروسازان دفرانسیل جلو برای تولید کننده هزینه کمتری نسبت به دف عقب دارد. و به مصرف کننده هزینه بیشتری تحمیل میکند چون در درازمدت استحلاک بیشتری دارد. در ضمن کم فرمانی در دف جلو به مراتب مشکلات بیشتری بوجود می آورد. بیشفرمانی را میشود با کنترل کشش کنترل کرد اما کم فرمانی را نه. من چون از هر دو استفاده میکنم مشکلات را لمس میکنم
20:21  1396/01/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : سلام دوستان. امروز کسی از فاکتور شده های دیروز پلاک شده؟
Alireza : تکمیل وجه بیست اسفند الان نگا کردم بالاخره فاکتور شده
شاهین پلاس اتومات اسفند : احتمالاً همین اتفاق بیفته اینا ما که اسفند ماه بودیم اردیبهشت فرستادن به جای اینکه مبلغ کمتر بشه بایت تاخیر اضافه شد
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام به نطرتون دعوتنامه ما میوفته بعد گرونی یا قبلش؟؟ موعد دعوتنامه ام تیرماه هستش زنگ میزنم میگه تا هفته چهارم ۴ تیر فرصت هست دعوتنامه واستون ارسال بشه
بهزاد ۲۲ اسفند : منم فاکتور نشدم سخارو ۲۳ دادم
شاهین 403 : سلام خیر بعد از تکمیل وجه 26 اسفند تکمیل ادیبهشت بوده شروع روزش رو دقیق نمیدونم من خودم 13 اردیبهشت تکمیل کردم
ناشناس : دوستان به نظرم فقط پیش فروشهای طرح عادی سامانه یکپارچه مونده که مهر 402 290 میلیون بابت شاهین جی سی وی تی اتوماتیک که دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 که نیومده فقط ماها موندیم خرداد 404 داره تمام میشه هنوز از پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
ری‌‌را : دکمتو میزنم بزدل خودتو جا خانعلی جا زدی.
حسام. : سلام من ۲۲ اسفند تاریخ واریزی و سخا هست.هنوز فاکتور نشده. کسی از دوستان ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هادی : ازمن تحویلش 31تیرماه هنوز دعوتنامه نیومده چطوری مرداد آمده
نمنم : چقد واریز کردی سری اول؟؟
X22 : سلام کسایی که 17خرداد گفتن دادن دست پیمانکار تحویل نگرفتن؟؟
اطلس جی : ما از اشناها که داخل سایپا هستن پرسیدیم چرا فاکتور نمیشه گفتن وزارت صمت به مدیرای سایپا. ایران خودرو فرصت یک ماهه داده که ماشینا رو تحویل بدن..اگر ندن مدیرا رو عوض میکنن..
ساینا اس1404افزایش قیمت : قیمت ساینا اس با افزایش قیمت کارخونه در بازار ازاد از 650الی 700میلیون تومان بیشتر خواهد شد و ساینا دوگانه هم به 700الی 750میلیون افزایش خواهد داشت
محمد 207دنده ایTU5 : وقتی کارخونه 150میلیون تومان افزایش قیمت میده بازار ازاد هم صدرصد 200میلیون میاد روز قیمت 207 دنده ای خیلی زود در روزها و هفته های اتی به 1میلیارد و 200میلیون میرسه .....
امیر : من 17 خرداد پلاک شدم، هنوز حتی چراغ تحویلم روشن نشده
207 دنده ای فرمان هیدرولیک : دوستان عزیز هر کی خودرو گرفت نفروشه قیمتها با این افزایش قیمت کارخونه به 1میلیارد و 100یا 200میلیون تومان به راحتی افزایش قیمت خواهد خورد
رانا پلاس : دوستان پرداخت کنید .نهایتا اضافه باشه بر می گردانند. نوبتتون نپره
207 پانا مرداد : تقریبا 328 بهمن ماه