این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 

این خودروها هنوز قصد خداحافظی ندارند!

 
طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از جام جم، پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.
مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.
در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!
بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"
اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.
در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.
این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.
قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.
همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.
بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.
آخرین اظهار نظر:
هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است
رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.
سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.
وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد آنلاین

 

برچسب : خودرو , نیسان زامیاد , پراید , پژو405 , مزدا وانت , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
2

این چه حرفیه میزنید......
19:56  1395/10/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پلاس : البته پیرو پیام قبل بگم من شهریور پارسال مبلغ اولیه رواریز کردم و مبلغ دوم 15اریبهشت .. همچنان پیاده هستم خدا نفرین تک تک شما هارو از جون عزیزاشون بکشن من که نمی‌گذرم از باعث و بانی ...هزاران نفرین بدرقه راهتون سایپا بی لیاقت که از اعتماد مردم از سادگی از خوبی مردم استفاده کردین
پلاس : سلام به دوستان ... اونایی که میگن وجه تکمیل نکردن چطور سود تاخیر میدن من نمایندگی بودم گفتن سود تاخیر فقط به مبلغ دوم میخوره ..سود تاخیر هم سالیانه 12درصد هست رو مبلغ دوم.. یعنی خیلی شیک کلاه برداری کردن نادیده میگیرن مبلغ اول رو ...دم اونایی گرم که میرن برای اعتراض من یه خانمم شرایط ندارم بخام بیام ولی دمتون گرم آقایون..
تارا اتو ۳۰ روزه : سلام، دوستانی که تارا اتومات گرفتن، صدای موتور داخل کابین زیاد نیست آیا؟ حالت عادی صدا ندارد ولی موقعی که سربالایی هست صدا زیاد میاد.
اکبر خیامی : چند سالی هست میخوام این ماشین رو بخرم ولی نمیشه هر چقدر تلاش میکنم بخرم ولی نمیشه پولم نمیرسه اگر مسولین این خواسته من رو میخوانند یه کاریم واسه ما هم انجام بدن قسطی بدن با بهره کم
شاهین جی : آقا یه سوال سود تاخیر ما که هنوز تکمیل وجه نکردیمو چطور حساب میکنن
شاهین : ای کاش نزدیک بودیم میومدیم
شاهین cvt : کی گفته؟ مطمئن هستی؟
پژمان : من دی ماه1403 برای شاهین 291واریز کردم درگاه دوم مرداد بوده خبری نشده چجوریه کسی اطلاع داره
شاهین اتومات cvt : تکمیل وجه 16 اسفند سخا 18 اسفند استان تهران. هنوز فاکتور نشده. واقعن خدا شاهده دیروز پیامک تبدیل به GL اومد.
شاهین اتومات cvt : بله کاملا صحبتهای جناب افشاری عزیز درسته و حقیقت و واقعیت هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسینی کربلایی باافتخار : سلام من برقی دارم رفتم مشهد کم آورد خداشاهده
6دنده پیش فروش31مرداد : انشالله همه باهم تو یک روز فاکتور بشیم سخته واقعا چون بلاتکلیفیم باز اگه بدونیم حتی با تاخیر زیاد چه روزی میخان تحویل بدن بهتره بخدا
پذیرش 8 اسفند : کی فاکتور میشه 8 اسفند
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : انشالله من دیروز زنگ زدم گفتن تو سایت زده تا 10روزم دیگه فاکتور میشید رنگ خاکستری متالیک
سید : داداش از اینده که نیومدی همه میدونن گرون میشه اصلا تا حالا چیزی ارزون شده ؟؟از غیب میگی؟؟معلومه که گرون میشه دادش دلار شده 100تومن هر چی میخری فردا گرونتره این حرفا هم نزن اعصابمون بیشتر خرد میشه
سورن پلاس : دوستان از چه شماره ای باید وضعیت ماشینو استعلام بگیریم؟
شهاب : پذیرش 24 بهمن 403، 58**1216،کی فاکتور میشه؟کسی خبر داره؟
از مالباختگان : خدا کنه رییس سایپا داغ بچه و اعضای خانواده ت روی دلت بشینه که زندگی منو بخاطر یه اطلس آشغال ویران گردی .تا قیامت نفرین من پشت سرت هست باید دی ماه پارسال ماشینو تحویل من میدادن دی ماه امسالم اومد هنوز خبری نیست .
گرامی : 11 اسفند رنگ مشکی هنوز خبری نیست فاکتور نشدم
حسین : سوزن انژکتورات نشتی دارن باید پیش مکانیک دوو بدی استوک سالم بندازن