چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)

 

چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)

 
در ادامه مطلب مربوط به دلایل گرانی خودرو که به برخی دلایل گرانی خودروهای تولید داخل اختصاص داشت، در این قسمت به بررسی علل قیمت بالای خودروهای مونتاژی و وارداتی می پردازیم.
 
در مورد خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز اوضاع به هیچ عنوان بهتر از خودروهای تولید داخل نیست و حتی عوارض گمرکی بسیار شدید تری برای خودروها عرضه شده در این بخش تعریف شده است.
 
اعمال تعرفه گمرکی قابل توجه 37 و 45 درصدی برای خودروهای CKD (مونتاژی) و CBU (واردات کامل) کار را برای شرکت های مربوطه و مشتریان سخت کرده است و در چنین شرایطی عموم خودروهای مونتاژی و وارداتی در کشورمان بین 1.5 تا 2 برابر گران تر از قیمت جهانی خود به دست مصرف کننده می رسند.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
این درحالیست که در بسیاری موارد خودروهای وارداتی به شکل رسمی توسط نمایندگی کمپانی وارد کننده عرضه نمی شوند و از این رو مشتریان نگون بخت از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات با مشکلاتی مواجه می شوند.
 
با این اوصاف هیچ جای تعجب ندارد که خرید خودرو در ایران برای تمامی اقشار جامعه به پروسه ای عذاب آور مبدل شده و کمتر فردی مرکب خود را بر اساس سلیقه یا علاقه شخصی خریداری می کند.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
درصد قابل توجهی از قیمت تمام شده خودروهای وارداتی و مونتاژی از طریق تعرفه گمرکی به خزانه دولتی واریز می شود و عجیب تر آنکه این مبالغ به شکل جداگانه ای از عوارض مربوط به اموری نظیر جایگزینی خودروهای فرسوده یا هزینه نوسازی آمبولانس و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.
 
حکایت درآمد دولت از مالیات بر روی واردات خودرو
 
در آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، در رابطه با وضعیت مالی و اقتصادی کشورمان در سال 95 که به در آمد های مالیاتی دولت پرداخته است، توجه به میزان مالیات های مربوط به واردات و خرید و نقل و انتقال خودرو جالب به نظر می رسد.
 
اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌ گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌ شود. CIF شامل جمع موارد زیر است:
 
قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌ های آن)
بیمه خودرو تا بندر مقصد
هزینه حمل تا بندر مقصد
 پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات خواهد بود. بهای این بسته ۸ گانه، ۶۰% ارزش خودرو تمام می‌شود.
 
هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
عوارض هلال احمر
عوارضی جهت خرید امبولانس
هزینه ثبت سفارش
هزینه‌ های مربوط به شرکت استاندارد
عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
هزینه‌ های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از ۱ تا ۴ دستگاه متغیر است)
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند که شامل موارد زیر می شود.
 
هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (۳ درصد CIF)
هزینه‌های انبارداری
هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
هزینه شماره‌ گذاری که ۱۰ درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
۸ درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
حداقل ۴ درصد به عنوان سود واردکننده خودرو.
۹ درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود.
به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰% بر قیمت ارزی خودرو می افزاید. یعنی قیمت خودرو های وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
البته شرکت ها یا افرادی که در زمینه واردات خودرو فعالیت دارند نیز روش های خود را برای خرید ارزان تر خودروهای مدل پایین کشف کرده اند.
 
برای مثال در شرایطی که هیوندای النترا نسل جدید در بازار منطقه عرضه شده است، وارد کنندگان هنوز نسخه های قدیمی را به نام مدل 2016 با قیمت های ارزان تر از کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می کنند و با قیمت گران تر (به عنوان مدل سال) به مصرف کننده ایرانی می فروشند.
 
مشابه همین مورد در خصوص کم اظهاری های گمرکی نیز وجود دارد.
 
مقایسه قیمت عرضه برخی خودرو های وارداتی با قیمت ارزی
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
 
قیمت‌ های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه ۹۵ است.
 
همانطور که پیشتر گفته شد ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشور های جهان در رتبه ۹۶ قرار دارد و مردم در کشور هایی نظیر جزیره سیشیل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از ۶ برابر، کویت ۱۱ برابر و قطر با ۱۶ برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.
 
طبق آمار منتشر شده در بخش مالیات های خودرو می توان به مالیات واردات خودرو، مالیات بر نقل و انتقال خودرو و مالیات پلاک آن اشاره کرد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
بنابر آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، میزان مالیات واردات خودرو مصوب شش ماهه اول سال 1395 برابر با یک هزار و 750 میلیارد بوده است که تنها در این موعد مقرر 460 میلیارد از آن به حساب دولت واریز شده است.
 
این میزان مالیات نسبت به دوره زمانی مشابه سال گذشته که برابر با 210 میلیارد تومان بوده است، نشان از رشد تقریبی 120.9 درصدی آن دارد.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
البته می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که در دوره شش ماهه اول سال 1393، مالیات واردات خودرو برابری 260 میلیارد تومان برآورد شده بود که در سال 1394 شاهد کاهش 18.9 درصدی ان بودیم.
اما از آنجا که خودرو وارد شده نیاز به نقل و انتقال و شماره گذاری دارد، مالیت های دیگری نیز در این مراحل اخذ می شوند.
برای بخش نقل و انتقال خودرو در شش ماهه نخست سال 280 میلیارد تومان از 380 میلیارد تومان به حساب دولت واریز شده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
میزان مالیات حمل و نقل در دوره مشابه سال گذشته برابر 240 میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال 1393 با کاهش 20 میلیارد تومانی مواجه شده است.
میزان مالیات از حمل و نقل خودرو در سال گذشته نسبت به سال جاری با رشد 17.6 درصدی روبرو بوده که در سال 1394 نسبت به سال 1393 با کاهش 8.4 درصدی روبرو بوده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
در بودجه امسال، درآمد های مالیاتی دولت از شماره گذاری خودرو برابر 390 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تاکنون رقمی در حدود 410 میلیارد تومانی در این خصوص به ثبت رسیده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
این رقم در دوره زمانی مشابه به سال 1394 برابر با 280 میلیارد و سال 1393 برابر 270 میلیارد بوده است که نسبت سال جاری به سال گذشته نشان از رشد 48.1 درصدی آن بوده است. همچنین نسبت سال 1394 به سال 1393 نیز با رشد 4.2 درصدی روبرو بوده است.
در نهایت جمع میزان مالیات کسب شده توسط دولت که در این گزارش آمده است رقمی برابر با هزار و 150 میلیارد تومان است که با رقم کلی دو هزار 520 میلیارد تومانی اختلاف زیادی دارد.
نکته قابل توجه آن است که تنها مالیات شماره گذاری خودرو بیش از رقم محقق شده بیش از میزان مصوب بوده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
بر اساس اطلاعات منتشر شده از بودجه سال 96، به نظر می رسد که تغییر شدیدی در نرخ این عوارض اتفاق نخواهد افتاد. البته افزایش 5 درصدی قیمت بنزین در سال 96 و رسیدن آن به لیتری 1050 تومان (معمولی) و 1150 تومان (سوپر) عوارضی است که به شکل غیر مستقیم از خودروسواران اخذ خواهد شد و هدف از این افزایش قیمت تامین بودجه برای توسعه و ساخت پالایشگاه های جدید اعلام شده است.
 
چرا خودرو در ایران گران است؟ (بخش پایانی)
 
همچنین ظاهرا عوارضی نیز بسته به میزان آلایندگی خودروهای وارداتی وضع شده است که ممکن است تا 5 درصد به تعرفه های فعلی واردات خودرو بیافزاید. از این رو با توجه به افزایش نسبی نرخ ارز که این روزها در بازار اتفاق افتاده است،  افزایش قیمت کلیه خودروهای وارداتی کاملا محتمل به نظر می رسد.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , مالیات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: امیر(سابق)
8

چون ما مردم در خرید آشغالهای تولیدی رکورد جهانی میزنیم و همین امر باعث هر چه .... شدن مسئولین برای ادامه ظلم به مردم میشود. مسئولین برای ما ارزش قائل نمیشوند چیز جدیدی نیست ولی اینکه ما مردم هم با رفتارمون به آنها این اجازه را میدهیم که بیشتر از گذشته به ما فشار بدن جای سئوال دارد که از معادلات دو مجهولی هم جوابش پیچیده تر هست
19:09  1395/09/17
پاسخ دادن
داور
7

واقعا خدایا خودت کمکومون کن. ظلم بیشتر از این
14:33  1395/09/17
پاسخ دادن
Sepehr
12

کاش این واقعیات برای همه ی مردم روشن بود تا بعضیا الکی طرفداری اینارو نکنن هرچند تعدادشون خیلی کمه ولی جالبه برام که چرا طرفداری میکنن؟شاید نون خوریشون از همین راهه که این قطعیه البته
00:42  1395/09/17
پاسخ دادن
حسین
3

sepehr جان شک نکن حتما همین طوره.
21:32  1395/09/18

حسین
4

ای کاش دباره کمپین نخریدن خودرو فعال میشد..این بار تا پای نابودی یا اصلاح کامل اشغال سازها پیش میریم
21:37  1395/09/18

saeed
11

ای خدا این دولت چی ازجون مردم می خواد
22:36  1395/09/16
پاسخ دادن
امین
18

خدایا خودت ظهور کن , خسته شدیم از این همه ظلم....!!!!
22:26  1395/09/16
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 28 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : سلام نمایندگی افتخار فونیکس اف ایکس ثبت نام کردم الان دوماهه مدارک بدستم رسیده .تاریخ تحویلم گذشته ،هیچ جواب درستی نمیدن فقط میگن بایدصبرکنی تامجوزصادربشه .این چه وضعشه پول ومیگیرن بعدیچسال مابایدپیاده بریم تاببینیم کی عشقشون میکشه تحویل بدن؟؟چرادادستانی ورودنمیکنه داخل دزدی مدیران خودرو؟
ابیx5 شهریور : 28 اسفند فاکتور شدم هنوز خبری از تحویل نیست برادر ......همه چیز دروغ و نامردیه ....اینا دزد و‌مافیا هستن ........
ارسلان x5 آبان مشکی : برای من سوم اردیبهشت فاکتور شئه رو قسمت بیمه مونده هنو بیمه نشده این قد تاخیر بیمه طبیعیه؟!
مالک : سلام واقعا جای تاسف داره ایران خودرو اعلام کرده از خرداد دگه قرعه کشی هم نمیشه محصولاتش و جوابگوی عرضه و تقاضا هست اونوقت سایپا چندین ماهه اصلا معلوم نیست چیکار میکنه بخدا اگه نمیتونه حواله کنه سر ایرانخودرو حداقل اونا خیلی جلوتر هستند
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمتJ7 ثبت نام 3آبان تاریخ تحویل سیستمی 23بهمن تاریخ شاسی وفاکتور 25اسفند تاریخ پلاک6 اردیبهشت متاسفانه هنوز تحویل ندادن نمایندگی میگه ماشین آماده بارگیری هست منتهی ازدست ما کاری بر نمیاد اگر خودت آشنا داری رایزنی کن که از بم بارگیری بشه برای کرمان آره حتما پس از تحویل کارشناسی میبرم.
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز .بنده 13شهریور واریزاولیه ۳۷۰ پرداخت کردم قرار بود هفته چهارم اسفندماه پیامک تکمیل وجه دوم بیا ولی تاامروز هيچ خبری نیست دوستان کسی پیامک تکمیل وجه اومده این روزا یا پیگیری کردن من امروز با اوپراتور شرکت سایپا تماس داشتم فقط میگن رونوشت واستون پیامک میا الان دوسال واندی دنبال ی شاهین هستیم لطف کنید اگرپیامک یا اطلاعاتی داشتین ممنون میشم اعلام کنید
X5 : سلام ثبت نامی ۱۳ آبان امروز شاسی شد
J7 آبان : سلام خدا را شکر امروز پلاک شد شاسی و بیمه ۲۶ اسفند بود
علیرضا x5 شهریور : سلام بسلامتی مبارک باشه، انشاالله بخوشی سوار بشی و ازش لذت ببرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارسا. : تالی گفتم که 11 اسفند در حال فاکتور هست نگفتم که همشون تموم شدن. تو هم امروز حتما فاکتور میشی
حمید : منم تحویل 31خردادم هنوز فاکتور نشده
21ابان : سلام دوستان سفید قرمز کسی فاکتور شده لطفا اعلام کنید ممنون
هادی اریزو : خوب الان حرف شما درست قیمت ماشین تو بازار آزاد که کمتر این هست خنده داره زیاد به این حرف ها دل نبند فقط اعصاب خودت خورد میشه
محمد : دروغ میگه تحویل3 خردادام هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : مینا کاری خاصی لازم نیست انجام بدید.کارت ماشین و برگ سبز میاد به ادرستون.هر وقت هم خودرو رسید به نمایندگی باهاتون تماس میگیرن که تشریف ببری برای تحویل خودرو
حسین : سلام 207 سقف فلز تاچه تاریخی فاکتور شده تحویل16 اردیبهشت هیچ خبری نیست
سینا : طرح عادی فروش فوق العاده
پذیرش 23 مرداد : من پذیرش 23 مرداد دعوت نامه هفته آهر بهمن امروز فاکتور شدم . شماره پذیرش 119315.... چقدر حدودا طول میکشه تا تحویل بدن ؟
سیاووش : سلام، دوستان من یه x22pro برج ده ثبتنام کردم بصورت نقدی و قطعی، چند روز پیش همینجوری یسری زدم نمایندگیی که تو اهواز خرید انجام دادم، بم گفت زمان تحویل بین 20 تا 30 میلیون ازت میخایم ،اول گفت بابت مالیات ولی چون دید در مورد مالیات اطلاعات دارم و شامل مالیات نمیشه یسری داستان سر هم کرد برام، از شمام همچی پولی رو خاستن یا بگن بابت چی هستش