راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 

راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 
خودروسازان داخلی در حالی این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزهای پر رونقی را در فروش سپری می‌کنند که حفظ این وضعیت مثبت، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است با اندکی غفلت، باز هم رکود میهمان «جاده مخصوص» شود.آن طور که خبر می‌رسد، چند وقتی است فروش خودروسازان، رونق گرفته و مشتریان استقبال خوبی از خودرهای داخلی به عمل می‌آورند. اوضاع به شکلی است که هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری خودروسازان وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. روند افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی به حدی بوده که طبق آخرین آمار ارائه شده از تولید، خودروسازان تیراژ خود را افزایشی قابل توجه داده‌اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مشتریان باشند.افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری یک اتفاق ویژه برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته است. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که نگه داشتن این وضعیت، کار سختی بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تداوم روش‌های جذاب فروش دارد.
 
برای آنکه بدانیم حفظ رونق به‌دست آمده در فروش خودروسازان، نیاز به چه مولفه‌های دارد، بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بهبود فروش خودروهای داخلی.طی چند سال گذشته، فروش خودروسازان به سه دلیل اصلی، با رکودی نسبی مواجه بود؛ اول، کاهش قدرت خرید مشتریان؛ دوم افزایش قیمت خودروها و سوم، انتظاری که برجام بابت ورود خودروهای ارزان و با کیفیت، در اذهان ایرانی‌ها ایجاد کرد. هرچند اتفاقاتی مانند «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، نشان از اعتراض عمومی به سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی داشت، با این حال مشکل اصلی در رکودی شدن فروش خودروسازان، همین دلایل سه‌گانه به‌خصوص کاهش قدرت خرید مشتریان بود. این موضوع وقتی بر همگان روشن شد که دولت طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را در نظر گرفت و 130 هزار مشتری را در اندک زمانی روانه نمایندگی‌های خودروسازان کرد. این سطح از استقبال مردمی نشان داد مشکل اصلی مشتریان، مالی بوده و رکود خرید و فروش خودرو ربطی به سایر مسائل از جمله کمپین ندارد. مساله دیگر اما قیمت بالای خودروهای داخلی بود که اجازه نمی‌داد بسیاری از مشتریان برای خرید خودرو اقدام کنند. جدای از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی که امکان خرید خودرو با اقساط یک تا چهار ساله را فراهم آورد، در نظر گرفتن روش‌های جذاب فروش نیز بر بهبود روند افزایش تقاضا اثرگذار بود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت‌دار تسویه کنند.
 
فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود.با این حساب، یکی از مولفه‌های اصلی برای حفظ و حتی تقویت فروش خودروهای داخلی، همین فروش اعتباری و چکی است که می‌تواند همچنان اثر مثبتی بر فروش شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشد. این اثرگذاری از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید پایینی برای خرید خودرو دارند و بنابراین وقتی امکان خرید با نقدینگی کم فراهم باشد، بسیاری از آنها می‌توانند اقدام به خرید خودروهای داخلی کنند. هرچند در فروش اعتباری و چکی، مشتریان در کل، مبلغ بیشتری بابت خرید خودرو می‌پردازند، با این حال ازآنجاکه در مدت زمان نسبتا زیادی (به‌طور متوسط دو سال) پول خودرو را می‌پردازند، این موضوع چندان ملموس نیست. همچنین اگرچه خودروسازان می‌گویند برخی محصولات آنها زیان ده است، با این حال اگر بتوانند روی خودروهای پر سود خود، تخفیفی هرچند اندک نیز در نظر بگیرند، این موضوع نیز به جذب هر چه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد. به هر حال برخی از محصولات خودروسازان داخلی از سود بالایی برخوردارند و ارائه تخفیف به مشتریان آنها می‌تواند روند فروش شان را بهتر و بهتر کند.
 
 
 
بهبود کیفیت و کنترل قیمت
 
اما دیگر راهکاری که می‌تواند به بقای رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کند، عرضه محصولات جدید با سطح کیفی قابل‌قبول و قیمت مناسب است. طی این سال‌ها، همواره یکی از انتقادهای اصلی مشتریان ایرانی به خودروسازان، کیفیت نامناسب و قیمت بالای محصولات تولیدی آنها بوده است؛ بنابراین اگر خودروهایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر عرضه شود، این موضوع می‌تواند بر تثبیت وضع فعلی فروش شرکت‌های خودروساز داخلی اثرگذار باشد.در حال حاضر نیز که فرصت برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم آمده، امکان تولید و عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت پایین تر، بیش از پیش ایجاد شده و در صورتی که خودروسازان داخلی بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند، اثرات مثبت آن را در فروش خود لمس خواهند کرد. از این موضوع که بگذریم، کنترل قیمت خودروهای داخلی نیز راهکاری اثرگذار بر تثبیت رونق فروش خودروسازان داخلی است. هرچند به هر حال افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خودروهای داخلی را بالا می‌برد، با این حال خودروسازان کشور می‌توانند با کنترل هزینه‌ها به‌واسطه مسائلی مانند افزایش بهره‌وری، تا حد امکان از افزایش قیمت محصولات خود پرهیز کنند. بدون شک تثبیت قیمت می‌تواند به نوبه خود به تداوم رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کرده و همچنین سبب اعتمادسازی مشتریان شود. جدای از این عوامل اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه آنها می‌توان رونق فروش خودروسازان را تضمین کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بهبود صادرات اشاره کرد که البته نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
شاهین جی : بچه ها ب جای تجمع باید حمله کنیم به پارکینگهای سایپا ماشینم خودمون بگیریم هیچکسی نمیتونه ب ما چیزی بگه چون شاکی ما هستیم بچه های شاهین با شمام که پول بجا پرداخت کردیم پس لطفا همه ی جا بشیم بریم مستقیم سراغ پارکینگ چاره ای نزاشتن برامون
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . مشکی و خاکستری زودتر میدن
صادق 207خرداد : منن والا دیگه هیچ امیدی ندارم با این وضعیت جنگی که پیش اومده همه چی رو هواست
نرگس : سلام آقا صادق نه دیگه زنگ نزدم الانم که دیگه شانس ما جنگ شده دیگه امیدی ندارم ماشینمون بهمون بدن 😔😔
T9 : سلام بازم ماشین تحویلت دادن برای ما که هنوز فاکتور صادر نشده
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : توی حالا عادیش نمیدادن ..... حالا هم که جنگ شد
امین : شاهین پر سایپا منتظر این روز بود و من هم از این روز میترسیدم ۷۰۰میلیون پر
تحویل 2 تیر سفید رنگ : منم فروش فوری هستم .تحویل 2 تیرماه.اماده برای صدور فاکتور 3/20بروز شده .به نظرتون کی فاکتور میشم .
امین : شاهین پر از این روز میترسیدم سایپا منتظر این روز بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : سلام ؛ به سلامتی ماشینتون چی بود
محمد زند : سلام دوستان اردیبهشت و خردا از یکشنبه شروع به فاکتور کردن می کنند گویا فقط منتظر افزایش قیمت بودند دوستان این گرگ سالهاست با این گله آشناست
علی : شک نکنید همه چی رفت بالا حتی ماشین خدا بخیر کنه
محمد زند : بله ماهم منتظریم
محمد : دوستان با این حمله نظامی دیگه فکر نکنم ماشینی سایپا تحول بده
احمد : با شرکت تماس بگیر
وداع با ساینا : خب دیگه جنگ شد! تیر خلاص ماشین بی ماشین
اطلس آذر : بچهای آزرپیام بدین ببینم چندنفریم من ک25نمیتونم بیا17ساعت راه دارم ولی ازطرف من 25حتمامیان شماهم اگ کسی نمیتونه بیادفامیلی کسی بفرسته اون 2دفعه هم ازماآمدن نتونستن کاری کنن بعیدمیدونم بایدخودم بیام بابچهام چادربزنم جلو سایپاتافاکتورنکنن تکون نخورم
تأسف بر جنگ دوستان : واقعا برام سواله کشوری که اینقدر منابع داره و این همه ثروت، چرا باید خودش رو به دست خودش نابود کنه و حلاوت زندگی رو به مردمش تلخ... جنگ یک روزش هم زیاده، فارغ از اینکه بنظر باید قید تحویل خودرو رو بزنیم و پولمون رو ریختن تو فاضلاب. زندگی ما مردم رو هم بازیچه ندانم کاری و تعصبات احمقانه شون کردن. خدا خیر نمیده بهتون وقتی با جون مردمتون بازی میکنید...
آزاد... : تمام شد اطلس بی اطلس