راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 

راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 
خودروسازان داخلی در حالی این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزهای پر رونقی را در فروش سپری می‌کنند که حفظ این وضعیت مثبت، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است با اندکی غفلت، باز هم رکود میهمان «جاده مخصوص» شود.آن طور که خبر می‌رسد، چند وقتی است فروش خودروسازان، رونق گرفته و مشتریان استقبال خوبی از خودرهای داخلی به عمل می‌آورند. اوضاع به شکلی است که هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری خودروسازان وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. روند افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی به حدی بوده که طبق آخرین آمار ارائه شده از تولید، خودروسازان تیراژ خود را افزایشی قابل توجه داده‌اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مشتریان باشند.افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری یک اتفاق ویژه برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته است. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که نگه داشتن این وضعیت، کار سختی بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تداوم روش‌های جذاب فروش دارد.
 
برای آنکه بدانیم حفظ رونق به‌دست آمده در فروش خودروسازان، نیاز به چه مولفه‌های دارد، بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بهبود فروش خودروهای داخلی.طی چند سال گذشته، فروش خودروسازان به سه دلیل اصلی، با رکودی نسبی مواجه بود؛ اول، کاهش قدرت خرید مشتریان؛ دوم افزایش قیمت خودروها و سوم، انتظاری که برجام بابت ورود خودروهای ارزان و با کیفیت، در اذهان ایرانی‌ها ایجاد کرد. هرچند اتفاقاتی مانند «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، نشان از اعتراض عمومی به سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی داشت، با این حال مشکل اصلی در رکودی شدن فروش خودروسازان، همین دلایل سه‌گانه به‌خصوص کاهش قدرت خرید مشتریان بود. این موضوع وقتی بر همگان روشن شد که دولت طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را در نظر گرفت و 130 هزار مشتری را در اندک زمانی روانه نمایندگی‌های خودروسازان کرد. این سطح از استقبال مردمی نشان داد مشکل اصلی مشتریان، مالی بوده و رکود خرید و فروش خودرو ربطی به سایر مسائل از جمله کمپین ندارد. مساله دیگر اما قیمت بالای خودروهای داخلی بود که اجازه نمی‌داد بسیاری از مشتریان برای خرید خودرو اقدام کنند. جدای از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی که امکان خرید خودرو با اقساط یک تا چهار ساله را فراهم آورد، در نظر گرفتن روش‌های جذاب فروش نیز بر بهبود روند افزایش تقاضا اثرگذار بود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت‌دار تسویه کنند.
 
فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود.با این حساب، یکی از مولفه‌های اصلی برای حفظ و حتی تقویت فروش خودروهای داخلی، همین فروش اعتباری و چکی است که می‌تواند همچنان اثر مثبتی بر فروش شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشد. این اثرگذاری از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید پایینی برای خرید خودرو دارند و بنابراین وقتی امکان خرید با نقدینگی کم فراهم باشد، بسیاری از آنها می‌توانند اقدام به خرید خودروهای داخلی کنند. هرچند در فروش اعتباری و چکی، مشتریان در کل، مبلغ بیشتری بابت خرید خودرو می‌پردازند، با این حال ازآنجاکه در مدت زمان نسبتا زیادی (به‌طور متوسط دو سال) پول خودرو را می‌پردازند، این موضوع چندان ملموس نیست. همچنین اگرچه خودروسازان می‌گویند برخی محصولات آنها زیان ده است، با این حال اگر بتوانند روی خودروهای پر سود خود، تخفیفی هرچند اندک نیز در نظر بگیرند، این موضوع نیز به جذب هر چه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد. به هر حال برخی از محصولات خودروسازان داخلی از سود بالایی برخوردارند و ارائه تخفیف به مشتریان آنها می‌تواند روند فروش شان را بهتر و بهتر کند.
 
 
 
بهبود کیفیت و کنترل قیمت
 
اما دیگر راهکاری که می‌تواند به بقای رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کند، عرضه محصولات جدید با سطح کیفی قابل‌قبول و قیمت مناسب است. طی این سال‌ها، همواره یکی از انتقادهای اصلی مشتریان ایرانی به خودروسازان، کیفیت نامناسب و قیمت بالای محصولات تولیدی آنها بوده است؛ بنابراین اگر خودروهایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر عرضه شود، این موضوع می‌تواند بر تثبیت وضع فعلی فروش شرکت‌های خودروساز داخلی اثرگذار باشد.در حال حاضر نیز که فرصت برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم آمده، امکان تولید و عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت پایین تر، بیش از پیش ایجاد شده و در صورتی که خودروسازان داخلی بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند، اثرات مثبت آن را در فروش خود لمس خواهند کرد. از این موضوع که بگذریم، کنترل قیمت خودروهای داخلی نیز راهکاری اثرگذار بر تثبیت رونق فروش خودروسازان داخلی است. هرچند به هر حال افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خودروهای داخلی را بالا می‌برد، با این حال خودروسازان کشور می‌توانند با کنترل هزینه‌ها به‌واسطه مسائلی مانند افزایش بهره‌وری، تا حد امکان از افزایش قیمت محصولات خود پرهیز کنند. بدون شک تثبیت قیمت می‌تواند به نوبه خود به تداوم رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کرده و همچنین سبب اعتمادسازی مشتریان شود. جدای از این عوامل اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه آنها می‌توان رونق فروش خودروسازان را تضمین کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بهبود صادرات اشاره کرد که البته نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تیتا نیوم : یا کارت ملی رفتم درخواست نوشتم ، تهران تو خود نمایندگی ، که سرامیک نمی خوام، خود نمایندگی باید پیگیری کنه
ابراهیم : سلام دوستان ...تحویل اسفند از کسی تا کنون فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟؟؟ کاربری بنام امید شمال ادعای فاکتور شدن شده ...فکر کنم همان شقایق است
ابراهیم : سلام جدی یا شوخی ..واقعا تحویل اسفند فاکتور شد
تارادستی‌فرسوده : منم‌طرح فرسوده‌تحویل فروردین‌هستم‌زنگ‌زدم‌گفتن‌توسیستم‌زده‌تاخیرداده‌تحویل‌شما میره‌۹ام‌خرداد
تارا : مبارک باشه اتومات یا دستی؟
ریرا سفید : من قبلا گفتم که از ایران‌خودرو مطالبه گری دارم ، خوشبختانه به این نتیجه رسیدم که این تاخیر ارزش داره که حداقل یک خودرو خوب تحویل می گیریم، پس در حال حاضر هیچ مطالبه ای ندارم و از شرکت محترم ایران‌خودرو سپاسگزارم، با تشکر فراوان
j4 : سلام ،ثبت نام اردیبهشت404 پرداخت دومرحله ای ، دعوتنامه و پرداخت دوم کی میاد تحویل نوشته آبان
احمد صابری : خواستم مراتب تشکر و سپاسگزاری خودم رو از شرکت ایران خودرو اعلام کنم، از دوستان و همراهان دیگه هم می خوام جواب وحید رو ندن، خودش می ره
علی اسفندماه : واقعا شرم آور است در این گروه آدم هر چه از دهانش بیرون می آید میگوید این گروه‌بخاطر یک‌نفردر این چند روز اخیر ماهیت اصلی خود را از دست داد واقعا کار از مسخره بازی و بچه بازی هم گذشته است
وحید : محسن هم برادرمه، اسم واقعیش سه شنبه س، جمعه هنوز نیامده، مانده در کابل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14 بهمن : پول اولیه 22 اردیبهشت تکمیل وجه 14 بهمن 16 تحویل سخا دیروز هم از حالت تخصیص رفت حالت تکمیل وجه
دنا 6 دنده : سلام . دنا شش دنده تکمیل وجه 11 دی . فاکتور 2 اردیبهشت و پلاک 6 اردیبهشت . پیامک تحویل حضوری آمد .
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
Saheb : من 11 اسفند دارم هنوز فاکتور نشده،طرح مادران
ساینا : من 11 اسفند دارم طرح مادران هنوز فاکتور نشده
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سپیده x : دوستان تا میتونید به صدای مشتری زنگ بزنید. من امروز زنگ زدم میگفت ما آمار روزانه تماس درمورد مجوزها رو به شرکت میدیم و این روزا خیلی بیشتر شده و همه ناراضی ان و احتمالا یه بازخوردی داره.
اریزو 6 پرو : اقا منم دقیقا مثل شمام 24 اذر 1/450 نقدی پول دادم نمایندگی بهم نگفتن فعلا ثبت نام نداریم بعدا متوجه شدم یک ماه بعدش که پولمو نمایندگی استفاده کرده تازه اپل دی یه قراردادی رو به تاریخ یک دی برام صلح کردن بماند که این یکی دوماهوغیرقانونی پولمو نمایندگی استفاده کرده بعدش اول بهمن شماره شاسی زدن ودیگه خبری از فاکتور شدن نیست و مدل ماشین هم معلوم نیس چی بدن 1403 یا 1404 واقعا توروز روشن دارن کلاهبرداری میکنن کسیهم پاسخگونیست
جود : سلام آقا توحید ......من پیش فروش ساینا دوگانه با موعد هفته چهارم خرداد هستم...نمیدانی کی باید تکمیل وجه کنم...تشکر اگه کسی میدانه جواب بده....چون پول ندارم بابد وام بگیرم
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده