این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 

این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 
طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.
در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!
بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"
اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.
در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.
این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.
قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.
بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.
آخرین اظهار نظر:
هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است
رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.
سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.
وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

 

برچسب : خودرو , نیسان زامیاد , پراید , پژو405 , مزدا وانت , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

این چه حرفیه میزنید......
19:56  1395/10/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : دوستان کسی میدونه ثبت نامی های آبان ماه کی قراره بارگیری بشه؟
شاهین پلاس اتوماتیک : مبارک باشه ، براتون sms اومد یا وضعیت رو چک کردین فهمیدین فاکتور شدین ؟
تارا v4 تیرماه : سلام.اره فقط همونا و رنگ و شاسی ماشینو نشون میده
دوست : ظاهرا به همه ۱۵ و ۱۶ اسفندی ها سفید شیری فاکتور کردن. درسته؟ اگه کسی رنگ دیگه فاکتور شده اعلام کنه.
ناهید : از دوهفته پیش که تجمع شد کلا متوقف شد فاکتور
محمد : اگه همینایی که میرن تجمع باعث گرونی شاهین نشدن بهانه ندادن دست سایپا که فشار بیاره به صمت گرون کن تا تولید ببریم بالا وگرنه نمیصرفه
bac x3 : با سلام دوستان عزیزی که در اردیبهشت خودرو bacx3 تحویل گرفتند چه مبلغی بابت تفاوت مالیات و عوارض سال ۱۴۰۴ با ۱۴۰۳ پرداخت کردید؟
وحید : سلام دوستان پیرو صحبت دوستمون آقا ماشین ها رو به قیمت برای فروش بگذارید حداقل بعداز این همه انتظار به قیمت واقعی بفروشیم من دیدم میام جلو جلو میزان برای فروش اونم به قیمت مفت بابا کسی نمیاد ماشینی که هنوز فاکتور نشده رو بگیره لطفا بازار خراب نکن
خشایار : دوستان گرامی سلام وقتتون بخیر میگم کسی ایکس پنج با چشماش رویت کرده ببینم مشکلش حل شده یانه مممنونم اطلاع بدین
محمد : تا فاکتور میخواد راه بیوفته یک عده مشخص نیست چرا دنبال تجمع هستن که بهانه گرونی برای سایپا محیا کنن فشار بیاره به صمت که گرون کن تولید ببریم بالا وگرنه مردم تجمع میکنن ،دقیقا حرفی که ایران خودرو گفت گرون کنین تا بفروشیم وگرنه ماشین نمیفروشیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
توحید ارومیه : با کارشناس تماس بگیر چون اینطور چیزی نبوده تا حالا شما الان کمک کم تو یکماه نیم تاخیر هستید که این پول بابت چیه جالبه
خسارت دیده از سایپا : افرین بشما. سایپا هم میدونه مردم بیخیالن میخوان همه کاراشونو بکنن سر فرصت مناسب اونوقت برن سراغ سایپا. اینوری یک ماه دیگه وقت دارن باریکلا عجب پیشنهادی
علی : تاریخ تحویل سیستمی تون چه زمانی بوده؟
محسن : دوست عزیز شما همون پرسنل سایپا هستید در پوستی دیگر یک سوال شما راهنمایی میکنید تاحلا چندتا خودرو تحویل گرفتی ثبت نام کردی
الاف سایپا : آی مردمی دارین این همه اعتراض رو میبینید بالا غیرتن پولتونو به ماشین دسته دوم بدین ولی دست این دزدها نزدید حداقلش اینه فکرت راحته درگیری فکری نداری
ساینا دوگانه : سلام آقا توحید من از 22 اسفند تا الان 4 میلیون سود تاخیر بهم دادن الانم باید 2700 واریز کنم که فاکتور کنن اونم یک ماه دیگه ؟ چرا اینقدر سود کم تعلق گرفته بهم ؟ پیش فروش بودم مرحله اولم ول آذر ریختم
شیدا : پاسخ به RS تحویل هفته چهار اردیبهشت: من پذیرش 10 دی تحویل هفته چهارم اردیبهشت تکمیل وجه 1 اردیبهشت در وضعیت آماده تخصیص ام. یه آقایی چند روز پیش گفت 31 فروردین تکمیل وجه کرده rs و فاکتور شده. الان خوندم واسه شما نشده واقعا معلوم نیست چجوریاست
محمد 207دنده ایTU5 : البته در حالت خوشبیانه 1میلیارد و 200 ......
ساینا اس1404 : پیش بینی در گدال شده قیمت ساینا به قیمت 650میلیون و تا انتهای سال از 750میلیون عبور خواهد کرد
توحید ارومیه : سلام مرسی مهدی جان فرق العاده ها 36درصد هست.پیش فروش ها متفاوت هست بعضی ها سود مشارکت 16درصد دارن بعضی ها 14 بعضی ها 11بعضی ها هم 9درصد که بسته به طرح ثبت نام و مدت زمان دعوتنامه متفاوت هست.اما همگی با 12درصد سود تاخیر در تحویل برای فهمیدن سو تاخیر باید اول خودرو تحویل گرفته باشی بعد با کارشناس تماس بگیر واست میگه