ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه خودرو از کانال رسمی ها

 

ثبت سفارش واردکنندگان متفرقه خودرو از کانال رسمی ها

 
در حالی ثبت‌سفارش واردات خودرو برای نمایندگی‌های واسطه‌ای و متفرقه بسته شده است که بسیاری از واردکنندگان نسبت به خلأ شکل گرفته در این بازار و بروز تخلفاتی در این حوزه هشدار می‌دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری، در ابتدا ثبت‌سفارش واردکنندگان واسطه‌ای را بست و بعد از یک هفته واردکنندگان متفرقه را نیز از لیست ثبت‌سفارش حذف کرد.
به گزارش اقتصادنیوز ، در این بین، کارشناسان نبود واردکنندگان متفرقه را موجب شکل‌گیری خلأ در بازار به‌دلیل کاهش عرضه و انحصار عنوان می‌کنند، موضوعی که انجمن واردکنندگان خودرو طی یک‌ماه گذشته بارها نسبت به آن هشدار داده و متضرر واقعی در این میان را مشتریان خودرو دانسته است. از نظر انجمن، با ممنوعیت فعالیت واردکنندگان متفرقه، در واقع 51 درصد منبع واردات خودرو به کشور حذف می‌شود بنابراین یک خلأ جدی در بازار خودروهای وارداتی به وجود می‌آید که رفع این خلأ نیز موجب شکل‌گیری مجراهای جدید خواهد شد.
 
حال در شرایطی وزارت صنعت بعد از گذشت یک ماه از تغییر در قوانین و مقررات واردات خودرو حاضر به بازنگری در نوع مقررات خود نیست و همچنان واردات خودرو به کشور را منوط به دارا بودن نمایندگی از شرکت مادر عنوان می‌کند که به گفته کارشناسان خلأ شکل گرفته در بازار خودروهای وارداتی از دو مسیر یا کانال می‌تواند پر شود. اولین مسیر اینکه شرکت‌های واردکننده رسمی، سرمایه‌گذاری خود در این حوزه را افزایش دهند تا حجم واردات خودرو به کشور بیشتر شود و از این راه خلا به‌وجود آمده را پر کنند.
 
مسیر دومی که به‌نظر می‌رسد محتمل‌تر است مشارکت واردکنندگان نماینده با شرکت‌های متفرقه است. این مشارکت البته بیش از آنکه به نفع واردکنندگان متفرقه باشد به ضرر آنها و به نفع نمایندگی‌ها است؛ زیرا در این بین یک سیستم جدید تحت عنوان «مجوز فروشی» یا «ثبت‌سفارش‌فروشی» رونق می‌گیرد. این تخلف هرچند موجب از سرگیری دوباره فعالیت شرکت‌های متفرقه می‌شود، اما به‌طور حتم افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به‌دنبال دارد، موضوعی که در نهایت دودش به چشم مشتریان می‌رود.
 
در حالی بنا به قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط کنونی واردات خودرو تنها از طریق شرکت‌های نماینده به کشور مجاز است که بازار خودروهای وارداتی با نزدیک شدن به شب عید با مشکلی به نام کاهش عرضه مواجه شده است. این موضوع در شرایطی تشدید می‌شود که وزارت صنعت ثبت‌سفارش‌های ماه‌های گذشته واردکنندگان متفرقه را نیز آرشیو کرده و بازگشایی دوباره آنها را مشروط به تایید شدن از سوی اداره استاندارد دانسته است. این موضوع موجب ‌می‌شود عرضه خودرو به کشور کاهش پیدا کند. از آنجا که به‌نظر می‌رسد، وزارت صنعت و معدن به تبعات قوانین و مقرراتی که در این حوزه اعمال کرده است، توجهی ندارد، بسیاری معتقدند در صورت ادامه این روند یکی از کانال‌هایی که می‌تواند خلأ افت عرضه در بازار را کاهش دهد، افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های واردکننده رسمی است.
 
به اعتقاد برخی از کارشناسان، درصورتی‌که نمایندگی‌ها بخواهند خلأ موجود را پر کنند به میزان 10 تا 20 درصد ممکن است موفق به این کار شوند؛ زیرا آنها توانایی افزایش سرمایه و بالا بردن حجم واردات را بیش از این ندارند. هرچند این مسیر برای واردکنندگان نماینده باز است، اما به‌نظر می‌رسد که دست‌اندازهای زیادی در این جاده وجود دارد که شک و شبهه نسبت به از بین بردن مشکل عرضه از این کانال را افزایش می‌دهد.
 
این موضوع را فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو نیز  محتمل می‌داند. به گفته او واردکنندگان رسمی همواره یک میزان مشخصی سرمایه را برای بازار خودروهای خارجی در نظر گرفته‌اند که براساس آن اقدام به واردات کرده‌اند. به گفته احتشام‌زاد در شرایطی که بازار خودروهای وارداتی با ثبات قوانین و مقررات نیز همراه نیست؛ بنابراین افزایش سرمایه‌گذاری در آن ریسک به حساب می‌آید و به‌نظر می‌رسد نمایندگی‌ها نیز تمایل چندانی به افزایش میزان سرمایه خود در این بازار نخواهند داشت.
 
از آنجا که پر کردن خلأ واردات از این کانال چندان محتمل نیست؛ بنابراین واردکنندگان براساس تجربه گذشته از کانال دیگری به نام «مجوز فروشی» یا «ثبت‌سفارش‌فروشی» به‌منظور تامین نیاز بازار خبر می‌دهند، موضوعی که واردکنندگان متفرقه در سال 1390 نیز آن را تجربه کرده‌اند. در آن مقطع نیز به‌دنبال ممنوع شدن واردات خودرو برای متفرقه‌ها تنها نمایندگی‌های رسمی اجازه واردات به کشور را داشتند. از آنجا که معمولا سهم واردات خودرو ازسوی شبکه نمایندگی رقم ثابتی داشته است و واردکنندگان متفرقه نیز خواهان فعالیت در بازار بودند؛ بنابراین سیستمی تحت‌عنوان «ثبت‌سفارش فروشی» شکل گرفت.
 
براین‌اساس واردکنندگان رسمی با دریافت مبلغی بین 5 تا 10 میلیون تومان بسته به نوع خودرو، امکان ثبت‌سفارش را به شرکت‌های متفرقه می‌دادند. حال درصورتی‌که وزارت صنعت حاضر به بازنگری در قوانین نشود و تنها واردکنندگان نماینده، مجوز فعالیت را دارا باشند، بار دیگر شاهد بروز این ماجرا در بازار خودروهای وارداتی خواهیم بود؛ موضوعی که به گفته کارشناسان افزایش قیمت در این بازار را به همراه خواهد داشت.
 
در این زمینه، مصطفی خدری، واردکننده خودرو می‌گوید: هر زمان که واردات خودرو برای متفرقه‌ها بسته شد، راهی جز خرید ثبت‌سفارش از طریق نمایندگی‌های رسمی نداشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه تنها گزینه‌ای که در شرایط موجود می‌تواند موجب حضور ما در بازار باشد، خرید مجوز ثبت‌سفارش از نماینده‌ها است، عنوان می‌کند: درصورتی‌که مجبور به خرید از این بخش باشیم قطعا قیمت خودروهای وارداتی در بازار افزایش خواهد یافت.
 
در همین زمینه نیز احتشام‌زاد با اشاره به اینکه خرید مجوز ثبت‌سفارش افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به‌دنبال دارد، می‌گوید: واردکنندگان متفرقه در حال حاضر 3 درصد ارزش Cif خودرو را به نمایندگی‌ها پرداخت می‌کنند و در صورت خرید مجوز نیز آنها مجبور به پرداخت هزینه‌‌ دیگری بین 5 تا 10 میلیون تومان به‌صورت حداقلی هستند که این موضوع به معنی افزایش هزینه‌های آنها است.
 
وی یکی از تبعات این موضوع را کاهش قدرت رقابت‌پذیری واردکنندگان متفرقه در بازار می‌داند و می‌گوید: هر چند حاشیه سود متفرقه‌ها کاهش پیدا می‌کند اما در هر صورت به‌دلیل افزایش هزینه‌ها، قیمت خودرو در بازار با افزایش مواجه می‌شود، زیرا شرکت‌ها نیز برای بالانس قیمت‌ها، حاشیه سود خود را افزایش می‌دهند.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , ثبت سفارش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هومن کردستان : سلام دوستان عزیزم بیست اسفند تکمیل وجه کردم و بیست و پنجم سخا تایید شد .الان فاکتور شدم گفتم اطلاع بدم خدمتتون
شاهین cvt تحویل مهر 403 : سلام دوستان شاهین اوتواتیک تحویل مهر ماه 403 بودم که با 4 ماه تاخیر دیماه 403 تحویل دادن توسند کمپانی جریمه تاخیر نزدن ولی یک ماه بعد تو پروفایلم شماره درخواست چک اومد تقریبا پرسیدم گفتن 41 میلیون برای سه ماه که تابحال که 5ماه گذشته پرداخت نکردن /ایا از دوستان کسی مثل من هست راهنمایی کنی /ممنون
A5 شهریور : چرا فقط a5 رو شاسی نمیکنن؟؟؟ بقیه ماشین ها تا ثبت نان آذر و دی هم شاسی شد .
رضا : سلام انشاالله به زودی تحویل می گیرید وبه سلامتی استفاده می کنید
وحید x5 : هم نقدی داشت هم اقساط تو نیم ساعت اول هم ظرفیت تکمیل شد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : بهمن ماه فقط ثبت نام اقساطی بود
اکبر 2 : من امروز رفتم نمایندگی گفت اصلا زمان تحویل مشخص نیست هیچ خبری نیست
محمود نوری : خودروسازان از رویکرد دولت برای حمایت از محصولات داخلی نوعا سو استفاده می کند افزایش قیمت در حالیکه هموطنان در اثر موانع و محدودیتدهای گمرکی مجبور به خرید محصول داخلی هستند مصداق بی انصافی و اجحاف است
Mostafs : سلام ما که زنگ زدیم نمایندگی فقط میگم چشم غذرخواهی میکنند الان ۹ ماه شده خبری نیست از a5.فقط دروغ این ماه میاد میگن ماه بعد اسوکل کردن مارو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرزاد : 217,700,000
مهدی : سلام فعلا نیومده
تکمیل وجه 1 اسفند : 03/12 فاکتور شدم 03/13 پلاک آنلاین امروز هم از نمایندگی شهر کرمانشاه تحویل گرفتم
مهدی تیگو 7 پرومکس : بله مدل 1403است. فعلا مدل 1404 ندادن. هرچی هست فعلا مدل 1403است.
دنا اتومات آپشنال : بله از شما حتما میگیرن
یک دوست ساینایی : خیر،اصلا سایتش باز نمیشه.ساعت هشت و نیم شب بیست خرداد.
ابراهیمی : ✅ افزایش #نرخ_خودرو تایید شد 🔸وزارت صمت با افزایش نرخ 25 درصدی خودرو برای دو خودروساز موافقت کرد.
محمد : دوست عزیز ثبت شکایت کردین زنگ زدن توجیح کنن.که صبوری کنید وعده الکی.به منم زنگ زدن
حمید رضا محمدی نژاد : سلام خسته نباشید کسی میدونه شماره 02148950000 برای چی زنگ زده به من،، از سایپا بوده ولی من خونه نبودم
gx : چند روز مهلت پرداخت داده اند و چه مبلغی باید بپردازید