خودروی هیبریدی چیست؟

 

خودروی هیبریدی چیست؟

 
با وجود خودروهای هیبریدی متفاوت در بازار، هنوز هم افراد زیادی هستند که از طرز کار این نوع خودروها آگاهی چندانی ندارند. در زمان خریدن یک خودروی جدید، خریداران نه‌تنها به جنبه‌های زیست‌محیطی توجه می‌کنند بلکه دنبال گزینه‌هایی جایگزین نیز هستند.
از زمان عمومیت یافتن تویوتا پریوس در جامعه، خودروهای دوست دار محیط‌زیست زیادی عرضه شده‌اند. هم‌اکنون در کنار خودروهای دیزلی کم‌مصرف، خودروهای کارای متفاوتی نیز در بازار فروخته می‌شوند که از آن جمله می‌توان به خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) و همچنین خودروهای تمام الکتریکی اشاره کرد.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، به منظور آشنایی هرچه بیشتر با این دسته از خودروها ما سیستم‌های هیبریدی متفاوت را در همه نوع وسایل نقلیه شرح داده‌ایم.
یک خودروی هیبرید به بیان ساده مدلی است که از دو منبع انرژی مختلف برای به حداکثر رساندن راندمان و کارایی استفاده می‌کند. این سخن معمولاً به این معنی است که ترکیب کردن انرژی الکتریکی ذخیره شده در باتری‌ها با انرژی احتراقی سوخت‌هایی چون بنزین، دیزل و یا گاز مایع یک خودروی هیبریدی را می‌سازد. البته موضوع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است زیرا در سیستم‌های هیبریدی متفاوت انرژی الکتریکی شاید مثلاً توسط پیشرانه‌ی احتراق داخلی و یا از ترمزهای احیا شونده تولید شود درحالی‌که در دیگر سیستم‌ها شما می‌توانید برای شارژ باتری‌ها از پریز برق استفاده نمایید.
همچنین تفاوت‌هایی در چگونگی استفاده از الکتریسیته‌ی ذخیره شده وجود دارد. برخی سیستم‌های هیبرید شاید به‌طور انحصاری توسط یک یا بیش از یک پیشرانه‌ی الکتریکی و پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت کنند که اکثراً به عنوان هیبریدهای گسترش دهنده‌ی محدوده‌ی حرکتی شناخته می‌شوند. دیگر خودروها پیشرانه‌هایی الکتریکی دارند که می‌توانند هم‌زمان با پیشرانه‌ی احتراق داخلی عمل کنند و یا از تنظیماتی برخوردار هستند که می‌تواند بین این دو پیشرانه به‌طور متناوب سوئیچ نماید.
در ادامه با محبوب‌ترین سیستم‌های هیبریدی موجود در بازار امروزی آشنا می‌شویم:
 
خودروی هیبریدی چیست؟
 
هیبریدهای سری
در هیبریدهای سری همانند خودروی فیسکر کارما و یا برخی نسخه‌های ب ام و i3، خودرو به تنهایی توسط الکتریسیته حرکت می‌کند و درحالی‌که شما در حال رانندگی هستید، پیشرانه‌ی احتراق داخلی با شارژ کردن باتری‌ها به محدوده‌ی حرکتی شما اضافه می‌کند.
هیبریدهای سری می‌توانند بسیار پاک باشند زیرا تمام اهداف و نیات یک خودروی تمام الکتریکی را در مسافت‌های کوتاه برآورده می‌کند.
بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف این سیستم‌ها هزینه‌ی بالا است. با تکنولوژی زمان کنونی، باتری‌های بزرگ‌تر موردنیاز هیبریدهای سری گران‌تر از باتری‌های کوچک‌تر سیستم‌های هیبریدی موازی هستند. هزینه‌ی اضافی و پیچیدگی ژنراتور احتراق داخلی می‌تواند این خودروها را حتی گران‌تر از خودروهای الکتریکی خالص کند.
هیبریدهای موازی
سیستم سینرژی هیبرید تویوتا بی‌شک شناخته‌شده‌ترین مثال سیستم‌های هیبرید موازی است. هوندا Insight نیز دیگر مثال محبوب است. در هر دو مورد خودرو در ابتدا با پیشرانه‌ی احتراق داخلی حرکت می‌کند اما واحد الکتریکی نیز به همین قوای محرکه متصل می‌شود بنابراین می‌تواند قدرت بیشتری را در هنگام شتاب‌گیری‌ها ایجاد کند. به همین دلیل در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
هیبرید موازی می‌تواند به تنهایی با حالت الکتریکی نیز عمل کند اگرچه که معمولاً تنها در سرعت‌های پایین و برای رانندگی در شهر و محدوده‌های بسیار محدود این کار صورت می‌پذیرد. البته اندازه‌ی کوچک باتری‌ها باعث می شود که رسیدن به حداکثر ظرفیت شارژ به سرعت امکان‌پذیر شود و هرگز نگرانی از بابت محدوده‌ی حرکتی وجود نخواهد داشت.
حتی اگر شارژ باتری‌ها به‌طور کامل تخلیه شود شما می‌توانید به تنهایی با پیشرانه‌ی احتراق داخلی به رانندگی خود ادامه دهید. این سیستم به همراه هیبریدهای ملایم عموماً به عنوان بهترین گزینه‌های هیبریدی در نظر گرفته می‌شوند. همچنین یادآوری این نکته مهم است که حالت الکتریکی هرچند در شهر از آلودگی جلوگیری می‌کند اما الکتریسیته‌ای که شما استفاده می‌کنید عموماً با سوختن سوخت در پیشرانه تولید می‌شود. معنی سخن این است که رانندگی در حالت فقط الکتریکی در حقیقت راندمان کمتری نسبت به حالت هیبریدی دارد.
 
خودروی هیبریدی چیست؟
 
هیبریدهای ملایم
سیستم هیبرید ملایم (Mild) اساساً مشابه سیستم هیبرید موازی است و در آن پیشرانه‌ی الکتریکی در زمان نیاز خودرو به قدرت بیشتر با پیشرانه‌ی احتراق داخلی همکاری می‌کند.
به عنوان نتیجه این سیستم عموماً از کوچک‌ترین باتری‌ها استفاده می‌کند و به تنهایی نیز نمی‌تواند با باتری‌ها کار کند. البته شما از مزیت‌های کاهش مصرف سوخت بهره مند می‌شوید و انرژی‌ای که معمولاً در هنگان ترمز گیری هدر می‌رود می‌تواند به الکتریسیته تبدیل شده و در باتری‌ها ذخیره شود و در هنگام نیاز به سیستم رانندگی وارد گردد. درحالی‌که این سیستم به عنوان هیبرید ملایم طبقه‌بندی شده اما این همیشه تعریفی مناسب نیست. فراری لافراری 963 اسب بخاری از سیستمی شبیه این سود می‌برد که با نیروی الکتریکی می‌تواند به کارایی بسیار بالایی دست پیدا کند.
پلاگین هیبریدها
سیستم‌های پلاگین هیبرید یا PHEV تازه‌ترین نوع قوای محرکه هستند و به سرعت محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. این سیستم‌ها با اضافه کردن باتری‌های بزرگ‌تری که می‌تواند از منبع انرژی خارجی تغذیه شود اساس مفهوم هیبریدهای موازی را به خودروهای تمام الکتریکی نزدیک‌تر کرده‌اند.
خودروهای هیبرید موازی به‌طور چشمگیری با آپشن پلاگین هیبریدی سفارش داده می‌شوند بنابراین برای مثال می‌توان جدیدترین نسخه‌ی تویوتا پریوس PHEV را نام برد که ادعا می‌شود در حالت فقط الکتریکی 48 کیلومتر را طی کند. در شرایط رانندگی عادی پریوس هیبرید معمولی شاید تنها 1.6 کیلومتر را در حالت تمام الکتریکی و پیش از آنکه پیشرانه وارد مدار شود حرکت نماید.
هرچند درحالی‌که خودروهای پلاگین هیبریدی برای رانندگی روزمره بسیار مناسب هستند اما اگر شما معمولا مسافت‌های زیادی را رانندگی می‌کنید، مزیت‌های کاهش مصرف سوخت محدوده‌ی حرکتی 48 کیلومتری می‌تواند با هزینه‌های بیشتر این تکنولوژی خنثی شود. شاید یک خودروی دیزل کم‌مصرف گزینه‌ی بهتری باشد.
جدای از پریوس، دیگر خودروهای پلاگین هیبریدی هم وجود دارند که در بین دوست داران خودرو از محبوبیت بالایی برخوردارند از جمله شاسی‌بلند میتسوبیشی اوت لندر، مرسدس C350e و ولوو V60. ابرخودروهای مک لارن P1 و پورشه 918 نیز در این دسته جای می‌گیرند.
 
 
 
 
 

منبع

اقتصادآنلاین

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: تیباران
1

مرسی.شروع خوبی است و البته آینده خودروسازی در اختیار همین هیبریدی ها است.
12:30  1395/10/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینcvt_mojtaba : یعنی میشه امروز 12 اسفند و 13 اسفند فاکتور بشه؟
ایگل بهمن : سلام دوستان کسی اطلاع داره وقتی ارسال پلاک و مدارک زرد میشه به چه منظوره؟ باید کارت ماشین بیاد تا تحویل بدن؟
شاهین gl : دروغ میگن اردیبهشت پول ریختیم هنوز خبری نیست
اردیبهشت : سلام دقیق چه تاریخی گفتن فاکتور شده من شاهین جی ۳ اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
ایگل سفید اردیبهشت ۶۰ روزه : سلام. شما خودرتون در چه وضعیتی ه؟ بما که تحویل ۶۰ روزه بود و تحویل ۲۸ تیر، زنگ که زدم گفتن شهریور به اونور تحویلی یا فاکتوره. برای شما چی شد؟
شاهین جی cvt اسفند : منم 27 اسفند تکمیل وجه وسخا شد وضعیتم زده تخصیص شده ولی هنوز فاکتور نشده قرار بود یک ماه بدن الان رفت تو 5 ماه تاخیر..زنگم زدم سایپا 096550 گفتن اوایل اسفند فاکتور شده ولی شما هنوز معلوم نیست ولی نمایندگی شهر خودمون اول مرداد زنگ زدم میگفت خیلی تعهدات عقب دیگم زنگ نزن حداقل از 3 4ماه دیگ صبر کن
مصطفی : تکمیل وجه 11 اسفند امروز خدا رو شکر فاکتور شد البته از تو سایت خودم دیدم هنوز پیامی از سایپا نیومده برام
شیما.شاهین جی : سلام من شا۶ین جی تحویل زمستان ۴۰۳ بودم دی ماه ۴۰۳ مبلع ۳۰۰ تومن ریختیم گفتم تحویل هفته اخر مرداد ۴۰۴ فعلا که خبری از پیامک تکمیل وجه نیست الان تماس گرفتم سایپا میگه هفته چهارم مرداد براتون پیامک میاد بعد یک ماه بعدش تحویل خودرو هست و گفت الان تا تاریخ اردیبهش رو فاکتور کردن دروع میگن یا راست واقعا الان کسانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن ایا تحویل گرفتن؟چرا کسی پتسخگو نیست .لطفا کسایی که تحویل گرفتن خبر بدن تروخدا
شیما.شاهین جی : سلام من شا۶ین جی تحویل زمستان ۴۰۳ بودم دی ماه ۴۰۳ مبلع ۳۰۰ تومن ریختیم گفتم تحویل هفته اخر مرداد ۴۰۴ فعلا که خبری از پیامک تکمیل وجه نیست الان تماس گرفتم سایپا میگه هفته چهارم مرداد براتون پیامک میاد بعد یک ماه بعدش تحویل خودرو هست و گفت الان تا تاریخ اردیبهش رو فاکتور کردن دروع میگن یا راست واقعا الان کسانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن ایا تحویل گرفتن؟چرا کسی پتسخگو نیست .لطفا کسایی که تحویل گرفتن خبر بدن تروخدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهران اطلس20اسفند(آذر) : رفقا 13اسفندکسی فاکتورنشده؟؟؟؟
کوییک : سلام واریزی واسه کوییک تکمیل وجه 2/15بوده براچی هنوزفاکتورنشده چندم فاکتورشده؟
اطلس : سلام واریز اولیه 12اسفند402 تکمیل وجه 12 اسفند 403 سخا 12 اسفند 403. رنگ سفید مشکی هیچ خبری نیست فک کنم دوباره فاکتور کردن مالیده شده الکی میگن مشکل سانروف داریم. پس چرا سهند و اطلس GL تحویل نمیدن همه خودرو سازا شروع کردن به بهانه تراشی برای تحویل ندادن تو همین سایت سمت چپ انواع خودرو با دیرکرد تحویل و اذیت کردن مردم رو میتونید ببینید همه شرکتها هستند
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : هزار ماشالا اینجا هم همه کارشناس سایپا شده ان و هرکی یه تاریخی اعلام میکنه... دیگه کارمون از روز شماری و هفته شماری رسیده به ماه شماری.... هرجایی هم فکرتون برسه اقدام کردیم براشکایت ولی هیچ فایده نداره.... به خود دولت هم شکایت کردم گفت شرکت خصوصیه و به ما ربط نداره... سازمان بازرسی شکایت کردم ارجاع داد سایپا و سایپا همون جواب مزخرف که جریمه تاخیر میدیم بهت را بهم داد.... یعنی دست به دست هم دادن برا چاپیدن مال و جان مردم....
علی : هرکی پرسید بگه
منتظران آر اس : دوستانه آر اسی خبری راجب فاکتور ندارید امروز؟ دوستانه بعد 25 اردیبهشت کسی فاکتور نشده؟
Tu5 : سلام به همگی متاسفانه اینجا یکسری میان نظر میدن که هیچ اطلاعاتی در مورد خودرو ندارن نمونش همین آقایی که اریسان داره و خودشو شوتی معرفی میکنه دوست عزیز کلی آدم اومدن از معایب موتور جدید دارن میگن شما اینجا میای برای خودت رویا پردازی میکنی و اطلاعات غلط میدی به مردم و اینجا الان نوشتی که اگه قراره یه ماشین هرسال واشر بزنه که تولید نمیشه پس این همه 405 و پارس که داره هرسال واشر میزنه چیه شما مثل اینکه تو ایران زندگی نمیکنی و کلا تو باغ نیستی البته امثال مثل تو زیادن بحث با شما هیچ فایده ای نداره لطفا برو تو سایتی که مربوط به وانت اریسان نظر بده
24خرداد : سلام هنوز 24خرداد فاکتور نشدم
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : تو که میدونستی سایپا اینطوریه چرا ثبت نام کردی بازم؟؟؟ من این تجربه را اگر داشتم و اینقدر تاخیر رو میدیدم و بدعهدی سایپارو اصلا ثبت نام نمیکردم.اصلا اسم سایپارو هم نمیاوردم چه برسه ثبت نام کنم و 7 ماه برای فروش فوریش صبر کنم و بعدشم ندونم تا کی باید صبر کنم...و حالا حالاها هم مشخص نیست چی به سرمون بیارن.....
مجید : سلام سورن پلاس xu7p طرح مادران فروش فوری تحویل 4 تیر هنوز فاکتور نشده